Appointment with Death (1988) – Rendez-vous cu moartea
Regia: Michael Winner
Distribuția: Peter Ustinov, Lauren Bacall, Carrie Fisher
‘Appointment to Death’ (1988) al lui Michael Winner este al șaselea și ultimul dintre filmele din seria de ecranizări ale romanelor Agathei Christie care-l au ca erou principal pe Hercule Poirot și în care rolul principal este jucat de Peter Ustinov. În câteva locuri am citit că este considerat și cel mai slab dintre filmele acestei serii, un fel de exemplificare a faptului că studiourile mizează pe succese precedente și nu se opresc decât atunci când este realizat un film prea mult și prea slab la fine de serie. Mie nu prea îmi plac clasificările de acest fel și mărturisesc că nu am suferit deloc la vizionarea acestui film, care are calități, are defecte, dar are și o distribuție și o producție care-l fac interesant și pentru iubitorii de cinema și spectatorii de astăzi.
‘Appointment with Death’ descrie o crimă tipică pentru formula ‘whodunit’ a romanelor Agathei Christie și a filmelor inspirate de acestea. Emily Boyton este văduva unui bogătaș care își însușește prin fraudă intreaga moștenire în detrimentul copiilor acestuia și ai ei. Toată lumea din jurul ei pare să aibă motive să o ucidă, și singurul motiv de mirare este cât de tărziu se întâmplă crima, adică pe la jumătatea filmului. Până atunci spectatorii sunt invitați să-și urmeze eroii într-o excursie în Europa anului 1937, într-o croaziera pe Mediterana și până în Țara Sfântă, aflata atunci sub mandat britanic. Crima se petrece sub soarele arzător al deșertului Iudeei, pe malurile Marii Moarte. Personajele (suspecți cam cu toții) vor fi adunate de Poirot într-o scenă finală unde va fi dezvăluit numele criminalului. Formula clasică este respectată.
A aduce pe ecran romanele Agathei Christie nu este ușor, Keneth Branagh poate depune mărturie. Intrigile ei detective sunt stimulante intelectual, dar teatrale în replici, personaje și în mediul în care se petrec. Cei care se încumetă trebuie să creeze un cadru firesc și credibil, sau să accentueze partea de teatralitate și mister. Actorii trebuie să dea viață și individualitate unor personaje care par uneori multiplicări de stereotipuri. Producătorii filmului au fost Yoram Globus și Menahem Golan, care în anii ’80 încercau să revoluționeze industria filmelor cu producții în același timp spectaculoase dar și viabile economic, făcând filme cu apel la public, majoritatea de acțiune cu bugete bine controlate. Folosindu-și relațiile cu cinematografia israeliană, au organizat filmările pentru ‘Appointment with Death’ în locație la Ierusalim, Jaffo și pe malul Mării Moarte. Qumran înlocuiește Petra din roman (aflată azi în Iordania), ca loc unde se petrece partea finala a acțiunii. Asta este o licență istorică, deoarece săpăturile arheologice pe scară mare au început acolo doar un deceniu mai târziu, după descoperirea manuscriselor de la Marea Moartă. Cu aceasta excepție, sesizată doar de iubitorii de istorie, atmosfera este de veridicitate, deoarece contextul epocii este redat foarte bine. În jurul dramei din film au loc drame istorice de proporții în Marea Britanie (abdicarea lui Edward al VIII-lea și urcarea pe tron a lui George al VI-lea), Europa (povestea trece prin Italia lui Mussolini) și Palestina Mandatară.
Distribuția adună pe ecran câțiva actori faimoși. Peter Ustinov este la ultimul său rol Poirot și pare ușor intrat în rutină. Două mari vedete feminine din trecut – Lauren Bacall și Piper Laurie – primesc roluri copioase de final de carieră și le intepreteaza cu farmec și eleganță. Carrie Fischer și John Gielgud, alti doi actori care îmi plac mult, au roluri cam subțiri și fac totul pentru a le umple cu ceva conținut. Chiar dacă restul distribuției este departe sub nivelul acestora, ansamblul funcționează satisfăcător. Rezolvarea misterului în roman se bazează pe punerea împreună, ca într-un puzzle, a mărturiilor diverșilor martori care văzuseră câte ceva, fiecare, din punctul sau de vedere. Acest exercițiu intelectual este recreat în film prin flashback-uri care aduc pe ecran interpretările lui Poirot. ‘Appointment with Death’ nu este cel mai bun dintre filmele inspirate de romanele cu Hercule Poirot, dar nici un film care să fie ocolit.
Nota: 5/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)