Filme americane

Doar încă un film de acțiune – Sicario: Day of the Soldado (2018)

Sicario: Day of the Soldado (2018) Regia: Stefano Sollima Distribuția: Benicio Del Toro, Josh Brolin, Isabela Merced Pentru a avea succes, filmele 'sequel' trebuie să împace doua condiții contradictorii. Pe de-o parte, trebuie să păstreze o continuitate de tematică și personaje cu filmul inițial pentru a atrage spectatorii care și-l amintesc de bine pe acesta. Pe de altă parte ele trebuie să aducă un grad suficient de inovație și de noutate, poate puncte de vedere diferite sau noi personaje care să trezească interesul spectatorilor care nu au văzut filmul original sau al celor care nu au fost entuziasmați de el. Nu este o misiune ușoară, și comparațiile sunt în mai multe cazuri defavorabile decât favorabile. Filmul care a deschis seria 'Sicario' reușea să aducă în fata spectatorilor și o poveste violentă din lumea traficului de droguri de la frontiera americano-mexicana care i-a satisfăcut deplin pe amatorii genului, dar ridica și probleme morale despre limitele legii și justificarea metodelor 'neconvenționale' în lupta cu organizații criminale care nu au niciun scrupul și nicio limita în acțiunile lor. Calitatea filmului rezida tocmai în această problematică de dincolo de șabloanele filmelor de acțiune. 'Sicario - Day of the Soldado' urmează și el toate legile filmului de acțiune, dar eșuează în a oferi ceva în plus. (mai mult…)

The Umbrella Academy, sezonul 2 – un experiment cu genialitatea

The Umbrella Academy (2019-2020) Producători: Steve Blackman, Jeremy Slater Actori: Ellen Page, Tom Hopper, David Castañeda Salturi în timp, aventuri, relații complicate – iată amestecul pe care l-am resimțit în experiența „The Umbrella Academy” de pe Netflix. Ne-am închis cu soțul în casă, preț de câteva zile, și am decis să descoperim aventurile unui grup de copii geniali, care posedă anumite posibilități de ordin fizic, psihic sau moral. Teoretic, prima impresie e că am văzut un altfel de X-men, în care copii, deveniți rapid maturi, sunt complet disfuncționali, triști și pierduți într-o lume, în care nu se regăsesc. (mai mult…)

35 de ani înainte de The Irishman: Once Upon a Time in America (1984)

Once Upon a Time in America (1984) - A fost odată în America Regia: Sergio Leone Distribuția: Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Joe Pesci  O saga cinematografică de aproape patru ore a carei acțiune se petrece în lumea mafiei americane și se întinde de-a lungul a câtorva zeci de ani. Robert De Niro apare în rolul principal al unui gangster a cărui carieră este presărată cu cadavre, jafuri, colaborări cu corupții din politie și marile sindicate, și ale cărui iubiri nu au șanse să se termine bine. Efectele speciale ale cinematografiei îl fac pe De Niro să treacă din tinerețe spre vârsta amintirilor și invers, într-o structura narativă care folosește copios flash-back-urile. Dar nu, nu este vorba despre 'The Irishman' și eroul filmului nu aparține mafiei irlandeze, ci mafiei evreiești din New York-ul anilor prohibiției. Filmul despre care este vorba este 'Once Upon a Time in America', realizat cu 35 de ani înainte de filmul lui Scorsese, și a fost ultimul din cele șapte filme regizate de Sergio Leone. Este uimitor cum acest regizor italian a reușit în doar șapte filme să construiască o operă cinematografică remarcabilă, cea mai americană poate a unui regizor ne-american. (mai mult…)

O poveste cu fantome: Crimson Peak (2015)

Crimson Peak (2015) Regia: Guillermo del Toro Distribuția: Mia Wasikowska, Jessica Chastain, Tom Hiddleston   Orice film realizat de Guilermo del Toro are un stil vizual care-l face să fie recunoscut dintr-o privire, fie că este vorba despre o secvență, fie că este vorba despre o fotografie 'still' extrasă din film. Crimson Peak realizat în 2015 este un exemplu excelent, fiind poate cel mai 'del Toro' dintre filmele lui del Toro. Din punctul de vedere al fanteziei și imaginației vizuale, filmul este excelent conceput, ceea ce îl face să depășească cu mult nivelul mediu al filmelor horror de epocă. În filmografia lui del Toro însă, acest film nu face parte dintre filmele sale de top. Motivul este poate faptul că plasând povestea în genul filmelor în care fantomele și relațiile lor cu oamenii joacă un rol esențial în acțiune, regizorul (co-autor și al scenariului) pare să fi împrumutat și folosit la maximul toate efectele de decor, dar lucrează prea puțin la elementul supranatural. Cei care vor vedea filmul vor constata că fantomele apar în cantitate copioasă și în înfățișări impresionante, dar nu joaca un rol important în acțiune. Parafrazând un dialog din film, este vorba despre o poveste cu fantome, dar nu o poveste despre fantome. (mai mult…)

Când istoria se ciocnește de clișeu: The Old Guard (2020)

The Old Guard (2020) Regia: Gina Prince-Bythewood Distribuția: Charlize Theron, KiKi Layne, Matthias Schoenaerts În ultimul timp, Neflix a oferit numeroase filme și seriale care mai de care mai diverse, mai captivante, cu subiecte interesante. Unele sunt producții proprii, altele sunt preluate de la alte mari case de producție, cert este că diversitatea aceasta intrigă și acaparează utilizatorul platformei, devenindu-i un bun partener de singurătate, mai ales într-o perioadă tulbure și agitată cum este cea pe care o traversăm. Unul din filmele „proaspete” pe care Netflix le-a propus abonaților săi este și The Old Guard, un science fiction cu accente oarecum istorice, o discuție, de fapt, asupra nemuririi și asupra cruzimii timpului. (mai mult…)

Rămas-bun, Philip Seymour Hoffman: A Most Wanted Man (2014)

A Most Wanted Man (2014) Regia: Anton Corbijn Distribuția: Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams, Daniel Brühl, Robin Wright, Willem Dafoe  Sunt morți cu care îmi este foarte greu să mă împac, morți fata de care păstrez un grad de incredulitate. Nu îmi vine să cred, de exemplu, că nu voi vedea filme noi cu Robin Williams sau cu Philip Seymour Hoffman. Sunt actori atât de mari, care au creat atât de multe roluri memorabile, atât de diverse de la un film la altul încă îmi este greu să accept că nu vor mai urma altele. Îmi și este greu să vorbesc despre ei la timpul trecut, deoarece moartea i-a secerat în mod surprinzător la vârste când mai aveau încă atâtea vieți de trăit în eroi de filme pe ecrane. Am tot amânat vizionarea filmului 'A Most Wanted Man', desi sunt un pasionat al cărților și filmelor de spionaj și un mare fan a lui John le Carre. Motivul principal este, desigur, faptul că știam că este ultimul mare rol al lui Philip Seymour Hoffman. Acum, după ce am văzut filmul regizat de Anton Corbijn lansat în 2014, vă trebui probabil să încep să mă obișnuiesc. Rolul sau este fascinant și filmul, care are multe alte calități, dar și câteva probleme, gravitează în jurul lui. (mai mult…)

Forța spațială (2020) – cea mai reușită satiră a spiritului american

Space Force (2020) - Forța spațială Realizatori: Steve Carell, Greg Daniels Distribuția: Steve Carell, John Malkovich, Ben Schwartz Te-ai plictisit de filmele puternice, în care trebuie să cauți simboluri sau să identifici diverse subiecte de anvergură? Vrei să te relaxezi în compania celor dragi, urmărind o comedie de zile mari? Atunci „Forța spațială” este exact istoria de care ai nevoie. Conceput special pentru Netflix, serialul urmărește aventurile generalului Mark R. Naird, primul conducător al așa-zisului departament „Forța spațială”. (mai mult…)

Hitchcock pe Rivieră: To Catch a Thief (1955)

To Catch a Thief (1955) Regia: Alfred Hitchcock Distribuția: Cary Grant, Grace Kelly, Jessie Royce Landis Probabil că eu sunt de vină, dar 'To Catch a Thief' m-a atras și m-a interesat mai puțin decât majoritatea celorlalte filme ale lui Alfred Hitchcock pe care îmi amintesc să le fi văzut. Realizat în 1955, a fost al treilea și ultimul film în care maestrul suspensului a distribuit-o în rolul principal pe Grace Kelly. În cartea sa de dialoguri cu Truffaut, Hitchcock recunoaște că și-a concentrat atenția spre povestea de dragoste dintre bogata moștenitoare americană Frances Stevens (Kelly) și fostul celebru hoț de bijuterii John Robie (Cary Grant) care este obligat să înlăture bănuielile care planează asupra sa în legătură cu o serie de furturi comise folosind metodele sale. Ca urmare, zicea Hitch, accentuând pe linia romantică, probabil că filmul acesta a avut mai mult succes în rândul spectatoarelor decât in cel al spectatorilor. Nu sunt sigur că aceasta este cauza principală pentru care filmul mi-a plăcut mie mai puțin. Pe de altă parte, este un film regizat de Hitchcock și sunt și destul de multe motive bune pentru a fi văzut și astăzi, și șanse să placă altora chiar mai mult decât mie. (mai mult…)

Ar fi putut fi o capodoperă: The Lady from Shanghai (1947)

The Lady from Shanghai (1947) Regia: Orson Welles  Distribuția: Rita Hayworth, Orson Welles, Everett Sloane  'The Lady from Shanghai' (filmat în 1946 și lansat în 1947) este considerat de unii critici și istorici de cinema și de mulți dintre iubitorii acestei arte ca o capodoperă. Revăzut astăzi, putem găsi în el multe momente excepționale de cinema, putem detecta inovații și detalii care demonstrează genialitatea regizorului unic care a fost Orson Welles. Pe de altă parte, există și momente de cinematograf convențional și banal, chiar și pentru standardele anilor '40. Despre istoria filmului s-a scris enorm. Orson Welles a avut inițial controlul întregii producții, dar rezultatul i s-a părut de neînțeles și necomercial producătorului executiv Harry Cohn, care a impus schimbări, determinându-l în final pe Welles să nu semneze ca regizor pe generic. În Hollywood-ul acelor vremuri, regizorul nu era încă stăpânul artistic al întregii producții și multe dintre decizii nu ii aparțineau. Putem doar să ne imaginăm ce film extraordinar ar fi fost 'The Lady of Shanghai' dacă ar fi fost făcut în perioada filmelor de autor care a început doar prin anii '60. Dar și așa, avem multe de admirat și de iubit în acest film special. (mai mult…)

Fascinanta Rita: Gilda (1946)

Gilda (1946) Regia: Charles Vidor Distribuția: Rita Hayworth, Glenn Ford, George Macready 'Gilda' a fost unul dintre marile succese ale anului cinematografic 1946. A fost proiectat la primul festival al filmului de la Cannes și a avut chiar și o bombă atomică numită după el (sau după ea, mai exact). Regizorul filmului era Charles (Karoly) Vidor, unul dintre cineaștii de origine maghiară care au ajuns la Hollywood în prima jumătate a secolului 20 și au contribuit imens la progresul industriei cinematografice și la formarea gustului publicului american și internațional. Dacă suntem de acord cu opinia că un film, ca orice altă lucrare de artă, este un dialog între obiectul artistic și consumatorul lui, atunci chiar dacă imaginile și sunetul filmului 'Gilda' au rămas aceleași, spectatorii sunt cu totul alții, la câteva generații după ce bunicii sau străbunicii lor au văzut acest film. Ce ne spune deci 'Gilda' nouă, spectatorilor anului 2020? (mai mult…)