Carti Carti de fictiune

Dispariția unei scriitoare: ”Septembrie poate aștepta”, de Susana Fortes

”Septembrie poate aștepta”, de Susana Fortes
Editura Humanitas Fiction, Colecția Raftul Denisei, București, 2019
Traducere din spaniolă de Cornelia Rădulescu

”Septembrie poate aștepta” este un roman surprinzător de bun și de elegant, din care se întrevede formația profesională a autoarei. După cum aflăm de pe coperta a treia, Susana Fortes a studiat istoria și geografia, pentru a ajunge să fie profesoară de limba spaniolă și de istoria artei, dar și jurnalistă. A scris numeroase romane, începând cu volumul de debut din 1994, așa că poate jongla cu ușurință elementele literare (fie de stil, fie de istoria literaturii) cu istoria, geografia și investigația jurnalistică. Ceea ce și realizează în ”Septembrie poate aștepta”, unde personajul central este o scriitoare din Londra dispărută fără urmă:

”Acesta era misterul care mă preocupa. Un mister cu nume și prenume, Emily J. Parker. O scriitoare engleză de după război, necunoscută marelui public, dar considerată drept una dintre romancierele cele mai enigmatice și promițătoare din epoca sa, care în primăvara anului 1955 a dispărut din plin centru al Londrei, unde se întretaie Charing Cross cu Trafalgar Square, fără ca nimeni să mai știe ceva de ea. Ăsta nu putea fi mersul vieții. Trebuie să fie ceva mai complicat.” (pag. 11)

Rebeca Aldán vrea să-și facă doctoratul despre operele autoarei sale favorite, Emily J. Parker, dar odată ajunsă la Londra, ea trebuie să treacă rapid peste opera acesteia, destul de puțin reprezentată, și să se concentreze pe biografia tumultoasă a acesteia, foarte interesantă și acum, mai ales din perspectivă istorică (deși personajul, după cum v-ați dat seama, este unul fictiv).

Și trebuie să recunoaștem că reconstituirea vieții (și dispariției) distinsei autoare este una care ne poartă într-o adevărată investigație jurnalistică, istorică, detectivistică și într-o aventură care începe undeva înainte de cel de-al doilea război mondial, continuă în timpul acestuia, în faimosul Beltchley Park, unde englezii se chinuiau (și izbuteau, în cele din urmă), să descifreze celebra mașină de criptat Enigma, aparținând naziștilor, pentru a se termina, pentru moment, în momentul 1955, la dispariția lui Emily.

Scriitoare de succes, fiind așteptată cu un nou roman după debutul strălucit, ea pare a suferi de traume ascunse, de pe urma războiului – căsătoria pare a se împiedica, faptul că a lucrat în serviciile secrete nu este fără urmări, succesul literar și boala o îndepărtează involuntar de cei din jur. În același timp, descoperind ca un detectiv noi și noi nuanțe, descoperă o femeie fascinantă, a cărei dispariție pare neverosimilă, având în vederea puterea ei de luptă și fericirea de a trăi. De altfel, Susana Fortes ne oferă o imagine plină de referințe literare sau de artă, care ne face să ne apropiem și noi, la rândul nostru, de imaginea lui Emily J. Parker:

”I-am vorbit despre Emily J. Parker ca despre o scriitoare pe care începeam să o cunosc: o femeie care îl citea pe John Donne în pat înainte de micul dejun, iar a citi un poet metafizic din secolul al XVII-lea pe stomacul gol nu e ceva de întâlnit pe toate drumurile. O femeie care îl citea pe Eliot în autobuzul de pe linia Picadilly. O femeie care îl citea la orice oră pe Shelley. Pe Shelley, nu pe Byron. O scriitoare roșcată cu un ghem de lână în mâini, frământându-se cu ceva complicat în timp ce tricota lucrușoare mici de tot, scufițe și hăinuțe ca pentru păpuși, cum povestea în romanul ei. O soție model, care într-o zi începe să se bâlbâie fără motiv, în alta se împiedică, se lovește de mobilă…, care crede în universurile paralele,  care trebuie să tragă singură de fir ca să descâlcească ghemul.” (pag. 199-200)

Se poate spune despre ”Septembrie poate aștepta” că este un roman inteligent, pentru că împletește cu succes o intrigă de policier cu referințe culturale și mai ales literare ale epocii, ba și cu engimele de care a fost presărat cel de-al doilea război mondial și perioada imediat următoare. Desigur, în unele momente trenează, în altele e previzibil, dar per ansamblu este un volum care își păstrează umbra de mister și de adrenalină (literară deseori) pe tot cuprinsul lui.

Puteți cumpăra cartea: Editura Humanitas Fiction/Libris.ro/Cartepedia.ro.

(Sursă fotografii: Libhumanitas.ro, fotografie Susana Fortes – Author’s Archive)

Articole similare

Revista presei culturale (27 decembrie 2013 – 2 ianuarie 2014)

Jovi Ene

Pregătiri de vacanță – La marginea apei – Humanitas Fiction lansează ultimul roman al scriitoarei Sara Gruen

Andreea Andrusca

Vanatorii de zmeie, de Khaled Hosseini

Mihaela

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult