Filme europene

Conversații cu lumea morților: Personal Shopper (2016)

Personal Shopper (2016) Regia: Olivier Assayas Distribuția: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz 'Personal Shopper' (premiul pentru regie la Cannes în 2016 ex aequo cu 'Bacalaureat' al lui Cristian Mungiu) este a doua colaborare dintre regizorul francez Olivier Assayas și actrița americană Kristen Stewart după excelentul 'Clouds of Sils Maria' din 2014. Personal mi-a plăcut mai mult primul lor film, dar fară îndoială și 'Personal Shopper' este un film foarte interesant, unul dintre acele filme care pot produce reacții foarte diferite și extreme. Unii spectatori îl vor desconsidera din start pentru apartenența sa la genul filmelor cu fantome pe care ei nu le pot lua în serios. Alții vor fi fascinați de complexitatea povestirii și de abordarea ambiguă și deschisă interpretărilor multiple. Blogurile și grupurile de discuții ale pasionaților de thriller și horror sunt pline de dezbateri pasionate, analize și teorii despre ceea ce spectatorii au văzut pe ecran. Majoritatea spectatorilor vor găsi multe motive de satisfacție într-un film în care detaliile solicită spectatorului o atenție permanentă. Este unul dintre rarele filme pe care aș avea chef să le revăd imediat după prima vizionare. Exista însă și destui dezamăgiți, și cei care citesc comentariile spectatorilor pe IMDB vor găsi și câteva note de 1. Cei mai puțini sunt, cred eu, spectatorii care vor rămâne indiferenti după vizionare. (mai mult…)

Rezistența prin sport: Miekkailija (2015)

Miekkailija (2015) - Scrimerul Regia: Klaus Härö Distribuția: Märt Avandi, Ursula Ratasepp, Hendrik Toompere Sr.  'The Fencer' (în original 'Miekkailija' realizat în 2015) este, cred, primul film estonian pe care l-am văzut vreodată. Probabil mai corect ar fi să scriu că este vorba despre un film realizat în Estonia și despre Estonia, însă este vorba despre o co-producție europeană, iar regizorul Klaus Härö și scenarista Anna Heinämaa sunt amândoi finlandezi. Subiectul filmului, a cărui acțiune se petrece în anii 1952-53 în țara baltică devenita republică sovietica, va suna familiar tuturor celor care au trăit în jumătatea de Europă căzută sub ocupație sovietică după cel de-al doilea război mondial. Este vorba despre o poveste care descrie o formă mai puțin obișnuită de rezistență împotrivă ocupației și a dictaturii staliniste - rezistența prin sport. (mai mult…)

Pasiune și bani în Roma sfârșitului de secol 19: L’eredità Ferramonti (1976)

L'eredità Ferramonti (1976) Regia: Mauro Bolognini Distribuția: Anthony Quinn, Dominique Sanda, Fabio Testi ' L'eredità Ferramonti' (al cărui titlu în engleză este 'The Inheritance') realizat în 1976 este unul dintre filmele târzii în cariera de regizor a lui Mauro Bolognini. Numele său este mai rar menționat astăzi, fiind eclipsat de cele ale contemporanilor sai mai faimoși, dar în deceniile de după cel de-al doilea război mondial Bolognini a fost un regizor prolific și a realizat multe filme de succes, unele dintre ele nu lipsite de controverse, incluzând doua luni de condamnare la închisoare pentru 'indecență' în anul 1965. 'The Inheritance' este un film de epocă a cărui acțiune este plasată în Roma sfârșitului de secol 19, un film interesant de văzut și astăzi, în primul rand datorită distribuției sale internaționale, dar și a unor calități cinematografice care demonstrează că Bolognini era un profesionist de prima mână într-o cinematografie matură. (mai mult…)

Sitcom with Amelie… Emilie: De vrais mensonges (2010)

De vrais mensonges (2010) - Minciuni adevărate Regia: Pierre Salvadori Distribuția: Audrey Tautou, Nathalie Baye, Sami Bouajila  Ce-și poate dori regizorul unei comedii romantice în anul 2010 decât să le aducă pe ecran pe Nathalie Baye și pe Audrey Tautou în rolurile unei mame și a unei fiice încurcate într-o intrigă amoroasă care are ca obiect (sau al treilea vârf al triunghiului daca vreți) același bărbat? Această ocazie a avut-o regizorul Pierre Salvadori (co-autor și al scenariului) și rezultatul nu a fost pe măsura așteptărilor mele. 'De vrais mensonges' (ceea ce înseamnă 'Minciuni adevărate', desi titlul ales pentru versiunea engleză este 'Beautiful Lies', probabil pentru a evita conflictul cu 'True Lies' cu Schwarzenegger și Jamie Lee Curtis) reușește să fie doar o acceptabilă comedie de vară în care cel mai bun lucru este prezența celor două actrițe, lăsând totuși senzația că acestea sunt folosite sub potențialul lor excepțional. (mai mult…)

Un debut impresionant: Divines (2016)

Divines (2016) Regia: Houda Benyamina Distribuția: Oulaya Amamra, Déborah Lukumuena, Kevin Mischel 'Divines' este filmul de debut și singurul lungmetraj realizat până acum de regizoarea franceză Houda Benyamina. Prezentat la Cannes în 2016, a făcut o impresie excelentă primind premiul Camera d'Or, urmat de nominalizări și distincții la alte festivaluri și trei premii Cesar în acel an. Bine meritate, deoarece este vorba nu numai despre unul dintre cele mai bune debuturi regizorale pe care mi le amintesc, ci și despre un film dureros și emoționant despre dragoste și tinerețe într-o lume care nu acordă prea multe șanse celor de la marginea societății. Filmul se încheie cu scena unei demonstrații violente și a confruntării dintre politie și tinerii din 'banlieu' - cartierele mărginașe ale metropolei - de genul cărora vedem des la televiziuni în știrile despre Paris și alte mari orașe ale lumii. Violenta aceasta aparent lipsită de sens este ceea ce reținem majoritatea dintre noi. Filmul lui Houida Benyamina, inspirat în mare măsură de propria sa experiență inclusiv participarea la demonstrațiile și tulburările violente din 2005, prezinta una dintre căile posibile care duc la ceea ce vedem la știri și trăim în lumea contemporană. (mai mult…)

Un eseu de artă ratat: Francofonia (2015)

Francofonia (2015) Regia: Aleksandr Sokurov Distribuția: Louis-Do de Lencquesaing, Benjamin Utzerath, Vincent Nemeth Mărturisesc că nu sunt un mare admirator al regizorului rus Alexandr Sokurov. Multă lume îl considera cel mai mare regizor rus al secolului 21 și urmașul lui Tarkovski pe suprafața Pământului. Nu am fost deloc entuziasmat (eufemism!) de 'Russian Ark', mi-au plăcut în schimb 'The Sun' și 'Faust', dar niciunul nu a reușit să obține de la mine mai mult decât o notă de 8 pe IMDB. 'Francofonia' realizat în 2015, cel mai recent proiect al sau care a ajuns pe ecrane, nu m-a făcut să-mi schimb părerea. (mai mult…)

A doua șansă: Conversations with Other Women (2005)

Conversations with Other Women (2005) Regia: Hans Canosa Distribuția: Helena Bonham Carter, Aaron Eckhart, Yury Tsykun 'Conversations with Other Women' este un film care m-a surprins. Citisem despre el, probabil prea mult, dar oricum, publicitatea în jurul său era deja destul de mare, și mă așteptam ca acest film din 2005 aparținând unui regizor (Hans Canosa) care a făcut în total doar trei filme până acum (acesta fiind al doilea) să fie un exercițiu cinematografic interesant, dar destul de arid. Folosirea aproape în întregimea duratei filmului a procedeului împărțirii și reconstrucției ecranului din două cadre diferite promitea să mă obosească de la un moment încolo. Surpriza a fost să descopăr un film care oferă mult mai multă emoție autentica decât mă așteptam. Contribuie sau deranjează artificiul tehnic pe care unii îl considera strălucit, alții enervant și obositor? Sincer, nu sunt sigur, dar cred că am descoperit și o motivație serioasa pentru folosirea acestui procedeu în povestea însăși care este relatată în film. (mai mult…)

