Filme Filme europene

Când adevărul pare o minciună, iar minciuna e deja poveste: En liberté! (2018)

En liberté! (2018) – În libertate
Regia: 
Pierre Salvadori 
Distribuție: Adèle Haenel (Yvonne), Pio Marmaï (Antoine), Vincent Elbaz (Santi), Audrey Tautou (Agnès), Damien Bonnard (Louis)

Surse din presă afirmă că, după premiera absolută a filmului, în cadrul secțiunii Quinzaine des Réalisateurs a celei de-a 71-a ediții a Festivalului de Film de la Cannes, publicul a rămas multă vreme lipit de scaune, nevrând să se desprindă din lumea creată de Pierre Salvadori. De altfel, acesta a declarat că proiectul cinematografic a fost revitalizat după o conversație cu mama sa, care i-ar fi spus: Știi, mamele sunt cele care construiesc imaginea taților. Mereu l-am descris pe tatăl tău puțin mai grozav, puțin mai blând, un pic mai puternic, un pic mai mult din orice era el de fapt. Se știe că proiectele personale sunt cele mai reușite, așa că nu este de mirare succesul răsunător.

În dulcele stil clasic al comediilor (romantice sau nu) franțuzești, În libertate împletește destinele extrem de dubioase și întortocheate ale câtorva personaje cel puțin pitorești. Narațiunea se deschide cu o ușă spulberată, ca-n orice film de acțiune care se respect, lăsând loc faptelor eroice ale lui Jean Santi, polițist de pe Riviera Franceză. Odată adrenalina disipată, se produce o infuzie de emoție când aflăm că minunile de vitejie ale lui Santi sunt, de fapt, relatate de văduva lui, Yvonne, care le transformă în tot atâtea povești de seară pentru băiețelul lor.

Capsată de birou printre mormane de hârtii, după moartea soțului a cărui statuie a fost recent dezvelită pe chei, Yvonne își dorește să aibă din nou parte de acțiune. Colegul ei de secție, Louis, de care o leagă sentimente reprimate reciproce, complet necunoscute amândurora (încă), face tot posibilul să o țină departe de scene violente, din dorința de a o proteja. Asta până când, în urma unui raid într-un stabiliment sado-maso în care sunt arestați o suită de cetățeni care mai de care mai… interesanți, văduva lui Jean Santi află că răposatul ei soț era, de fapt, corupt, și că una dintre operațiunile sale de renume fusese înscenată.

Urmările nu s-au limitat doar la partea materială, reprezentată, printre altele, de frumosul ei inel de logodnă cu smarald, ci și la pedeapsa cu zece ani de închisoare aplicată unui angajat al magazinului de bijuterii prădat. Antoine este eliberat mai devreme, iar Yvonne decide, în compensație pentru suferințele îndurate de acesta, să-i ușureze readaptarea la viață, la societate și la dragoste.

Scenele care succed acestei decizii, luate de o femeie care a trăit, atâția ani, în umbra unui soț despre care descoperă că îi era străin, sunt desprinse dintr-un univers al fanteziei complet lipsit de granițe sau măsură. Sentimentele reprimate ies la iveală, povestea se precipită și se distorsionează printre urechi de polițiști mușcate, identități inventate și dorințe refulate. Peste întreaga nebunie planează un simț sănătos al umorului, care trebuie gustat cu precauție și cu indulgență, dar și o latură emoțională și emoționantă, a relațiilor interumane atât de ușor de frânt și atât de dificil de (re)clădit.

Am fost surprinsă de prezența lui Audrey Tautou, una dintre actrițele mele favorite, într-un rol secundar. Deliciul pe care mi l-a creat personajul ei, însă, a fost pe măsură. Soția lui Antoine, Agnès, are o sensibilitate rară și o imaginație care-i depășește cu mult starea de așteptare și de speranță în care a adus-o încarcerarea soțului său. Cei doi străbat un drum sinuos și plin de poticneli, câtă vreme Antoine se luptă cu inadaptarea, cu sentimentele (adevărate?) pentru Yvonne și cu dorința de a nu mai fi judecat și de societate, după ce justiția i-a făcut, oricum, o mare nedreptate. Ce bucurie, finalul, pentru ei, a fost pozitiv, iar eu am răsuflat ușurată.

Urmăriți filmul cu inima deschisă și gata de orice surpriză. Ascultați coloana sonoră foarte potrivită și lăsați-vă încântați de expresivitatea tuturor actorilor; fiecare își joacă rolul mult peste ce s-ar presupune că este acest film, „doar o altă comedie romantică”. Greșit. În libertate este o piesă rock’n’roll cu accente melodice din filmele cu super-eroi, dedicată adevărului și multiplelor feluri în care acesta învinge, înfrânge, îndrumă sau îndepărtează. Și știți ceva? Acordați atenție omulețului cu pungile de plastic. Expresia „mătușa Tamara” capătă veleități complet noi, în cazul său.

Nota: 9/10

Articole similare

Despre idealism fără substanță și vieți irosite pe altarul extremismului: Une vie violente (2017)

Iulia Dromereschi

Gran Torino (2008): Saptamana Clint Eastwood

Jovi Ene

Charlie St. Cloud (2010)

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult