„Kitchen”, de Banana Yoshimoto
Editura Humanitas Fiction, Colecția Raftul Denisei, București, 2024
Traducere: Irina Holca
Banana Yoshimoto se concentrează în operele sale pe modul de viață urban al tinerilor japonezi și pe felul în care evenimentele negative le modelează viața. Deși abordează teme dificile, scriitura ei este delicată și atentă la stările emoționale ale personajelor. Stilul său, adesea comparat cu haiku, este concis și elegant, ceea ce îi conferă un loc aparte în literatura japoneză contemporană.
În romanul Kitchen, Banana Yoshimoto explorează durerea printr-o oglindă emoțională unică, atât la nivel tematic, cât și stilistic. Povestea se concentrează asupra complexității emoționale a pierderii, subliniind nu doar suferința în sine, ci și stările de incertitudine și de teamă care o însoțesc. Prin intermediul unei proze lirice și a unor personaje complexe, scriitoarea japoneză creează un univers ficțional verosimil și explorează atent modul în care relațiile interpersonale pot fi un catalizator pentru creștere personală și transformări semnificative.
Sunt puse în joc teme complexe precum moartea, durerea, singurătatea și dragostea, și sunt plasate în contextul vieții urbane din Japonia. Protagonista, Mikage Sakurai, rămasă orfană din copilărie, este crescută de bunicii ei. După moartea bunicului în timpul gimnaziului, ea rămâne doar cu bunica, iar ulterior, după pierderea acesteia, se simte complet izolată.
Yuichi Tanabe, un tânăr care lucrează la florăria preferată a bunicii lui Mikage, devine un suport emoțional pentru ea. El o invită să locuiască la el, unde se află și mama sa, Eriko. Această schimbare reprezintă un punct de cotitură în viața lui Mikage. Eriko, de fapt tatăl lui Yuichi, s-a transformat în femeie după moartea soției sale, adăugând o altă dimensiune relației lor. Dacă inițial legătura dintre cei doi se bazează pe un act de compasiune din partea lui Yuichi, care îi oferă lui Mikage un refugiu într-o perioadă de suferință, ulterior creează un teren fertil pentru dezvoltarea unei prietenii mai trainice, consolidate prin împărtășirea experiențelor dureroase și a aspirațiilor comune. Mikage reușește astfel să depășească trauma pierderii și să își reconstruiască parțial identitatea. La rândul său, Yuichi găsește în Mikage o companie benefică și o sursă de inspirație.
Kitchen este și o poveste despre reziliență, despre capacitatea oamenilor de a se vindeca și de a găsi sens în viață, chiar și în cele mai dificile circumstanțe. Apropierea emoțională dintre Mikage și Yuichi, datorată tragediilor similare pe care le-au trăit, contribuie la dezvoltarea unei relații complexe, care se transformă în iubire. Odată ce Mikage își regăsește echilibrul emoțional, Eriko moare, însă Mikage reușește să-și găsească puterea de a merge mai departe.
Titlul romanului reflectă locul unde Mikage găsește fericire și confort. Bucătăria devine spațiul în care ea se simte protejată și iubită, ajutând-o să depășească sentimentul de singurătate. De asemenea, depășește simpla funcționalitate de spațiu în care se prepară mâncarea, devenind un simbol al multor aspecte importante ale vieții protagonistei. În absența unei familii tradiționale, devine un substitut al căldurii și unității familiale. Prin gătit și împărțirea mesei cu ceilalți, ea creează o nouă formă de familie, bazată pe afecțiune și grijă reciprocă. Bucătăria poate fi văzută ca o metaforă pentru viața însăși. La fel cum aici ingredientele se combină pentru a crea ceva nou, și în viață experiențele noastre se îmbină pentru a ne modela identitatea.
Lumina lunii, a doua nuvelă din volum, este inspirată parțial în celebra melodie cu același nume interpretată de Mike Oldfield. Povestea se desfășoară în jurul lui Hitoshi, iubitul naratoarei Satsuki, care își pierde viața în urma unui tragic accident de mașină. De asemenea, Yumiko, prietena fratelui lui Hitoshi, Hiiragi, devine victimă a aceluiași accident. În urma acestei tragedii, Satsuki se refugiază în alergare.
Povestea capătă o turnură deosebită odată cu apariția lui Urara, un personaj enigmatic care îi dezvăluie lui Satsuki existența unui eveniment special ce are loc o dată la o sută de ani și care le va transforma viețile. Când acest eveniment se concretizează, atât Satsuki, cât și Hiiragi au ocazia de a se confrunta din nou cu cei dragi și de a căuta liniștea necesară pentru a putea continua. Într-o seară, pe malul râului, Satsuki (Nana Komatsu), aflată în căutarea pisicii sale, Ku, descoperă că a pierdut clopoțelul prețios numit Suzu. În încercarea ei de a-l recupera din apele întunecate ale râului, o luminiță o surprinde din spate. Hitoshi (Hio Miyazawa), iubirea ei, apare ținând în mână clopoțelul pierdut. Privirea lor se întâlnește, iar între ei se naște o dragoste ce pare a fi predestinată.
Într-o altă zi, Satsuki află de la Yumiko (Nana Nakahara) despre fenomenul mistic numit Moonlight Shadow, care oferă posibilitatea unei reîntâlniri temporare cu cei decedați. Nu mult după această descoperire, un accident tragic îi răpește viața lui Hitoshi, precum și pe cea a lui Yumiko, ceea ce o duce pe Satsuki la întâlnirea cu Urara (Asami Usuda), o prezență ciudată și misterioasă. Nuvela explorează aceleași teme ca textul anterior, cu o formă ușor diferită, deși nu ca un fantasy în sensul clasic. În plus, mesajul de aici este că, în ciuda tragediilor, există momente magice care ne pot reconecta cu cei dragi și ne pot ghida spre înțelegerea și acceptarea destinului.