Mult mai mult decât o dramă juridică: Garde à vue (1981)

Garde à vue (1981) Regia: Claude Miller Distribuția: Lino Ventura, Michel Serrault, Romy Schneider  'Garde a vue' realizat în 1981 prilejuiește întâlnirea pe ecran a două dintre super-vedetele cinematografiei franceze din anii '60 și '70, aflați fiecare dintre ei la unul dintre ultimele lor filme, deși nici vârsta și nici forma artistică nu indică nimic despre asta. Romy Schneider se afla la penultimul ei film, avea să moară cu un an mai târziu, la numai 43 de ani, cu inima slăbită de boli și diferite excese ale vieții sale scurte dar intense. Lino Ventura avea 62 de ani când a filmat 'Garde a vue', avea să mai facă șase filme (inclusiv un Jean Valjean formidabil în 'Les Miserables') dar și el avea să părăsească relativ repede această lume, în 1987. Regizorul filmului, Claude Miller, nu era foarte tânăr, dar se afla doar la al treilea film al lui. Dar ce film! 'Garde a vue' descrie câteva ore de interogatoriu într-un comisariat de poliție, însă aparent banala anchetă și confruntare între polițiști și suspect se dezvoltă într-un un joc subtil de forțe și o dezvăluire treptată a unor straturi ale realității care nu duce neapărat la cunoașterea adevărului. (mai mult…)

O aventură de noapte în Parisul anilor 50: Le désordre et la nuit (1958)

Le désordre et la nuit (1958) Regia: Gilles Grangier Distribuția: Jean Gabin, Danielle Darrieux, Nadja Tiller Se întâmplă rar ca titlul în traducere al unui film să fie mai inspirat decât titlul original. Cred că acesta este cazul cu 'Le desordre et la nuit', realizat în 1958 de Gilles Grangier, unul dintre regizorii prolifici ai ecranului francez în primele două decenii de după cel de-al doilea război mondial, colaborator asiduu al lui Jean Gabin, care domină și genericul acestui film. Titlul în engleză este 'The Night Affair', mult mai potrivit în opinia mea pentru subiectul și atmosfera acest film care combină o anchetă polițistă, o poveste sentimentală și o investigație socială în viața de noapte a cluburilor pariziene, măcinate de afaceri dubioase, prostituție și trafic de droguri. Prezența lui Jean Gabin este unul dar nu și singurul motiv pentru care acest film, chiar dacă nu este o capodoperă, merită o vizionare sau o revizionare la peste 60 de ani de la producție. (mai mult…)

Codul de onoare: Classe tous risques (1960)

Classe tous risques (1960) Regia: Claude Sautet Distribuția: Lino Ventura, Sandra Milo, Jean-Paul Belmondo O descoperire. Realizat în 1960, în plină perioada 'Nou Val' francez, 'Classe Tous Risques' este un film cu gangsteri clasic, realizat de Claude Sautet, ecranizare a unui roman al lui Jose Giovanni. Precum mulți cineaști care și-au început carierele prin perioada Noului Val francez, Sautet și Giovanni, chiar dacă nu au aparținut curentului, s-au făcut cunoscuți atât ca regizori, cât și ca scenariști ai multor filme ale acestui gen, spre care avea să se îndrepte cu câțiva ani mai târziu și atenția unora dintre regizorii cei mai cunoscuți ai Noului Val cum au fost Melville sau Chabrol. Filmul îi aduce pe același ecran pe doi dintre actorii specializați în roluri de 'duri' din filmele franceze cu gangsteri. Lino Ventura era deja un actor consacrat, Jean-Paul Belmondo era un actor în plină ascensiune și plin de foame de creație, în acel an 1960 numele sau apărând pe genericul a nu mai puțin de opt filme. Prezența lui Ventura și a lui Belmondo, care pe ecran ca și in realitate jucau roluri de maestru și discipol, este doar unul dintre argumentele care fac din 'Classe Tous Risques' un film care merită să fie văzut la 60 de ani după premieră. (mai mult…)