Filme americane

Poveste despre căsnicie: Gone Girl (2014)

Gone Girl (2014) Regia: David Fincher Distribuție: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris 'Gone Girl', realizat în 2014 de David Fincher pe un scenariu scris de Gillian Flynn care și-a adaptat propriul best-seller, este o combinație câștigătoare: este un thriller foarte bine scris cu destule răsturnări de situații și de perspective în așa fel încât cele două ore și jumătate de proiecție trec fără să-ți dai seama; este o dramă socială care spune lucruri importante și adevărate despre viața într-un orășel din mijlocul Americii și despre rolul televiziunii și al talk-show-urilor senzationaliste în manevrarea opiniei publice; și mai mult decât orice este drama unei căsnicii. Dacă ar fi să aleg un titlul alternativ pentru film cred că 'Marriage Story' ar fi foarte potrivit. În definitiv, tot ceea ce se întâmplă în această poveste care începe cu dispariția unei femei anunțată poliției de soțul său, este rezultatul celor care s-au întâmplat în cei cinci ani de căsătorie care au precedat evenimentele și care, precum în filmul lui Noah Baumbach, vor fi rememorate copios prin intermediul flash-back-urilor și jurnalului scris de femeia dispărută. (mai mult…)

Hitchcock la teatru: Dial M for Murder (1954)

Dial M for Murder (1954) Regia: Alfred Hitchcock Distribuția: Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings În cartea de dialoguri dintre Francois Truffaut și Alfred Hitchcock, maestrul filmelor de suspense declara că nu crede că ar fi foarte multe de discutat despre 'Dial M for Murder'. Truffaut îl contrazice imediat și pe bună dreptate. 'Dial M for Murder' este un film deosebit în filmografia lui Alfred Hitchcock, ecranizarea unei piese de teatru, un film aparent banal și care are multe motive să fie puternic marcat de cei vreo 67 de ani de când a fost filmat. Și totuși, și pentru spectatorul contemporan, acest film oferă multe motive de interes și satisfacție. Motivul principal este că Hitchcock nu ezită să caute și să inventeze mijloacele cele mai potrivite pentru a spune povestea și a crea suspense, transformând intriga polițistă interesantă dar destul de convențională într-un semnificativ experiment teatral și cinematografic. (mai mult…)

Victime, martori și oameni care au schimbat istoria: The Butler (2013)

The Butler (2013) Regia: Lee Daniels Distribuția: Forest Whitaker, Oprah Winfrey, John Cusack Una din scenele filmului 'The Butler', regizat de Lee Daniels, se petrece pe la sfârșitul anilor '60 în casa lui Cecil Gaines (jucat de Forest Whitaker), majordom la Casă Albă și a soției sale (jucate de Oprah Winfrey), care au ca oaspeți la masă pe fiul lor Louis (interpretat de David Oyelowo), rebel politic participant activ în lupta pentru drepturile civile împreună cu prietena sa. Discuția ajunge la filmele în care apărea Sydney Poitier, care pentru tată este un subiect de mândrie, un actor afro-american care făcuse carieră la Hollywood și obținuse un Premiu Oscar. Replica fiului este neașteptată și tăioasă - pentru el Poitier este departe de a fi un model, succesul său se bazează pe un compromis, în cuvintele fiului, el 'joacă precum un alb'. Compromisul artistic este una dintre problemele filmului realizat în 2013, care abordează o tema interesantă și actuală a Americii contemporane - lupta pentru egalitate a afro-americanilor începând cu anii '50 și până la alegerea lui Barack Obama ca președinte și schimbările politice din America acestei jumătăți de secol de istorie -, dar o face folosind multe dintre șabloanele cinematografiei convenționale mainstream. (mai mult…)

Istorie alternativă: The Plot Against America (2020)

The Plot Against America (2020) Creatori: Ed Burns, David Simon Distribuția: Winona Ryder, Anthony Boyle, Zoe Kazan, John Turturro Aștept filmul sau serialul acesta de vreo 15 ani. Philip Roth este unul dintre scriitorii mei preferați și din momentul în care am citit 'The Plot Against America' am vizualizat filmul în imaginație și am știut că cineva va veni să-l realizeze. Cartea lui Roth este ultimul sau mare roman, au urmat încă patru după el (ciclul 'Nemesis'), care sunt mai mult meditații personale despre viață, bătrânețe, moarte, departe de amploarea acestei cărți. 'The Plot Against America', în schimb, aparține unui gen popular (ficțiunea istorică alternativă), are o structură narativă solidă și suspans și un mesaj social și politic care rămâne valabil pentru o mare parte din istoria americană a ultimului secol, până în actualitate. Paradoxal, este cel mai puțin Roth-esque roman al lui Roth și în același timp cartea cu cea mai clară tentă autobiografică, scriitorul însuși fiind unul dintre eroii cărții, cei drept la vârsta de 7 până la 9 ani. (mai mult…)

The Keepers (2017). Momentul când Dumnezeu nu ne-a mai auzit

The Keepers (2017) Regizor: Ryan White Durată: 7 episoade Cred că am lăsat vreo săptămână de la momentul când am terminat mini-seria „The Keepers” pe Netflix. O săptămână în care am tot regândit pelicula și am tot întors-o pe față și pe dos. De ce? Pentru început, haideți să despicăm firul destul de încâlcit al istoriei. Debutul serialului este pus pe seama unui omor rămas până acum nerezolvat: cine a ucis-o pe Catherine Anne Cesnik? Aceasta este o călugăriță care predă literatura și este îndrăgită de toate elevele sale din liceul Keough High School din Baltimore. Care ar fi motivul? Primele episoade încarcă să dezvăluie premisele acestui omor calificat, pe care inițial poliția statului îl califică drept dispariție. Două luni, toată lumea se aruncă în tot felul de supoziții sau concluzii, de la cele mai banale până la cele mai ample. (mai mult…)

Melodramă despre emigrație și familie: The Farewell (2019)

The Farewell (2019) Regia: Lulu Wang Distribuția: Shuzhen Zhao, Awkwafina, X Mayo Nu sunt un mare amator de melodrame, dar există teme pentru care genul melodramei este foarte potrivit. În 'The Farewell', scris și regizat de Lulu Wang, găsim câteva dintre ele. Este al doilea film de lungmetraj al regizoarei, un film despre emigrație și despre familie, despre diferențele culturale dintre țara de origine și țara adoptivă și despre confruntarea celei de-a două generații de emigranți cu acest conflict. Distanța pe care o crează emigrarea nu există numai geografic între membrii familiilor răspândite în toată lumea, ea există în multe cazuri în sufletele celor care au părăsit o țară pentru a-și croi o nouă viață în alta. (mai mult…)

Guy Ritchie o nimerește: The Gentlemen (2019)

The Gentlemen (2019) Regia: Guy Ritchie Distribuția: Matthew McConaughey, Charlie Hunnam, Michelle Dockery, Jeremy Strong, Colin Farrell, Hugh Grant Filmele regizate de Guy Ritchie în ultimul deceniu au fost toate pentru mine dezamăgiri, așa încât am fost foarte aproape de a nu vedea nici 'The Gentlemen' în cinematografe, lăsându-l eventual pentru o mai târzie vizionare. Ceea ce m-a convins până la urmă a fost nota impresionantă pe IMDB (8.1). Peste 40 de mii de colegi de pasiune pentru film nu pot greși, mi-am zis, și nu-mi pare rău. 'The Gentlemen' este cel mai bun film al lui Ritchie pe care îmi amintesc să-l fi văzut (dar sigur nu am vazit 'Snatch' de la începuturile carierei sale, despre care am citit multe lucruri bune). Este un film de acțiune violent, stilat, distractiv, orginal, cu o distribuție selectă. Cei care nu agrează filmele cu gangsteri probabil că ar face bine să-l evite, dar toți ceilalți iubitori de film au multe motive de a-l vedea. (mai mult…)

Trecut, prezent, viitor: Cloud Atlas (2012)

Cloud Atlas (2012) Regia: Tom Tykwer, Lana Wachowski, Andy Wachowski Distribuția: Tom Hanks, Halle Berry, Hugh Grant, Susan Sarandon   'Cloud Atlas' este unul dintre acele filme care îi provoacă pe critici și pe iubitorii de film refuzând categorisirile. Frescă istorică? Film filosofic? Science-fiction? Film de artă? Super-producție cu super-vedete în distribuție? 'Cloud Atlas', realizat în 2012 de frații Wachowski (aflați pe atunci la jumătatea drumului spre a deveni surorile Wachowski) și formidabilul regizor german Tom Tykwer, poate fi considerat ca având elemente din aceste genuri, și în același timp aparțînând unei categorii aparte. Este un film spectaculos și sofisticat, care lasă foarte multe elemente ale povestirii și interpretării în mâna și mintea spectatorilor, și care captiveza prin felul în care este făcut, realizat și interpretat. La sfârșitul vizionării am rămas cu senzația că multe detalii și sensuri au rămas deschise sau ne-explorate, dar în același timp nu am avut niciun moment de plictiseală, dimpotrivă, am fost captivat permanent, in pofida duratei de aproape trei ore. Este unul dintre puținele filme pe care aș dori să le revăd. Mi se întâmplă foarte rar, chiar și cu filmele care îmi plac foarte mult. (mai mult…)

Cine l-a ucis pe Gabriel Fernandez? (2020)

The Trials of Gabriel Fernandez (2020) Creator: Brian Knappenberger „He was my friend, and what really got me was that it was his parent who did this to him” Cred că nu am fost pregătită moral pentru lovitura pe care ți-o poate da un documentar. Cred că nu am privit la o astfel de intensitate nici o istorie socială, până în acest moment. Și când zic acest lucru, mă refer exclusiv la dimensiunea empatică a documentarului „Cine l-a ucis pe Gabriel Fernandez”. Deși traducerea în română a titlului mi s-a părut cumva nepotrivită, filmul în sine este un duș rece, un proces de moralitate înaltă și o deconspirare metodică a unui sistem social bolnav. (mai mult…)

Groaza vine din interior: The Lighthouse (2019)

The Lighthouse (2019) Regia: Robert Eggers Distribuția: Robert Pattinson, Willem Dafoe, Valeriia Karaman 'The Lighthouse', filmul regizat de Robert Eggers, are, cred eu, nevoie de două rânduri de avertismente. În primul rând, este un film de gen 'horror', deci cei care nu agreează filmele de acest gen ar face bine să-l evite. Pasionaților genului cred că este bine să li se spună că pe de-o parte riscă să fie dezamăgiți de ritm, pe de altă parte anumite elemente de 'horror' merg dincolo de limitele genului. Este vorba despre un film psihologic, construcția tensiunii este lentă și provine din natura celor două personaje care ocupă ecranul pe toată durata filmului, și trece cam jumătate din timpul de proiecție până când evenimentele cu adevărat înspăimântătoare încep și se dezlănțuie. Atunci însă, spectatorii riscă să fie absorbiți complet în atmosferă, ceea ce ar putea părea paradoxal, pentru un film a cărui acțiune se petrece în secolul 19. Motivul este, cred, faptul că groaza din 'The Lighthouse' vine dinăuntru, din intunecimile sufletelor celor doi eroi. Acest fel de sentimente nu au specific istoric. (mai mult…)