Filme asiatice

Saga a două familii într-o Chină aflată în schimbare: Di Jiu Tian Chang (2019)

Di Jiu Tian Chang (2019) Regia: Xiaoshuai Wang Distribuția: Jingchun Wang, Mei Yong, Xi Qi 'Adio, fiul meu' ('So Long, My Son') realizat în 2019 de Xiaoshuai Wang și prezentat la Festivalul de la Berlin din februarie 2020 este o dovadă că cinematografia chineză este mult mai diversă și mai interesantă decât amestecul de filme istorice, de arte marțiale sau de propagandă politică pe care îl cunosc în mod superficial amatorii de cinema din afara Chinei. Este vorba despre un film complex și ambițios în sine, cu o durată de 3 ore de proiecție, care reprezintă prima serie din ceea ce urmează să fie o trilogie care se ocupă de istoria Chinei și de impactul marilor transformări prin care a trecut această țară uriașă în ultimii 40 de ani asupra oamenilor care trăiesc în ea. Din multe puncte de vedere filmul este sincer și curajos abordând procese istorice și schimbări economice și sociale care au fost plătite cu un preț uman uriaș: politica având că scop restrângerea familiilor la cel mult un copil pe cuplu, și tranziția de la economia planificată la capitalismul de piață, cu consecințe dramatice în viețile a milioane de muncitori chinezi deveniți șomeri datorită închiderii sau rentabilizării întreprinderilor de stat, nevoiți să se reprofileze și să migreze pentru a-și asigura existența. Dimensiunile filmului și ambițiile regizorului Xiaoshuai Wang nu l-au împiedicat să realizeze un film profund uman bazat pe o poveste bine scrisă și ancorată în istoria recentă a Chinei, cu personaje cu care se pot identifica spectatorii din China și din orice altă parte a lumii. (mai mult…)

Israeli PD Blue: Manayek (2020)

Manayek (2020) Creator: Roee Idan Distribuția: Shalom Assayag, Amos Tamam, Maya Dagan Avem multe de reproșat acestei veri, dar pentru televiziunea israeliană a fost o vară fastă. Într-un interval de mai puțin de trei luni am văzut trei seriale interesante, bine scrise, excelent jucate și regizate cu talent și originalitate. Primul a fost 'Tehran' al televiziunii publice 'CAN' care ne-a purtat geografic în Iran și tematic în lumea spionajului international, a urmat 'Losing Alice' al lui 'Hot' care combină genul de mistere horror cu realitatea israeliană, pentru ca sezonul să se încheie la un foarte bun nivel artistic și cu un rating pe măsură cu 'Manayek', produs și el de CAN, serial din lumea polițiștilor, oamenilor legii și a interlopilor israelieni, serial care face față cu onoare celor mai bune seriale americane ale genului ('The Wire' și 'NYPD Blue' sunt primele două nume care îmi vin în minte). Fiecare dintre aceste seriale se compune din opt sau zece episoade, și finalurile indică, cel puțin pentru primul și ultimul, că vor urma alte sezoane. 'Manayek' a încheiat cu brio acest sezon de seriale de calitate reușind să creeze o intrigă interesantă, cu personaje și situații complexe, într-o atmosferă socială și politică extrem de bine descrisă, care arată credibil și familiar pentru spectatorii israelieni. La sfârșitul fiecărui episod, creditele se încheie cu menționarea faptului că filmările au avut loc înainte de izbucnirea Coronei. Va fi foarte interesant de urmărit cum vor fi 'Manayek' și celelalte seriale primite pe piața internațională, și cum vor evolua sau ce schimbări de stil sau de ton (poate și referințe în conținut) vor apare ca urmare a pandemiei. (mai mult…)

Un tehno-thriller în Orientul Mijlociu: Tehran (2020)

Tehran (2020) Realizatori: Dana Eden, Maor Kohn, Omri Shenhar Distribuția: Niv Sultan, Shaun Toub, Menashe Noy   'Tehran' ('Teheran') este una dintre cele mai ambițioase producții ale televiziunii israeliene din ultimii ani. Serialele israeliene nu au ocolit subiectul conflictelor din Orientul Mijlociu și 'Fauda' este exemplul cel mai bun (dar nu singurul) al faptului că problemele 'locale' ale acestei zone agitate interesează și publicul international și reușesc destul de bine și în ceea ce privește rating-ul atunci când sunt bine scrise și realizate. 'Tehran', care este produs de canalul public de televiziune, abordează cu curaj conflictul care în ultimii ani a devenit central în raportul de forte din Orientul Mijlociu, cel dintre Republica Islamică a Iranului angajată într-o cursă pentru dobândirea capabilitatilor atomice și Israelul care consideră aceasta o amenințare existențială pe care încearcă să o previna prin toate mijloacele pe care le are la dispoziție, inclusiv acțiunile secrete ale Mossad-ului și activități cibernetice. Este un material perfect pentru un tehno-thriller, și serialul israelian se încadrează bine în regulile filmelor de spionaj și-i va mulțumi cred pe majoritatea amatorilor genului, însă momentele cele mai bune din cele opt serii ale primului sezon nu sunt neapărat cele care aparțin de intriga de acțiune. (mai mult…)

Frumos, pervers, absorbant: The Handmaiden (2016)

The Handmaiden (2016) - Ah-ga-ssi  Regia: Chan-wook Park Distribuția: Min-hee Kim, Jung-woo Ha, Jin-woong Cho  Un film frumos, pervers, absorbant. Am mai remarcat și în alte ocazii că multe dintre filmele coreene refuză categorisirile facile. Este și cazul lui 'The Handmaiden', filmul realizat în 2016 de Chan-wook Park. Este un film de maturitate, un film care pleacă de la un roman englezesc stil horror-gothic, mută acțiunea în Coreea ocupată de Japonia în anii '30 ai secolului trecut și se dezvoltă într-o sinteza a thrillerelor psihologice și erotice cu saga de familie și cinematografia socială cu tentă feministă. Amprenta personală este foarte vizibilă, regizorul pe care 'Oldboy' l-a făcut faimos în lume reușește încă odată să spună în mod fluent și cu o perfecțiune vizuală unică o poveste stil Tarantino care are loc într-un decor Hitchcock a la japonaise. Cred că vor fi spectatori care să fie deranjați de unele sau altele dintre detaliile și scenele din film, dar nu cred că mulți pot scăpa farmecului magnetic al poveștii puse pe ecran de acest maestru corean. Da, maestru. Cred că odată cu acest film Chan-wook Park și-a câștigat - cel puțin pentru mine - apelativul de maestru al artei filmului. (mai mult…)

Dragoste de la primul cadru: Right Now, Wrong Then (2015)

Ji-geum-eun-mat-go-geu-ddae-neun-teul-li-da (2015) - Right Now, Wrong Then Regia: Sang-soo Hong Distribuție: Jae-yeong Jeong, Min-hee Kim, Yuh-Jung Youn  De câte ori vi s-a întâmplat să va îndrăgostiți de creația unui regizor necunoscut până atunci de la primul cadru? Mărturisesc că mie mi se întâmplă destul de rar. Este ceea ce s-a petrecut de la prima scenă care deschide 'Right Now, Wrong Then', filmul din 2015 al regizorului corean Sang-soo Hong. Cinematografia coreana mi-a oferit în ultimii ani multe motive de satisfacție, dar pe Hong nu îl cunoscusem până acum. Înțeleg că scrie și regizează filme foarte personale, toate situate într-un univers al său, în medie cam un film în fiecare an, în stilul și ritmul de producție al lui Woody Allen. 'Right Now, Wrong Then' este o poveste simplă, culeasă parcă aleator din viață, și în același timp o poveste despre cinema și artă, și asta nu numai deoarece eroul ei este un regizor (alter ego al autorului?), ci și pentru că felul în care este structurat filmul reprezintă un comentariu subtil despre arta realizării filmelor și un punct de plecare pentru discuții și gândire. (mai mult…)

O poveste #MeToo israeliană: Working Woman (2018)

Isha Ovedet (2018) - Working Woman Regia: Michal Aviad Distribuția: Liron Ben-Shlush, Menashe Noy, Oshri Cohen Realizat în 2018, 'Working Woman' aparține categoriei de filme abordând delicata și dureroasa problemă a hărțuirii sexuale, filme care probabil așteptau de multă vreme să fie realizate, dar pe care doar mișcarea Me Too și cazurile sale celebre le-a făcut posibile sau în orice caz le-a grăbit apariția în fața publicului. Regizoarea Michal Aviad nu este unul dintre numele cele mai cunoscute în Israel, 'Working Woman' fiind doar cel de-al doilea film al sau de ficțiune de lungmetraj. Majoritatea celorlalte titluri din filmografia ei sunt documentare sau filme de televiziune cu subiecte legate de femei, rolul lor în istoria Israelului și în poziția lor în societate. Tematic deci 'Working Woman' se încadrează pe aceeași linie, dar uneltele profesionale sunt cele ale ficțiunii. Pe lângă încărcătura emoțională Michal Aviad mai reușește ceva - filmul este foarte ancorat în realitatea israeliană dar are și un grad de generalitate în abordare care îl face accesibil și relevant publicului din multe alte locuri din lume. (mai mult…)

Documentar excelent despre un politician controversat: Golda (2019)

Golda (2019) Regia: Sagi Bornstein, Udi Nir, Shani Rozanes Percepția istorică lăsată în urmă de Golda Meir este foarte diferită în Israel și în Diaspora evreiască. Evreii din fosta Uniune Sovietică și Europa Răsăriteană, ca și cei din Statele Unite, o păstrează în amintire ca pe una dintre figurile marcante ale generației fondatoare a Statului Israel, imigrantă ajunsă tânără în Palestina mandatară și devenită în timp activistă pentru independență, demnitară și prima (și singura până acum) femeie prim-ministru al Israelului, cu o contribuție semnificativă în emigrarea evreilor din Europa spre Israel și integrarea lor în țară. Majoritatea israelienilor păstrează o cu totul altă amintire, cea a primului-ministru răspunzător în mare parte de 'surpriza' izbucnirii războiului de Yom Kipur soldat cu moartea a peste 2000 de militari israelieni, ratând ocaziile de a intra în tratative de pace cu Egiptul care ar fi putut poate evita războiul, dovedind miopie politică în legătură cu problema palestiniană sau cu aspecte interne cum ar fi statutul social și economic al evreilor sefarzi. Se discută de altfel foarte puțin despre ea în Israel în ultimii ani. Filmul documentar 'Golda' a cărui premieră a avut loc recent la Festivalul Docaviv, realizat de un trio compus din Sagi Burnstein, Udi Nir și Shani Roznes poate redeschide dezbaterea despre această personalitate controversată. L-am văzut ieri, într-una din primele sale proiecții publice la cinemateca din Herzlya, înainte chiar de a avea o pagină a sa pe IMDB. (mai mult…)

Ființa umană care îți este dușman: Joint Security Area (2000)

Gongdong gyeongbi guyeok JSA (2000) - Joint Security Area Regia: Chan-wook Park Distribuția: Yeong-ae Lee, Byung-Hun Lee, Kang-ho Song  Universul cinematografic sud-coreean nu încetează să furnizeze surprize aproape cu fiecare film pe care îl văd. 'Joint Security Area' a fost realizat de Chan-wook Park în anul 2000, cu trei ani înainte de a regiza 'Oldboy', filmul care l-a făcut celebru și l-a propulsat pe primul plan al atenției spectatorilor și criticilor de film din întreaga lume. Sub pretextul unei anchete legate de un incident la linia de armistititiu dintre cele două Coree soldat cu moartea a doi soldați nord-coreeni, Chan-wook Park realizează un film despre absurditatea războiului și despre fraternizarea între soldații care sunt în aparență inamici de moarte, în buna tradiție și poate și inspirat de filmele clasice ale genului cum ar fi 'Paths of Glory' al lui Stanley Kubrick. (mai mult…)

“Am venit pentru a fugi”: Synonymes (2019) la Festivalul de Film Israelian 2019

Synonymes (2019) Regia: Nadav Lapid Scenariul: Nadav Lapid, Haim Lapid Distributia: Tom Mercier, Quentin Dolmaire, Louise Chevillotte, Olivier Loustau Film prezentat in ultima seara a Festivalului de Film Israelian Bucuresti 2019. Intalnind o cunostinta la vizionarea peliculei ”Sinonime”, aceasta mi-a spus :  “vezi ca e un film ‘naspa’, i-au dat Ursul de Aur pentru ca e antisraelian, a fost o decizie politica”. Nu-mi pierd timpul comentand persoana si sentinta emisa, mai bine sa vorbim despre acest film! (mai mult…)

Doi polițiști îndrăgostiți: Chungking Express (1994)

Chungking Express (1994) Regia: Kar-Wai Wong Distribuția: Brigitte Lin, Takeshi Kaneshiro, Tony Chiu-Wai Leung Hong Kong este în centrul atenției știrilor în aceste zile și acesta a fost un motiv în plus să fiu foarte curios să văd 'Chungking Express', un film realizat în 1994, cu câțiva ani înainte de declanșarea procesului în care Hong Kong va reveni - în decurs de jumătate de secol - să fie o parte integrantă din China. Regizorul Kar-Wai Wong se bucură de un prestigiu considerabil, și acest film în particular are una dintre cotele cele mai ridicate. Experiența vizionării a răspuns însă doar în parte așteptărilor. 'Chungking Express' s-a dovedit a fi un film aparte, cu multe aspecte cinematografice interesante, dar nu prea a reușit să-mi creeze emoții nici prin povestire, și nici prin felul în care acționează pe ecran eroii săi. (mai mult…)