Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (19 – 25 iunie 2017)

Știrile săptămânii: Viața secretă a copacilor, un bestseller instant în Germania și SUA, la Editura Publica; Atelier Smartkid gratuit pentru părinți și copii; Noutate Editura Herald: Scrieri pentru Regnabit, de Rene Guenon; Artiștii care vor cariere internaționale îi întâlnesc la Sibiu pe directorii și agenții marilor festivaluri europene; Volumul de poezie Beatitudine (eseu politic), de Cosmina Moroșan, Editura Nemira, se lansează la Brașov și Sibiu; Mark Twain – Capitole din autobiografia mea, la Editura Herald; Chris Colfer va scrie şi regiza filmul „Vraja dorinţelor”; Volumul Cele mai mici proze, de Doina Ioanid, se lansează marți, 27 iunie; Romanul America de peste pogrom, de Cătălin Mihuleac, va fi tradus în limba franceză; Teatrul Arte dell’Anima sărbătorește doi ani de la înființare; Lansare de carte – Eveniment găzduit de Palatul Suțu: Stirpea Drăculeştilor, de Radu Negrescu-Suţu, Editura Corint.

Viața secretă a copacilor, un bestseller instant în Germania și SUA

În pădure se petrec cele mai uluitoare lucruri: copacii comunică între ei. Nu doar că au grijă cu multă dragoste de puieți, ci îngrijesc cu atenție vecinii bolnavi sau bătrâni. Anumiți copaci, cum ar fi stejarii, comunică prin mesaje olfactive: atunci când un exemplar e atacat, emană anumite substanțe prin care-și avertizează semenii din imediata apropiere. Alții produc în decurs de câteva minute seve amare, care alungă insectele.

Copacii au memorie, senzații și personalități diferite.

Silvicultorul Peter Wohlleben se folosește de cele mai noi descoperiri din domeniul științific și de experiența sa profesională de decenii și ne prezintă pădurea într-o lumină cu totul nouă în cartea Viața secretă a copacilor, un instant bestseller în Germania și în Statele Unite.

Cartea e recomandată oricui vrea să experimenteze pădurea într-un mod nou, studenților la Silvicultură și oricui e interesat/ă de ecosistem, comunități sustenabile și schimbările climatice.

Viața secretă a copacilor face lumină în desișul întunecat al pădurilor și ne dezvăluie aspecte surprinzătoare despre capacitățile nebănuite ale copacilor. O carte informativă și relaxantă despre copaci și păduri, care ne învață să prețuim minunile naturii.

Viața secretă a copacilor face parte din Co-lecția de știință — o colecție dedicată celor mai interesante și importante idei științifice actuale, descoperiri și inovații din lumea de azi. Co-lecția de știință e susținută de Erste Asset Management.

Despre autor:

Peter Wohlleben s-a născut în 1964 și de mic și-a dorit să devină ecologist. A studiat silvicultura și s-a angajat la administrația forestieră din landul Hümmel, Germania, în care locuiește. Ca să-și poată pune în practică proiectele ecologice, a demisionat și, în prezent, administrează o pădure din munții Eifel, unde încearcă să protejeze copacii seculari. A fost invitat în nenumărate emisiuni TV, ține prelegeri și seminare și este autorul mai multor cărți despre păduri și protecția mediului.


Atelier Smartkid gratuit pentru părinți și copii

Adu-ți copilul la atelierul de lectură pentru copiii smARTkid, cu tema prietenia, iar noi, părinții, vom discuta despre relațiile de amiciție, dar și de abuz, care se creează între copii, despre vacanță și despre copiii speciali! Se întâmplă duminică, 25 iunie, de la ora 18.00, la KALEIDOSCOPE (Bvd. Mărăşti nr. 35, punct de reper: Biserica Caşin).

Evenimentul are două componente: mini-conferinţă pentru părinţi şi atelier smARTkid adresat copiilor, un eveniment marca 7 ARTE.

Speakerii evenimentului:

  • Adele Chirica, preşedinte Asociaţia pentru Dravet şi alte epilepsii rare
  • Ioana Marinescu, blogger, www.pisicapesarma.ro
  • Neacsu Teodora, învăţător, ciclul primar, Colegiul Naţional de Muzică Geroge Enescu
  • Iulia Stoian, psihoterapeut, consultant Analiza Aplicată a Comportamentului, preşedinte Asociaţia ON Institute.

Vom discuta despre provocările pe care le aduce în viaţa copiilor nostri şi a noastră relaționarea dintre copii

–          Cum pot să-mi ajut copilul să dezvolte relaţii frumoase de colegialitate la şcoală și la joacă

–          Cum învăţăm un copil tipic să interacţioneze cu un copil special?

–          Cum să colaborăm, părinții de copii tipici și părinții de copii speciali, pentru ca și cei mici să ne urmeze exemplul?

–          Cum ajut copilul să nu fie victima bullyingului şi ce pot să fac pentru copilul meu dacă s-a transformat într-un bully (agresor)?

–          Ce putem cere celoralați și ce putem face noi înșine pentru a nu încălca drepturi și libertăți fundamentale, pentru a nu răni și a nu discrimina?

–          Ce exemple din alte sisteme de învăţământ ne-ar putea fi un model?

Evenimentul este cu intrare liberă şi se adresează părinţilor care au copii în ciclul primar, clasele I-IV. Pentru că locurile sunt limitate, iar materialele destinate atelierului pentru copii trebuie adaptate la numărul de participanţi, vă rugam să vă înscrieţi folosind adresa de email liviarosca@gmail.com şi să precizaţi numărul de adulţi şi de copii participanţi.

Evenimentul poate fi accesat pe facebook la aceasta adresa:

https://www.facebook.com/events/1495131463892762/

Asociaţia 7 ARTE este o organizaţie non-profit infiinţată în august 2015 care promovează educaţia şi cultura. SmArtkid este un proiect de educaţie experienţială care constă în ateliere creative, educative şi recreative pentru copii şi tineri.

Pentru mai multe detalii despre ateliere și echipa de implementare, accesaţi www.7arte.org.


Noutate editoriala: Scrieri pentru Regnabit de Rene Guenon

Rene Guenon si-a inceput colaborarea cu revista Regnabit in 1925, in ultimii ani petrecuti in Franta inainte de a se muta in Egipt, unde a contribuit cu 19 articole referitoare la simbolismul Inimii si la simbolismul universal si traditional al Centrului Lumii. Guénon si-a comentat participarea la Regnabit declarand ca aceasta a constituit pentru el oportunitatea de a se aseza „intr-un mod mai specific in perspectiva traditiei crestine, cu intentia de a arata concordanta perfecta pe care o are cu celelalte forme ale traditiei universale”. Pana atunci, Guenon se ocupase in mica masura de simbolismul crestin, dupa cum ne arata lista primelor sale carti publicate. Volumul de fata reuneste astfel toate articolele scrise de Guenon intre 1925 si 1927, anul in care si-a incetat colaborarea cu Regnabit, completand o importanta parte a operei acestui mare autor.

René Guénon s-a nascut la 15 noiembrie 1886, in Blois. In 1904 a venit la Paris, inscriindu-se la Colegiul Rollin, ca student la matematica. In 1908, Guenon frecventa deja „scolile” ocultiste ale epocii. Initiat in Francmasonerie, in Ordinul Martinist, student al Scolii Hermetice a lui Papus, el a devenit o figura cunoscuta in miscarea ezoterica de atunci; in 1909 ajunge membru al Bisericii Gnostice, cu numele Palingenius.

Perioada 1908-1912 este foarte enigmatica. Superiores Incogniti il investesc pe René Guénon cu functia de restaurator al Traditiei primordiale in Occident, mai precis cu rolul de transmitator si talmacitor al adevarurilor absolute, in vederea modificarii mentalitatii occidentale. Intre 1909 si 1912, realizarea metafizica (cel putin teoretica) a lui Guénon era un fapt implinit, dovada fiind articolele scrise de el atunci, articole care prevestesc cartile de mai tarziu. Intrucat initierea sa era una „universala”, Guénon a „particularizat-o”, ajungand initiat in hinduism, daoism si masonerie; iar in 1911-1912 s-a atasat de traditia islamica, luand numele „slujitorul Unicului”, Abdel Wahed Yahia. 

Desi opera sa ca sambure spiritual, dar si ca expunere discursiva era deja constituita, abia dupa zece ani Guénon a inceput sa-si publice cartile. Primul Razboi Mondial l-a impiedicat sa se manifeste mai repede, si doar in 1921 ii apare prima carte, despre traditia hindusa. In deceniul urmator, el si-a publicat toate scrierile fundamentale, si tot acum devine „inima” si „intelectul” revistei Études Traditionnelles.

In 1930 paraseste definitiv Franta, stabilindu-se pentru tot restul vietii la Cairo. Desi „sihastrit” in Egipt, Guénon a continuat sa exercite o influenta peremptorie asupra Occidentului. Articolele lunare ce apareau in Études Traditionnelles, corespondenta de o vastitate uluitoare si cartile scrise in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial au completat opera sa.

Desi a declarat raspicat ca nu accepta discipoli, René Guénon a influentat pe multi prin opera sa. Cel mai valoros colaborator al sau a fost Ananda Coomaraswamy; scrierile acestuia sunt, dupa ale lui Guénon , cele mai puternice si mai sincere din domeniu traditional, cele care pot fi luate ca referinta fara nicio ezitare. Dar cea mai mare speranta (din punct de vedere initiatic) Guénon si-a pus-o in Frithjof Schuon, care, convertit la islam, a instituit o „cale initiatica” pentru Europa. Acestei cai i s-au atasat romanii Mihai Valsan si Vasile Lovinescu. Printre alti „invatacei” mai cunoscuti ii vom mentiona pe Titus Burckhardt si pe Martin Lings. Mihai Valsan a devenit, dupa moartea lui Guénon, redactor-sef al revistei Études Traditionnelles si a inceput publicarea operei postume a acestuia.

Dupa o suferinta fizica intensa, René Guénon paraseste lumea aceasta la 7 ianuarie 1951.


Artiștii care vor cariere internaționale îi întâlnesc la Sibiu pe directorii și agenții marilor festivaluri europene

Cum să îți lansezi trupa la nivel european în era videoclipurilor virale, a rețelelor de socializare și a sistemului internațional de târguri, festivaluri de tip showcase și hub-uri culturale? Artiștii care doresc o carieră internațională, contracte care să le permită bugete de dezvoltare sau concerte la Eurosonic, Reeperbahn, Tallin Music Week, Where’s The Music, MENT, Novarock, Hurricane, Lollapalooza și alte mari festivaluri ale lumii au șansa unică să-i întâlnească la Sibiu pe cei mai importanți decidenți din industria muzicală europeană, reuniți în perioada 27-29 iulie pentru prima ediție East European Music Conference.

Prima întâlnire în România a reprezentanților de top ai industriei muzicale europene este organizată de ARTmania, cu sprijinul Consiliului Local și al Primăriei din Sibiu. Vreme de două zile, experți de top din industria muzicală europeană se vor întâlni cu publicul din România, în cadrul unei serii de conferințe, urmate de reuniuni informale, găzduite de Sala Thalia, elegantul sediu al Filarmonicii din Sibiu. Pentru programul complet al conferinței, consultați situl oficial al evenimentului, www.eemusic.ro

„În ultimii ani am participat, în calitate de director a două festivaluri, la showcase-uri și întâlniri ale unor rețele muzicale ce reprezintă o adevărată rampă de lansare pentru artiști și trupe emergente pe scena muzicală. Organizate de cei mai importanți producători europeni, acest tip de evenimente generează contextul care, pe de-o parte, îți facilitează accesul la ultimele tendințe în domeniul muzical și, pe de altă parte, se concretizează în selecția de trupe și artiști pentru viitoarele producții. În această logică am construit și Sibiu – Festival City East European Music Conference. Astfel, în premieră pentru România, la reuniunea de la Sibiu vor fi prezenți acei decidenți europeni pentru care orice manager sau artist european ar străbate mii de kilometri și ar cere multe recomandări pentru o programare”, spune Codruța Vulcu, director al Festivalului ARTmania, Blaj aLive și inițiator al platformei East European Music Conference.

Sâmbătă, 29 iulie, de la ora 16.00, în cadrul conferinței „CLUBUL ARTIȘTILOR ȘI AL MANAGERILOR – Cum să-ți lansezi trupa la nivel european? Rețeaua internațională a târgurilor muzicale”, va fi explicat sistemul internațional de târguri culturale și alte soluții contemporane pentru poziționarea trupelor și a artiștilor pe piețele internaționale, în cadrul East European Music Conference, de unii dintre cei mai experimentați dintre agenții de top ai Europei:

Ruud Berends, co-propriatar și co-fondator al faimosului International Festival Forum – iff.rocks (Londra, Marea Britanie), consultant al agenției Buma Cultuur – programul guvernamental olandez pentru țările mai nou intrate în rețelele internaționale care încurajează și sprijină exportul cultural. Ruud, consultant pentru Eurosonic Noorderslag, una dintre rețele internaționale prestigioase de marketing în industria muzicală, a lucrat de-a lungul celor peste 30 de ani de carieră cu trupe importante, de la Nirvana, la Soundgarden.

Grimur Atlason este manager general al festivalului Icelandic Airwaves icelandairwaves.is, de la Reykjavik. Peste 200 de trupe sunt programate, la fiecare ediție, de-a lungul celor cinci zile de festival, cifră la care se adaugă cele peste 600 de concerte care au loc pe așa numitele platforme neoficiale Iceland Airwaves. Printre foarte mulți alții, Grimur a lucrat cu Bjork, Flaming Lips sau Caribou.

Helen Sildna, fost agent internațional pentru cea mai importantă agenție baltică, BDG, și-a înființat propria companie, Musiccase, prin care a organizat concerte ale marilor artiști internaționali în Estonia. Decorată în Finlanda și Estonia pentru servicii culturale de excelență, Helen este fondatorul și proprietarul Tallinn Music Week tmw.ee, un eveniment care pornea în 2009 ca o conferință internațională, găzduind și un târg de spectacole și care s-a dezvoltat, devenind un eveniment complex, ce include și arta, tehnologie sau gastronomie.

Manfred Tari, are 30 de ani de experiență la vârf în industria muzicală, inclusiv în jurnalismul de înalt standard, fiind corespondent pentru diverse publicații de prestigiu ale breslei, precum Musikmarkt, IQ-Magazine, Music & Copyright sau VIP News. Din 2004 și până acum, Manfred a stabilit agenda Popkomm, iar din 2009 a preluat această misiune și pentru Reeperbahn Festival – reeperbahnfestival.com, din Hamburg.

Alin Dincă, DJ în echipa Rock FM încă de la înființarea postului, membru fondator și solist al formației Trooper, autor a două volume de poezie și realizator de emisiuni radio de mai bine de 15 ani va modera această conferință.

“Festivalurile de tip showcase creează oportunități pentru trupe, artiști și alți profesioniști din industria muzicală. Organizatorii acestui tip de festival generează contexte în care organizatorii, reprezentanții caselor de discuri, jurnaliștii sau alți profesioniști din industria muzicală să poată vedea cele mai interesante noi trupe și produse, în care artiștii vor întâlni oameni care-i pot învăța cum să-și profesionalizeze acțiunile creative. Acest tip de eveniment este în mod special important în Estul Europei, unde piața muzicală este mai puțin dezvoltată, se află încă în perioadă adolescentină. Dar învățăm și creștem! Depinde de fiecare dintre voi, de felul în care folosiți aceste oportunități, astfel încât să vă puteți duce efortul creativ la un nou nivel” – Matjaž Manček, Director al Festivalului MENT Ljubljana.

Printre cele mai importante platforme și festivaluri Showcase europene se numără:

o    Eurosonic  Noorderslag – Groningen, Olanda –
https://www.eurosonic-noorderslag.nl
o    Where’s the Music?– Norrköping, Suedia – http://wheresthemusic.se/en/
o    Ment – Ljubljana, Slovenia – http://www.ment.si
o    Tallinn Music Week – Tallinn, Estonia – https://tmw.ee
o    Reeperbahn festival – Hamburg, Germania –
https://www.reeperbahnfestival.com/
o    Waves Vienna – Viena, Austria – http://www.wavesvienna.com
o    MaMA Festival and Convention –  Paris, Franța – http://www.mamafestival.com
o    Tune in Tel Aviv – Tel Aviv, Israel – http://www.tuneintlv.com
o    Midem – Cannes, Franța – http://www.midem.com

“Există nenumărate moduri de a lansa pe piața internațională un artist, o trupă sau un spectacol, într-o epocă în care rețelele sociale, rețelele Youtube și Vimeo și platformele de streaming, corect folosite, pot aduce peste noapte o uriașă notorietate. Sistemul internațional de târguri de spectacole este, de asemenea, o platformă excelentă pentru startul unei cariere internaționale. Artiștii și managerii trebuie să participle la cât mai multe evenimente internaționale care reunesc reprezentanți ai industriei muzicale, pentru a-și mări șansele ca aceștia să-i selecteze pentru propriile evenimente sau festivaluri. Eurosonic Noorderslag, evenimentul pe care îl cunosc cel mai bine, este o uriașă rampă de lansare pentru artiști, în măsura în care adună agenți și directori de festivaluri, care au oferte nenumărate și variate. Condiția este să fii bun, foarte bun, muzica să fie susținută de un show excelent, iar în spate să existe o echipă de management motivată și competentă, capabilă să gestioneze ofertele și, în momentul în care apare, și succesul!”, spune Ruud Berends, co-propriatar și co-fondator al faimosului International Festival Forum – IFF (Londra, Marea Britanie) și consultant pentru Eurosonic Noorderslag, una dintre rețele internaționale prestigioase de marketing în industria muzicală.

TUDOR CHIRILĂ: “Toate țările europene au un birou de export de talente”

Tudor Chirilă și Trupa Vama, alături de proiectul The Deep Sound of Maramureș se numără printre artiștii români care se alătură programului East European Music Conference. Prezentat la Paris, Haga sau Bruxelles, The Deep Sound of Maramureș, un proiect care integrează în structuri artistice contemporane un concept de cercetare antropologică din aria acustică tradițională, va fi unul dintre spectacolele prezentate în cadrul mini-seriei Showcase Festival incluse anul acesta în programul East European Music Conference. Interesați de modalități și oportunități contemporane de dezvoltare, Tudor Chirilă și trupa Vama vor fi reprezentați la East European Music Conference.

“Până nu demult, am crezut că destinul unui artist de anvergură internațională se bazează pe muzică, noroc și – de dată mai recentă – exploatarea social media. Și nu-mi explicam de ce, cu puține excepții, artiști români din genuri diferite, cu repertoriu în engleză la standarde europene, nu reușeau să facă pasul către reprezentarea afară. Apoi am înțeles că aproape toate țările europene (mai puțin România) au un birou de export care sprijină artiștii locali în încercarea de a se promova în teritorii străine (Don’t Panic, We’re from Poland, Iceland Music Export, Hungarian Oncoming Tunes și altele asemenea). Pentru că e nevoie de sprijin, atât la nivel de know how, cât și din punct de vedere financiar, și mai ales de unitate în comunicare. Să comunici o breaslă și muzica ei, nu cazuri particulare. Există multe modalități de promovare, dar fie nu le știm, fie sunt greu de accesat. EEMC mi se pare o oportunitate excelentă pentru artiștii români de a înțelege cum funcționează lucrurile afară, cum pot aplica la diverse showcase-uri și festivaluri, cum pot organiza un turneu în afara țării. Noi, Vama, încă ne gândim cum să facem să fim și la concerte programate de ceva vreme la mare, și la Sibiu, în același timp” – Tudor Chirilă, trupa Vama.

„Imagineaza-ți cel mai tare lineup de festival, cu artiștii tăi preferați, care nu au mai fost în România și pentru care ar trebui să călătorești în alte țări pentru a-i asculta. Și mai imaginează-ți că după fiecare concert din festival ai avea ocazia să primești un autograf sau să faci o fotografie cu fiecare artist. Cam așa va fi și la East European Music Conference, cu diferența că aici, „artiștii” sunt unii dintre cei mai influenți oameni din lumea live-entertainmentului din Europa: promoteri de festivaluri, agenți de booking, fondatorii unor showcase-uri și conferințe care pot schimba cariera oricărui artist care își dorește succes internațional. Cred că e fabulos că toți oamenii aceștia vor fi la Sibiu pentru două zile, iar artiștii români vor avea ocazia să-i asculte și, mai ales, să interacționeze cu ei. Eu sigur voi profita de ocazie” – spune Carina Sava, manager al trupei Vama.


Volumul de poezie Beatitudine (eseu politic), de Cosmina Moroșan se lansează la Brașov și Sibiu

Beatitudine (eseu politic), de Cosmina Moroșan, apărută în colecția de poezie Vorpal a editurii Nemira, se lansează luni, 26 iunie, de la ora 20.00, în Brașov, la Tipografia (invitați: Svetlana Cârstean, Adrian Lăcătuș, moderator: Robert Elekes) și marți, 27 iunie, de la ora 19.00, în Sibiu, la Librăria Humanitas Constantin Noica (invitat: Ștefan Baghiu).

”În era post, nu căutați sensul, mai ales nu căutați să înțelegeți. Îmbibați-vă de consecințele a ceea ce a fost, beatitudinea fără motiv e sensul și e peste tot, în cele mai absurde, nesemnificative, neașteptate combinații, în mixul dj-ului dezabuzat, dar lucid, care știe unde ar fi putut fi sau unde a fost cândva frumosul. Fiindcă în era post totul conviețuiește cu totul și nu există discriminare de niciun fel, cu atât mai mult estetică. Și despre toate astea le zice atât de bine Cosmina Moroșan. Bine ați venit în chaosmosina! Voi, toți cei care intrați aici, lăsați deoparte orice speranță de a întâlni ceva poetic familiar.” Svetlana Cârstean

”Preoteasă, deejayiță, escortă afectivă, muceniță kinky care te lucrează la zona incertă, la mezzo bass. Survolează feminitatea şi relaţionările cu o formulă în care îmbină prospețimea percepției cu post-ironia, navighează finuț printre formule hedoniste, luminițe și tripuri. Îmi vine să citez la greu, dar până la urmă fiecare își ia de aici ce vrea și ce poate, ca-n viață. O să fac totuși un spoiler alert: a doua secvență e cu gura uscată de ură în abundență și exces. Vă las să descoperiți și să absorbiți beatitudinea în toată complexitatea ei.”  Andrei Dósa

Cosmina Moroșan s-a născut în 31 octombrie 1989, Dorohoi. A absolvit Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. În prezent este doctorandă la Școala de Studii Literare și Lingvistice, Cluj, cu o teză despre Schizanaliza literaturii performativ-postumane. A publicat poeme, cronici și traduceri în revistele literare: SteauaFamiliaEchinoxAstra, HyperionTribunaArta și este prezentă în antologii precum: Literatura potențială (2006), Deranj (2011), Antologia de poezie contemporană Echinox (2011), Alții (2012), Maraton de poezie feminină (2013). A debutat cu volumulAgesexlocationPLS, Editura Vinea (2006). Experimentează performance-ul prin muzică și artă vizuală sub pseudonimul de Morfolina. Lucrează, împreună alții, la crearea platformei nomad-digitale “Cooperativa pasională” – web hipercomunitar culturalo-activist.


Mark Twain – Capitole din autobiografia mea

In volumul sau autobiografic, Mark Twain se prezinta cititorului intr-o lumina inedita. Intr-o proza spumoasa, plina de ironie si autoironie, scriitorul american povesteste cu naturalete evenimente stanjenitoare ori neobisnuite din propria copilarie si tinerete, isi admite neajunsurile si defectele, zugraveste caracterul pitoresc al locuitorilor din zonele rurale americane.

Mark Twain se dezvaluie atat ca om de lume si prieten, cat si ca sot si tata iubitor, iar pasajele din jurnalul fiicei sale favorite, pe care autorul le include in volumul de fata, sunt marturii pretioase si emotionante despre viata intima a unui autor american legendar. In Capitole din autobiografia mea straluceste mai putin scriitorul Twain si se contureaza mai mult omul Twain, care nu si-a pierdut niciodata latura ludica, ba chiar a imbratisat-o, transformand-o in vocatie.

*

„Pisicile mele se mai aseamana cu fiintele umane si intr-un alt fel: cand Cenusa incepe sa faca parada cu sentimentele sale prefacute, celelalte din gasca se iau dupa ea, ca sa fie si ele in rand cu lumea. La fel fac si oamenii care se tem sa nu ramana in afara grupului; oricare ar fi moda, ei se conformeaza, fie ca le place acea moda, fie ca nu, pentru ca le lipseste curajul de a o ignora si de a-si croi propriul drum. Tuturor le-ar placea sa imbrace haine largi si confortabile, colorate si spectaculoase, si asa au si facut pana acum un secol, cand un rege sau un alt magar cu influenta a introdus nuantele sobre, disconfortul si uratenia in imbracamintea masculina. Publicul docil a capitulat in fata acestui afront; in consecinta, inca ne aflam in aceasta odioasa captivitate si probabil ca tot aici vom ramane pentru mult timp.”

„In ceea ce priveste imitatia slugarnica, omul intrece maimuta de fiecare data. Omul de rand este lipsit de opinii independente. Nu e interesat sa nascoceasca o parere proprie, prin analiza si reflectie, ci e doar nerabdator sa afle ce parere are vecinul sau si sa o adopte cu slugarnicie.”

„Mama a avut destul de multa bataie de cap cu mine, dar cred ca i-a placut. Fratele meu, Henry, nu-i facea nicio problema. El era mai mic cu doi ani decat mine si cred ca monotonia neintrerupta a bunatatii, sinceritatii si supunerii sale ar fi fost un calvar pentru ea, daca nu as fi asigurat eu diversitatea, tragand spre cealalta directie. Eram un tonic pretios pentru ea.”

„Am fost intotdeauna un om distrat. M-am nascut asa; de aceea, comiteam constant, aproape fara sa-mi dau seama, tot felul de delicte minore care aduceau asupra mea umilinte. Acestea ar fi trebuit sa ma umileasca, dar nu o faceau, pentru ca nu realizam ce se intampla.”

Mark Twain,
Capitole din autobiografia mea

Samuel Langhorne Clemens (1835-1910), cunoscut sub pseudonimul literar Mark Twain, a fost un indragit scriitor si publicist american. Copilaria petrecuta in sudul Statelor Unite ale Americii a inspirat cele mai celebre scrieri ale sale: Aventurile lui Tom Sawyer(1876) si Aventurile lui Huckleberry Finn (1885). Dupa ce si-a incheiat ucenicia la o tipografie, Clemens a devenit pilot pe raul Mississippi, a lucrat ca miner si a scris articole pentru ziare. Stilul satiric, umorul prozei si al discursurilor sale i-au adus aprecierea criticilor si a publicului.


Chris Colfer va scrie şi regiza filmul „Vraja dorinţelor”

Vraja dorinţelor, prima carte din seria Tărâmul poveştilor va fi adaptată într-un film, regizat şi scris chiar de autorul Chris Colfer.

Filmul va fi realizat de studiourile 20th Century Fox şi de casa de producţie 21 Laps, care s-a ocupat şi de filmul Arrival şi de sezonul al doilea din Stranger Things. Ecranizarea marchează debutul regizoral al lui Chris Colfer, cunoscut pentru rolul său din multi-premiatul serial Glee. La doar 27 de ani, Chris este acum actor, scriitor, scenarist și regizor.

Vraja Dorințelor este o minunată carte pentru copii care revalorifică și reinterpretează basmele clasice ale copilăriei, toată bogăția fantastică din cărțile lui Charles Perrault și ale Fraților Grimm.

Doi frați gemeni, Alex și Connor, primesc de la bunica lor o carte ilustrată de povești, o carte fermecătoare și, de asemenea, fermecată. Pentru că cei doi sunt atrași, la propriu, nu doar de carte, ci în carte, trezindu-se în mijlocul tărâmului poveștilor, un tărâm magic unde se întâlnesc cu Albă ca Zăpada, Scufița Roșie, Jack (și vrejul de fasole), Cenușăreasa, Bucle-Aurii, Frumoasa Adormită și toți Feții-Frumoși din toate poveștile. Pe lângă toate aceste personaje, cei doi frați se mai întâlnesc și cu un broscoi vorbitor, cu troli și căpcăuni, cu zâne, dar și cu oameni obișnuiți care-și duc traiul în poveștile noastre.

În seria „Tărâmul poveștilor” au apărut până acum 5 volume, The Wishing Spell (2012, trad. rom. Vraja dorințelor, 2017), The Enchantress Returns (2013, în curs de traducere în limba română), A Grimm Warning (2014), Beyond the Kingdoms(2015), An Author’s Odyssey (2016). Volumul 6, și ultimul al seriei, Worlds Collide, urmează să apară în limba engleză în iulie 2017. Tot la Nemi va apărea și una dintre cărțile ilustrate ce însoțesc seria, Povestea copacului strâmb (cu ilustrații de Brandon Dorman).


Volumul Cele mai mici proze, de Doina Ioanid, se lansează marți, 27 iunie

Marți, 27 iunie, de la ora 19.00, editura Nemira lansează volumul de poezii Cele mai mici proze, de Doina Ioanid, apărut în colecția Vorpal. Evenimentul are loc la Librăria Humanitas de la Cișmigiu.

Vorbesc despre carte: Svetlana Cârstean, Cristina Ispas și Cezar Gheorghe.

„Cele mai mici proze e o carte în care se aude întruna lipa-lipa, târș-târș și se merge mult, chiar și atunci când nu se pleacă, în care se circulă întruna, fie și pe loc. Uneori doar cu gândul, trimis înainte, înapoi, în toate direcțiile, într-un autobuz londonez, într-un aeroport îndepărtat, până pe palier sau până în beci, de unde sunt aduse mușcatele. Este aici o artă poetică, în care umorul ia în stăpânire cea mai adâncă amărăciune a unei lumi periferice, unde nu știi niciodată dacă frunzele sunt afară, dacă se văd pe geam ori s-au mutat deja înăuntru, la fel ca vrăbiile, mușcatele, albinele, loboda sau gladiolele.“ Svetlana Cârstean

„Fiecare volum al Doinei Ioanid e un teritoriu inconfundabil, cu regulile lui de organizare și cu legile lui de existență. E o «țară»– cu un relief și cu o atmosferă cu totul particulare. Totul e proaspăt, inedit în Cele mai mici proze – o carte despre femei și despre universul lor. Obiecte variate – de la papucii umili sau ustensilele de bucătărie la foaia de hârtie care le consemnează existența «feminină» –, ca și locurile sau peisajele la fel de variate (casa bunicilor, străzile Parisului ori «marginea Bucureștiului cea veche») dau conținut unor spații «de trecere», unui prezent dens, dar și unui trecut învăluitor ca un parfum sau ca o șansonetă. O tensiune constantă străbate, pe dedesubt, ca un curent freatic, teritoriul Țării Papucia.” Bianca Burța-Cernat


Romanul America de peste pogrom, de Cătălin Mihuleac, va fi tradus în limba franceză

Romanul America de peste pogrom, semnat de scriitorul ieşean Cătălin Mihuleac, apărut în 2014 la Editura Cartea Românească, va fi publicat în toamna anului 2018 de editura elveţiană Noir sur Blanc. America de peste pogrom va mai apărea şi în limba germană, în primăvara anului viitor, la editura austriacă Paul Zsolnay.

America de peste pogrom evoluează pe două mari planuri aparent divergente. Primul, situat în România interbelică şi bazat pe documente istorice şi pe mărturii de arhivă secretă din epocă, face dezvăluiri senzaţionale despre viaţa social-politică şi convulsiile interetnice din acea perioadă. Al doilea plan este construit în jurul unei familii de evrei americani din anii 2000, specializată în comerţul cu mărfuri second-hand. O familie fără trecut, în aparenţă, ai cărei membri sînt ghidaţi doar de pragmatismul vremurilor noastre, unde totul – de la haine pînă la idei şi chiar nostalgii – este „la mîna a doua”.  Două femei cu personalităţi excepţionale vor uni cele două planuri, iar cheia poveştii lor, aflată sub semnul unei memorii prodigioase, care aparţine atît raţiunii, cît şi inimii, va fi găsită la final, cînd trecutul se dizolvă miraculos în prezent. Cătălin Mihuleac reuşeşte să impună atenţiei publice evoluţia acestui „dosar de existenţe” internaţional, ale cărui file, redate prin tensiunea şi culoarea decupajului filmic, uimesc şi emoţionează pe întreg parcursul lecturii. Romanul său pledează pentru reconcilierea cu ceilalţi, dar, în primul rînd, pentru reconcilierea cu tine însuţi. Este o invitaţie la înţelegere şi toleranţă, care leagă ingenios sute de destine şi trei oraşe cu istorii fabuloase: Iaşi, Washington D.C. şi Viena.

Cătălin Mihuleac este un cunoscut prozator şi dramaturg român. Ultimele sale patru volume, incluzîndu-l şi pe cel de faţă, sînt apărute sub egida Editurii Cartea Românească. Primul, Zece povestiri multilateral dezvoltate, apare în anul 2010. Urmează Aventurile unui gentleman bolşevic (2012), America de peste pogrom (2014) şi Ultima ţigară a lui Fondane (2016). Ultimele două titluri fac parte dintr-un proiect mai amplu al autorului, ce are drept scop restituirea literară a multiplelor faţete ale istoriei evreilor din România.


Teatrul Arte dell’Anima sărbătorește doi ani de la înființare

Artiști, regizori, scenografi, critici de teatru și personalități publice s-au reunit în data de 22 iunie la aniversarea a doi ani de la înființarea Teatrului Arte dell’Anima, singurul teatru independent din zona Obor-Colentina, aniversare ce de această dată a fost însoțită de premiera unei noi producții: „Frumoasa călătorie a urșilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt” de Matei Vișniec, în regia Dianei Tănase, ce îi aduce în fața publicului pe Rusalina Bona și Voicu Aaniței într-o relație de iubire aparte.

Pornit din pasiune pentru artă, Teatrul Arte dell’Anima este un proiect ce continuă să susțină tinerii artiști, să tragă un semnal de alarmă asupra problemelor sociale, dar și să ajute la educarea viitoarei generații prin cursurile de dezvoltare personală prin teatru, dar și proiecte educative, creative și interactive .

În acești doi ani de existență, pe scena Teatrului Arte dell’Anima au urcat mai bine de 50 de spectacole de teatru. De asemenea, producțiile teatrului au încântat atât ochii a peste 2000 de spectatori bucureșteni, la sediul său din strada Făinari, nr. 17D, dar au colindat și-n lung și-n lat, participând la majoritatea festivalurilor naționale de profil, de unde s-au întors de fiecare dată împodobiți de laude și apreciere.

În urmă cu doi ani, Teatrul Arte dell’Anima era doar o idee, născută din multă pasiune și dedicare pentru artă. A reușit să crească și să ajungă astăzi la doi ani de existență prin susținerea neîntreruptă a fondatorilor săi: soții Crina Lință și Gabriel Lință.

Printr-o continuă dăruire pentru artă și frumos, în urma celei de-a treia ediții a concursului „Anima pentru societate”, a luat naștere a patra producție a teatrului, „Frumoasa călătorie a urșilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt” de Matei Vișniec, în regia Dianei Tănase, cu Rusalina Bona și Voicu Aaniței. Muzica este realizată de Adrian Piciorea. Toți cei patru sunt tineri absolvenți UNATC ai anului 2016, continuând astfel să întărim unul din obiectivele noastre: de a susține tinerii absolvenți, de a le oferi un loc unde să-și pună în valoare talentul și creațiile. O piesă a unui autor contemporan, ce vorbește despre dragoste și destin, „Frumoasa călătorie a urșilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt” este un spectacol captivant, menit să te poarte cu el de-a lungul a nouă nopți de iubire, la granița dintre realitate și vis.

Evenimentul s-a bucurat și de prezența talentatei Grațiela, ce a ținut un recital de vioară, de prezența a câtorva mimi, ce au animat seara prin șotii și năzbâtii, dar și a statuilor vivante ce au dat culoare locului, ajutându-te să parcurgi o călătorie în timp plină de magie.

Dorim să le mulțumim pe această cale tuturor prietenilor și susținătorilor prezenți la eveniment, partenerilor media, oficialităților din partea Primăriei Sectorului 2, Primăriei Municipiului București, Institutului Cultural Român, Centrului Cultural „Mihai Eminescu”, Administrației Fondului Cultural Național, actorilor și artiștilor, fără ajutorul cărora nu am fi putut prinde aripi atât de repede. Ne propunem ca și în continuare să creăm spectacole ce mențin un standard de calitate, să susținem tinerii artiști, dar și să creăm o punte de legătură între generații prin prezența și a artiștilor cu experiență, să realizăm proiecte cu caracter social, prin care să reușim să evidențiem problemele actuale ale societății. Ne dorim să continuăm munca de educare prin cursurile de dezvoltare personală, ce ajută la dobândirea încrederii în forțele proprii, relaxării și concentrării, dar și stimulează creativitatea, fantezia și o dezvoltare armonioasă a relațiilor interumane.


Lansare de carte – Eveniment găzduit de Palatul Suțu: Stirpea Drăculeştilor, de Radu Negrescu-Suţu

Palatul Suțu găzduiește marți, 27 iunie, ora 19.00, evenimentul de lansare al volumului Stirpea Drăculeștilor. Pseudocronică a Familiei Suţu (dialog imaginat cu colonelul principe Dimitrie Scarlat Suţu), de Radu Negrescu-Suțu, publicat de Editura Corint în cadrul colecției Istorie cu blazon.

Acest nou titlu al colecției Istorie cu blazon, Stirpea Drăculeștilor, este povestea adevărată a familiei Suțu și o incursiune captivantă de-a lungul a trei secole de istorie remarcabilă. Este un volum care surprinde prin abilitatea autorului de a-și spune povestea fără a-și idealiza strămoșii, îi ironizează elegant și le recunoaște meritele cu tact și rafinament.

„Cartea este o monografie aproape exhaustivă a familiei Suţu, care va reprezenta, cu siguranţă, de acum înainte, reperul funda­mental în cunoaşterea istoriei şi a genealogiei acestei familii. Nu este însă cartea istoriei unei singure familii. Urmărind cu inepui­zabilă răbdare alianţele matrimoniale şi înrudirile familiei sale, Radu Negrescu‑Suţu ne familiarizează şi cu alte ilustre familii fanariote sau pământene: Cantacuzino, Ghika, Rosetti, Mavrocordat, Dudescu, Miclescu, Callimachi, Moruzi, Racoviţă, Ipsilanti, Mavrogheni şi multe altele. Lărgind cadrul, este o carte care aduce importante contribuţii şi clarificări pentru istoria Imperiului Otoman, a Greciei, a României şi a lumii sud‑est europene în ansamblul ei.” (Filip-Lucian Iorga)

La eveniment vor lua cuvântul:

Radu Negrescu-Suțu, autor

Filip-Lucian Iorga, istoric și coordonatorul colecției Istorie cu blazon

Jean Chrissoveloni, om de afaceri

Moderator: Ana Antonescu, director editorial Editura Corint

RADU ALEXANDRU NEGRESCU-SUȚU (n. 1950) este fiul colonelului Aurel Mihai Negrescu, ofițer al Armatei Regale române, și al prințesei Georgeta Rudolf Suțu, stră-strănepoata domnitorului Alexandru Nicolae Suțu. Condamnat de Ceauşescu, în urma unui protest, la un an de muncă silnică la Canalul Dunăre-Marea Neagră, în 1977, este expulzat la sfârşitul anului şi obţine azilul politic în Franţa, stabilindu-se la Paris. Ziarist şi scriitor, pasionat de istoria și de genealogia familiei sale, este autorul Cărții de aur a Familiei Suțu, apărută în anul 2015, la Editura Capitel din București.

Despre colecția Istoria cu blazon:

Istorie cu blazon este istoria elitelor autentice. Este povestea unei lumi care a strălucit prin stil, prin inteligență, bun-gust și subtilitatea conversației din saloane. Studii istorice, jurnale, memorii, monografii, evocări, literatură “cu ștaif”, reeditări sau mărturii inedite ajută la recuperarea istoriei dramatice și plină de farmec a vechilor elite românești sau de pe alte meleaguri.

Colecție inițiată și coordonată de Filip-Lucian Iorga.

Intrarea la eveniment este liberă, în limita locurilor disponibile.

Articole similare

Ofertele expozanților la Kilipirim 2014

Jovi Ene

Câteva știri din lumea culturală românească (13 – 19 martie 2017)

Jovi Ene

„Cartea soaptelor” de Varujan Vosganian va aparea in Franta

Codrut

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult