Regia: Pedro Almodovar
Actori: Carmen Maura, Eva Siva, Olvido Gara
“Pepi, Luci, Bom…” este considerat primul film al lui Almodovar, chiar daca acesta vine dupa o suita de filme de scurt metraj sau filme inregistrate pe 8 mm.
Inca de atunci, protagonista este Carmen Maura, una dintre actritele care reprezinta un fel de laitmotiv al filmelor sale, ea fiind chiar una dintre cele trei care formeaza titlul filmului-Pepi. Putem spune ca, din perspectiva unui editor care a vazut ultimele sale filme, intr-adevar in “Pepi, Luci, Bom…” vedem un Almodovar aflat la inceput de cariera, o actiune si un scenariu (scris tot de el) care isi cauta inca o definire si o definitie.
Almodovar creeaza, aproape fara sa ne dam seama, dar putem cunoaste asta dupa vizionarea filmelor sale, doua stereotipuri, doua principale mesaje care il vor urmari in toata cariera sa: in primul rand, un elogiu adus orasului care l-a consacrat, caruia ii daruieste inca cele mai importante momente ale filmografiei sale, respectiv orasului Madrid. In acest film, avem, asa cum o marturiseste chiar el, prima fateta a capitalei Spaniei: una rurala si citadina, un Madrid al bodegilor, al barurilor de noapte, in care poti gasi orice, de la droguri pana la obsedati sau persoane de orice orientare sexuala.
In al doilea rand, un paradis al femeilor este (aproape-vom vedea exceptiile) intreaga sa opera cinematografica. De altfel, avem un triunghi, nu neaparat amoros, exclusiv feminin. Pepi (Carmen Maura), Luci si Bom sunt trei femei complet diferite si care isi unesc, chiar temporar, destinele, fiecare dintre ele dorind sa isi traiasca viata si sa fie fericite. Pentru asta insa, implinirea pare sa vina chiar pe taramul sexual, atat de exploatat de Almodovar in multe dintre filmele sale. Pepi este extravaganta insasi si nebunia in persoana. Inca isi cauta orientarea sexuala, dar pare ca nu refuza nicio provocare. Luci este persoana care s-a saturat de casnicia ei monotona cu un politist plictisitor, care doar in afara familiei gaseste resurse de a fi violent, pasionat si care, intr-o buna zi, o violeaza pe Pepi.
Bom este cea care, la anii ei prea putini, inca adolescenta, ia viata asa cum vine, fara sa gandeasca, fara sa aprofundeze, indragostita de prima persoana care ii iese in cale. Asa ca, in momentul in care Luci apare ranita de violul savarsit de sotul ei, este cea care o invita in casa si patul sau pe aceasta si apare primul cuplu al filmului, ciudat, nonconformist, dar atat de natural la Almodovar. Si, totusi, nu este ultimul cuplu, pentru ca femeile lui Almodovar sunt gata pentru orice incercare pe taram amoros-amorul normal, amorul circumstantial, amorul in grup, amorul fara oprelisti sau amorul pudic, rational, aproape inexistent.
Cum mi se pare Carmen Maura, una dintre actritele favorite ale lui Almodovar? Cum am mai spus, este exuberanta, plina de viata, nonconformista si totusi plina de farmec. Desi avem momente cand inclinam spre Luci, care ne induioseaza cu dorinta ei de dragoste profunda si adanca, ce nu isi doreste monotonia si face totul ca sa o schimba, totusi personajul principal este Pepi-Carmen Maura, o femeie care, dupa episodul violului, stie ce isi doreste de la viata: pasiune dusa spre razbunare, dorinta de a-si ajuta aproapele, chiar daca se foloseste de el pentru a-si trai si depasi propriile traume.
Almodovar era abia la inceputuri, inca departe de capodoperele de mai tarziu.