Filme Filme americane

Pe drumurile vieții: The Glorias (2020)

The Glorias (2020)
Regia: Julie Taymor
Distribuția: Julianne Moore, Alicia Vikander, Janelle Monáe

Este imposibil de judecat un film ca ‘The Glorias’ (2020) al regizoarei Julie Taymor în afara contextului său politic. Cred că nici eroina acestei biografii filmate – jurnalista, editoarea și activista feministă Gloria Steinem – și nici regizoarea filmului nu ar dori o astfel de evaluare apolitică, deoarece și filmul, și cartea care l-a inspirat, și biografia adusă pe ecran sunt toate dedicate politicii, impregnate de politică. Și totuși ‘The Glorias’ are și multe calități cinematografice, are o structura interesantă bazata pe o idee originală, este și un film bine făcut vizual, ceea ce probabil că nu îi mira pe cei care își amintesc că unul dintre filmele precedente ale Juliei Taymor a fost ‘Frida’. În plus, filmul rezervă spectatorilor și câteva surprize.

Regizoarea și co-scenarista (împreună cu Sarah Ruhl) Julie Taymor reușește să evite liniaritatea și banalitățile care de multe ori domină filmele biografice aducându-le pe cele patru actrițe care o interpretează pe Gloria Steinem în patru faze diferite ale vieții (copilărie, adolescență, tinerețe, maturitate) într-un metaforic autobuz Greyhound care străbate șoselele nesfârșite ale Americii sau poate drumurile vieții eroinei. Starea permanentă de mișcare (‘on the road’) este moștenită de eroina de la tatăl ei interpretat de Timothy Hutton într-un rol de compoziție emoționant, de comis voiajor, permanent combinator și etern visător. Mi-a plăcut ideea autobuzului care transformă filmul într-un simbolic ‘road movie’.

Cați dintre noi ne-am întrebat în copilărie sau tinerețe ce vom ajunge și cum vom arăta în viitor, câți dintre noi nu am fi dorit mai tărziu să-i dojenim pe cei care eram noi mai tineri pentru greșelile tinereții sau să-i sfătuim cum să le evite? Formula a lucrat bine în opinia mea și a întărit fară să moralizeze diferitele etape ale parcursului eroinei, de la copilăria nesigură economic, adolescența în care a fost confruntată cu boala mamei și cu primele confruntări cu nedreptățile și inegalitățile rasiale și dintre sexe, tinerețea și găsirea drumului spre profesia de ziaristă, maturitatea cu angajarea politică în mișcarea pentru egalitate dintre sexe și întemeierea revistei “Ms.” Viața Gloriei Steinem a fost presărată de întrebări, ezitări și greșeli, dar sunt evitate melodrama sau folosirea de text citit off-screan prin dialogurile dintre cele patru actrițe sau prin simple gesturi de solidaritate peste timp. Nu a putut fi evitata însă impresia fugii de controverse. Unele episoade aflate public sub semnul întrebării ale carierei Gloriei Steinem sunt trecute sub tacere, în timp ce aspectele legate de viața personala sunt menționate doar discret.

‘The Glorias’ arată bine și din punct de vedere vizual. Domină stilul de docu-dramă dar sunt inserate în mod fluent și secvențe documentare, și scurte inserții fanteziste folosind muzica și animația, care sparg ritmul și dau impresia de cinema interesant și divers. Cele doua actrițe care o interpretează pe Gloria Steinem la vârstele mai mature – Alicia Wikander și Julianne Moore – reușesc să realizeze creații solide. Între multele roluri secundare merită menționate aparițiile lui Bette Midler și Lorraine Toussaint în intepretari suculente și inspirate ale unor personaje reale din istoria mișcării feministe. ‘The Glorias’ este un film feminist care descrie biografia unei personalități angajate, dar reușește să o facă într-un mod care evita tezismul. Gloria Steinem a avut șansa ca ideile pentru care a militat să se transforme în mainstream, cel puțin pentru o parte din clasa politică americană. Același lucru se întâmplă și cu filmul. Așa cum eroina filmului și-a găsit în revista pe care a întemeiat-o mijlocul de exprimare comercial al ideilor sale, regizoarea Julie Taymor a transpus pe ecran cartea de memorii a jurnalistei și activistei politice într-un film aproape mainstream, cu participarea câtorva dintre vedetele cunoscute ale Hollywood-ului. Să vedem cum va raspunde publicul.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, Youtube.com)

Articole similare

Victimele războiului: Frantz (2016)

Dan Romascanu

Wonder Woman (2017)

Dan Romascanu

Vis sau absurd sau ambele? – Buffet Froid (1979)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult