Filme Filme europene

Baked-in romantism – Les Olympiades: Paris 13e (2021)

Les Olympiades: Paris 13e (2021)
Regie: Jacques Audiard
Scenariu: Jacques Audiard, Léa Mysius, Céline Sciamma, Adrian Tomine
Imagine: Paul Guilhaume
Cu:  Lucie Zhang, Makita Samba, Noémie Merlant, Jehnny Beth
Premii/nominalizări: Cannes Film Festival (2021), Chicago International Film Festival (2021), Hamburg Film Festival (2021)

Cea de-a 12-a ediţie a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest (22-31 octombrie) îşi propune să aducă în premieră publicului românesc cele mai importante şi premiate filme ale anului, adaptându-se condiţiilor sanitare astfel încât să ofere un acces la filme în condiţii de siguranţă şi confort. Anul acesta, festivalul va avea proiecţii în patru săli de cinema în Bucureşti: la Cinema „Elvire Popesco”, Cinema Muzeul Ţăranului, Sala Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României şi la Cinemateca Union. Vor avea loc în acceaşi perioadă şi proiecţii în aer liber, la Pergola Grădinii Verona, din spatele Librăriei Cărtureşti Verona – iar la o parte dintre filme şi evenimente, publicul va avea acces online. Totodată, şi în acest an vor avea loc şi ediţii regionale ale evenimentului la Iaşi, Cluj şi Timişoara.

Odată cu Les Olympiades: Paris 13e, Jacques Audiard demonstrează, alături de Céline Sciamma și Léa Mysius, că vârsta nu este un impediment atunci când vrei să realizezi un film nu numai destul de îndepărtat de viziunea cu care spectatorii s-au obișnuit să o prezinți pe marele ecran, dar și că te poți apropia cu succes de universul tinerilor, creionând portrete și personaje veridice. Fiecare dintre cele trei protagoniști explorează legile dorinței și se confruntă cu confuzia sentimentelor, dar, deși intriga nu e deloc nouă, forma alb-negru, printr-un montaj de excepție, adaptarea la stiluri diferite de viață și calitatea interpretării fac din Les Olympiades un film original, care mizează pe tineri, chiar în contextul unui haos aparent în care se află. Pelicula debordează de umor, arată și determinare din partea personajelor, coloana sonoră este bună și urmărește subtil relațiile și experiențele, fără a emite judecăți sau a instiga la emiterea lor de către public.

Acțiunea începe în Paris, arondismentul 13, cartierul Olympiades, unde tânăra Emilie îl întâlneşte pe profesorul Camille, care căuta o cameră de închiriat. Cei doi au o relație amoroasă destul de scurtă, Camille nefiind interesat de ceva stabil. După scurtă vreme în scenă intră Nora, o studentă la Drept care în urma unei asemănări cu Amber, vedetă a videochatului, e împinsă de împrejurări absurde să renunțe la facultate și să se relanseze pe piața de imobiliare. Așa ajunge să-l cunoască pe Camille, cu care începe o relație ciudată. În paralel ia legătura cu Amber, de care se îndrăgostește. Liantul celor doi însă rămâne Emile, capricioasă și independentă, la care Camille va reveni după câteva rătăciri care nu reușesc să umple golul lăsat de ea.

Jacques Audiard a explorat de-a lungul carierei multe teritorii cinematografice, însă aici a ales ceva cu totul diferit: un film alb negru cu miză socială, în care realizează scene delicate, toate pe fondul unei rețele de căi sentimentale cu dialog excelent, revigorante și veridice.

În termeni vizuali (alb-negru), teritoriul este în primul rând grila de blocuri turn care se profilează în regiunile sudice ale districtului 13 al Parisului, zona cunoscută sub numele de Les Olympiades, o lume departe de clișeele obișnuite de film din jurul orașului care contrastează cu relațiile aparent fluide și aproape interschimbabile dintre cele trei personaje principale. Handicapurile interpersonale, competitivitatea, îndoielile, golurile, imaturitatea, egocentrismul sau urâciunea colectivă sunt doar câteva dintre problemele pe care Audiard le pune în discuție, dar totul pare destul de relaxat în film. Deși nu întotdeauna este încântat să împarți teritoriul, există moduri prin care putem găsi și accepta locul fiecăruia. Apelul la toleranță, dreptul de a greși, responsabilitatea și capacitatea de a asculta și de a se angaja în dialog sunt alte câteva motive bune pentru a vedea noul film al lui Jacques Audiard, care propune o veritabilă aventură în afara zonei de confort și captează cu succes pulsul prezentului.

Nota: 8,5/10

(Sursă fotografii: Imdb.com, www.leffest.com)

Articole similare

The Reader (2008)

Dan Romascanu

A Walk to Remember (2002)

Jovi Ene

Poveștile au nevoie de suflet: En Liberté! (2018)

Delia Marc

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult