Filme Filme americane Recomandat

Miami Vice (1984-1990)

Miami Vice (1984-1990)

Creat de Anthony Yerkovich
Distribuţia: Don Johnson, Philip Michael Thomas, Edward James Olmos, Saundra Santiago, Olivia Brown, Michael Talbott, John Diehl, Martin Ferrero

Există 2 seriale în istoria ultimilor 30 de ani care au reuşit să transforme întreaga industrie a filmului: The X-files (1993-2002) şi Miami Vice (1984-1990).

Următoarele genuri au fost revoluţionate, datorită acestor două seriale: filmul poliţist, thrillerul, docudrama şi SF-ul, cu toate subgenurile lor. Producătorii acestor seriale au avut la dispoziţie bugete comparabile cu superproducţii hollywoodiene şi au adus pe micile ecrane profesionişti de primă clasă ai cinematografului, deschizând drumuri pentru standarde în televiziune şi schimbând stilul filmelor care erau consumate în sala de cinema.

La aproape 30 de ani după „Miami Vice”, influenţele sale culturale încă mai reverberează. Miami Vice a revoluţionat genul poliţist în televiziune şi în cinema, pornind de la conceptul „MTV Cops”. Premisa filmului a pornit de la o lege care a fost dată în statul american Florida la începutul anilor ’80, prin care brigada de moravuri (în engleză vice) a poliţiei avea dreptul să confişte averile şi proprietăţile celor condamnaţi pentru trafic de droguri, ceea ce includea: vile imense, iahturi de lux, Farrari-uri şi costume de firmă (Armani, Gucii, Versace, etc.) şi să pună la dispoziţia poliţiştilor sub acoperire pentru a prinde traficanţi de droguri, de arme ş.a.m.d.

Michael Mann este unul dintre membrii târzii ai generaţiei Noul Hollywood (care s-a afirmat între anii ’66-’82). El a fost producător executiv pentru primele 2 din 5 sezoane ale serialului. Mâna lui forte şi influenţa sa ca autor se resimte puternic în obsesia detaliilor, în sobrietatea şi tragismul subiectelor şi în arta spectacolului, având la dispoziţie un departament tehnic impresionant şi folosit pentru o performanţă de referinţă în istoria televiziunii. Serialul a stârnit o adevărată revoluţie culturală, care a transformat societatea americană, influenţând preferinţele telespectatorilor, de la muzica pe care o ascultă la stilul vestimentar, de la maşinile pe care le cumpără până la destinaţiile de vacanţă. Mai jos, aveţi, spre exemplu un video care îi învaţă pe bărbaţi cum să se îmbrace în stilul „Miami Vice”:

Serialul este inegal, prin faptul că stilul său îl împarte în două jumătăţi: prima jumătate, cu o orientare spre genul thriller, iar a doua, de pe la jumătatea sezonului 3, spre docudramă. A doua jumătate a serialului este mai „întunecată”, mai realistă şi intră mai amplu în ramificaţiile politice şi de spionaj ale traficului de droguri şi de arme.

Principalul subiect tratat de autori este traficul de droguri, susţinut de guvernul american între sudul SUA şi unele din ţările Americii de Sud (în special Columbia). Echipa de poliţişti, ajutaţi de o serie de informatori, se luptă cu un monstru cu multe capete, ducând un război pentru eliminarea efectelor, nu a cauzelor. În drumul lor pentru restabilirea ordinii şi justiţiei, ei îşi pierd familiile, pe cei dragi şi, uneori, chiar colegii.

Cele două personaje principale, Sonny Crockett (Don Johnson) şi Racardo Tubbs (Philip Michael Thomas) lucrează în special sub acoperire. Ei se folosesc de bunuri confiscate de către poliţia din Florida pentru a crea aparenţa convingătoare că sunt traficanţi.

În ciuda faptului că acţiunea se desfăşoară de multe ori în suburbiile mizere ale oraşului Miami, descriind mizeria umană, Miami Vice a avut un efect turistic de promovare în favoarea capitalei Floridei, care a fost estimată la 1 milion de dolari per episod, contribuţie netă la bugetul local, doar pe perioada turnării serialului. Problemele sociale şi economice scoase în evidenţă au atras atenţia opiniei publice şi a autorităţilor, care au acţionat în scopul rezolvării lor. Astfel, serialul a avut un impact civic şi de conştientizare asupra problemelor cu care se confrunta statul Florida şi în speţă zona metropolitană Miami, cea mai mare arie metropolitană din SE SUA.

Jan Hammer – “Crockett’s Situation”

Serialul pare să fie un fel de corespondent american light al lui La Piovra, fiind lansat exact în aceeaşi perioadă. „Miami Vice” este portretul tragic al unei generaţii de adolescenţi şi tineri care, încercând să scape de sărăcie, mor de tineri în conflictele dintre bandele rivale care comercializează droguri. Poate că niciun alt serial nu a arătat mai bine efectele pe care le au drogurile asupra celor dragi şi, prin extensie, la nivelul întregii societăţi.

Tim Truman – “Freefall

Greutăţile şi duritatea vieţii sunt subliniate fără violenţă gratuită într-un serial ce ridică probleme actuale, întrebări dureroase şi premise tabu ale societăţii americane post-Vietnam. Traficul de droguri a crescut în anii ’80 în SUA, iar problemele se manifestau tot mai acut în sud, datorită imigranţilor ilegali care lucrau pentru carteluri de droguri, datorită tensiunilor între populaţia de culoare şi cea caucaziană, datorită corupţiei instituţionale, electorale şi politice la nivel înalt (uneori complicată de misiuni CIA sau DEA) şi datorită veteranilor de război din Vietnam care nu-şi găseau locul în societate, adesea ajungând dependenţi sau traficanţi de droguri. Peste aceasta, se adaugă o puternică polarizare a societăţii, specifică în Miami, unde o parte semnificativă din luxul bogătaşilor este întreţinut din munca săracilor, care trăiesc îngrămădiţi în suburbii infecte.

Drama comprimată pe care o surprinde este personalizată în fiecare episod în parte, cu ajutorul unor scenarii dramatice şi a unor actori episodici (din care unii care urmau să câştige inclusiv Oscaruri în următorii 20 de ani) care primesc partituri valoroase. Serialul a inclus, pe lista apariţiilor episodice, mari actori, cântăreţi şi celebrităţi. Numele cele mai remarcabile, care acum 25-30 de ani erau mai puţin cunoscute pe care „Miami Vice” i-a propulsat în carieră de-a lungul celor 6 ani de producţie sunt: Julia Roberts, Benicio Del Toro, Philip Seymour Hoffman, Liam Neeson, Steve Buscemi, Helena Bonham Carter, Melissa Leo, Bruce Willis, Michael Madsen, John Turturro, Richard Jenkins, David Strathairn, Stanley Tucci, Annette Bening, Bill Paxton, Melanie Griffith, Wesley Snipes, Chris Cooper, Michael Bay, Alfonso Arau, Ving Rhames, Terry O’Quinn, James Remar, Gary Cole, Laurence Fishburne, Viggo Mortensen, Ben Stiller, Chris Rock, CCH Pounder, Gene Simmons, Giancarlo Esposito, Eric Bogosian,  Dennis Farina, Dean Stockwell, G. Gordon Liddy, Robert Pastorelli, Miguel Jose Ferrer, Lou Diamond Phillips, Mykelti Williamson, Kyra Sedgwick, Dan Hedaya, Penelope Ann Miller, Joaquim de Almeida, Oliver Platt, Lisa Vidal, Ron Perlman, Bob Balaban, John Leguizamo, Vincent D’Onofrio, John Glover, Laura San Giacomo, Paul Guilfoyle, Xander Berkeley, Jon Polito, Charles S. Dutton, Tony Sirico precum şi nume deja consacrate: Rita Moreno, Miles Davis, Leonard Cohen, James Brown, Phil Collins, Lee Iacocca, Willie Nelson, Burt Young, Karen Black, Pam Grier, Don King, Vincent Schiavelli, Peter Friedman, George Takei, Ian McShane, Brian Dennehy, Cary Hiroyuki-Tagawa, Gerrit Graham, Victor Argo, Rosalind Chao, Amanda Plummer. Lista completă a lor o găsiţi aici.

Adesea graniţa dintre lege şi fărădelege, dintre munca sub acoperire şi conlucrarea cu mafioţii devine invizibilă, iar uneori (rar) personajele se trezesc în partea nedorită a graniţei, în încercarea de a urmări justiţia şi dreptatea. Tonul este întotdeauna grav, iar spre a doua jumătate a serialului, devine şi mai grav, recomandându-l ca cel mai bun film despre traficul de droguri pentru acea vreme.

În scurt timp de la lansare, serialul a devenit un hit, iar reprezentanţii marilor branduri se călcau în picioare ca produsele lor să apară în serial, un exemplu remarcabil fiind faptul că Ferrari chiar a donat un automobil care să fie folosit în film de către personajul principal, după ce producătorii au luat hotărârea, într-un episod, ca un traficant de arme să arunce în aer maşina lui Sonny pentru o mică demonstraţie antologică.

Scurtă prezentare a personajelor principale ale serialului.

Det. sgt. Sonny Crockett (Don Johnson) este un poliţist dur, cu experienţă în munca sub acoperire, îşi creează o reputaţie de mercenar sub numele de Sonny Burnett, la care îl ajută iahtul pe care locuieşte, maşinile de lux pe care le conduce (3 modele de Ferrari şi 1 Porsche) şi hainele de firmă (Armani, Gucci, Versace) pe care le poartă. Ceea ce puţini ştiu despre el este că în realitate, toate acestea îi sunt furnizate de brigada de moravuri din Miami, pentru care se infiltrează adesea în lumea interlopă din Florida şi, uneori din SUA sau din America Centrală şi de Sud. Crockett a servit în Vietnam, experienţă care a lăsat urme adânci în personalitatea sa. Are o tenacitate proverbială în urmărirea şi prinderea criminalilor. Doi dintre foştii parteneri ai lui Crockett au fost ucişi în serviciu. Crockett, de-a lungul serialului, este împuşcat, sechestrat, intimidat, trădat, iar în timp, tragediile care i se întâmplă îl fac să se îndoiască de sensul şi scopurile meseriei pe care a ales-o.

În timp, devine din ce în ce mai dur, pe măsură ce membri ai familiei sale sunt ucişi, răpiţi sau afectaţi de munca sa. Ţine mult la prietenie şi este echivalentul unui temerar cowboy al timpurilor moderne, a cărui unică vocaţie este dată de conştiinţă.

Jan Hammer – „Crockett’s Theme”

Det. sgt. Ricardo Tubbs (Philip Michael Thomas) este partenerul său pe parcursul serialului.Fost poliţist new-yorkez specializat în jafuri şi omucideri, ajuns în Miami pe urmele traficantului care i-a ucis fratele, de asemenea poliţist. În episodul pilot, el face echipă temporar cu Crockett, urmând ca această colaborare să devină permanentă până în ultimul episod al serialului. Are sub acoperire numele „Ricardo Cooper”. Rico este mai prietenos şi mai glumeţ uneori, fiind însă destul de discret în privinţa vieţii sale de familie. De-a lungul serialului, el se răfuieşte cu un mafiot periculos cu care face un joc de-a şoarecele şi pisica, omorându-i pe unii din cei dragi ai săi şi distrugându-i viaţa personală. Deşi este rănit de numeroase ori, împuşcat, otrăvit, sechestrat şi intimidat, iar pierderile în viaţa personală le depăşesc pe ale lui Crockett, el nu îşi pierde motivaţia.

Jan Hammer – „Rico’s Blues”

Det. lt. Martin Castillo (Edward James Olmos) este şeful brigăzii de moravuri. Un om tăcut,  cu o privire ascuţită, o voce gravă şi un chip brăzdat de urmele războiului din Vietnam. Vorbeşte puţin şi niciodată despre trecutul lui. Deviza sa este: „nimeni nu este deasupra legii”, iar principiile sale de fier se aplică întotdeauna indiferent de cine este vorba. Îi susţine pe Crockett şi Tubbs, mai puţin atunci când unul sau amândoi încalcă legea.

În această scenă din episodul „The Golden Triangle”, reuşim să cunoaştem mai bine personajul Martin Castillo. Interlocutorul său, un fost camarad din Vietnam, este jucat de actorul Dean Stockwell, foarte cunoscut datorită serialului „Quantum Leap” / „Capcana timpului”.

Tema lui Castillo compusă de Jan Hammer

Det. Gina Navarro Calabrese (Saundra Santiago) este o femeie destupată la minte, implicată în roluri sub acoperire, cu scopul de a susţine munca lui Crockett şi Tubbs. Sensibilitatea ei este călită prin experienţe care o întristează şi o fac să devină mai puternică. Există, de-a lungul serialului, o chimie între ea şi Crockett, care este un fir dramatic de plan secund.

Tema Ginei compusă de Jan Hammer

Larry Zito şi Stan Zwiteck sunt cuplul de tehnicieni specializaţi în electronică audio-video care se ocupă de înregistrări, supraveghere şi, uneori, de muncă sub acoperire.

Larry Zito (John Diehl) lucrează  iniţial ca ofiţer, apoi avansează ca detectiv în cadrul poliţiei metropolitane, ajungând să lucreze sub acoperire în cadrul Biroului de crimă Organizată. Fratele său a murit de o supradoză de droguri, casa i-a fost aruncată în aer iar el este un fost alcoolic, reabilitat.

Stan  Switek (Michael Talbott) abordează lucrurile cu umor, având vocaţie de comic. Este expert în tehnologie avansată de supraveghere, arme sofisticate şi muniţii. Pune mult suflet în cazurile în care se implică şi se ataşează uşor de oameni. Switek se luptă cu dependenţa sa de jocuri de noroc şi de alcool.

Jan Hammer – “Stake Out”

Det. Trudy Joplin (Olivia Brown) este o femeie energică, sufletistă şi care trebuie să manifeste bărbăţie de-a lungul serialului, susţinându-i moral pe prietenii săi în timp ce are şi ea propriile ei drame personale. Dincolo de tăria pe care o afişează, se află o sensibilitate şifonată printre experienţele amare ale vieţii şi o înţelepciune dobândită ca un supravieţuitor care munceşte pentru a aduce o contribuţie în comunitatea pe care o reprezintă.

Jan Hammer – “Trudy’s Theme

Izzy Moreno (Martin Ferrero) aduce o doză sănătoasă de umor în peisajul colorat al Miami-ului. El este şarlatanul de serviciu, încercând să păcălească turiştii naivi sau să ciugulească firimituri de la masa celor bogaţi. El este totodată şi informatorul de serviciu, care ştie despre ce traficanţi fac afaceri, cu cine şi de ce. Trio-ul Sonny-Rico-Izzy l-a precedat pe cel cinematografic din seria „Lethal Weapon” (unde Mel Gibson ca Riggs şi Danny Glover ca Mortaugh îl storceau de informaţii pe Leo Getz jucat de Joe Pesci).

Recunoaştere şi influenţe

În 1985, serialul a câştigat Emmy pentru art direction, cinematografie, montaj sunet şi actor secundar (Edward James Olmos, pentru rolul căpitanului Castillo) şi a primit încă 11 alte nominalizări, inclusiv pentru scenariu, regie şi cel mai bun serial dramatic. În 1986, a primit Globul de Aur pentru actor principal (Don Johnson) şi actor secundar (Edward James Olmos) şi a fost nominalizat pentru cel mai bun serial dramatic. A mai cîştigat 3 alte premii şi a fost în mod constant nominalizat, din 1985 până în 1989.

Partitura muzicală originală a filmului este realizată pentru sezoanele 1-4 de Jan Hammer, premiat cu 2 Grammy, care a lansat câteva mici bijuterii care merită o atenţie deosebită, cum sunt câteva din cele de mai jos. Primele două albume cu soundtrack-ul serialului au ajuns pe locul I în Billboard Top 200 Album Chart

Am realizat un post pe Analytic Vision, în care am pus la dispoziţia cititorilor o suită de materiale audio şi video extrase din serial – melodiile şi cântecele care mi-au plăcut cel mai mult. Vă invit să o accesaţi aici.  

„Miami Vice” a schimbat o dată pentru totdeauna modul în care un film poliţist era văzut pe ecranele mici şi mari. Tabelul ataşat acestui articol este doar exemplificativ, găsiţi mai multe pe un wiki dedicat serialului. Una din cele mai remarcabile influenţe filmografice se observă până în zilele noastre: Dick Wolf, care a scenarizat 15 episoade din „Miami Vice” a creat şi duzina de serii „Law & Order”.

Articole similare

Clasic și atemporal: Gloria (1980)

Dan Romascanu

Să supraviețuiești nopții – The Purge: Anarchy (2014)

Dan Romascanu

Nașterea unui mit: Dr. No (1962)

Dan Romascanu

1 comment

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult