Știrile săptămânii: Festivalul Ceau, Cinema! deschide înscrierile pentru competiţia internaţională; Retrospectivă Ruth Beckermann la One World Romania; Să nu ucizi, din 1 martie în cinematografe; Cu Avi Mograbi și Michel Khleifi despre Israel și Palestina.
Festivalul Ceau, Cinema! deschide înscrierile pentru competiţia internaţională
Festivalul de film Ceau, Cinema! de la Timişoara lansează apelul la înscriere în secţiunea competiţională internaţională pentru cea de-a şasea ediţie, care va avea loc între 18 şi 21 iulie 2019.
Sunt vizate lungmetraje europene de ficţiune, documentar sau animaţie din 2018 şi 2019. Competiţia Ceau, Cinema! oferă un cadru de exprimare cineaştilor din ţările cu minorităţi tradiţionale în regiunea Banatului: Armenia, Austria, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Germania, Israel, Italia, Polonia, Republica Moldova, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia, Ucraina, Ungaria. Sunt eligibile filmele al căror producător unic sau majoritar este dintr-una din ţările menţionate.
În mod tradiţional, secţiunea competiţională îşi propune să reflecte diversitatea cinematografiei europene de autor, printr-o selecţie de şase filme originale şi îndrăzneţe. Selecţionerul competiţiei este criticul de film Ionuţ Mareş.
Marele Premiu „Răzvan Georgescu” al competiţiei Ceau, Cinema!, decis de un juriu format din trei personalităţi din lumea cinematografiei, este în valoare de 1.000 de euro, oferiţi de Vitas România. Trofeul va fi acordat regizorului filmului câştigător.
Filmele din competiţie sunt eligibile şi pentru Premiul Publicului, în valoare de 500 de euro.
Producătorii sau distribuitorii trebuie să completeze formularul de înscriere disponibil pe site-ul ceaucinema.ro, unde pot fi găsite toate detaliile despre regulamentul competiţiei.
Data limită de înscriere este 25 aprilie 2019!
Trofeul „Răzvan Georgescu” pentru cel mai bun film din competiţie în 2018 a fost câştigat de „3/4”, al regizorului bulgar Ilian Metev. Juriul a fost format din regizorul Florin Iepan, actriţa Alina Grigore şi criticul de film Ileana Bîrsan. Premiul Publicului a fost câştigat ex æquo de filmul croat „Comic Sans”, de Nevio Marasović, şi filmul ucrainean „Căderea”, de Marina Stepanska.
Cea de-a şasea ediţie a Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 18-21 iulie 2019, la Timişoara şi Gottlob, prima comună din România cu un cinematograf renovat.
Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.
Evenimentul este realizat de voluntari, cu susţinerea: Vitas România, Groupama Asigurări, Institutul Francez din Timişoara, Centrul Cultural German din Timişoara, Institutul Polonez din Bucureşti, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, Direcţia Judeţeană de Cultură Timiş, Teatrul Auăleu, Primăria Gottlob.
Retrospectivă Ruth Beckermann la One World Romania
Festivalul Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania revine la București între 15 și 24 martie. Printre evenimentele speciale pe care vi le oferim cu această ocazie se numără o serie de retrospective dedicate unor cineaști care au marcat, în moduri distincte, evoluția filmului documentar.
Primul dintre invitații speciali ai ediției este cineasta austriacă Ruth Beckermann, din opera căreia vom prezenta patru filme: „Podul de hârtie” (1987), „Estul războiului” (1996), „Homemad(e)” (2001) și cel mai recent lansat documentar al său, „Valsul Waldheim”(2018).
Ruth Beckermann realizează documentare și eseuri video de patru decenii și este una dintre figurile proeminente ale cinematografiei austriece. Opera sa recuperează, în mare măsură, memoria individuală și colectivă a unei întregi generații de evrei care au trecut prin era teribilă reprezentată de prima jumătate a secolului al XX-lea. Strămutările forțate și Holocaustul dinaintea și din timpul celui de-al Doilea Război Mondial au reconfigurat locul evreilor europeni în contextele sociale și politice ulterioare, dar mai ales i-au supus unei nevoi intense de a-și reconstitui viețile personale și de a încerca să se detașeze emoțional de atrocitățile prin care trecuseră ei și familiile lor. Dintr-o perspectivă adeseori personală, Beckermann creează portrete vii și atașante ale celor pe care îi documentează, indicând, în același timp, că până și cele mai mari orori ale trecutului, de care omenirea părea că ar dori să se debaraseze – prin uitarea sau condamnarea lor – pot renaște oricând de sub pojghița subțire a aparentei acalmii.
Podul de hârtie (1987)
În „Podul de hârtie”, Ruth Beckermann vizitează locurile copilăriei tatălui său, din regiunea Bucovinei, de unde familia lui fusese strămutată cu câteva decenii în urmă. Pe parcurs tonul melancolic al documentarului se nuanțează, incluzând tot mai multe reflecții asupra prezentului care scoate la iveală incapacitatea sau indiferența oamenilor de a se debarasa de secolele de anti-semitism care au culminat cu amplele acțiuni criminale ale naziștilor. Filmul e și un document rar și aparte al zonei Rădăuțiului din epoca de final a dictaturii lui Nicolae Ceaușescu.
Estul războiului (1996)
În camerele albe, îmbibate în lumină de neon, ale unui muzeu unde sunt expuse fotografii alb-negru ce documentează atrocitățile comise de Wehrmachtul german pe frontul de est în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, foști soldați discută în contradictoriu despre experiențele, de diverse feluri, pe care le-au trăit atunci. „Estul războiului” arată dificultatea de a reconstitui trecutul prin filtre general acceptate, atâta vreme cât până și evenimentele documentate de arhive sunt contrazise de martorii lor oculari, unii dintre ei nostalgici ai epocii naziste, iar alții vehemenți contestatari ai acesteia.
Homemad(e) (2001)
Marc-Aurel e strada din Viena unde locuia Ruth Beckermann la momentul realizării filmului, dar și o zonă celebră, înaintea Războiului, pentru negustorii textili evrei care o populau. În încercarea de a surprinde spiritul și diversitatea cartierului, realizatoarea vizitează cele cinci sau șase cafenele ale acestuia, realizând portrete vii și complexe ale oamenilor care le însuflețesc zilnic, prin prezența lor. Singura umbră ce planează asupra armoniei locului este rezultatul alegerilor din 2000, care a adus în coaliția de guvernare un partid de extrema dreaptă.
Valsul Waldheim (2018)
Până în 1986, când s-a decis să candideze pentru funcția de președinte al Austriei, existau doar zvonuri disparate despre trecutul nazist al fostului secretar general al Organizației Națiunilor Unite, Kurt Waldheim. Candidatura acestuia a scos la iveală implicarea sa în masacrele partizanilor iugoslavi din 1942 și în deportarea evreilor din Salonic în 1943 și, odată cu aceasta, a obligat Austria să-și reevalueze atitudinea pe care o avea vizavi de implicarea sa în cel de-al Doilea Război Mondial. Alcătuit din materiale contemporane – imagini TV, dar și filmări făcute de către regizoare însăși în timpul mișcărilor de protest anti-Waldheim la care a participat -, „Valsul Waldheim” descrie momentul în care Austria a înțeles că nu se mai poate considera o simplă victimă a lui Hitler, ci un colaborator.
Abonamentele generale și cele de 5 intrări sunt disponibile pe platforma partenerilor de laEventbook. Rămâneți conectați la canalele oficiale One World Romania – pe facebook și blog, pentru a afla ultimele noutăți despre ce pregătim pentru cea de-a 12-a ediție a festivalului și pentru toate proiectele asociației!
De acum înainte puteți susține misiunea Asociației One World Romania și dezvoltarea proiectelor asociației, devenind „Prieten OWR”. Aflați mai multe despre ce înseamnă să fiți alături de noi ca „Cinefil” sau ca „Suporter” de aici.
Să nu ucizi, din 1 martie în cinematografe
Ro Image 2000 împreună cu Idea Film Distribution anunță premiera în cinematografe a filmului semnat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru. Inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul medical din România acum trei ani, SĂ NU UCIZI reprezintă debutul în lungmetraj al celor doi regizori și va putea fi văzut în cinematografe din 1 martie.
Cristian este un chirurg tânăr şi ambițios pe care pierderea unui pacient, în urma unei intervenţii de rutină, îl determină să pornească o luptă solitară împotriva sistemului, riscându-și familia şi cariera pentru a descoperi adevărul.
Din distribuție fac parte actorii: Alexandru Suciu, Cristina Flutur, Gelu Colceag, Tania Filip, Elias Ferkin, Daniel Popa, Virgil Aioanei, Carmen Florescu, Ionuț Ionescu, Erwin Simsensohn, Cosmin Seleși, Codin Maticiuc, Ioana Barbu, Olimpia Mălai, Rolando Matsangos, Iulia Verdeș, Mihai Bauman. “Putem spune că e un proiect al unei generații. Mulți dintre noi am fost colegi, iar atunci când lucram la scenariu recunosc că am scris cu unii dintre ei în minte” mărturisește Gabi Șarga.
“Pentru mine, SĂ NU UCIZI este despre fiecare dintre noi, despre alegerile pe care le facem și prețul lor: alegem să tacem sau ne revoltăm, acționăm sau plecăm capul, ne ascultăm conștiința sau o sufocăm cu justificări. SĂ NU UCIZI ne confruntă cu consecințele acestor alegeri” declară Adina Sădeanu, producătorul filmului, și continuă: “E incomod de la primul cadru până la ultimul. Într-o lume în care toate răspunsurile par a fi la un click distanță, e esențial să nu uităm să ne punem întrebări.”
Cătălin Rotaru spune că „este un film în care probabil mulţi se vor recunoaște pentru că toţi am fost în viaţă eroi pentru cinci minute. Din păcate, doar pentru cinci minute.”
Filmul a avut premiera mondială în cadrul competiției celei de-a 34-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Varsovia și este produs de Axis Media Production și Green Cat Film, având o imagine semnată de Tudor Platon, montajul Andrei Iancu, sunet Ștefan Azaharioaie, iar scenariul și regia Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru.
Puteți urmări trailerul pe: https://www.youtube.com/watch?v=iLJ2t5IeZiM&t=18s. Mai multe informații despre film găsiți pe: https://www.facebook.com/sanuucizi.
SĂ NU UCIZI este realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și cofinanțat de Televiziunea Română și Zenith Media în parteneriat cu Land Rover, Groupama, Almdoudler, Ringier Group și este distribuit în România de Ro Image 2000 împreună cu Idea Film Distribution.
Cu Avi Mograbi și Michel Khleifi despre Israel și Palestina
Festivalul Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania revine la București între 15 și 24 martie, în mai multe locații din centrul orașului.
Una dintre secțiunile festivalului se concentrează în fiecare an pe o zonă geografică despre care ne dorim să înțelegem cât mai multe, cu ajutorul poveștilor spuse de oamenii care trăiesc acolo. Pentru ediția actuală am pregătit secțiunea „Focus: Israel și Palestina”, cu șase documentare incitante și două retrospective care ne onorează, dedicate cineaștilor Avi Mograbi și Michel Khleifi.
RETROSPECTIVA AVI MOGRABI
Unul dintre cei mai incitanți și originali cineaști contemporani, Avi Mograbi se numără printre invitații speciali ai acestei ediții a festivalului. Realizând în ultimele decenii o serie de filme greu de clasat, în care discursul politic și abordarea documentară se îmbină adesea cu formule stilistice neașteptate, ce nuanțează și, în același timp, surprind temele abordate din perspective surprinzătoare, Mograbi este cu certitudine un iconoclast.
Aspectele societății israeliene care îl interesează pe cineast sunt în același timp particulare și universale. Sunt particulare deoarece surprind tipurile de relaționare ale israelienilor cu populația palestiniană, manifestate în moduri diverse, dar cel mai adesea prin atitudini agresive și de superioritate. Și sunt universale deoarece la baza tuturor acestor raportări se află mecanisme recognoscibile la nivelul oricărei națiuni, toate fiind formate în jurul unor mituri și credințe colective, menite să le confere în același timp unicitate și un ascendent față de celelalte.
Maniera cinematografică a lui Mograbi e marcată de un umor sarcastic, de multe ori dureros de privit, din cauză că nu propune neapărat căi de ieșire din fundătura ideologică și politică în care pare scufundat Israelul din filmele sale. Constatările lui amare se aseamănă cu cele ale unui bufon prea lucid pentru a putea face abstracție de realitățile ce îl înconjoară, dar în același timp prea pasionat de viață, cu toate registrele ei, pentru a nu o cânta. Din această ciocnire temperamentală aparent paradoxală rezultă o perspectivă spectaculoasă și spectaculară asupra societății și a oamenilor care o formează, potențată mult de talentul performativ al lui Mograbi, protagonist al tuturor filmelor sale.
În cadrul retrospectivei pe care i-o dedicăm prezentăm patru documentare fantastice realizate de Avi Mograbi între 2002 și 2016: „August: un moment înaintea erupției” (2002), „Răzbună-mi unul dintre ochi” (2005), „Z32” (2008) și „Între frontiere” (2016). După fiecare proiecție, Avi Mograbi va fi prezent în sală pentru a discuta pe larg cu spectatorii bucureșteni.
RETROSPECTIVA MICHEL KHLEIFI
Michel Khleifi e un tip unic de cineast, un interpret formidabil al lucrurilor care zac ascunse în cele mai îndepărtate cotloane ale sufletelor noastre. E un poet.
Născut în Nazaret în anii 1950, după ce studiază cinemaul la Bruxelles, Khleifi revine pentru a-și filma țara natală așa cum nu o făcuse nimeni înaintea lui, cu un fel aparte de a se folosi de instrumentarul cinematografic, rezultatul fiind un melanj între ficțiune, documentar și docudramă, într-un stil foarte poetic – lirismul funcționând în filmele sale ca un fel de cheie magică ce deschide porțile către realitate.
Majoritatea filmelor lui pun în discuție societatea și cultura palestiniană, ca și relațiile dintre israelieni și palestinieni. Oricine poate rezona cu aceste căutări și creațiiale lui Michel Khleifi din ultimii patruzeci de ani, indiferent de unde ar fi și din ce mediu provine. Cu el, avem senzația că trăim pe pielea noastră deposedarea și exilul tuturor oamenilor a căror identitate a fost răpită de colonialism. Cu el, descoperim diversitatea poporului palestinian prin viața de zi cu zi a indivizilor săi, descoperim cum pământurile lor devin din ce în ce mai fracționate, simțim dubla restricție impusă femeilor de către societatea patriarhală a Palestinei aflată sub ocupație israeliană, suntem martori la o serie de transformări politice și sociale. Cu el, punem degetul pe rană într-un mod nespus de frumos și de complex, nefiind niciodată voaiorist sau lacrimogen.
În cadrul retrospectivei pe care i-o dedicăm prezentăm trei documentare realizate de Michel Khleifi între 1980 și 2004: „Memoria fertilă” (1980), „Psalmul pietrelor” (1990) și „Ruta 181: fragmente dintr-o călătorie prin Israel și Palestina” (2004, realizat în colaborare cu Eyal Sivan).
SECȚIUNEA FOCUS
În secțiunea „Focus: Israel și Palestina” încercăm să demontăm prejudecăți cu ajutorul protagoniștilor și realizatorilor. Unul dintre documentarele incluse în această secțiune este „Samouni Road”, realizat de Stefano Savona.
Povestea relatată în acest film este cunoscută în mass-media ca „Incidentul Zeitoun” care a avut loc în ianuarie 2009, într-o suburbie rurală a oraşului Gaza (Palestina), când 48 de civili au fost omorâţi în timpul nopţii, într-un atac al armatei israeliene. Familia Samouni a pierdut în acea noapte 29 de persoane, printre care bărbaţi, femei şi copii. Regizorul reuşește să ne conducă dincolo de masacrul orb şi de devastarea pământului – scene pe care le vedem zilnic în media. Prin modul cineastului de a se raporta la familia Samouni, întâlnim o familie palestiniană obişnuită şi paşnică, o familie de fermieri care încearcă să-şi reconstruiască viaţa după o traumă majoră.
Abonamentele generale și cele de 5 intrări sunt disponibile pe platforma partenerilor de la Eventbook. Rămâneți conectați la canalele oficiale One World Romania – pe facebook și blog, pentru a afla ultimele noutăți despre ce pregătim pentru cea de-a 12-a ediție a festivalului și pentru toate proiectele asociației!
De acum înainte puteți susține misiunea Asociației One World Romania și dezvoltarea proiectelor asociației, devenind „Prieten OWR”. Aflați mai multe despre ce înseamnă să fiți alături de noi ca „Cinefil” sau ca „Suporter” de aici.