Carti Carti de fictiune

Nemuritoarea Agatha: ”Misterioasa Afacere de la Styles”, de Agatha Christie

”Misterioasa Afacere de la Styles”, de Agatha Christie
Editura Litera, Colecţia Buzz Books, Bucureşti, 2019
Traducere: Iordana Ferenţ, Ştefana Ferenţ

Fascinaţia oamenilor faţă de subiectele misterioase, tenebroase, chiar horror este veche de când lumea. Dintotdeauna publicul spectator şi cititor s-a simţit atras de tot ceea ce nu se cunoaşte cu exactitate, de tot ce este învăluit în ceaţă şi întuneric. Deşi se spune adeseori că ne este teamă de necunoscut, nu pot să nu observ că, totuşi, această frică este îngemănată cu o curiozitate aproape morbidă (pe care, de altfel, o deţin şi eu). Şi nu e vorba doar de misterios aici, ci şi de macabru. Spune-se ce s-o spune, dar crimele, cadavrele, sângele, monştrii, ucigaşii şi alte asemenea exemple mai mult sau mai puţin groteşti, au fost mereu subiectul discuţiilor şi întrebărilor chiar şi în cele mai înalte şi intelectuale cercuri. De aici, probabil, şi acest boom incredibil pe care l-a avut literatura poliţistă, horror şi thriller de-a lungul timpului. Iar Agatha Christie, ca reprezentantă de seamă a acestei ramuri uriaşe a beletristicii, a ştiut încă de la începutul carierei cum să profite de această apetenţă a publicului faţă de zona dark, cunoscând exact pe ce „butoane” să apese pentru a declanşa un fenomen literar unic până în ziua de azi – căci ea rămâne cel mai cunoscut şi vândut autor din toate timpurile.

Dacă acum ceva timp am adus în prim-plan un roman mai târziu ce-l avea ca personaj central pe Hercule Poirot, acum m-am întors puţin în timp spre a discuta romanul de debut pentru micul detectiv belgian lipsit de modestie: Misterioasa Afacere de la Styles. Scris într-un stil cu mult mai alert şi oarecum mai telegrafic, acest roman devine cu atât mai interesant şi mai pasionant cu cât este mai uşor de citit. Acţiunea, cu toate că este ceva mai criptată şi alambicată decât alte creaţii ale Agathei Christie, este uşor de urmărit tocmai datorită modului narativ simplu (dar nicidecum simplist şi facil). Deşi personajele sunt destul de numeroase, relaţiile dintre ele sunt cu mult mai bine subliniate decât cele din Moarte pe Nil – aspect ce provine din acelaşi stil scriitoricesc foarte clar şi luminos (deşi sună ciudat pentru un roman poliţist ce investighează o crimă, starea pe care o induce este una pozitivă, solară – ceva ce numai Agatha Christie ar fi putut realiza cu o asemenea măiestrie). De subliniat este şi modalitatea în care este introdus în scenă personajul Poirot – poate unul din cei mai interesanţi, complecşi şi bine creionaţi detectivi din întreaga literatură de gen. Descrierea fizică minuţioasă pe care autoarea i-o dedică belgianului te pregăteşte pentru tot ce va urma să descoperi despre el, căci felul în care arată Poirot se oglindeşte în totalitate în comportamentul lui desfăşurat pe parcursul romanului.

În plus, ceea ce puţini cititori cred că remarcă, romanele Agathei Christie sunt, totodată, şi voalate satire la adresa unei societăţi britanice nu tocmai sănătoase. Cu o singură frază în care deplânge dispariţia unui anumit tip de servitori, autoarea reuşeşte să definească apusul unei lumi odinioară strălucitoare şi care în prezentul din roman riscă să se destrame precum un vis. Mai mult decât atât, faptul că majoritatea criminalilor din romanele autoarei britanice sunt persoane din înalta societate ar putea indica o apetenţă a reprezentanţilor acestei clase sociale către extravaganţe macabre – deci, din nou, o înfierare socială ascunsă în spatele unei creaţii literare aparent „inofensive”.

Nu pot decât să îmi închei scurta, dar (sper eu) cuprinzătoarea discuţie despre Misterioasa Afacere de la Styles decât afirmând că Agatha Christie a fost, este şi va rămâne unul din punctele mele de interes în ceea ce priveşte literatura thriller şi poliţistă. Şi nu numai, căci romanciera britanică este şi un bun psiholog uman, sondând cu mare dexteritate şi atenţie la detalii mintea umană, adăugând acestei calităţi şi pe cea de povestitor strălucit (unul din cei mai buni din istoria literară contemporană). Aşadar, nu rataţi nicio ocazie de a  face cunoştinţă cu creaţiile Agathei Christie, urmăriţi ecranizările bazate pe opera sa şi vă garantez că veţi descoperi sau redescoperi frumuseţi ascunse.

Puteți cumpăra cartea: Editura Litera.

(Surse foto: www.clb.ro, economictimes.indiatimes.com, www.biography.com)

Articole similare

Între prieteni, de Amos Oz

Codrut

Teatrul umbrelor: „Conacul Slade”, de David Mitchell

Carmen Florea

Școala nopții, de Deborah Harkness

Delia Marc

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult