Carti Carti de fictiune Recomandat

Azazel, de Boris Akunin

Azazel, de Boris Akunin
Editura ‘Presses de la Cite’, Seria ‘Grands Detectives’, 2001
Traducere in limba franceza de Odette Chevalot

Boris Akunin este unul dintre cei mai cunoscuti si mai publicati scriitori ai Rusiei de astazi si un oponent al regimului lui Vladimir Putin. Eseist si traducator, expert in cultura japoneza, a editat o antologie in 20 de volume a literaturii japoneze si ma intreb daca o astfel de antrepriza exista sau este posibila in alte locuri decat Rusia. Numele sau de familie real este Cikartishvili (sper ca transcriu corect), iar pseudonimul Akunin are semnificatia ‘raufacator’ in limba japoneza.

Ciclul care l-a facut cunoscut pe Akunin maselor largi de cititori este cel in care apare ca erou detectivul Erast Fandorin. Au aparut pana acum 13 romane in aceasta serie si fiecare noua aparitie vinde sute de mii de exemplare in Rusia in ziua lansarii. ‘Azazel’ sau ‘Regina iernii’ cum a fost re-tritrat in alte editii si tradus in unele limbi este prima carte a ciclului, aparuta in 1998, pe care am citit-o in traducerea franceza a lui Odette Chevalot in seria ‘Grands Detectives’ publicata de editura ‘Presses de la Cite’.Anul in care se petrece actiunea este 1876 si decorul primelor capitole este Moscova, prezentata nu fara nuante de nostalgie. Nu este vorba neaparat de nostalgia imperiala (pe care am intalnit-o la alti scriitori care scriu despre apusul imperiului tarilor, inclusiv la Steve Berry in ‘The Amber Room’ si ‘The Romanov Prophecy’), cat de o nostalgie la normalitate, la sincronizare cu imaginea Europei acelor timpuri. Rusia tarilor este inca dominata de relatiile sociale si ierarhiile stabilite de Petru I (la sfarsitul cartii gasim o utila tabela a rangurilor birocratiei imperiale si a modului adecvat de adresare pentru fiecare), dar are deja insa o geografie bine conturata pe care o ghicim ca fiind si nostalgica si afectiva pentru cititorii moscoviti, si institutii care incep sa functioneze ca intr-o tara ‘normala’. Una dintre ele este politia, si aici isi incepe cariera tanarul Erast Fandorin, descendent al unei familii nobile, inteligent si cam naiv din fire, dar si orfan si sarac, in buna traditie a unora dintre eroii literaturii ruse.

Coperta editiei romanesti

De aici actiunea se dezvolta in mai multe planuri. Unul dintre ele este maturizarea lui Fandorin, de la politistul incepator, naiv si credul, care acumuleza cu repeziciune intamplari si experienta in ale cailor detective si in ale vietii si pana la finalul surprinzator pe care nu il voi dezvalui, dar care implineste procesul de formare si il aduce pe erou in stadiul in care il vom gasi probabil in viitoarele volume. In paralel se dezvolta o intriga rocambolesca imbinand elemente ale romanelor de genul ‘Misterele Parisului’ (sau ale altor capitale preferate din a doua jumatate a secolului 19) cu intrigi moderne pe care le gasim in romanele de spionaj contemporane, inclusiv mobilitatea internationala a eroilor. Efectul combinat se citeste cu interes, intorsaturile de noroc si surprizele puncteaza la momentele necesare, dar farmecul lecturii este accentuat in special de caracterul foarte rusesc al personajelor, multe descinzand din galeriile cunoscute bine din romanele si povestirile clasicilor literaturii ruse.

In mare masura succesul unei carti din genul numit ‘politist istoric’ depinde de modul in care reuseste sa recreeze atmosfera epocii in care se petrece actiunea si de felul in care personajele rezoneaza in mintea si sufletul cititorilor.  Akunin cred ca a reusit in acest roman de debut de ciclu sa treaca cu brio ambele praguri, aducandu-ne in imaginatie o Rusie poate idealizata, dar construita pe masura idealurilor si nostalgiilor atator generatii lipsite de sansa din Rusia ultimilor 150 de ani si in acelasi timp populand aceasta lume cu personaje credibile si cu care cititorul modern se poate identifica. Al doilea roman din ciclu, ‘Gambitul turcesc’ se petrece in anul urmator, cel al razboiului ruso-turc din 1877 si, dupa cate am auzit, il vom regasi pe Fandorin in transeele Plevnei, dar si in Bucurestii intrigilor imperiale de la sfarsitul secolului 19. Daca s-ar putea, mi-as rezerva deja un rand in coada pentru achizitionarea acestui al doilea volum.

Articole similare

Interviu Norman Manea: ”Literatura română scrisă în afara țării are alt destinatar decât cea scrisă în țară”

Dan Romascanu

Valetul de Pică, de Joyce Carol Oates

Jovi Ene

Prin blogosfera literara (14 – 20 octombrie 2013)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult