Cărți pentru copii: Expresul Polar, de Chris van Allsburg

Articol publicat de Jovi pe 17 Ianuarie 2015
Rating: 10.0/10 (5 votes cast)

bookpic-5-expresul-polar-36735”Expresul Polar”, scris și ilustrat de Chris van Allsburg

Editura Arthur, București, 2014
Traducere din engleză de Radu Paraschivescu

Apărută inițial în 1985 și transformată în 2004 într-o ecranizare de mare succes (unul dintre filmele mele preferate de Crăciun), Expresul Polar este o surpriză plăcută făcută de Editura Arthur de sărbătorile ce tocmai au trecut. O carte-album, care ne îndeamnă să visăm și să credem în minunăția Crăciunului, în frumusețea darurilor și a petrecerii zilelor de sărbătoare alături de familie.

Nu trebuie uitate, în acest context, și ilustrațiile autorului, fotografii intenționat îmbătrânite, care ne introduc într-o lume de basm și de bunătate și este de apreciat că acestea au stat întocmai la baza filmului binecunoscut, despre care povesteam mai sus. Chiar dacă renumitul controlor (interpretat în animația din 2004 de Tom Hanks) nu apare în imagini, băiețelul-erou principal, copiii din tren și Moș Crăciun sunt chiar cei pe care, peste ani, i-am văzut în film. Surprinzător cât de bine este ecranizată cartea prin intermediul ilustrațiilor lui Chris van Allsburg.

Povestea probabil o știți: un copil primește o vizită surpriză în ajunul Crăciunului, un Expres Polar care îl va duce spre Polul Nord, acolo unde se va întâlni cu Moșul. Ce poate fi mai frumos decât atmosfera din acest tren: ”Trenul era plin de copii, cu toții în pijamale și halate. Am cântat colinde și am mâncat bomboane umplute cu nuga albă ca zăpada. Am băut cacao caldă și densă ca bucățile de ciocolată topită.”

Polar ExpressDesigur, cartea are mult mai puține întâmplări decât cele cunoscute de noi din filmul cu același nume, ba chiar ai regretul că se termină prea repede și dorești să revezi filmul. Pentru un copil mic, preșcolar, este însă o lume magică ce îți poate întări dorința ca Moșul să vină cât mai repede. Sau chiar să găsești o cale să îl vizitezi tu însuși, cu un tren la fel de rapid, la Polul Nord, așa cum o face băiețelul din poveste. Și asta pentru că Polul Nord era ”un oraș enorm, care stătea singur pe acoperișul lumii, plin de fabrici unde să făceau toate jucăriile de Crăciun.”

Eroul nostru, băiețelul din poveste, primește primul dar de la Moș. Un dar neașteptat, pentru că el se gândește că nu există așa ceva în sacul cel mare și are o temere să ceară un lucru atât de important, dar până și Moșul este amuzat de cererea lui. Poate știți din film, dar eu nu spun nimic mai mult 😀 . Dar voi ce ați primit de Crăciun? Nu e prea târziu să vă lăudați cu cadourile de la Moș, iar cartea asta poate sta, cu siguranță, sub pomul de Crăciun chiar la finalul acestui an.

Puteți cumpăra cartea: Editura Arthur/Elefant.ro.

« »