Filme Filme americane

Dragoste și opulență: The Age of Innocence (1993)

The Age of Innocence (1993) – Vârsta inocenței
Regia: Martin Scorsese
Distribuția: Daniel Day-Lewis, Michelle Pfeiffer, Winona Ryder, Geraldine Chaplin

‘The Age of Innocence’ este un film destul de atipic, cel puțin din punctul de vedere al mediului social în care se petrece acțiunea, pentru filmografia lui Martin Scorsese. Realizat în 1993, el se situează din punct de vedere cronologic în cariera sa între thrillerul horror ‘Cape Fear’ și investigația lumii cazinourilor controlată de mafie din ‘Casino’. Cea mai mare parte a acțiunii se petrece în New York, orașul în care Scorsese s-a născut și care este scena multora dintre filmele sale. Epoca însă este al optulea deceniu al secolului 19, iar personajele aparțin lumii superbogate americane, oameni care după ce adunaseră averi colosale aspirau la un statut social care să concureze cu marea burghezie și chiar cu nobilitatea europeana. Este povestea unui triunghi romantic încorsetat de convențiile sociale, cu eroi care acționează în mare măsură după tiparele dictate de manierele și moravurile vremii. Suntem foarte departe, aparent, de lumea crimei și de violența fizică a multor alte filme ale lui Scorsese. Și totuși, acest mediu social se poate dovedi, din multe puncte de vedere, la fel de crud și de nemilos cu cei care încearcă să-i încalce regulile.

Acțiunea se petrece în în New York-ul anilor 1870, unde tânărul avocat Newland Archer (Daniel Day-Lewis) se logodește cu May Welland (Winona Ryder), ambii provenind din familiile înaltei societăți a orașului. Verișoara lui May, contesa Ellen Olenska (Michelle Pfeiffer), este proaspăt întoarsă la New York după o căsătorie dezastruoasă cu un conte polonez ruinat financiar. La început este ostracizată de societate și se răspândesc despre ea zvonuri vicioase, dar pe măsură ce familia lui May o susține cu îndrăzneală pe contesă, ea începe să fie acceptată în cercurile bogate și respectate ale orașului. Newland devine avocatul ei, dar treptat, se îndrăgosteaște de femeia trăită în Europa, cultivată și liberă în concepții și gusturi. Această relație pune în pericol viitoarea căsnicie a lui Newland cu May. Întrebarea este dacă și unde pot personajele găsi fericirea? În împlinirea dragostei adevărate sau în stabilitatea familiei, conform normelor sociale?

Filmul este o ecranizare (se spune destul de fidelă, dar eu nu am citit cartea) a unui roman al scriitoarei americane Edith Wharton. Mie mi-a amintit de romanele contemporanului ei, scriitorul englez John Galsworthy, care au inspirat un faimos serial al televiziunii BBC: aceleași moravuri și convenții sociale ale societății avute care sugrumă sentimentele autentice, aceleași dileme morale și sociale. Pentru a face legătura cu cartea, Martin Scorsese folosește copios comentarii off-line (citite de Joanne Woodward). De obicei detest folosirea acestui procedeu în cinematografie, care este în concepția mea mai ales o artă vizuală, dar aici tehnica se potrivește. Narațiunea curge fluid și interesant, dar pentru a o aprecia că spectator trebuie să-ți placa nuanțele în exprimarea personajelor, să te intereseze epoca și detaliile istorice.

Martin Scorsese excelează în reconstituirea conacelor (‘mansions’) bogătașilor, a îmbrăcăminții lor, a felurilor de mâncare, în filmarea obiectelor de artă, a porțelanurilor și a serviciilor de tacâmuri din aceste clădiri, în redarea atmosferei unui oraș în creștere și continuă schimbare. Jocul actorilor este minunat. Daniel Day-Lewis și Michelle Pfeiffer realizează două dintre rolurile cele mai semnificative ale carierelor lor, reușind să creeze atmosfera unei legături fierbinți care nu merge însă niciodată mai departe de un sărut sau de o mângâiere a mâinilor și se exprimă prin cuvinte dar mai ales prin priviri. Toată echipa de actori, de altfel, este excepțională, și calitatea filmului rezultă și din partea vizuală (camera de filmat extrem de mobilă) dar și din gesturile fiecărui personaj. ‘The Age of Innocence’ este un film care își câștigă pe bună dreptate statutul de clasic cinematografic și care va rezista multă vreme în timp.

Nota: 9/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, Carturesti.ro)

Articole similare

Scenaristul sau regizorul ar fi trebuit să îndrăznească mai multe: The Strays (Netflix, 2023)

Dan Romascanu

Și ei au avut un nume: „Zece Povestiri. Pogromul de la Iași”

Dan Romascanu

Prin blogosfera literara (3 – 9 martie 2014)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult