Filme Filme americane

Magie și șarlatanie: Nightmare Alley (2021)

Nightmare Alley (2021)
Regia: Guillermo del Toro
Distribuția: Bradley Cooper, Cate Blanchett, Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Ron Perlman

Bradley Cooper este fascinant în ‘Nightmare Alley’, filmul lui Guillermo del Torro, ecranizare de roman și remake al unui film realizat în 1947. Actorul care s-a consacrat cu roluri în filme gen ‘good-feeling’ pare că încearcă în multe dintre filmele sale recente să ne facă să uităm stereotipul și să demonstreze că poate interpreta personaje complexe, negative, profund corupte moral. Filmul începe cu o scenă terifiantă, care ar trebui să fie un avertisment pentru caracterul personajului, dar continuarea este cu totul în alt registru, și pentru o mare parte a filmului spectatorii trebuie să lupte cu instinctul de a simpatiza cu eroul filmului. Guillermo del Torro care este și co-autor al scenariului nu numai că a dat personajului profunzime și ambiguitate, dar a reușit să-l încadreze într-o parabolă despre diferența dintre magie și înșelăciune, dintre artă și fals. Păstrând stilul de film noir amestecat cu horror, ‘Nightmare Alley’ reușește să fie în același timp un film popular inspirat și descinzând din ‘pulp fiction’ și o poveste morală fară a fi moralizantă. Daca ar fi fost cu vreo jumătate de ora mai scurt ar fi fost probabil mult mai sus pe lista mea de preferințe pentru anul 2021.

‘Nightmare Alley’ propune o poveste de magie și înșelătorie, localizată într-o Americă marginală a sfârșitului anilor ’30. Stanton Carslile, eroul filmului, se alătură unei trupe de circari ai unui bâlci itinerant, învățând de la aceștia secretele numerelor ieftine dar spectaculoase cu care își atrag spectatorii. Cât este magie și îndemânare și cât este escrocherie din ceea ce vede publicul? Stanton nu are scrupule și folosește ceea ce a învățat pentru a deveni ‘mentalist’, cu un amestec de intuiție personală și simt de observație combinate cu înșelătorie bazată pe transmiterea de informații de către partenera sa, Molly. Ajuns în lumea bogătașilor, ambițiile cresc și magicianul escroc va trece frontiera spre pseudo-dialogul cu morții, încălcând avertismentele mentorului său. Își vă găsi o noua parteneră dar poate și o adversară în psiholoaga Lilith, o femeie cu talente de mentalism de alt fel, cel științific, patronat de canapelele lui Freud. Drumul îi este presărat de cadavre, moartea este prezentă în permanent, în realitate și în escrocherie. Căderea se poate dovedi mai rapida decât ascensiunea, și moartea poate părea o soluție ușoară față de pedeapsa rezervată celor care încalcă regulile magiei.

Ce mi-a plăcut. Filmul este formidabil din punct de vedere vizual. Începe într-o lume a mizeriei aproape dickensiene luminată de luminile bâlciului itinerant, continuă în camere de hotel de lux și saloane aurite dar niciodată suficient luminate ale celor bogați, pentru a coborî din nou în infern, alături de personajul principal. Toate acestea sunt învăluite de o natură unde când nu plouă torențial sau trăsnesc fulgerele cade zăpadă înghețată. Galeria de actori este formidabila și fiecare dintre ei este excelent distribuit și dirijat. Despre Bradley Cooper am scris deja. Cele două femei din viața să pot fi caracterizate una ca angelică (jucată de Rooney Mara), cealaltă diabolică (numită de altfel Lilith – Cate Blanchett). Willem Defoe joacă un rol cheie al cărui importanță îl vom înțelege spre sfârșit iar Ron Perlman mai adaugă un rol de compoziție impresionant galeriei sale de roluri secundare.

Ce mi-a plăcut mai puțin. Acțiunea este întinsă și prea explicită. De la un punct încolo am avut și o senzație de repetiție și am și început să ghicesc ceea ce urmează. Guillermo del Toro a reușit cel puțin de două ori de-a lungul carierei sale cinematografice să combine fantasticul cu genul film noir. Succesul se datora și faptului că explicațiile erau lăsate în mare parte pe seama imaginației spectatorilor, acesta fiind o parte din farmecul magiei. În ‘Nightmare Alley’ tema principală este corupția morala și escrocheria pentru care magia este doar un pretext. Explicând prea mult, del Toro a tăiat tocmai din ambiguitatea care producea fioruri în filmele precedente. Întunericului îi șade mai bine cu ceața.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://wallpapersden.com/nightmare-alley-4k-movie-poster-wallpaper/)

Articole similare

Debutul excepțional al lui Henri Colpi ca regizor: Une aussi longue absence (1961)

Dan Romascanu

Prin blogosfera literara (4 – 10 iunie 2012)

Dan Romascanu

A doua, a treia și a paisprezecea șansă… ratată: Golden Exits (2017)

Iulia Dromereschi

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult