Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (17 – 23 iunie 2019)

Știrile săptămânii: Citești cartea de la Editura Litera, vezi filmul; Gabriela Adameșteanu, Radu F. Alexandru, Vintilă Mihăilescu și Ioan T. Morar, printre laureații Premiilor USR, 2019; Părinții au dreptate: repetiția e mama învățăturii! James Clear explică în Atomic Habits de ce, Editura Trei; Au început înscrierile pentru Bucharest Fringe Editia a IX-a.

Citești cartea, vezi filmul

Din ce în ce mai multe cărți sunt adaptate pentru micul și marele ecran, în seriale și filme extrem de populare. Apare așadar întrebarea, cartea sau filmul? Noi vi le propunem pe ambele, fiecare având propria interpretare și călătorie.

Iată câteva dintre cărțile ecranizate cu succes apărute la Editura Litera:

Casa Bântuită, de Shirley Jackson, romanul care a inspirat serialul difuzat pe Netflix, a devenit rapid cartea preferată a cititorilor din România, inclusiv bestseller Litera la Bookfest 2019 în top ficțiune. Shirley Jackson s-a remarcat în toate scrierile sale prin folosirea unor cadre realiste în care se desfășoară povești ce implică adesea elemente horror și oculte. Deși publicată în anii 1950, notorietatea serialului readuce cartea în atenția cititorilor, o carte recomandată de Stephen King, Neil Gaiman, Joyce Carol Oates, Donna Tartt și mulți alți mari ai literaturii.

Patrick Melrose, de Edward St Aubyn, o poveste semi-autobiografică în mai multe volume despre traiectoria uluitoare a personajului principal cu același nume, de la o copilărie traumatizantă alături un tată abuziv și o mamă alcoolică în Provence-ul anilor ’60 la dependența de droguri din New Yorkul anilor ’80.  Prima carte a apărut recent la Editura Litera, iar serialul poate fi văzut la HBO cu Benedict Cumberbatch în rolul principal.  St Aubyn scrie o proză sclipitoare, creează un univers surprinzător în care ești absorbit de la început până la sfârșit.

La cinci pași de tine, de Rachel Lippincott cu Mikki Daughtry și Tobias Iaconis, o carte ecranizată care se află în topul preferințelor adolescenților din întreaga lume și din România. Este o poveste de dragoste emoționantă, perfectă pentru fanii lui John Green, despre doi tineri care se îndrăgostesc deși nu se pot apropia unul de altul fără să-și riște viața. Și cartea și filmul ne pun în fața aceleiași întrebări:”Oare poți iubi pe cineva pe care nu-l poți atinge niciodată?”.

O simplă favoare este romanul de debut al lui Darcey Bell, plin de secrete, minciuni și manipulări, un thriller intens, captivant și uimitor, ce a lăsat fanii genului surprinși de final. O simplă favoare, un roman de suspans psihologic, plin de trădări și situație, a inspirat filmul cu același nume, lansat și în România.

Crima din Orient Express, unul dintre cele mai fascinante și mai celebre cazuri ale lui Hercule Poirot, a apărut într-o ediție movie-tie-in la Editura Litera. O carte semnată de Regina Crimei pe care trebuie să o citești și o nouă ecranizare cu Kenneth Branagh în rolul celui mai cunoscut detectiv din literatură, creat de Agatha Christie.

Cartea vândută în peste 6 milioane de exemplare, Înainte să te cunosc, de celebra scriitoare britanică Jojo Moyes, a devenit un bestseller cu o ecranizare de succes în toată lumea. Înainte să te cunosc este o poveste de dragoste pentru generația de azi, despre o iubire neașteptată între doi oameni care nu au nimic în comun. Este o carte romantică și imprevizibilă, care îi provoacă pe cititori să se întrebe ce e de făcut atunci când, de dragul celui pe care îl iubești, trebuie să îți sacrifici propria fericire.

Trilogia Cartea pierdută a vrăjitoarelor, de Deborah Harkness, continuă să fie o poveste irezistibilă despre vrăjitorie, știință și o iubire imposibilă cu milioane de cititori și un serial de success disponibil pe HBO.  Un roman-fantezie pentru adulți care ne duce cu gândul și imginația la m agia lui Harry Potter sau Amurg, cu detalii istorice strălucitoare și o eroină inteligentă și credibilă.

Planeta noastră, o carte-eveniment de Alastair Fothergill și Keith Scholey cu un cuvânt înainte semnat de David Attenborough, este companionul oficial al serialului document original Netflix cu același nume și același mesaj – de a ne salva planeta. O enciclopedie pe care fiecare dintre noi trebuie să o citim și să reflectăm asupra mediului care ne înconjoară cu scopul de a-l îmbunătăți și proteja. Această carte excepțional ilustrată cuprinde în paginile sale imagini surprinse cu unele dintre cele mai rare animale de pe planetă precum și peisaje nemaivăzute până acum.

Foarte curând vor fi ecranizate și alte cărți excepționale publicate la Litera precum Sticletele de Donna Tartt, Unde ai dispărut, Bernadette?, de Maria Semple, Femeia de la fereastră, de A.J.Finn, Privighetoarea, de Kristin Hannah sau Pacienta tăcută, de Alex Michaelides.

Ce opere literare pe care le-ai citit ai vrea să le vezi și pe marele ecran?


Gabriela Adameșteanu, Radu F. Alexandru, Vintilă Mihăilescu și Ioan T. Morar, printre laureații Premiilor USR, 2019

Gabriela Adameșteanu, Radu F. Alexandru, Vintilă Mihăilescu și Ioan T. Morar se numără printre laureații Premiilor Uniunii Scriitorilor din România, ediția 2019. Gala de decernare a premiilor pe anul 2018 a avut loc în data de 17 iunie 2019, la Teatrul Național din București.

Juriul pentru decernarea Premiilor Uniunii Scriitorilor din România pe anul 2018 a fost alcătuit din: Dan Cristea (preşedinte), Daniel Cristea-Enache, Ioan Holban, Angelo Mitchievici, Vasile Spiridon, Alex. Ştefănescu şi Răzvan Voncu (membri).

Premiul „Cartea de proză a anului 2018” i-a revenit Gabrielei Adameşteanu, pentru romanul Fontana di Trevi.

Premiul „Cartea de teatru a anului 2018” i-a fost decernat lui Radu F. Alexandru pentru volumul „Ultima dorinţă”. Comédii.

Premiul special le-a fost acordat lui Vintilă Mihăilescu pentru volumul Etnogeneză şi ţuică, precum şi lui Ioan T. Morar, pentru volumul Şapte ani în Provence.

Lista completă a Premiilor USR, ediția 2019, aici.

  • Fontana di Trevi, Gabriela Adameșteanu, Editura Polirom, 2018

Premiul revistei „Observator cultural” pentru proză, ediția 2019

Premiul Radio România Cultural pentru proză, ediţia a XIX-a

Premiul Sofia Nădejde pentru literatură scrisă de femei, ediţia I

Romanul Fontana di Trevi a fost nominalizat la Premiul Cartea anului 2018, oferit de România literară, ediţia a XVII-a.

„Fontana di Trevi reconfirmă că Gabriela Adameşteanu este unul dintre marii scriitori ai României de azi. Romanul o are în prim-plan pe Letiţia Branea (cea mai longevivă eroină a acestui univers artistic şi protagonista, astfel, a unei trilogii), aflată, acum, în imediata actualitate şi sosită la Bucureşti din Occidentul în care trăieşte (cu alte cuvinte, avînd statut de migrantă).

La fel ca mai toate cărţile anterioare ale scriitoarei (faţă de care, însă, are evidentă autonomie, putînd fi citită atît ca piesă de sine stătătoare, cît şi ca o sinteză subtilă şi durabilă), şi aceasta lucrează cu tema feminităţii, iar, prin intermediul ei, angajează un torent de istorie românească recentă. Accentul se mută aici de pe neiubirea istovitoare resimţită de femeie (care, în lipsa sentimentului, se consideră abandonată, menită unei vieţi pustii) la neiubirea şi părăsirea de patrie, de la – în termenii Letiţiei – mal aimée la mal du pays.

Cu un trecut atît de greu şi de neclar, cu un prezent atît de confuz şi de convulsiv, mai are România un viitor? Iată întrebarea teribilă pe care, prin mijlocirea unor biografii narative impecabil conduse, romanul de faţă o avansează.” (Sanda Cordoş)

Mai multe detalii, aici.

„Ultima dorinţă”. Comédii, de Radu F. Alexandru, Editura Polirom, 2018

„Îi cunosc bine pe toţi care se bălăcesc în burta caşalotului în care trăim. Pe cei de azi şi pe cei de ieri: preşedinţi, prim-miniştri, înalţi demnitari – leadership-ul, cum i se spune acum. Au făcut şi continuă să facă tot ce este în puterile lor ca lucrurile să rămînă pe pămîntul ăsta aşa cum sunt de cînd e lumea. Nu le-a fost uşor: mai tot timpul au fost tentative ale unora şi ale altora să ne destabilizeze, să ne colonizeze, să ne facă să ne mişcăm în rînd cu ceilalţi. Nu au reuşit şi nu vor reuşi în veci. Pentru că mereu şi mereu se ridică un «nou val» de români verzi care îşi iubesc ţara şi duc mai departe lupta de rezistenţă.” (Radu F. Alexandru)

„Scriitor, dramaturg, scenarist, eseist, dar şi om politic angajat în apărarea valorilor demnităţii umane, Radu F. Alexandru este astăzi şi cel mai răsfăţat dramaturg al scenelor bucureştene. Piesele lui, viu aplaudate, fac săli pline. Plac în egală măsură publicului şi criticii, performanţă rară, pentru că, de regulă, criteriile celor două tabere nu se prea întîlnesc.” (Manuela Cernat)

Mai multe detalii, aici.

  • Etnogeneză şi ţuică, de Vintilă Mihăilescu, Editura Polirom, 2018

Noul volum al lui Vintilă Mihăilescu conturează imaginea societăţii româneşti contemporane, trecînd de la realitatea imediată, cu noile „tehnici ale sinelui” şi device-uri ce creează dependenţă, la „actualitatea trecutului”, ţinut la loc sigur în memoria colectivă, ori la „dilemele viitorului”, pîndit prin oglinzi magice înainte de-a fi înţeles întîi şi-ntîi realitatea timpurilor în care ne ducem traiul. Incursiunile spumoase în istoria noastră mai recentă sau mai îndepărtată explică mentalităţi şi obiceiuri vechi de cînd lumea, ubicua diviziune dintre noi şi celălalt, legăturile candide dintre „rumâni” şi licorile făurite pe teritoriul nostru cu-atîta meşteşugire de-a lungul istoriei zbuciumate, toate acestea făcînd ca Etnogeneză şi ţuică să fie o lectură care ne invită la introspecţie.

„În Weltanschauung-ul românesc, autoritatea în general şi statul în particular sînt îndepărtate –sau trebuie să fie îndepărtate: sînt suspecte din principiu, trebuie evitate pe cît posibil sau păcălite cînd se poate. Cu toate acestea – sau poate tocmai de aceea… –, această reticenţă structurală a fost însoţită mai totdeauna şi de o dorinţă secretă de autoritate puternică şi justiţiară, de un Vlad Ţepeş sau măcar un nepot al lui, care să ne rezolve nenumăratele probleme şi dileme.” (Vintilă Mihăilescu)

Mai multe detalii, aici.

  • Şapte ani în Provence, de Ioan T. Morar, Editura Polirom, 2018

„În ciuda titlului, Şapte ani în Provence nu este doar o «carte de călătorii». Noul volum al lui Ioan T. Morar povesteşte, înainte de orice, o experienţă de viaţă: cum e să alegi să trăieşti departe de ţară, asumîndu-ţi, la propriu, o nouă existenţă. Scriitorul ne invită să-i fim alături în căutările, neliniştile, bucuriile, speranţele, uimirile, perplexităţile, descoperirile sale. Aventurile acestui «om vechi într-o lume nouă» sînt cuceritoare naraţiuni îmbibate în exotic, ce se constituie în veritabile confruntări de mentalităţi, culturi, sensibilităţi şi tradiţii. Pagină după pagină, o Provenţă miraculoasă, mitică şi ultramodernă în acelaşi timp, te subjugă, asemenea unui miraj încărcat de promisiuni. Aventura alături de Ioan T. Morar este şi un ghid preţios prin oraşele, cetăţile, podgoriile, mănăstirile provensale, potenţată de contactul cu grupuri şi societăţi inaccesibile (ca să nu spunem secrete). Iar lectura – irezistibilă şi fascinantă – devine încă de la prima pagină o extensie a visului şi a dorinţei de a călca pe urmele autorului care te-a pus în contact cu atîtea frumuseţi şi mistere.” (Mircea Mihăieş) 

„Aici, în Provence, dai peste fire care spun poveşti şi te duc la alte fire, la alte poveşti, la alţi oameni, la alte obiecte şi locuri, sub acelaşi cer de un albastru ireal care a atras atîţia pictori. Dacă îţi pui imaginaţia la treabă, poţi să-ţi închipui că această dimineaţă la un castel din Provence e o tapiserie colorată în care se împletesc fire venind din Roma, pete de culoare povestind despre Picasso, măslini aliniaţi pe coline, mistreţi atacînd viile, încăperi luxoase pentru viitorii miri, chiar imagini de pe Valea Oltului, nuanţe de prietenie adevărată şi sentimentul că, din cînd în cînd, ni se dă şansa de a vedea, în lumina unei clipe, imaginea Paradisului proiectată pe pămînt. Din cînd în cînd doar, şi din loc în loc. O tapiserie pe care v-o ofer cu drag.” (Ioan T. Morar)

Mai multe detalii, aici.


Părinții au dreptate: repetiția e mama învățăturii! James Clear explică în Atomic Habits de ce

Pentru James Clear, lucrurile sunt cât se poate de limpezi. Autorul cărții Atomic Habits, publicat la noi în țară de editura Lifestyle Publishing, parte a Grupului Editorial Trei, a căutat răspunsuri la o întrebare cât se poate de simplă: „cum putem trăi mai bine?”. Pentru a găsi soluții viabile, a apelat la studii și povești de viață ale unor oameni celebri, iar concluzia desprinsă din toată această analiză este aceea că obiceiurile zilnice sunt cele care diferențiază oamenii care reușesc să-și atingă scopurile și cei care doar și le setează. În Atomic Habits, James Clear explică cum de schimbările mici produc rezultate remarcabile, iar cartea este „o cale ușoară și eficientă de a-ți forma obiceiuri bune și a scăpa de cele proaste”.

Obiceiurile reprezintă comportamente reluate regulat și, de cele mai multe ori, automat. Tocmai de aceea, o mică schimbare a rutinei zilnice poate influența destinul fiecăruia la modul real. De exemplu, fiecare dintre noi își dorește să citească mai mult, să facă mai multă mișcare, să economisească sau să trăiască mai sănătos. Doar că scopul final – acela de a termina o carte, de a avea un tonus de invidiat sau un cont de economii generos pare atât de îndepărtat, încât mulți renunță pentru că nu văd rezultate imediate. Ce vrea să transmită James Clear este că e mai important ca același lucru să fie repetat zilnic pentru puțin timp, decât practicat îndelung o dată pe lună. „O deviere de 1% în bine sau în rău poate fi nesemnificativă pe moment, dar în timp poate determina diferența dintre ceea ce ești și ce ai fi putut deveni. Succesul este produsul rutinei zilnice, nu al schimbărilor făcute o dată în viață”, precizează autorul cărții Atomic Habits. Desigur, ceea ce repetăm automat zi de zi are repercusiuni asupra felului în care funcționează timpul asupra vieții noastre: obiceiurile pozitive îl transformă într-un aliat, cele rele, în inamic.

Practic, prin cartea sa, James Clear oferă o rețetă sigură oricui dorește să-și schimbe viața în bine. El explică de ce micile schimbări fac în timp diferențe majore, care este, de fapt, secretul autocontrolului, cum trebuie privit un obicei pentru ca el să devină atractiv și ce importanță are asta în întregul ansamblu al schimbării și, mai ales, cum pot fi evitate amânările. Atât exemplele personale, cât și poveștile de viață ale unor personalități ajută cititorul să înțeleagă unde greșește și cum i-ar fi mai simplu să-și transforme rutina și, implicit, identitatea. „Pe termen lung, adevăratul motiv pentru care eșuezi în a-ți păstra obiceiurile este propria ta imagine despre sine. Evoluția implică dezvăț. Pentru a deveni cea mai bună versiune a ta trebuie să-ți reconsideri convingerile, să-ți îmbunătățești și să-ți extinzi identitatea. Identitatea se modelează în funcție de obiceiurile pe care le avem”, demonstrează James Clear în cartea sa.

Pe scurt, repetiția este cheia succesului, așa cum ține să amintească James Clear. „În formarea unui obicei, cheia este repetiția, nu perfecțiunea. Nu trebuie să studiezi toate detaliile unui obicei nou. Trebuie doar să exersezi. Repetiția e mama învățăturii și este una dintre cele mai importante etape ale formării unui nou obicei. Formarea unui obicei depinde de frecvență, nu de timp”, concluzionează autorul.


Au început înscrierile pentru Bucharest Fringe Editia a IX-a

S-a dat startul înscrierilor pentru cea de-a IX-a ediție a Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent

Perioada de înscriere 6 iunie – 21 iulie 2016

Organizațiile independente de teatru, dans și performance din toată țara sunt invitate să se înscrie la „Bucharest Fringe” – unul din cele mai longevive festivaluri de teatru independent din România.

Ajuns la Ediția cu numărul IX, festivalul se va desfășura în perioada 11 – 20 octombrie 2019 în mai multe spații din București, prezentând publicului o selecție dintre cele mai bune producții ale teatrului independent din România din ultimul an.

Perioada de înscrieri în cadrul Festivalului Bucharest Fringe este 6 iunie – 21 iulie 2019. Juriul de specialitate va selecta spectacolele pentru cele patru secțiuni ale Festivalului: Story, Unconventional, Serile Teatrului Studenţesc şi One Drama.

Condiții de înscriere:

Se pot înscrie în Festival spectacole independente de teatru și dans, performance-uri sau spectacole experimentale care au avut premiera în perioada 22 iulie 2018 – 21 iulie 2019.

Pentru Bucharest Fringe spectacole independente sunt producțiile care nu sunt realizate direct de către teatre finanțate de la bugetele de stat. În schimb, sunt acceptate colaborări între instituțiile independente și cele de stat.

Bucharest Fringe încurajează inovaţia, originalitatea, curajul artistic şi debutul artistic – valori care se regăsesc în criteriile principale de selecţie ale Festivalului.

Organizațiile și trupele de teatru independent din România pot lua parte la acest Festival completând fișa de înscriere ce poate fi descărcată apăsând butonul de mai jos.

Informații pe larg: https://bfringe.ro/s-a-dat-startul-inscrierilor-la-maratonul-teatrului-independent-bucharest-fringe-ed-a-ix-a/

Articole similare

Competiția Dracula Film Festival: dincolo de horror. Armand Assante este invitatul special al festivalului

Jovi Ene

Concurs: Câștigă un loc gratuit la cursul ”De la Art Nouveau la Art Deco”! – ÎNCHEIAT!

Jovi Ene

Lansarea volumului La confluenţa a două culturi. Lupasco astăzi

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult