In urma cercetarii pe 110 manageri romani, exista cateva diferente semnificative intre managerii romani de top si cei de mijloc. Managerii de mijloc ies cu o imagine nefavorabila.
Prezentarea este aici
1. Centrarea pe rezultate
Doar 38,1% din middle managerii romani gandesc in termeni de rezultate si sunt centrati pe realizarea obiectivelor. Dintre top manageri, doar 48,1% dintre acestia sunt orientati pe obtinerea de rezultate.
2. Tipul de management
Majoritatea top managerilor romani este mai puternic orientata decat managerii de mijloc catre un management inspirational si intuitiv. Managerii de mijloc dovedesc mai multa rigurozitate, aplicand instrumente manageriale, iar. Este surprinzator sa constatam ca majoritatea top managerilor romani ia decizii in mod intuitiv, emotional si subiectiv, fara sa utilizeze instrumente de analiza manageriala.
3. Comunicarea cu angajatii
Managerii de mijloc comunica mai putin decat top managerii cu subordonatii si mai mult cu colegii. Unii dintre middle manageri, in loc sa fie mai aproape de subordonati, prefera sa faca front comun cu ceilalti colegi pe de aceeasi linie ierarhica in fata managementului superior.
Mai observam ca middle managementul reclama intr-o proportie semnificativa barfele, scenaritele, jocurile politice si boala de a fi sef in comportamentul subordonatilor. Una dintre explicatiile posibile este modelul oferit de catre unii middle manageri: plangerea de mila pe umerii colegilor de pe acelasi nivel.
4. Asteptari de la subordonati
Top managerii asteapta de la subordonati sinceritate si realizarea obiectivelor, in timp ce middle managerii asteapta de la subordonati comunicare si initiativa. De asemenea, top managerii asteapta de la superiori integritate, viziune si comunicare, in timp ce middle managerii asteapta de la top manageri motivare si sprijin.
5. Managerul ideal
Top managerii proiecteaza un model prin calitati ce tin de organizare, determinare si integritate, in timp ce middle managerii se refera la comunicare, cooperare, viziune si strategie. Este surprinzator ca doar 2,4% dintre middle managerii vad integritatea si corectitudinea ca facand parte din profilul ideal al managerului. Acest rezultat poate fi corelat cu faptul ca managerii de mijloc reclama dificultati reale in a fi consecventi cu propriile principii si valori.
6. Motivarea subordonatilor
Motivarea este o lacuna, atat pentru top management, cat si pentru middle management. Este greu de crezut faptul ca aproximativ 70% dintre top manageri si 60% dintre middle manageri nu stiu sa motiveze. E recomandabil ca zona de middle management este recomandabil sa exceleze la acest capitol. Imbucurator este faptul ca first managementul pare sa aiba mai multa incredere in instrumentele de motivare si le foloseste intr-un mod mai convingator.
Concluzie
Una dintre concluziile clare este faptul ca middle managerii reclama dificultati in a fi consecventi cu propriile principii si valori. Desi pentru un middle manager exista presiuni si din partea superiorilor, si din partea angajatilor si ca uneori este extrem de dificil de a gasi o punte intre aceste perspective, acesta este job-ul iar integritatea si consecventa sunt cu atat mai importante.
Metaforic, un middle manager este ca un cavaler, care are rolul foarte delicat de a fi “pumn de otel in manusa de catifea”. Pentru aceasta, de multe ori, este nevoie poate de mai multa negociere cu top managerii si de mai multa transparenta cu subordonatii. Asa este cavaleresc…
Ce e de facut?
Sugerez doua lucruri, ambele importante si urgente:
- Top managerii sa utilizeze instrumente manageriale de analiza si sa dea dovada de mai multa rigurozitate si obiectivitate in decizii
- Middle manageri sa-si dezvolte abilitatile manageriale ce tin de motivare, feedback si coaching.
Dorin Bodea, senior consultant Result Development.
(Prezentarea am primit-o de la prietenul nostru, Dragos-Chestii livresti, iar o diagrama cu privire la caracteristicile culturale la angajatii romani-perspectiva manageriala a fost publicata in rubrica noastra saptamanala „Prin blogosfera literara”)