Știrile săptămânii: Lansarea romanului Porecla, de Jhumpa Lahiri, Editura Nemira – joi, 1 februarie; Jazz @ ARCUB – Artist in Residence | Concert Mircea Tiberian Group – ”The Land of Nod” | Joi, 1 februarie; Cărțile Humanitas pot fi citite și pe aplicația de mobil dedicată, prima de pe piața editorială din România; Seth Godin: când să renunți și când să perseverezi, la Editura Publica; A apărut Lupta mea, Cartea a cincea. de Karl Ove Knausgård, Editura Litera; Psihologia popularității: puterea atractivității într-o lume obsedată de statut, Editura Publica; O noua editie: Cartea lui Enoh, la Editura Herald; Femeia din Orient Express – un roman despre călătoria tinerei Agatha Christie spre Bagdad, la Editura Nemira; Vârstele Lunii, de Sam Shepard, în premieră în România, în regia lui Toma Dănilă @Unteatru; „Adolf H. Două vieți “– două destine ale aceluiași om și o discuție despre problema răului și a responsabilității; Ziua UNATC – 30 ianuarie 2018.
Lansarea romanului Porecla, de Jhumpa Lahiri – joi, 1 februarie
Editura Nemira lansează joi, 1 februarie, de la ora 19.00, romanul Porecla, un nou volum semnat de scriitoarea de origine indiană Jhumpa Lahiri, apărut în colecția Babel. Evenimentul va avea loc la Librăria Humanitas de la Cișmigiu.
Vorbesc despre carte: Alina Purcaru, Iuliana Alexa și Marius Constantinescu. Moderator: Dana Ionescu, coordonatorul colecției Babel.
Explorând conflictele între civilizații și generații, angoasele omului contemporan, rupt între identitățile din care este alcătuit, precum și efectele globalizării, proza semnată de Jhumpa Lahiri se axează pe viața în exil, pe traumă, inadaptare și alienare, cercetând cu finețe viețile frânte ale unor personaje aflate în căutarea fericirii, care nu este niciodată acasă.
Porecla este povestea bengalezilor care au avut curajul şi oportunitatea „clădirii” unei noi vieţi, departe de familie şi de casă, de tradiţii şi de amintiri. În SUA au mai multe şanse: un viitor mai bun, posibilităţi nemăsurate pentru copii, un venit mai mare, care i-ar putea ajuta şi pe cei rămaşi, cei care nu au putut să îi însoţească peste graniţă. Însă ei nu şi-au uitat rădăcinile şi cultura. S-au acomodat într-o ţară diferită, ce pare crudă şi meschină, cu obiceiuri şi sărbători greu de acceptat, dar niciodată nu au renunţat la tradiţiile lor, la familiile care le sunt alături chiar şi de la distanţă.
„Jhumpa Lahiri are un talent – magic, șiret, cumulativ – pentru care majoritatea scriitorilor ar ucide. Uitați-vă cu lupa la oricare propoziție, și nu veți vedea nimic ieșit din comun. Dar faceți un pas înapoi, priviți întregul și o să rămâneți fără cuvinte.“ The Guardian
Jhumpa Lahiri s-a născut la Londra în 1967, numele său real fiind Nilanjana Sudeshna. Crescută în America printre cărți, de un tată bibliotecar și de o mamă care a dorit să-și educe copiii în spiritul identității lor indiene, și-a descoperit încă de mică moștenirea culturală bengaleză. Interpreter of Maladies, volumul de proză scurtă cu care a debutat, atrăgând imediat atenția lumii literare, a câștigat Premiul PEN/ Hemingway Award (Best Fiction Debut of the Year).
Un an mai târziu, tinerei scriitoare i-a revenit Premiul Pulitzer pentru ficțiune și premiul pentru debut al revistei The New Yorker pentru aceeași carte. În 2003, a publica romanul The Namesake, ecranizat în 2006. A urmat în 2008 volumul de povestiri Unaccustomed Earth, recompensat cu Frank O’Connor International Short Story Award. Distanța dintre noi (The Lowland, 2012) este cea mai recentă carte a sa, din 2012 și nominalizată la Premiul Man Booker și la National Book Award for Fiction. În același an, scriitoarea a devenit membră a American Academy of Arts and Letters. Scriitoarea a ținut cursuri de creative writing la Boston University și Princeton University.
Jazz @ ARCUB – Artist in Residence | Concert Mircea Tiberian Group – ”The Land of Nod” | Joi, 1 februarie
Programul Jazz @ ARCUB – Artist in Residence continuă în 2018 cu o nouă serie de concerte bilunare pe scena Centrului Cultural București din Lipscani 84 – 90. A doua stagiune Artist in Residence este curatoriată de muzicianul Mircea Tiberian care a prezentat, în perioada octombrie – decembrie 2017, șase concerte de jazz susținute de artiști romani, europeni și americani.
2018 aduce în cadrul stagiunii colaborări și proiecte inedite ale jazzului românesc și internațional, care vor fi prezentate în premieră, într-o serie de 12 concerte live, în perioada februarie – iunie 2018.
Joi, 1 februarie 2018, de la ora 20:00, la ARCUB, Artist in Residence găzduiește primul concert din acest an: The Land of Nod, proiect prezentat de însuși artistul în rezidență, Mircea Tiberian – un proiect autentic care se adresează publicului deschis către experiment şi originalitate. Întâlnirea artiştilor din distribuția concertului pe scena ARCUB – Mircea Tiberian, Liviu Butoi, Chris Dahlgren, John Betsch reprezintă o oportunitate pentru iubitorii de jazz de a fi părtași la o performanță artistică intensă, plină de originalitate. De asemenea, The Land of Nod este şi titlul albumului care va fi lansat pe scena ARCUB.
”The Land of Nod este un teritoriu menţionat în Cartea Genezei din Vechiul Testament şi situat “La Est de Eden”. Aici Dumnezeu l-ar fi exilat pe Cain după ce acesta l-a omorât pe fratele său Abel. Origen din Alexandria defineşte Ţara Nod ca pe un loc “Departe de Faţa lui Dumnezeu”. Să nu uităm că în engleză “to nod off” înseamnă “a adormi” iar printre sensurile pe care limba ebraică le dă acestui cuvânt se numără “a rătăci” , “a te ascunde”, “a tremura”. În acelaşi timp The Land of Nod mai înseamnă tărâmul pe care apar limitele şi limitările, măsurile şi greutăţile, unde se naşte simţul proprietăţii, unde existenţa incumbă efort şi strădanie, unde se ridică ziduri şi cetăţi de tot felul şi, mai ales, e locul unde omul se află într-o perpetuă căutare a sensului Existenţei, în ultima instanţă a lui Dumnezeu.” – Mircea Tiberian
Muzicienii au cântat pentru prima dată în formulă de trio la festivalul Jazzy Spring in Bucharest 2006 iar apoi s-au reunit la Kronstadt Jazz Days (Braşov 2007), de pe urma acestui concert rezultând şi primul album, Ulysses. Aria lor stilistică se situează în zona modernităţii, fără însă a evita parametrii tradiţionali ai jazzului main stream. Cu alte cuvinte, deşi muzica lor se adresează publicului deschis către experiment şi originalitate, pe parcursul performanţei se pot distinge cu claritate elemente din tradiţia muzicilor afro-americane sau chiar din muzica clasică europeană. Improvizaţia colectivă rămâne domeniul unde cei trei muzicieni își arată adevarata măiestrie ce justifică notorietatea de care se bucură în lumea jazzului. Cei trei au realizat de curând un nou album intitulat „Both sides of the river”, produs la casa de discuri „Societatea de Concerte Bistriţa”.
În ultimii ani trio-ului i s-a alăturat adesea saxofonistul şi flautistul Liviu Butoi a cărui colaborare cu Tiberian datează încă din anii ’80. Muzicienii au apărut astfel în cvartet la festivalul Gărâna 2014, urmând apoi un turneu în Germania şi câteva concerte în Timişoara între 2016 şi 2017.
Întâlnirea acestor artişti este o ocazie pentru ascultătorii români de a fi părtaşi la o performanţă de cel mai înalt nivel, intensă şi plină de originalitate, o adevarată mostră de autenticitate muzicală.
Biletele sunt disponibile online pe www.arcub.ro, www.bilet.ro și la casa de bilete ARCUB (Str. Lipscani nr. 84-90). Prețul unui bilet este de 35 lei iar elevii, studenţii și pensionarii care se prezintă la Casa de Bilete ARCUB cu legitimaţiile pot achiziţiona bilete la preţul de 25 lei (Categoria II).
Cărțile Humanitas pot fi citite și pe aplicația de mobil dedicată, prima de pe piața editorială din România
Vezi aici cum arată și cum funcționează aplicația Humanitas.
Seth Godin: când să renunți și când să perseverezi
Fiecare proiect nou, loc de muncă, hobby sau companie încep prin a fi foarte interesante, dar, la un moment dat, ceva nu mai funcționează bine. Apare un obstacol temporar, un Hop. Sau poate că apare o fundătură, un impas fără ieșire.
Toată lumea știe că drumul spre succes include multă muncă, dedicație, poate puțin noroc. Dar care ar fi cheia succesului, în special atunci când dai de greu? Seth Godin răspunde: adevărații câștigători sunt cei care știu când să renunțe și când să persevereze. Știu să renunțe repede, des și fără remușcări, până când ajung la un nou Hop, Hopul care trebuie depășit.
Indiferent dacă ești stagiar sau CEO, această cărticică te va ajuta să afli dacă te afli într-un Hop care merită timpul, efortul și talentul pe care le consumi.
Hopul face parte din seria cărților de buzunar Publica Pocket. Seth Godin este unul dintre invitații conferinței BrandMinds 2018. Apariția cărții este susținută de UniCredit Bank.
Seth Godin a scris optsprezece bestselleruri internaționale, cărți care au transformat felul în care oamenii privesc marketingul, leadershipul, schimbarea și modul în care se răspândesc ideile. Este unul dintre primii antreprenori online, cel mai recent proiect fiind workshopul online altMBA. Scrie zilnic articole pline de inspirație pe blogul lui, cotat ca fiind cel mai bun blog de marketing și unul dintre cele mai bune 100 bloguri din lume.
A apărut Lupta mea, Cartea a cincea. de Karl Ove Knausgård
Anul literar 2018 începe cu un nou volum din celebra serie autobiografică Lupta mea.
Volumul cinci, Mai sunt și zile cu ploaie, de scriitorul norvegian Karl Ove Knausgård, a apărut săptămâna aceasta la Editura Litera.
Acest volum vine în continuarea autobiografiei autorului, numit de revista Time „Proust al Norvegiei“, și îl prezintă pe Karl Ove Knausgård la vârsta de nouăsprezece ani. Acesta se mută la Bergen și se dedică în întregime scrisului. Dar aflăm că eforturile lui au efectul opus – își dorește asta atât de mult, încât este afectat de blocajul scriitorului. În același timp, își vede prietenii, unul câte unul, publicându-și volumele de debut și începe să aibă îndoieli că va fi publicat vreodată. Scrisă cu o forță și o sinceritate extraordinare, cartea vorbește, de asemenea, despre prietenii noi și puternice și despre o iubire cutremurătoare. Apoi, în viața lui Karl Ove au loc două evenimente cruciale: tatăl său moare și, la scurt timp după aceea, finalizează primul lui roman…
Mai sunt și zile cu ploaie este cea de-a cincea carte a seriei Lupta mea, care a fost numită de revista Guardian „poate cea mai semnificativă creație literară a vremurilor noastre“.
„Intens și vital… Irezistibil de la început până la sfârșit… Superb.“ New Yorker
„Această carte dovedește că se poate atinge universalul și marea literatură pornind de la viața de zi cu zi. În spatele autobiografiei se află reflecția scriitorului asupra identității masculine. Șocant!“ L’Express
Karl Ove Knausgård (n. 1968) este un scriitor norvegian cunoscut mai ales pentru cele șase romane autobiografice intitulate sugestiv Lupta mea (Min kamp). Născut în Oslo, scriitorul a crescut pe insula Tromøya, în Arendal și în Kristiansand, și a făcut studii de artă și literatură la Universitatea din Bergen. Knausgård a debutat în 1998 cu romanul Ute av verden, pentru care a primit Premiul pentru Literatură al Criticilor Norvegieni, acordat pentru prima dată unui roman de debut. Între 1999 și 2002, Knausgård a fost coeditor la Vagant, o revistă literară norvegiană fondată în 1988, pentru care a realizat interviuri extrem de interesante cu scriitorii Rune Christiansen și Thure Erik Lund. Al doilea roman, En tid for alt (2004), a fost la fel de bine primit de critică și a fost nominalizat la Premiul pentru literatură al Consiliului Nordic și la IMPAC Dublin Literary Award. Consacrarea a venit însă odată cu publicarea, între 2009 și 2011, a seriei de romane autobiografice însumând peste 3 500 de pagini, care a devenit unul dintre cele mai mari fenomene literare în Norvegia, cu peste 450 000 de exemplare vândute. În 2010, scriitorul a înființat o mică editură împreună cu Yngve Knausgård (fratele său) și cu Asbjørn Jensen. Între 2015 și 2016 a publicat un ciclu de patru volume intitulat Anotimpurile: Om høsten (Toamna), Om vinteren (Iarna), Om våren (Primăvara) și Om sommeren (Vara).
Knausgård și soția sa, scriitoarea Linda Boström Knausgård, trăiesc în Österlen, Suedia, împreună cu cei patru copii.
La Editura Litera au mai apărut volumele 1-4 din seria Lupta mea, astfel: Lupta mea. Cartea întâi: Moartea unui tată, Lupta mea. Cartea a doua: Un bărbat îndrăgostit, Lupta mea. Cartea a treia: Insula copilăriei., Lupta mea. Cartea a patra:Dansând în întuneric.
Lupta mea. Cartea a cincea: Mai sunt și zile cu ploaie (traducere din limba norvegiană Ioana Andreea Mureșan) este disponibilă acum pe www.litera.ro, în curând în toate librăriile online și din țară.
Lupta mea. Cartea a șasea se află în curs de apariție în România, la Editura Litera.
Psihologia popularității: puterea atractivității într-o lume obsedată de statut
Ne bucurăm sau ne este groază să mergem la serviciu în fiecare dimineaţă? Suntem în relaţii care ne aduc împliniri sau conflicte? Privim creşterea copiilor ca pe o povară sau ca pe o bucurie? Aducem în general contribuţii importante? Simţim că societatea ne apreciază? Cât de des luăm decizii despre care credem că ne vor ajuta să câştigăm putere şi influenţă, fără să ne dăm seama că ne subminăm neintenţionat şansele reale de a fi fericiţi? Câtă energie investim în gestionarea imaginii noastre pentru a obține aprobare socială? Toate răspunsurile la aceste întrebări îşi găsesc originea undeva departe: la locurile de joacă din copilăria noastră.
Bestsellerul semnat de psihologul Mitch Prinstein examinează motivele pentru care popularitatea joacă un rol atât de important în dezvoltarea noastră, influenţându-ne fericirea și succesul pe termen lung. Vechile dinamici ale copilăriei și adolescenţei continuă să se manifeste în fiecare întâlnire de afaceri, în reuniunile sociale, în relaţiile personale și chiar în felul în care ne creștem copiii.
Cu cât înţelegem mai multe despre cele două tipuri de popularitate şi despre cum ne afectează ea de-a lungul vieţii, cu atât creşte probabilitatea să avem relaţii profunde, satisfăcătoare şi rodnice în prezent.
Angela Duckworth, autoarea Grit: „Aţi fost populari în copilărie? Cu siguranţă aveţi un răspuns la această întrebare, însă Mitch Prinstein ar vrea să aveţi două: statutul este ceva, iar atractivitatea cu totul altceva. Originile ambelor tipuri de popularitate constituie subiectul acestei cărţi deosibit de fascinante și extraordinar de bine scrise. Am citit-o din scoarţă-n scoarţă și am aflat tot atâtea lucruri despre știinţă pe câte am aflat despre mine însămi.”
Dr. Mitch Prinstein este certificat în psihologia clinică a copilului și adolescentului. Este profesor de psihologie și neuroștiinţe și director al catedrei de Psihologie Clinică a Universităţii Carolina de Nord din Chapel Hill. Cercetările sale au fost prezentate în New York Times, Wall Street Journal, Los Angeles Times, CNN, U.S. News & World Report și Time.
O noua editie: Cartea lui Enoh
„Cartea lui Enoh, scrisa probabil in sec. II sau I i.Hr. si descoperita in Etiopia, in 1773, este una dintre cele mai vechi marturii mistice existente si cel mai important text al corpusului pseudoepigrafic biblic. Pomenita in Zohar si in Epistola Sf. Iuda, cartea aceasta a exercitat o puternica influenta asupra ganditorilor evrei si crestini, inclusiv asupra autorilor Noului Testament. Teme familiare, precum introducerea raului in lume de catre „ingerii cazuti”, epoca mesianica, Noul Ierusalim, Invierea si Judecata de Apoi sunt numai cateva dintre ele. Bogatia de detalii si simbolismul folosit de patriarhul Enoh in descrierea viziunilor sale legate de ingeri si demoni, de cerurile si iadurile din lumea de dincolo, sunt egalate doar de Apocalipsa Sf. Ioan. In ciuda caracterului sau fragmentar,Cartea lui Enoh poate fi considerata expresia clara a trairii si cunoasterii mistice din timpul Vechiului Testament, cu consecinte de netagaduit si in vremea celui Nou.” Alexandru Anghel
Femeia din Orient Express – un roman despre călătoria tinerei Agatha Christie spre Bagdad
Editura Nemira lansează Femeia din Orient Express, de Lindsay Jayne Ashford, în colecția Damen Tango.
Romanele scriitoarei Agatha Christie au fascinat milioane de cititori de-a lungul anilor, dar viața ei nu este deloc mai puțin fascinantă. Femeia din Orient Express este povestea călătoriei tinerei Agatha spre Bagdad, presărată de secrete și mistere.
Dezorientată din cauza unei căsnicii nefericite, Agatha Christie se travestește și urcă în Orient Express. Dar, spre deosebire de Hercule Poirot, faimosul ei detectiv, ea nu poate dezlega misterele călătoriei. Trenul își urmează drumul, pasagerii prind chip, trecutul îi însoțește neîncetat. Și mai ales pasagerele au ceva de ascuns. Prizoniere în nefericirea lor, toate femeile cunoscute în Orient Express își păzesc strașnic secretele. Însă, pe măsură ce trenul care se îndreaptă spre Orientul Mijlociu încetinește viteza, viețile lor paralele ajung să se intersecteze.
Roman în care literatura de atmosferă se întâlnește cu suspansul și mizează pe complexitate emoțională, Femeia din Orient Express pune sub lupă legăturile dintre femei, forța suferinței și puterea secretelor.
Lindsay Jayne Ashford și-a petrecut copilăria în Wolverhampton, Marea Britanie. Este prima femeie care a absolvit Queens’ College, Cambridge, în istoria de 550 de ani a instituției. S-a specializat în criminalistică și a fost reporter BBC înainte de a deveni jurnalist freelancer și de a scrie articole în diverse reviste și ziare. Primele ei cărți au fost romane polițiste, după care s-a îndreptat spre romanul istoric, publicând The Mysterious Death of Miss Jane Austen. Cele mai recente volume ale sale, The Color of Secrets și The Woman on the Orient Express, îmbină ficțiunea cu istoria din prima parte a secolului XX. Are patru copii și locuiește când într-o casă cu vedere la mare de pe coasta de vest a Țării Galilor, când la o mică fermă din Sierra de Los Filabres, Spania. Când nu scrie, face voluntariat la Save the Children, caiac și plimbări cu terrierul Milly.
Vârstele Lunii, de Sam Shepard, în premieră în România, în regia lui Toma Dănilă @Unteatru
Una dintre ultimele piese ale lui Sam Shepard (1943-2017), câștigător al premiului Pulitzer și unul dintre cei mai mari dramaturgi americani contemporani, Vârstele Lunii este tradusă și montată pentru prima oară în România, în regia lui Toma Dănilă, avându-i în distribuție pe Gelu Nițu și Constantin Cojocaru. Premiera de la Unteatru (Sfinții Apostoli 44) se va juca în 30 ianuarie, de la ora 20:00. [Detalii pentru rezervări, la finalul materialului.]
Scrisă în 2009, Vârstele Lunii a fost inițial pusă în scenă la Peacock Theater, din Dublin, Irlanda, cu renumiții actori Stephen Fry și Sean McGinley, apoi, în 2010, la New York, cu aceeași distribuție.
„Nu ne putem înțelege cu adevărat decât dacă ne uităm în urma noastră“, spune Toma Dănilă. „Nu putem deveni mai buni decât dacă privim la cei care au trecut, înainte de noi, prin aceleași sentimente sau trăiri pe care, acum, ni le revendicăm ca fiind Big Bang-ul universului nostru.
Nu suntem primii și nici ultimii. 4 mii de milioane 600 de ani, atât are Luna. Vârsta biologică poate însemna și înțelepciunea acceptării cu bucurie a trecerii timpului“, spune regizorul.
Vârstele Lunii este despre bătrânețe, moarte, ambiguitatea memoriei și speranța că dragostea poate ușura apropierea inevitabilă de eclipsa finală. Cei doi bărbați, Byron și Ames, prieteni din copilărie, se regăsesc după foarte mult timp. Întâlnirea este marcată însă de neînțelegere și de dificultatea reapropierii. Ei sunt fiii spirituali și literari ai lui Vladmir și Estragon din Așteptându-l pe Godot, de Samuel Beckett, autor ce a influențat major opera lui Sam Shepard. Este o continuare onestă și sfâșietoare a temelor care au fost dintotdeauna prezente în operele unuia dintre cei mai importanți dramaturgi americani, axată aici pe lumina și umbra care acompaniază trecerea timpului.
Vârstele Lunii este a treia piesă regizată de Toma Dănilă, după Romantic Fools, de Rich Orloff (Godot Café-Teatru, 2014) și Idolul și Ion Anapoda, de G.M. Zamfirescu (ARCUB, 2016).
Vârstele Lunii, de Sam Shepard
Traducerea si adaptarea: Toma Dănilă și Ania Tudoran
Regia: Toma Dănilă
Cu: Gelu Nițu și Constantin Cojocaru
Durata spectacolului: 70 de minute
Preţul biletului: 35 de lei. Bilete online: goo.gl/UjAfGK
Rezervări: rezervari@unteatru.ro, sau sms la numărul 0721.268.516 (nume, dată, spectacol, număr de locuri)
Premiera: 30 ianuarie, ora 20.00
UNTEATRU, Str. Sfinții Apostoli nr.44, Sector 5, București
„Adolf H. Două vieți “– două destine ale aceluiași om și o discuție despre problema răului și a responsabilității
Editura Humanitas Fiction vă invită miercuri, 31 ianuarie, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Adolf H. Două vieți de Eric Emmanuel Schmitt, considerat cel mai bun roman semnat de scriitorul francez. Scriitoarea și jurnalista Sabina Fati,scriitorul și jurnalistul Marius Constantinescu precum și jurnalista Mihaela Dedeoglu vor vorbi despre modul în care Eric Emmanuel Schmitt pune în discuție problema răului și a vinei, a libertății și a responsabilității individuale, într-un roman ce îl are ca protagonist pe Adolf Hitler. Moderatorul întâlnirii va fi Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction.
Utilizând excelent resursele literaturii, Eric Emmanuel Schmitt construiește în acest roman două biografii paralele: una fidelă realității, romanul lui Hitler, mort în 1945 în Berlinul distrus de bombardamente, cealaltă, plăsmuită în întregime, povestea lui Adolf H., un pictor care, după Marele Război, frecventează avangarda din Montparnasse, ca într-un final să se stingă liniștit în 1970 la Santa Monica. Romanul e urmat de o postfață, ce cuprinde jurnalul autorului din perioada scrierii acestuia. Schmitt își exprimă aici anxietatea, îndoielile, uneori chinul și oroarea pe care le-a încercat din momentul în care a decis să dea viața figurii celei mai sumbre din istoria recentă.
Ce s-ar fi întâmplat dacă Hitler ar fi devenit pictor? Dacă, pe 8 octombrie 1908, Academia de Arte Frumoase din Viena nu l-ar fi respins pe tânărul timid Adolf Hitler? O clipă care a schimbat nu numai cursul unei vieți, ci și mersul istoriei. Propunându-și să demonstreze că „nu ne naștem monștri, ci devenim“, Schmitt realizează un portret dihotomic, alternând biografia istorică cu biografia imaginară a pictorului Adolf Hitler. Autorul conturează astfel două fețe ale aceluiași om, două destine. Pe de o parte, destinul tânărului Hitler, care, rămas orfan și sărac, vrea să devină pictor, însă este respins. Acest eșec, precum și experiența războiului îl marchează, transformându-l într-un personaj plin de ură. Pe de altă parte, este destinul tânărului Adolf H., admis la Academia de Arte Frumoase, care îl cunoaște pe Freud. Marele Război îl tulbură profund, devine pictor, locuiește la Paris, unde îi întâlnește pe André Breton, Man Ray și pe alți suprarealiști și asistă la ascensiunea omonimului său.
„Decizia e luată: după Isus, Hitler. Întunericul urmează luminii. Întrucât în Evanghelia după Pilat am studiat ispita iubirii, este necesar să mă apropii, acum, de ispita răului. Cum într-ale omenescului, și nu în afara lui locuiesc și Isus, și Hitler, umanismul meu nu va exista decât cu prețul acestei duble cercetări. Nu se pune problema să-mi provoc o plăcere, am nevoie să mă înțeleg. După ceea ce mă atrage, voi descrie ceea ce-mi repugnă.“ Eric Emmanuel Schmitt, Jurnalul romanului Adolf H. Două vieți toamna 2000 – vara 2001
„Adolf H. Două vieți este un roman serios, grav, neliniștitor. Este un interesant mecanism literar, care forțează cititorul să-și pună întrebări, nu întotdeauna în mod fățiș, în legătură cu partea tenebroasă care zace în noi. Fiind o reflecție asupra răului, merită întreaga noastră atenție.“ (Le Figaro Littéraire)
În seria de autor „Eric-Emmanuel Schmitt“ au apărut: Milarepa, Domnul Ibrahim și florile din Coran, Oscar și Tanti Roz, Copilul lui Noe, Viața mea cu Mozart, Secta Egoiștilor, Evanghelia după Pilat, Cea mai frumoasă carte din lume și alte povestiri, Visătoarea din Ostende, Pe când eram o operă de artă, Concert în memoria unui înger, Cei doi domni din Bruxelles, Elixirul dragostei, Otrava iubirii, Femeia în fața oglinzii, Noaptea de foc și Adolf H. Două vieți.
Eric-Emmanuel Schmitt s-a născut pe 28 martie 1960 la Lyon. În 1983 absolvă cursurile prestigioasei École Normale Supérieure cu o diplomă în filozofie. Trei ani mai târziu obține titlul de doctor în filozofie. Debutează în 1991 cu o piesă de teatru, Noaptea de la Valognes. Îi urmează Vizitatorul, care îi aduce consacrarea și pentru care este distins cu trei premii Molière, Variațiuni enigmatice, Libertinul etc. În 1994 îi apare primul roman, Secta Egoiștilor, dar scrie în continuare piese de teatru care fac săli pline în Franța și în străinătate. În 2001 este recompensat de Academia Franceză cu Grand Prix du Théâtre pentru întreaga activitate. De același succes răsunător se bucură și romanele sale Evanghelia după Pilat (2000), Adolf H. Două vieți (2001), Pe când eram o operă de artă (2002), precum și eseul Viața mea cu Mozart (2005). Volumele care alcătuiesc „Ciclul invizibilului“ —Milarepa (1997), Domnul Ibrahim și florile din Coran (2001), Oscar și Tanti Roz (2002), Copilul lui Noe (2004), Luptătorul de sumo care nu se putea îngrășa (2009) și Cei zece copii pe care doamna Ming nu i-a avut niciodată (2012) —s-au aflat luni întregi pe listele de bestselleruri din numeroase țari. Eric-Emmanuel Schmitt este autorul a cinci volume de povestiri, Cea mai frumoasă carte din lume și alte povestiri (2006), Visătoarea din Ostende (2007), Concert în memoria unui înger(2010), distins cu Premiul Goncourt pentru nuvelă, Cei doi domni din Bruxelles (2012) și La vengeance du pardon (2017). În 2008 publică romanul Ulysse from Bagdad, în 2011, Femeia în fața oglinzii, în 2013, Papagalii din Piața Arezzo, în 2014, dipticul Elixirul dragostei și Otrava iubirii, în 2015, Noaptea de foc, iar în 2016, L’homme qui voyait à travers les visages. Lui Eric-Emmanuel Schmitt i s-au decernat peste 20 de premii și distincții literare, în 2001 pri-mind titlul de Chevalier des Arts et des Lettres. Cărțile lui sunt traduse în peste 40 de limbi.
Romanul „Adolf H. Două vieți“ de Eric-Emmanuel Schmitt este recomandat de Bookhub și Radio Gold FM.
Accesul la eveniment este gratuit în baza unei rezervări prealabile prin eventbook.
Ziua UNATC – 30 ianuarie 2018
Stimabili! Onorabili! Faceți tăcere!…
În fiecare 30 ianuarie, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București îl sărbătorește pe I.L. Caragiale, patronul spiritual al cărui nume îl poartă cu mândrie.
Ne lăsăm inspirați de creativitatea, originalitatea, ludicul și umorul lui Caragiale, pentru a vă primi pe dumneavoastră, invitații noștri, într-o atmosferă veselă în care își găsește locul și sobrietatea academică.
Am pus la cale un program pentru gusturi și așteptări care mai de care.
Mofturi! (ați putea zice…)
Ei bine, începem sărbătoarea nici prea devreme, nici prea târziu, adică la orele 12 trecute fix. Sunteți invitați în Sala Ileana Berlogea, pentru a fi alături de prof. univ. dr. Florin Zamfirescu căruia i se va conferi, în cadrul unei ceremonii, titlul de Professor Emeritus.
Tot în Sala Ileana Berlogea, de la orele 14, îi vom întâmpina și aplauda pe toți profesorii seniori și personalul didactic auxiliar cu activitate notabilă în UNATC. Reuniunea va sta sub semnul recunoașterii activității desfășurate, prin acordarea diplomelor de excelență.
Aveți puțintică rabdare… ziua UNATC nu se termină aici.
De la orele 18, sărbătorim prin ceea ce știm să facem mai bine și mai frumos, adică prin artă.
În Sala Cinema, se vor proiecta timp de 60 de minute, scurtmetraje producție UNATC („Pipa, sexul și omleta” – regie: Ana-Maria Comănescu (absolventă Arta Regiei de Film); „Broken” – regie: Alexandru Mironescu (absolvent Arta Regiei de Film); „Nu mor caii când vor câinii” – regie: Cristian Radu (absolvent Film de Animație); „O noapte în Tokoriki” – regie: Roxana Stroe (absolventă Arta Regiei de Film)
La 19.30, studenții din anul III, Actorie – clasa conf. univ. dr. Paul Chiribuță, vor juca pentru dumneavoastră „Bădăranii” de Carlo Goldoni, în sala Cinema a UNATC.
Vorba e…eu pentru cine votez?
Programul este pe alese, așa cum am promis, pentru gusturi și așteptări care mai de care.
Toate se întâmplă chiar la sediul UNATC „I.L. Caragiale” (str. Matei Voievod, nr. 75 – 77, sector 2, București). Vă primim cu reverență!
Parol, monșer!