Filme Filme americane

O femeie, două lumi: Félix & Meira (2014)

Félix & Meira (2014)
Regia: Maxime Giroux
Distribuția: Martin Dubreuil, Hadas Yaron, Luzer Twersky

Tema filmului ‘Felix & Meira’ realizat în 2014 de regizorul din Quebec Maxime Giroux poate părea neobișnuită majorității spectatorilor, dar este în realitate una dintre temele principale ale literaturii și cinematografiei evreiești. Lumea evreilor religioși ultra-ortodocși are propriul său sistem de valori și reguli stricte sau foarte stricte care ii ghidează pe aceștia în toate domeniile vieții, de la felul în care se îmbracă și ce mănâncă, până la relațiile de familie și felul în care interacționează între ei și cu lumea din jur.

Deși au fost eliberați din punct de vedere politic și au dobândit drepturi egale în multe părți ale lumii încă de la jumătatea secolului 19, evreii ultra-religioși refuză asimilarea religioasă și culturală, pe care o consideră un mare pericol și și-au construit în jurul lor și ai comunităților lor pereți invizibili chiar și în cele mai liberale țări cum sunt Canada sau Statele Unite, sau, poate, mai ales în aceste țări. Poveștile și filmele legate de relațiile dintre evreii religioși și nereligiosi, dintre evrei și cei din jur sunt subiecte prezente în literatura lui Shalom Aleichem sau Isaac Bashevis Singer, în musical-uri ca ‘Fiddler on the Roof’, și în multe filme sau seriale de televiziune recente, majoritatea realizate în Israel, dar nu numai, ca în cazul acestui film.

La prima vedere ar fi vorba despre un film care descrie un triunghi romantic. Meira sau Malka (care înseamnă ‘regina’, numele pe care îl folosește în lumea evreiască) este măritată, probabil într-un măritiș aranjat, are o fetiță cam de un an, și este nefericită. Soțul ei aparține uneia dintre sectele cele mai stricte ale iudaismului religios, și îi interzice cele mai banale mici bucurii cum ar fi muzica sau desenele colorate cu care să își distreze fetița. Felix se întoarce în cartierul populat de mulți evrei, nu neapărat religioși din Montreal, pentru a-și lua rămas bun de la tatăl muribund. Amândoi trec prin crize personale, amândoi sunt foarte singuri.

Pe Meira o fascinează lumea din afară, pe care nu a cunoscut-o probabil aproape deloc. Felix este un evreu nereligios, dezorientat din cauza morții tatălui, dar poate și a lipsei unor repere solide și unui scop în viață. Idila care se naște între cei doi este descrisă cu delicatețe și cu un minim de mijloace cinematografice, binesusținute de jocul actoricesc al superbei Hadas Yaron și al partenerului ei, Martin Dubreuil. Scenele din New York, în care Meira descoperă culorile și sunetele fascinante ale metropolei și felul în care cei doi se apropie unul de celălalt sunt dintre cele mai bune scene romantice pe care le-am văzut în ultima vreme.

Minimalismul este calitatea, dar și defectul principal al filmului în opinia mea. Lumea evreilor ultra-religioși este descrisă simplist, fiind redusă la interdicții și lipsită de orice referință la contextul în care a luat naștere sau la valorile pe care le apară. Poate că asta nu este o problemă pentru cei care o cunosc, dar poate fi foarte derutant pentru ceilalți spectatori. Este vorba în definitiv despre un film canadian, cu audiență internațională. Dacă personajul Meirei este bine conturat psihologic și dezvoltarea sa este firească, cei doi bărbați sunt schițați prea sumar, reduși la categoriile tipologice cărora le aparțin (evreul laic in contrast cu cel ultra-religios). Spre final, într-o scenă care ii aduce împreună pe cei doi bărbați, înțelegem că soțul o iubește și o va iubi întotdeauna pe Meira / Malka. Dintre cele două povești de dragoste ale Meirei, poate aceasta este mai adevărată. Problema este că nimic nu pregătea psihologic sau cinematografic această revelație.

Nici finalul complet deschis nu m-a mulțumit, pentru că nici el nu este suficient de susținut de psihologia personajelor. Interpretarea sa ar putea fi una tezistă, lumea mare și incertă este mai periculoasă pentru cei care nu sunt pregătiți pentru ea, dar nu sunt sigur că această a fost intenția autorului. ‘Felix & Meira’ merită să fie văzut pentru multe dintre momentele sale frumoase, dar fiți pregătiți să fiți oarecum nedumeriți sau puțin nemulțumiți la sfârșit.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: Youtube.com, Microsoft.com, Hollywoodreporter.com)

Articole similare

Prin blogosfera literară (27 martie – 2 aprilie 2017)

Dan Romascanu

O poveste de dragoste: „Viața mea cu Goya”, de Riri Sylvia Manor

Dan Romascanu

Rămas bun, Anouk: Un soir, un train (1968)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult