Carti Eseuri

‘Interfețe mai inteligente’ – Îndreptarul alegerilor noastre în lumea digitală

”Interfețe mai inteligente. Modalităţi surprinzătoare de a influenţa şi perfecţiona comportamentul din mediul online”, de Shlomo Bernartzi, împreună cu Jonah Lehrer
Editura Publica, București, 2016
Traducere de Emilia Vasiliu

Scris într-un tandem extrem de eficace, autorii volumului Interfețe mai inteligente apărut la Editura Publica (Shlomo Bernartzi și Jonah Lehrer) propun cititorilor o analiză pertinentă a lumii digitale din perspectiva ecranelor. Premisa fundamentală a autorilor este următoarea: primul contact pe care orice utilizator îl are cu tehnologia recentă vine, invariabil, prin medierea unui ecran și implicit a unei imagini reprezentative. Lumea online are o componentă vizuală atât de puternică încât ne cufundăm într-un mod de o judeca iremediabil instinctiv.

Simpla viteză a deciziilor noastre din mediul online – fie că este vorba de a alege parteneri pe site-uri de genul Tinder, Badoo, Match, etc., fie că este vorba despre parcurgerea în diagonală a textelor din publicația New York Times, despre achiziționarea unei bormașini, toate aceste filtre decizionale ridică o întrebare evidentă: Dacă primele impresii modelează cât se poate de instinctiv raționamentele noastre online, atunci care este algoritmul – logica – care le face cu putință? Răspunsul este raportat strict la partea estetică: factorul cromatic, complexitatea vizuală (o variabilă estetică care măsoară cantitatea de informație apărută pe un site) laolaltă cu distribuția în spațiu a combinației text-imagine, sunt răspunzătoare de succesul unui website. Fie că suntem în pstura de a livra oferte (site-uri, pagini online) sau în postura de a le primi pe ale altora (de clienți) mesajul livrat de autor cititorilor este la fel de valoros și de instructiv.

Astfel, folosind exerciţii care îi implică pe cititori (laolaltă cu o gamă descriptivă extrem de largă de studii de caz temeinic documentate și provocatoare), Benartzi prezintă modurile surprinzătoare în care formatele digitale ne pot influenţa felul în care luăm decizii. De exemplu:

  • Eşti mai predispus să adaugi şuncă la o pizza dacă o comanzi online.
  • Dacă citeşti această carte pe un ecran, este mai puţin probabil să îţi aminteşti conţinutul ei.
  • Ești mai predispus să cheltui mai mult atunci când efectuezi shopping online pentru că banii virtuali par mai impersonali decât concretețea bancnotelor din shoppingul fizic.
  • Atractivitatea unui site este dată de simplitatea lui grafică, adică de dozajul aerisit dintre text și imagine.
  • S-ar putea să cumperi ceva doar pentru că se află într-un punct de interes al ecranului, chiar dacă sunt disponibile alternative mai bune.
  • Dacă faci cumpărături folosind un ecran tactil, atunci probabil că supraevaluezi produsul la care te gândeşti.
  • Este mai posibil să îţi aminteşti o astfel de informaţie dacă este scrisă cu un font inestetic, dificil de citit.

Contopirea tehnologiei și a psihologiei pot crea medii digitale apte să ne amplifice punctele forte și să ne înfruntăm slăbiciunile. Și – mai presus de toate – ne pot ajuta cum să gândim eficient. În asaltul ecranelor’, ne spune autorul, plecăm din start cu un deficit de atenție pe care trebuie să-l depășim cultivându-ne (la capătul unei științei comportamentale) cum să alegem cât mai just cu putință. Astfel, autorul ne prezintă inclusiv o listă a lucrurilor demne de a fi luate în seamă atunci când venim în contact cu uriașa avalanșă a mediilor vizuale:

–          Luați în calcul contextul în care acordați atenție unei informații.

–          Folosiți tehnii de comprimare a informației

–          Maximalizați aspectul estetic al conținutului pe care vreți să-l prezentați

–          Dacă aveți dubii, greșiți în favoarea simplității

–          Optimizați strategia punctelor de interes

–          Folosiți distonanța cognitivă pentru a încetini ritmul minții de procesare a informațiilor

–          Oferiți un set de opțiuni demne de a fi luate în calcul care să fie ușor de gestionat

–          Țineți cont de cercetările științifice în crearea designului și a testărilor multivariate.

Volumul scris de Benartzi reprezintă, în fond, un ghid extrem de practic (temeinic documentat) și oferă cititorului instrumente indispensabile pentru a se descurca – în acord cu propriile proiecte personale – în  lumea diversă a ecranelor, cu următorul corolar pe care trebuie să ni-l amintim necontenit: modul de transmitere modelează mesajul, iar cel al percepției, eficacitatea noastră.

Puteți cumpăra cartea: Editura Publica/Libris.ro/Elefant.ro.

Articole similare

Anchetă literară: de ce vă place sau de ce nu vă place Charles Bukowski?

Jovi Ene

Despre dragoste si alte intamplari

Mihaela

Culinariard. Restaurante, cârciumi, vorbe, de Claudiu Leonte

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult