Filme asiatice

Frumos, pervers, absorbant: The Handmaiden (2016)

The Handmaiden (2016) - Ah-ga-ssi  Regia: Chan-wook Park Distribuția: Min-hee Kim, Jung-woo Ha, Jin-woong Cho  Un film frumos, pervers, absorbant. Am mai remarcat și în alte ocazii că multe dintre filmele coreene refuză categorisirile facile. Este și cazul lui 'The Handmaiden', filmul realizat în 2016 de Chan-wook Park. Este un film de maturitate, un film care pleacă de la un roman englezesc stil horror-gothic, mută acțiunea în Coreea ocupată de Japonia în anii '30 ai secolului trecut și se dezvoltă într-o sinteza a thrillerelor psihologice și erotice cu saga de familie și cinematografia socială cu tentă feministă. Amprenta personală este foarte vizibilă, regizorul pe care 'Oldboy' l-a făcut faimos în lume reușește încă odată să spună în mod fluent și cu o perfecțiune vizuală unică o poveste stil Tarantino care are loc într-un decor Hitchcock a la japonaise. Cred că vor fi spectatori care să fie deranjați de unele sau altele dintre detaliile și scenele din film, dar nu cred că mulți pot scăpa farmecului magnetic al poveștii puse pe ecran de acest maestru corean. Da, maestru. Cred că odată cu acest film Chan-wook Park și-a câștigat - cel puțin pentru mine - apelativul de maestru al artei filmului. (mai mult…)

Dragoste de la primul cadru: Right Now, Wrong Then (2015)

Ji-geum-eun-mat-go-geu-ddae-neun-teul-li-da (2015) - Right Now, Wrong Then Regia: Sang-soo Hong Distribuție: Jae-yeong Jeong, Min-hee Kim, Yuh-Jung Youn  De câte ori vi s-a întâmplat să va îndrăgostiți de creația unui regizor necunoscut până atunci de la primul cadru? Mărturisesc că mie mi se întâmplă destul de rar. Este ceea ce s-a petrecut de la prima scenă care deschide 'Right Now, Wrong Then', filmul din 2015 al regizorului corean Sang-soo Hong. Cinematografia coreana mi-a oferit în ultimii ani multe motive de satisfacție, dar pe Hong nu îl cunoscusem până acum. Înțeleg că scrie și regizează filme foarte personale, toate situate într-un univers al său, în medie cam un film în fiecare an, în stilul și ritmul de producție al lui Woody Allen. 'Right Now, Wrong Then' este o poveste simplă, culeasă parcă aleator din viață, și în același timp o poveste despre cinema și artă, și asta nu numai deoarece eroul ei este un regizor (alter ego al autorului?), ci și pentru că felul în care este structurat filmul reprezintă un comentariu subtil despre arta realizării filmelor și un punct de plecare pentru discuții și gândire. (mai mult…)

O poveste #MeToo israeliană: Working Woman (2018)

Isha Ovedet (2018) - Working Woman Regia: Michal Aviad Distribuția: Liron Ben-Shlush, Menashe Noy, Oshri Cohen Realizat în 2018, 'Working Woman' aparține categoriei de filme abordând delicata și dureroasa problemă a hărțuirii sexuale, filme care probabil așteptau de multă vreme să fie realizate, dar pe care doar mișcarea Me Too și cazurile sale celebre le-a făcut posibile sau în orice caz le-a grăbit apariția în fața publicului. Regizoarea Michal Aviad nu este unul dintre numele cele mai cunoscute în Israel, 'Working Woman' fiind doar cel de-al doilea film al sau de ficțiune de lungmetraj. Majoritatea celorlalte titluri din filmografia ei sunt documentare sau filme de televiziune cu subiecte legate de femei, rolul lor în istoria Israelului și în poziția lor în societate. Tematic deci 'Working Woman' se încadrează pe aceeași linie, dar uneltele profesionale sunt cele ale ficțiunii. Pe lângă încărcătura emoțională Michal Aviad mai reușește ceva - filmul este foarte ancorat în realitatea israeliană dar are și un grad de generalitate în abordare care îl face accesibil și relevant publicului din multe alte locuri din lume. (mai mult…)

Documentar excelent despre un politician controversat: Golda (2019)

Golda (2019) Regia: Sagi Bornstein, Udi Nir, Shani Rozanes Percepția istorică lăsată în urmă de Golda Meir este foarte diferită în Israel și în Diaspora evreiască. Evreii din fosta Uniune Sovietică și Europa Răsăriteană, ca și cei din Statele Unite, o păstrează în amintire ca pe una dintre figurile marcante ale generației fondatoare a Statului Israel, imigrantă ajunsă tânără în Palestina mandatară și devenită în timp activistă pentru independență, demnitară și prima (și singura până acum) femeie prim-ministru al Israelului, cu o contribuție semnificativă în emigrarea evreilor din Europa spre Israel și integrarea lor în țară. Majoritatea israelienilor păstrează o cu totul altă amintire, cea a primului-ministru răspunzător în mare parte de 'surpriza' izbucnirii războiului de Yom Kipur soldat cu moartea a peste 2000 de militari israelieni, ratând ocaziile de a intra în tratative de pace cu Egiptul care ar fi putut poate evita războiul, dovedind miopie politică în legătură cu problema palestiniană sau cu aspecte interne cum ar fi statutul social și economic al evreilor sefarzi. Se discută de altfel foarte puțin despre ea în Israel în ultimii ani. Filmul documentar 'Golda' a cărui premieră a avut loc recent la Festivalul Docaviv, realizat de un trio compus din Sagi Burnstein, Udi Nir și Shani Roznes poate redeschide dezbaterea despre această personalitate controversată. L-am văzut ieri, într-una din primele sale proiecții publice la cinemateca din Herzlya, înainte chiar de a avea o pagină a sa pe IMDB. (mai mult…)

Ființa umană care îți este dușman: Joint Security Area (2000)

Gongdong gyeongbi guyeok JSA (2000) - Joint Security Area Regia: Chan-wook Park Distribuția: Yeong-ae Lee, Byung-Hun Lee, Kang-ho Song  Universul cinematografic sud-coreean nu încetează să furnizeze surprize aproape cu fiecare film pe care îl văd. 'Joint Security Area' a fost realizat de Chan-wook Park în anul 2000, cu trei ani înainte de a regiza 'Oldboy', filmul care l-a făcut celebru și l-a propulsat pe primul plan al atenției spectatorilor și criticilor de film din întreaga lume. Sub pretextul unei anchete legate de un incident la linia de armistititiu dintre cele două Coree soldat cu moartea a doi soldați nord-coreeni, Chan-wook Park realizează un film despre absurditatea războiului și despre fraternizarea între soldații care sunt în aparență inamici de moarte, în buna tradiție și poate și inspirat de filmele clasice ale genului cum ar fi 'Paths of Glory' al lui Stanley Kubrick. (mai mult…)

“Am venit pentru a fugi”: Synonymes (2019) la Festivalul de Film Israelian 2019

Synonymes (2019) Regia: Nadav Lapid Scenariul: Nadav Lapid, Haim Lapid Distributia: Tom Mercier, Quentin Dolmaire, Louise Chevillotte, Olivier Loustau Film prezentat in ultima seara a Festivalului de Film Israelian Bucuresti 2019. Intalnind o cunostinta la vizionarea peliculei ”Sinonime”, aceasta mi-a spus :  “vezi ca e un film ‘naspa’, i-au dat Ursul de Aur pentru ca e antisraelian, a fost o decizie politica”. Nu-mi pierd timpul comentand persoana si sentinta emisa, mai bine sa vorbim despre acest film! (mai mult…)

Doi polițiști îndrăgostiți: Chungking Express (1994)

Chungking Express (1994) Regia: Kar-Wai Wong Distribuția: Brigitte Lin, Takeshi Kaneshiro, Tony Chiu-Wai Leung Hong Kong este în centrul atenției știrilor în aceste zile și acesta a fost un motiv în plus să fiu foarte curios să văd 'Chungking Express', un film realizat în 1994, cu câțiva ani înainte de declanșarea procesului în care Hong Kong va reveni - în decurs de jumătate de secol - să fie o parte integrantă din China. Regizorul Kar-Wai Wong se bucură de un prestigiu considerabil, și acest film în particular are una dintre cotele cele mai ridicate. Experiența vizionării a răspuns însă doar în parte așteptărilor. 'Chungking Express' s-a dovedit a fi un film aparte, cu multe aspecte cinematografice interesante, dar nu prea a reușit să-mi creeze emoții nici prin povestire, și nici prin felul în care acționează pe ecran eroii săi. (mai mult…)

Un film “complex si pervers”: Tel Aviv on Fire (2018)

Tel Aviv on Fire (2018) Regia: Sameh Zoabi Scenariul: Dan Kleinman, Sameh Zoabi Distributia: Productie prezentata in deschiderea Festivalului de Film Israelian – 2019 si apreciata de catre ambasadorul Statului Israel David Saranga in cuvantul sau, drept un film “complex si pervers” :) . Si imi voi incepe de data aceasta cronicuta, prezentand trailerul filmului. Asta asa, ca sa stiti de la bun inceput, la ce sa va asteptati. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=UdQQa42URJw Daca aveti dubii, va voi spune ca acest film pe care si l-au propus sa il faca producatorii , ba chiar l-au si facut, este o intreprindere riscanta, pentru ca putea sa nu reuseasca, başca sa nu mai vorbind de faptul ca reusita lui excelenta din punctul meu de vedere… si nu numai al meu, a nascut si naste in unii dintre spectatori, ceva de genul – sintetizez –o replica/condamnare precum “blasfemie”, “sacrilegiu”, – “cu asa ceva nu se glumeste, asa ceva nu se ironizeaza, unde este adevarul si autenticitatea, este imoral etc, etc”! Dar, repet – acest film al carui plot  este o idee des utilizata in cinematografie – si anume povestea unui film in film este o reusita plina de un umor nebun care reuseste sa se faca inteles si gustat din plin. Poate ca pe deplin doar de aceia conectati cat de cat la realitatea israeliana (si de fapt a intregii lumi) istorica, politica si sociala. Pentru ca scenaristii si regizorul au stors la maximum tot hazul (si trist si vesel) din situatia reala de astazi in aceasta atat de mica zona in care traiesc israelienii si palestinienii. Si in care trebuie sa convietuiasca cat mai civilizat si mai ales, in pace. In fiecare zi trec pe la punctele de control acces, palestinienii din West Bank, care muncesc in Israel, sau invers, care locuiesc acolo, dar au treburi sau muncesc de cealalta parte a zidului. Este si cazul personajului nostru Salam Abbas, angajat de unchiul sau Bassam (deh – “nepotismul”) producatorul telenovelei “Tel Aviv on Fire”. Angajat pe post de bun cunoscator al limbii ebraice, capabil sa corecteze eventualele greseli din scriptul care se filmeaza in Ierusalim. O telenovela si cu amor si cu tenta politista, despre “Razboiul de 6 zile” din iunie 1967, un serial pe care il urmaresc cu sufletul la gura deopotriva israelienii, cat si palestinienii, preponderent fiind publicul feminin de ambele parti (deh – telenovela de gen :) ), si intrebarea generala care se pune de fiecare parte a Zidului despartitor este … “cu cine ramane in final eroina?” Si de aici mai este un singur pas catre “On Fire” :) . Si pasul respectiv il reprezinta cuvantul “exploziv”, un cuvant oarecare, banal in alte imprejurari si pe alte melaguri, dar nu si in Israel! Caci una dintre replicile contestate de catre “expertul” Salam contine cuvantul “exploziv”, cam nepotrivit in context. Echipa de filmare, unchiuletul Bassam, diva invitata in distributie - frantuzoiaca – cap de afis gasesc ca din contra, cuvantul exploziv este in regula. Insa pe Salam il roade indoiala si cu…

Frica: The Dive (2018)

The Dive (2018) - HaTzlila Regia: Yona Rozenkier Distribuția: Claudia Dulitchi, Shmuel Edelman, Sun Intusap 'HaTzlila' / 'The Dive' ('Scufundarea') este unul dintre acele filme care are o istorie interesantă și o poveste semnificativă a felului în care s-a născut ideea și a fost realizată producția. Regizorul Yona Rozenkier se află la primul său film, deși nu mai este foarte tânăr, se aproprie de vârsta de 40 de ani. Este un film special (și) prin faptul că poate fi definit ca un film de familie și despre familie, și ca un film de comunitate despre comunitatea în care a fost realizat. Este povestea a trei frați în care Yona Rozenkier și cei doi frați ai săi (care nu sunt actori profesioniști) intepreteaza rolurile principale. Acțiunea are loc într-un kibbutz, acolo au avut loc filmările, oamenii locului au fost actori și figuranți dar au și finanțat în parte filmul. Există însă multe alte motive pentru care 'The Dive' este un film aparte în peisajul cinematografiei israeliene de astăzi. (mai mult…)

Identități paralele: Dancing Arabs (2014)

Dancing Arabs (2014) Regia: Eran Riklis Distribuția: Tawfeek Barhom, Razi Gabareen, Yaël Abecassis 'Dancing Arabs', filmul israelian realizat în 2014 de Eran Riklis pe un scenariu scris de Sayed Kashua adaptând romanul de debut al acestuia, include câteva scene memorabile. Una dintre ele, pe care nu mă sfiesc să o declar genială, reușește în mai puțin de un minut să descrie una dintre sursele conflictului israelo-palestinian. Scena se petrece într-o școală dintr-o localitate arabă din Israel. Profesorul predă o lecție elevilor folosind o hartă pe care numele țării este Palestina și preluând narativul arab al istoriei. Intră în clasă directorul școlii cu un vizitator american. Intr-o fracțiune de secundă profesorul acoperă harta cu o alta, unde același teritoriu este numit Israel, și schimbă explicația in versiunea oficială israeliană. O scenă demnă de Ephraim Kishon. Două popoare își revendică același teritoriu și ambele îl consideră patria sa. Fiecare dintre ele are propria sa versiune asupra istoriei, versiuni imposibil de conciliat. Realități paralele, identități virtuale, dialogul pare imposibil. (mai mult…)