Filme Filme europene

DAU. Natasha (2020). Filmul care a șocat o Europă întreagă

DAU. Natasha (2020)
Regia: Ilia Kirjanovski, Ekaterina Oertel
Distribuția: Natalia Berezhnaya, Olga Shkabarnya, Vladimir Azhippo

Istoria cinematografiei mondiale a cunoscut diferite cazuri când filmele catalogate inițial drept oripilante au devenit în timp emblematice pentru cultură și civilizație. Pot aminti renumita peliculă „L’Age d’or”, de Luis Buñuel, cu Dali în rolul principal sau filmul șocant „A Clockwork Orange” de Stanley Kubrick. De ce avem nevoie de astfel de filme? Care este necesitatea ardentă de a ne alimenta cu senzații tari? Nu cred că am putea schița un răspuns evident, în acest sens. Totuși, experiența ultimilor ani în industria filmografică și, în special, în cadrul festivalurilor de avangardă, demonstrează un interes vădit al cinefililor pentru filme care i-ar scoate din zona de confort.

Un astfel de film care a șocat publicul și juriul Festivalului Berlinale a fost pelicula „Dau.Natasha”, proiect regizat de Ilia Kirjanovski și Ekaterina Oertel. Simt nevoia să mă opresc nițel asupra unuia dintre cei doi producători, regizori și scenariști, deoarece aceștia au reușit nu doar să șocheze publicul european, educat deja cu filme dure (în deplinătatea acestui cuvânt), ci mai ales să stârnească o adevărată vânătoare de vrăjitoare în Federația Rusă, spațiu în care cenzura este la ea acasă.

Ilia Kirjanovski este un regizor non-conformist, care până acum a creat marele proiect „DAU”, un experiment cinematografic, din care face parte și acest film, în care se merge pe ideea demistificării raiului comunist, pornind de la viața lui Lev Landau, un fizician sovietic, câștigător al premiilor Nobel, Lenin și trei premii Stalin. Pe 24 ianuarie 2019, în trei spații din centrul Parisului – Teatrul Châtelet, Teatrul de la Ville și Centrul Pompidou, a fost anunțat începutul proiectarea experimentului cinematografic „DAU”.

Denumirea „DAU” este de facto porecla renumitului om de știință, iar ciclul de filme este construit pe principiul integrării în realitate, astfel încât mulți dintre actorii implicați în conceperea acestuia erau neprofesioniști, iar unii erau chiar și activiști politici din Ucraina. „DAU. Natasha” este un episod din întreg ciclu produs și regizat de Kirjanovski și Oertel, dar a reușit să turmenteze spectatorii și criticii culturali prin abordarea francă a unor evenimente, pe care efectiv nu le mai putem trece sub preș. Acțiunea se desfășoară în perioada de final a epocii staliniste, în anii 1950. Teroarea marii mașini NKVD-iste este în plină desfășurare, iar KGB-ul are ochi, urechi și tentacule peste tot. Natasha este o bufetieră exigentă, care conduce cantina unui Institut de Cercetare Științifică secret, în care se întreprind fără menajamente experimente pe oameni. Femeie trecută de 40 de ani, plină de frustrări acumulate în timp, cu o iubire neînțeleasă și neîmpărtășită, aceasta încearcă să se ralieze la realitățile existente și se întovărășește într-o prietenei deloc pașnică, de altfel, cu colega de serviciu, tânăra Olga.

Cele două sunt practic o antiteză perfectă, sunt un început și un sfârșit. Privindu-le jocul actoricesc înțelegi că sunt alfa și omega unei singure femei. Exuberanța celei tinere și disperarea celei adulte, naturalețea celei pubere și puterea celei ajunse la un soi de apogeu – regizorii au exploatat perfect aceste discrepanțe, aceste contraste.

Într-un moment inoportun, Natasha are o idilă de o noapte cu Luc, un savant francez invitat în Uniunea Sovietică. Această disperare amoroasă nu face altceva decât să o transforme pe eroina noastră în victima perfectă a KGB-ului, care, e lucru știut, manipula prin frică și șantaj.

Pelicula nu este doar șocantă, ci aș spune eu este pe alocuri greu de digerat. De ce? Din simplu motiv că lipsește cu desăvârșire esteticul. Filmul este încărcat de jargoane, sex murdar, violență pură, iar frumusețea a fost eliminată brutal, amintind spectatorului despre scopul proiectului. Ajungi la un moment dat să te scufunzi în atmosfera filmului, exact ca într-o mlaștină adâncă până survine catharsisul și te detașezi efectiv de emoții, urmărind doar detaliile.

„Dau. Natasha” nu este un film istoric în sens clasic, este o reîncarnare cinematografică, artistică a răului. Este filmul care reușește să ne amintească despre povara unei istorii pe care n-am meritat-o. Este un reality show sovietic despre încarcerarea spiritului și distrugerea individului într-un spațiu de-a dreptul orwellian.

Filmul este distribuit de Transilvania Film în premieră în România pe TIFF Unlimited, începând cu 7 aprilie.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: berlinare.de, kinopoisk.ru)

Articole similare

The Lovely Bones (2009)

Jovi Ene

Dirty Harry (1971): un film, doua pareri. Saptamana Clint Eastwood

Delia Marc

Studiu de caz: Povestiri pentru sfârșitul lumii sau cum Covid-19 stimulează literatura contemporană

Corina Moisei-Dabija

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult