”Pergamentul uitat”, de Philipp Vandenberg
Editura RAO, București, 2012
Traducere de Cornel Stoenescu
Evenimentele din „Pergamentul uitat” se desfasoara la sfarsitul secolului al XIV-lea si inceputul secolului al XV-lea, perioada constructiei marilor catedrale in Europa. Cand acestea incep sa se prabuseasca cam in acelasi timp si in toate locurile deopotriva, groaza pune stapanire pe locuitorii asezarilor. Este vorba de erori de constructii, este opera diavolului sau pur si simplu Dumnezeu pedepseste nesabuinta oamenilor de a se avanta in construirea unor astfel de cladiri?
Aceasta este premiza de la care Philipp Vandenberg porneste in structurarea operei sale si, cu pricepere, incheaga o intreaga aventura ce cuprinde conspiratii misterioase, alchimisti si secrete manevrate cu iscusinta de slujitori ai Domnului si ai puterii. Orice mijloace sunt bune si perfect valabile pentru a descoperi faimosul pergament care consemneaza si sta marturie a unei fraude cu consecinte istorice.
Afra, personajul principal feminin, in jurul careia se tes itele povestii este frumoasa fiica a unui bibliotecar decedat in conditii misterioase. Dupa ce este violata de administratorul Melchior, stapanul sau, si da nastere unui fiu pe care il abandoneaza, Afra paraseste tinuturile natale, luand cu sine lucrul cel mai important care i-a ramas de la tatal sau – o caseta ce cuprinde un document misterios. Linistea si-o gaseste pe moment in Ulm unde se stabileste, se angajeaza la o carciuma si chiar se indragosteste de Ulrich von Ensingen, mesterul constructor tocmit pentru a ridica un dom. Insa viata Afrei este departe de a se pierde in anonimat si asta pentru ca iubitul ei este putin… casatorit.
Moartea neasteptata a sotiei lui Ulrich si perspectiva de a se confrunta cu o acuzatie de vrajitorie o fac pe eroina sa abandoneze si aceasta locatie. In peregrinarile sale, drumurile i se intersecteaza cu un alchimist care o ajuta sa descopere sursa necazurilor care i-au marcat viata si sa o indrume in rezolvarea lor.
O atmosfera sumbra, deprimanta, te trimite si pe tine, cititorul, inapoi in timp si alaturi de Afra iti va fi teama de oamenii ce te inconjoara pentru orice vorba scoasa, pentru orice aspect ce ar putea fi gresit interpretat si te-ar putea trimite pe rug pentru vrajitorie. Vei simti prin toti porii mirosul pestilential al ciumei care decimeaza Venetia si vei fi socat sau macar oripilat de interpretarile si atrocitatile comise de oamenii bisericii in numele Domnului. Si vei fi parte la esecurile si reusitele eroinei, vei vizita cu ochii mintii vechile localitati mediavale intrebandu-te alaturi ea… si acum ce mai urmeaza?
Povestea este interesanta si coerenta, cu un final imprevizibil, insa mai putin exploziv decat lasa sa se intrevada desfasurarea actiunii. Aventurile Afrei se desfasoara intr-un ritm alert, fara taraganari si lungiri nejustificate, iar evenimentele descrise sunt aproape desprinse din realitate – sau mai bine zis mai putin absurde decat in alte povesti de acelasi gen.
Cunostinte vaste si bine documentate despre Evul Mediu l-au ajutat pe autor sa ne ofere o imagine plastica a acelui timp imbinand protagonistii fictiunii cu elemente din viata reala. Desigur ca intalnim si coincidente cu adevarat incredibile, insa lectura este placuta si instructiva pentru orice cititor care apreciaza faptele si fanteziile amestecate intr-o fictiune istorica. Ce-ar putea fi mai perfect pentru o lectura de vacanta/concediu?
1 comment
Este excelenta cartea.e genul de carte care te face sa no lasi jos. in 2 zile am dat-o gata.recomand cu incredere.