Editorial

Top 10 filme care se petrec… acasă

Am început să folosim în ultimele luni câteva cuvinte mai puțin uzitate din dicționare cum ar fi izolare și distanțare. Pentru mulți dintre noi casa a devenit spațiul în care ne petrecem nu numai o parte din timp ci tot timpul, singuri sau împreună cu familia ‘nucleară’ (încă o noțiune învățată ‘din mers’). Mulți dintre noi au folosit acest timp pentru a recupera întârzierile din vizionarea filmelor înregistrate sau de pe DVD-uri, s-au făcut multe abonamente Netflix și saloanele noastre au devenit mici cinematografe particulare. Există însă un gen de filme care se potrivește și mai bine situației, filme care se petrec în exclusivitate sau aproape în exclusivitate în interiorul caselor noastre. Iată deci un top 10 al filmelor care se petrec … acasă. Ca și in alte ocazii, este o selecție subiectivă, și propuneri de completare și îmbunătățire vor fi primite cu bucurie.

1. Rear Window – Alfred Hitchcock, 1954

Realizat în 1954, ‘Rear Window’ poate fi găsit în enciclopedii și istorii ale cinematografiei ca fiind considerat alternativ drept cel mai bun film al lui James Stewart, cel mai bun film al lui Grace Kelly sau cel mai bun film al lui Alfred Hitchcock. Chiar dacă unele sau altele dintre aceste superlative subiective pot fi considerate exagerate, este vorba despre o bornă în filmografia maestrului suspense-ului, un film nominalizat pentru patru premii Oscar, deși până la urmă nu a primit nici unul. James Stewart joacă rolul unui fotograf profesionist care este imobilizat cu piciorul în ghips în apartamentul sau din New York în urma unui accident petrecut pe o pistă de curse de automobile. Neavând ce face își petrece timpul urmărindu-și vecinii cu binoclul și la un moment dat începe bănuiască că un bărbat din clădirea din față și-a ucis soția.

2. Carnage – Roman Polanski, 2011

Salonul unui apartament de metropolă este locul în care se desfășoară intriga din ‘Carnage’ una dintre piesele de teatru de succes ale scriitoarei franceze Yasmina Reza. În România a avut parte de câteva versiuni scenice interesante între care cea de la Teatrul de Comedie din București cu titlul ‘Doamne, ce măcel!’ în regia lui Lucian Giurchescu. Acțiunea, care în piesă se petrece în salonul unei perechi de clasa mijlocie dintr-un oraș din Franța este mutată în Brooklyn, unde gazdele invită o altă pereche pentru a lămuri un conflict între copiii lor, colegi de școală, care se luaseră la bătaie într-un parc. Cele două perechi de părinți încep prin a intreține ceea ce pare a fi o conversație cordială, dar pe măsură ce trece timpul, încep să se comporte din ce în ce mai copilărește și întâlnirea alunecă în haos. Este un film atipic pentru Roman Polanski, dar care beneficiază de o distribuție excepțională, cele patru roluri fiind jucate de Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz și John C. Reilly.

3. Misery – Rob Reiner, 1990

Filmul ‘Misery’ este și el o ecranizare, cea a unui roman de succes al scriitorului de gen ‘horror’ Stephen King. Recent cartea a avut parte de o versiune scenică destul de reușită pe scena Teatrului Cameri din Tel Aviv, avându-i pe Keren Mor și Yuval Segal în rolurile celor doi protagoniști. Acțiunea se petrece în casa lui Annie Wilks, o infirmieră care îi salvează viață după un accident de mașină scriitorului Paul Sheldon, și îl ține pe acesta prizonier până când va rescrie în felul cum dictează ea continuarea seriei ei de romane preferate. Este o poveste crudă și sumbră, în care casa devine o închisoare și un loc de tortură pentru scriitorul devenit prizonier.  Versiunea hollywoodiană a lui ‘Misery’ i-a adus interpretei principale, Kathy Bates, premiul Oscar pentru cel mai bun rol feminin. Partenerul ei in acest film este James Caan.

4. Home Alone – Chris Columbus, 1990

Tot în 1990 a fost lansat pe ecrane în perioada dinaintea sărbătorilor ‘Home Alone’, un film care de atunci nu lipsește din repertoriul permanent și obligatoriu al multor stații de televiziune care transmit programe din categoria ‘filme de Crăciun’. Acțiunea se petrece în casa familiei McCallister, unde mezinul familiei, Kevin, este uitat de familia cu mulți copii care pleacă în vacanța de Crăciun. Băiatul va trebui nu numai să se descurce singur, dar și să apere casa și pe el însuși de uneltirile unei perechi de răufăcători care plănuiseră să o jefuiască în absența locatarilor. Filmul a lansat cariera meteorică a actorului ‘copil minune’ Macaulay Culkin, care avea zece ani atunci când a fost realizat ‘Home Alone’.

5. Dogtooth – Yorgos Lanthimos, 2009

O vilă confortabilă cu ziduri și pereții albi dintr-o suburbie este locul în care se petrece acțiunea filmului ‘Dogtooth’, al doilea din filmografia regizorului grec Yorgos Lanthimos. În această casă cei trei copii ai unei familii înstărite – un băiat aproape matur și cele două surori mai mici ale sale – trăiesc și cresc complet rupți de restul lumii, în frică și ignoranță față de lumea de dincolo de zidurile vilei. Regulile sociale care guvernează relațiile dintre ei sunt o combinație de joc și pedepse, iar limbajul simbolic pe care îl inventează va descrie o realitate artificială. Este o poveste simbolică și supra-realistă despre alienare, un film care l-a adus în atenția iubitorilor de cinema din întreaga lume pe regizorul grec care de atunci a realizat doar încă trei filme, fiecare dintre ele mai special și mai ciudat. ‘Dogtooth’ a primit premiu la Cannes în competiția ‘Un certain regard’ și a fost nominalizat pentru premiul Oscar decernat celui mai bun film străin în acel an. Niciodată o vilă strălucind in soarele Greciei nu a părut mai amenințătoare într-un film.   

6. Rope – Albert Hitchcock, 1946

Încă un film clasic al lui Hitchcock care nu poate să lipsească de pe această lista. ‘Rope’ se petrece în apartamentul închiriat de Brandon și Philip, doi tineri new-yorkezi care se cred atât de inteligenți încât încearcă să comită crima perfectă asasinandu-și prietenul, ascunzând cadavrul într-un dulap și organizând apoi o petrecere în locuința lor. Era primul film al lui Hitchcock turnat în Technicolor, și printre experimentele sale pot fi incluse folosirea cadrelor neobișnuit de lungi, unele durând zece minute sau mai mult. James Stewart realizează aici unul dintre rolurile sale cele mai reușite. Filmul are și un subtext gay, foarte controversat și puțin prezent pe ecrane in aceea perioadă.

7. Wait Until Dark – Terence Young, 1967

Amatorii genului de thrillere psihologice se vor delecta și cu filmul ‘Wait Until Dark’ realizat în 1967 de Terence Young. Audrey Hepburn joacă aici un rol sumbru, mai puțin obișnuit pentru cariera sa, cel al unei femei oarbe în a cărei casă pătrunde o gașcă de criminali in căutarea unei … păpuși umplute cu droguri. Audrey Hepburn a fost nominalizată pentru Oscarul de interpretare feminină pentru acest rol.

8. The Bitter Tears of Petra von Kant – Rainer Werner Fassbinder, 1972

Dacă celelalte filme din acest top se petrec între pereții unui apartament sau a unei singure case, ‘The Bitter Tears of Petra von Kant’ își restrânge și mai mult spațiul vizual, limitându-se la o singură cameră – dormitorul eroinei principale, cu peretele decorat de o copie uriașă a tabloului lui Poussin ‘Midas și Bacchus’ care prezintă bărbați și femei mai mult sau mai puțin dezbrăcați. Camera mai conține, și numeroase manechine de dimensiuni reale folosite în profesia ei de creatoare de modă. Toate personajele filmului sunt femei, dar subiectul care le pasionează și despre care discută sunt relațiile cu bărbații.  Singurătatea, dragostea și sentimentele de claustrofobie generate de codependența emoțională sunt teme cheie explorate de Fassbinder. Faptul ca întreaga acțiune are loc într-o singură camera, dormitorul Petrei, accentuează tensiunea dramatică. Este unul dintre primele filme in care Fassbinder colaborează cu Hanna Schygulla.

9. Sleuth – Jospeh Mankiewicz, 1972

‘Sleuth’ are la dispoziție un întreg conac englezesc, și încă unul dotat cu tot felul de surprize, labirinturi, automate, capcane. Proprietarul este un autor de romane polițiste care îl are ca oaspete pe amantul soției sale, care avusese impertinența de a-i cere să divorțeze pentru a-i ocupa permanent locul în inima și patul doamnei. Filmul este regizat de Joseph Mankiewicz, iar în rolurile principale apar Laurence Olivier și Michael Caine. Cu toții au fost nominalizați pentru premii Oscar, niciunul nu a câștigat, căci în acel an premiile au fost acaparate de prima serie din ‘Nașul’.

10. Death and the Maiden – Roman Polanski, 1994

Încă un film al lui Român Polanski, realizat în 1994 încheie topul. Este vorba despre ‘Death and the Maiden’, în care casa singuratică a Paulinei Escobar devine scena dramei care începe atunci când aceasta primește ca oaspete în timpul unei furtuni pe medicul pe care îl bănuiește de colaborare la întemnițarea și torturarea ei în perioada dictaturii militare dintr-o țară a Americii de Sud. Jocul crud al identității ascunse și al răzbunării este interpretat de Sigourney Weber și de Ben Kingsley.

(Sursa imaginilor https://www.imdb.com/)

Articole similare

Filme, cărţi şi câteodată fotbal: 30 iunie 2014

Jovi Ene

Prin blogosfera literară (17 – 23 octombrie 2016)

Dan Romascanu

Casanova ca erou de operă: Casanova Variations (2014)

Dan Romascanu

1 comment

Radu 12 mai 2020 at 13:11

Carnage este absolut excepțional… Am văzut câteva din filmele selectate aici, dar Carnage este special…

Reply

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult