Editorial

Top 5 seriale despre doamne curajoase

De-a lungul timpului, s-au scris şi s-au spus multe pentru a defini şi a elucida, pe cât posibil, eternul mister al doamnelor de pretutindeni. Dintre cei mai înţelepţi, unii au considerat că femeia este o întruchipare a înţelepciunii vieţii, în vreme ce alţii s-au raportat la ea ca la o posesoare a unei forţe nevăzute şi a unei voci pline de pasiune, care te face să devii prizonier al unui melos menit să te rătăcească prin labirintul deşertăciunilor.

Mai târziu, această categorisire a căpătat o şi mai mare însemnătate, în deplină armonie cu schimbările de natură socio-culturală, fapt adesea consemnat în diverse apariţii literare şi producţii cinematografice, între care se numără şi cele cinci seriale înscrise în topul de faţă. Prin ele ni se dezvăluie, printre altele, că femeia s-a impus deopotrivă ca prezenţă statornică, păstrătoare a unor taine ancestrale, ca soţie şi mamă devotată, fire sensibilă şi spirit plin de curaj. Ca o contradicţie firească, prezenţa ei a fost asociată unei conştiinţe tentate să se lase mult prea mult prinsă în mrejele unor vise cu ochi deschişi, fapt pentru care, unele dintre vocile modernităţii au considerat că orice implicare serioasă a femeii în rânduielile lumii înalte poate fi periculoasă.

5. A casa das sete mulheres (2003)

Cu siguranţă, una dintre cele mai importante morale ale timpurilor este aceea care demostrează că numeroase crâmpeie din istoria adevărată s-au regăsit în tot atâtea poveşti în care personalităţi ale unor vremuri demult apuse devin, treptat, personaje ale acelei lumi pline de magie, aflată sub semnul luptei permanente dintre bine şi rău.

Între acestea se află şi A casa das sete mulheres, o producţie braziliană a cărei acţiune, desprinsă dintr-o serie de fapte reale şi atroce ale trecutului, se desfăşoară pe două planuri. Pătrundem astfel, în viaţa celor şapte femei, care, prin virtuţile lor,  transformă casa în care locuiesc într-un sălaş al vieţii şi iubirii, îndepărtat parcă de cruda şi tumultuoasa realitate a unui război pe care spiritul devotat al iubitei,  al soţiei sau al mamei, îl poartă mereu în conştiinţă, cu o deosebită speranţă. Dacă în casa celor şapte femei durerea în faţa pierderii celor dragi se împleteşte cu bucuria la aflarea veştilor bune, câmpul de luptă se transformă, la rândul lui, dintr-un spaţiu al morţii iminente, într-un tărâm al compasiunii şi al iubirii menite să dovedească, încă o dată, că adevărata supravieţuire se leagă adesea de puterea de a privi cu seninătate înainte.

4. Elisa di Rivombrosa (2003)

Mitul iubirii dintre un reprezentant al înaltei societăţi şi o tânără servitoare nu mai este o noutate pentru cei care au curpins cu privirea măcar câteva capitole dintr-o serie de romane desprinse din istoriile şi moravurile secolelor trecute. Triumful acestor iubiri menite să pălească în faţa prejudecăţilor a reprezentat adesea un subiect provocator nu doar pentru făuritorii cuvintelor rafinate, ci şi pentru lumea cinematografiei.

Demnă de amintit în acest context este, printre altele, Elisa di Rivombrosa, o dramă inspirată din Italia secolului al XVIII-lea, care transformă aventura pasageră dintre contele nobil şi tânăra crescută în simplitate, departe de lumea ostilă a burgheziei, într-o iubire menită să spargă barierele timpului. Pătrunzând în atmosfera poveştii, asistăm la preschimbarea Elisei într-o contesă desăvârşită, care îşi dovedeşte nobleţea nu doar printr-un simplu titlu primit, ci mai ales prin modul în care îşi foloseşte cu înţelepciune calităţile spre a deveni plăcută de toată lumea şi a câştiga lupta acerbă, dusă chiar şi cu preţul vieţii, în numele dreptăţii şi al dragostei adevărate.

3. Kadin (2017-2020)

Poate că pentru lumea noastră nu mai este o noutate că fiecare experienţă ascunde nu doar o lecţie importantă a vieţii ci şi o etapă hotărâtoare dintr-un examen a cărui promovare cu succes contribuie la urcarea armonioasă a fiecăruia dintre noi pe diverse trepte ale înţelepciunii. În această ambianţă, Kadin nu reprezintă doar o frumoasă şi cutremătoare poveste făurită pe tărâmul plin de taine al magnificului Suleyman, ci se desprinde dintr-o pagină vie care transformă femeia prezentului într-o veritabilă condamnată la nebănuite încercări în faţa suferinţei şi a morţii celor dragi, iar mai apoi în faţa propriului război cu una dintre acele boli necruţătoare care propulsează prezentul sub norul durerii.

Astfel, pe măsură ce imaginile se derulează, iar noi suntem îndemnaţi să le curprindem cu privirile şi minţile, vom înţelege, fără îndoială, că destinul neînfricatei Bahar poate fi, la un moment dat, rescris de fiecare dintre noi, cei prea mult acaparaţi de vocile mieroase şi ademenitoare ale lumii acesteia. Iar dacă vom fi tentaţi să ridicăm, uneori,  din sprâncene, nu trebuie decât să acceptăm că ceea ce a salvat-o cu adevărat pe acea protagonistă a fost dragostea pentru copiii ei, cei care au învăţat-o că vârsta biologică nu reprezintă neapărat un criteriu pentru a privi lumea cu ochi senini şi inocenţi sau pentru a răspunde răului cu bine.

2. Agatha Christie’s Marple (2004-2013)

Cine şi-ar fi imaginat că ordinea şi liniştea unui sat englezesc primitor şi plin de viaţă poate fi adesea tulburată de accidente mai mici sau mai grave care îşi află rezolvarea cu ajutorul poliţiei? Certitudinea că de cele mai multe ori, aparenţele se dovedesc a fi înşelătoare a reprezentat, în consecinţă, unul dintre subiectele predilecte ale unor scrieri care au făcut istorie, atât în rândul cititorilor iubitori de suspans, cât şi în cel al privitorilor unor filme şi seriale de succes.

Inegalabile şi nemuritoare au rămas, din acest punct de vedere, romanele Agathei Christie, creatoare a tot atât de fără vârstă Hercule Poirot şi Miss Marple, ale căror peripeţii pot fi urmărite, printre altele, în două seriale fidel insiprate din cele scrise în trecut. Cel din urmă amintit o transformă pe bătrânica inocentă şi jovială într-un detectiv cu acte în regulă, care, deşi pare pierdut între simple activităţi specifice vârstei – croşetatul sau răsfoitul minuţios al ziarelor – se lasă adesea învăluită de atmosfera romanelor poliţiste. Cu ajutorul lor, ea devine personajul propriilor sale poveşti, folosindu-şi intuiţia şi perspicacitatea pentru a rezolva cele mai labirintice enigme care, de multe ori, îi pun în dificultate chiar şi pe cei mai experimentaţi detectivi ai Scotland Yard-ului.  

1. Dr. Quinn (1993-1998)

Într-o lume plină de prejudecăţi, în care imaginea femeii tinde să fie de cele mai multe ori asociată cu aceea a unei desăvârşite gospodine, pricepută la organizarea petrecerilor fastuoase şi la creşterea copiilor în deplină armonie cu protocolul societăţii, Michaela Quinn tinde să întregească panoplia acelor prezenţe feminine care au sfidat lumea şi au scris istorie, prin curajul lor. Urmărind povestea ei, deplin ancorată în atmosfera western-ului american, devenim martori la viaţa unei tinere care părăseşte Bostonul natal şi plin de lux pentru a deveni medic în Colorado Springs, unde timpul părea că se orientează după alte meridiane, iar cele mai obişnuite drumuri erau cele care duceau de acasă la barul cu jocuri de noroc, la magazin şi la frizer, în căutarea ultimelor noutăţi senzaţionale sau, în cel mai fericit caz, la slujba de duminică.

Viaţa de aici o transformă pe tânăra şi puţin experimentata Michaela într-o femeie puternică, mereu gata să dea piept cu diversele greutăţi şi devenind, într-o comunitate care părea să nu aibă neapărată nevoie de sfatul doctorului, unul dintre acei medici non-conformişti care asociază inovaţiile ştiinţei moderne cu diverse tratamente empirice, vechi de când lumea, dar privite adesea cu suspiciune. În acelaşi timp, Colorado Spings o va împlini pe eroină şi în plan personal, reoferindu-i liniştea unui cămin primitor, unde va deveni mamă, iar mai apoi soţie, dar şi prietenă devotată, mereu gata să aline diverse griji şi suferinţe nu doar prin leacuri, ci şi prin puterea cuvintelor spuse la momentul potrivit.

(Surse imagini: https://m.facebook.com/A-casa-das-sete-mulheresSiete-mujeres-Rede-Globo-126251504111725/, https://www.primevideo.com/, https://www.imdb.com/, https://www.actualidadliteratura.com/, https://www.imdb.com/, https://www.shazam.com/, https://www.eva.ro/)

Articole similare

Filme, cărţi şi câteodată fotbal: 29 iunie 2014

Jovi Ene

Nou la Editura Paralela 45. Fragment din Flora Harding, „Înaintea Coroanei”

Jovi Ene

Top 8 filme Tony Scott (1944-2012) – In Memoriam

Marcus Victor Grant

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult