Carti Carti de fictiune

Derapaje: „Aruncătorii de flăcări”, de Rachel Kushner

„Aruncătorii de flăcări”, de Rachel Kushner
Editura Vellant, București, 2022
Traducere: Deniz Otay

”Orice om are dreptul la viteză.”

Acțiunea romanului Aruncătorii de flăcări este plasată între două acțiuni de anvergură: colonizarea unui SoHo industrial părăsit, de către artiști, în Manhattan, în anii 1970, și ascensiunea stângii radicale din Italia. Scriitoarea populează volumul cu personaje construite veridic, cu acuratețe și minuțiozitate, și prezintă, în ciuda fundalului istoric redat cu precizie, o poveste atemporală. Găsim scene dintr-o lume artistică insulară, cu episoade de luptă împotriva inegalității, iar Rachel Kushner, scriitoare și critic, sondează în profunzime posibilitățile artei și ștergerea granițelor dintre artă și viață.

Reno, eroina cărții, este absolventă de arte plastice, traversează America cu motocicleta și realizează desene cu cauciucurile, pe care apoi le fotografiază. La New York îl întâlnește pe Sandro, un italian minimalist de vreo 40 și ceva de ani, descendent al familiei Valera, care produce chiar motocicletele pe care le conduce Reno. Romanul apelează la flashback-uri, prin intermediul cărora scriitoarea explică modul în care Valera și-a creat imperiul industrial, inspirat de contactul cu futuriștii din Milano și cu fasciștii italieni. Pe de altă parte, ni se prezintă o lume a artei angajată politic, care a apărut din modernismul industrial, dar a cărei dezvoltare a provenit mai degrabă din afaceri ilegale.

Povestea lui Reno și a aventurilor sale amoroase alternează cu cea a familiei Valera, care a făcut avere producând motociclete în timpul și după cel de-al Doilea Război Mondial. După o scurtă escapadă în vest pentru a participa la o cursă cu Valera și pentru a înregistra urmele de derapaj ca act artistic, ea stabilește în mod neașteptat recordul mondial feminin de viteză pe uscat și este invitată să facă parte din echipa Valera.

”Fotografiile nu aveau să surprindă nimic altceva decât o urmă. Urma unei urme. Era posibil să nu reușească să surprindă complet ceea ce sperasem eu: experiența vitezei.”

Cursele de motociclete în jurul cărora scriitoarea brodează povestea se desfășoară pe continente și în decenii diferite, dar fiecare dintre ele este un element cheie pentru restul cărții. Prima are loc în Alexandria, unde un adolescent dornic de inițiere în lumea adulților vede pentru prima dată o motocicletă. Acesta este Valera, cel care va fonda compania de motociclete. Câteva pagini și multe decenii mai târziu, Reno, o tânără din Nevada, se îndreaptă spre propriul viitor, conducând o motocicletă Valera pe o pistă de sare.

Cartea călătorește și către plantațiile de cauciuc din Brazilia, unde se fabrică anvelopele Valera, iar decorurile diferite creează o arhitectură narativă complexă, prin care sunt difuzate idei din diferite perioade. Una dintre cele mai impresionante este cea care prezintă lumea artistică a orașului New York din anii 1970, măcinată de vendete personale, politici sexuale, pornografie, alianțe estetice și radicalism creativ. 

”Ai timp. Nu-l folosi aiurea, treci prin el cu răbdare. Nu te grăbi înaintea lui. Fii o conductă.”

O narațiune tehnic bine realizată, fără strălucire din punct de vedere formal, dar incendiară la nivel imaginativ, cu final mai degrabă ambiguu. Rachel Kushner a mizat foarte mult în construcție pe dialog și personaje, mai mult decât pe pasaje informative sau descriptive. La un anumit nivel, romanul poate fi considerat feminist, deoarece se simte o predilecție pentru analiza raporturilor inechitabile bărbat-femeie și o preocupare legată de vocile femeilor din America contemporană și controversele de gen.

Kushner nu pretinde că ar avea vreun răspuns la problemele pe care le semnalează la nivel social sau artistic, iar volumul se închide, paradoxal, lăsând în urmă mai multe întrebări, fără posibilitatea de a concilia vreuna dintre pistele lansate în prealabil. Am apreciat minuțiozitatea cu care a construit ambianța și personajele, traseele descrise aproape cu senzualitate, referințele la artiști legendari, faptul că paginianumite sunt de-a dreptul electrizante, amestecul bine dozat de furie și entuziasm al personajelor principale.

Puteți cumpăra cartea: Editura Vellant/Libris.ro/Cartepedia.ro.

(Sursă fotografii: vellant.rothe-tls.co.uk)

Articole similare

Cărți pe scurt: Două romane de Michel Houellebecq

Tudor Mirică

Iadul se ascunde în mințile noastre. „Ascensiunea”, de Nicholas Binge

Corina Moisei-Dabija

Sindromul post-traumatic pe înțelesul tuturor: ”Dragă Edward”, de Ann Napolitano

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult