Filme Filme europene Recomandat

White God (2014) – Fehér isten

white-godWhite God (2014) – Fehér isten – Orașul câinilor

Regia: Kornél Mundruczó
Distribuția: Zsófia Psotta, Sándor Zsótér, Lili Horváth

Câștigător al Marelui Premiu al secțiunii Un Certain Regard la Cannes și propunerea Ungariei la premiile Oscar 2015, Orașul câinilor este un film alegoric ce atacă subiecte sensibile precum rasismul, problema câinilor maidanezi nu doar într-un București deja saturat de acest subiect și relația dintre om și animal de companie, o relație nu tocmai echitabilă în ceea ce privește șansele fiecărei părți de a continua această relație sau nivelul de implicare.

Un impact major asupra ochiului îl are trailerul care îți promite o distopie, ceva apocaliptic în care câinele este stăpânul și dușmanul de temut al omului. Și dacă spre sfârșit avem parte de câteva secvențe în care ferocitatea canină provoacă fiori printre spectatori, cu toate că regizorul alege să nu prezinte masacrul în prim plan, mergând mai mult pe ideea sugestiei și a prezentării rezultatului final, filmul începe calm, precum liniștea dinaintea furtunii, prezentându-ne ceea ce pare inițial o dramă normală a zilelor noastre în care, în urma divorțului părinților, Lili, o fată de 13 ani, își ascunde durerea într-o prietenie puternică cu câinele metis, o relație care, în urma destrămării ei, va da naștere la o serie de evenimente fatidice.

pic1Intriga poveștii constitue momentul în care tatăl, slab suporter al animalelor de companie, decide să despartă cei doi prieteni, abandonându-l pe Hagen în mijlocul drumului și lăsându-și fata complet lipsită de apărare în lumea crudă a oamenilor. Din acest moment începe o serie de evenimente, parcă de inițiere a inocentului în lumea crudă ce ne înconjoară. Atât pentru Lili, cât și pentru Hagen, despărțirea aduce după sine trecerea de la copilărie la maturitate, pierderea inocenței fiind un bonus. Cei doi trec în maniere diferite prin aceleași suferințe, amândoi având statutul de „diferit” în lumea oamenilor. Pentru Hagen povestea este una de acceptare a condiției de diferit, de neapartenență, rezultând o transformare brutală, împins acolo de lipsa de iubire și înțelegere, și apoi de îmbrățișare a ideii de răzbunare. Răzbunare ce se transformă în singura parte a filmului ce prezintă aceeași intensitate și forță cu cea prezentată în trailer. Hagen preia rolul outsiderului ce se transformă peste noapte într-un villain pornit să-și facă dreptate. Și, în ciuda cruzimii și lipsei de etică, acțiunile lui Hagen sunt înțelese și oarecum acceptate de către spectator, acest aspect oferindu-ne o idee și despre forța de netăgăduit ce o are cinematografia asupra noastră. Acțiuni realizate în ceea ce pare a fi o întoarcere pe traseul inițiatic, de-a lungul căruia Hagen pedepsește pe cei care l-au îndepărtat și mai mult de normalitate, ghidați de prejudecăți, brutalitatea acțiunilor de răzbunare pălesc în fața puterii prieteniei.

pic2Este de apreciat cum regizorul înlocuiește stereotipul outsiderului cu un câine, alegere îndrăzneață și binevenită într-o cinematografie saturată. De altfel, combinația de subiecte sensibile și reprezentând în continuare, o problemă pentru societate, este remarcabilă. Hagen nu este doar cel oprimat din cauza originilor sale, dar este și reprezentantul câinilor maidanezi, care suferă din cauza incapacității oamenilor de a găsi o soluție pentru problema lor. Deci, într-o lume a oamenilor câinele preia comanda și într-o versiune apocaliptică a societății, se răzbună pe omul incapabil de a se gândi la altceva decât la propria-i bunăstare. În acest haos doar iubirea, încrederea și lipsa de prejudecăți a unui copil mai pot salva situația.

În ciuda unei mici dezamăgiri pe care am simțit-o pe parcursul filmului doar pentru că trailerul îmi crease alte așteptări și a unei inconsistențe abia vizibile între prima parte a filmului ce pare unul al maturizării, și final, care abundă în metafore, filmul este o construcție uimitoare din punct de vedere al înșiruirii evenimentelor, o construcție de tip back and forward, care permite o analiză și mai crudă a repercursiunilor acțiunilor noastre, și în același timp o pedepsire a lor imediată.

Notă: 9/10

Articole similare

Credință și corupție: Servants (2020)

Dan Romascanu

The Lady Vanishes (1938)

Dan Romascanu

Ajami (2009)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult