Prin blogosfera literara Recomandat

Prin blogosfera literara (5 – 11 august 2013)

CartiIn aceasta luna partenera de conversatie a lui Daniel Cristea-Enache la liternet.ro si blogul Adevarul este poeta Magda Carneci: ‘DC-E: Stimată doamnă Magda Cârneci, un poet adevărat nu-şi pune problema oportunităţii scrierii şi publicării de poezie, dar un analist interesat de “funcţionarea” unei anumite epoci socio-culturale, da. Merită să scrii poezie după 1990, în democraţia noastră originală care a făcut economie de piaţă mai întîi în cultură? MC: Comunismul era simplist, rigid şi sărac, pe cînd tranziţia post-comunistă şi invazia neo-liberală au de partea lor libertatea, complexitatea şi haosul. Mentalitatea noastră se schimbă văzînd cu ochii într-una marcată profund de aviditate, concurenţă şi mercantilism. Şi încă nu am ajuns, cel puţin în România, la punctul cel mai de sus, şi critic, al acestei tendinţe civilizaţionale, astăzi globale. Da, cum spuneţi, cultura a fost una dintre primele zone atinse de economia de piaţă, adică lăsată să se descurce singură cum o putea, încă de la începutul anilor ’90, atît de turbulenţi şi atît de haotici. Şi nici anii 2000 nu s-au arătat prea clemenţi cu ea, ca să nu mai vorbim de criza în care trăim din 2008 încoace şi care ameninţă să continue. Poeţii s-au resimţit printre primii de pe urma acestor mari bulversări, pe care, în felul lor, le-au presimţit, le-au prezis. Şi cu toate astea, aşa cum scriam într-un eseu din Dilema de acum cîţiva ani, poeţii nu s-au descurcat tocmai rău.’

scrisori-de-dragoste-catre-o-printesa-chineza_1_fullsizeMaria Ghegu scrie la SemneBune despre ‘Scrisori de dragoste catre o printesa chineza’ a lui Matei Visniec: ‘Diferită de celelalte scrieri ale sale (Dezordinea preventivă, publicat tot în 2011) din punct de vedere tematic şi într-o oarecare măsură şi stilistic, Scrisori de dragoste către o prinţesă chineză este mai degrabă o carte intimă în care primează interioritatea personajului şi descrierea sentimentelor. Epurate de orice perspective sociale, spiritul ludic, ironia şi umorul se amalgamează cu tendinţele de poeticizare ale autorului.’

Iulian Fira scrie in ‘Carnet de insemnari’ desre remarcabila istorie a Ierusalimului semnata de Simon Sebag Montefiore ‘Ierusalim – biografia unui oras’: ‘Cartea sa nu este o sinteza, este un compendiu fluid si coerent, ce ofera detalii care pot surprinde chiar si pe un om bine pregatit in domeniu, plaseaza Ierusalimul in contexte mai largi, creioneaza spumos, dar fara menajamente, personaje si mentalitati.’

(Dan)

Voroncas scrie pe blogul sau un prim articol dintr-o serie (speram cat mai lunga) despre ”Notele zilnice” ale lui Camil Petrescu, carte aparuta in anul 2008 la Editura Cheiron: ”nu ții cu camil petrescu – deși e-n postura ideală să te manipuleze – pentru că își trădează cu ușurință propriile dereglări. pe cât de mult insistă să amintească că scrie notele doar pentru a nu fi desfigurat de contemporani și urmași, pe atât de mult se desfigurează de unul singur – în sensul că mai rău, chiar mai grotesc decât apare în propriile note nici nu e posibil.”

Pe revista online Egophobia.ro, Oliviu Craznic semneaza o prezentare a celebrului roman al lui Ray Bradbury, Fahrenheit 451: ”Pe lângă stilul de-a dreptul „clasic” în care găsim redată povestea, remarcăm precizia manifestată de Bradbury în ceea ce priveşte anticiparea multor aspecte – materiale şi spirituale – care caracterizează societatea de astăzi: distrugerea personalităţii, a individualităţii, cu ajutorul informaţiei haotice şi, totodată, controlate (cu rolul aferent jucat de către mass-media în acest proces), uşurinţa cu care „drepturile minorităţilor” se pot transforma în „dictatura minorităţilor”, dar şi elemente concrete legate de viaţa de zi cu zi, spre exemplu uriaşele televizoare cu ecran plat, inexistente la momentul scrierii cărţii dar comune acum (ca să dăm doar câteva exemple).” Despre carte am scris și eu aici.

(Jovi)

Contributori: Dan, Jovi.

Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în această săptămână:

-”Fura ca un artist”, de Austin Kleon

Poarta neagră. Scriitorii și închisoarea”, de Mircea Anghelescu

Libertatea de a iubi”, de Uzma Aslam Khan

O istorie a lumii în douăsprezece hărți”, de Jerry Brotton (II)

-”Amiel și canibalul”, de Ciprian Vălcan

Cărți pentru copii: ”Jurnalul meu trăsnit”, de Keri Smith

Articole similare

Ultima țigară a lui Fondane, de Cătălin Mihuleac

Dan Romascanu

2018 – filmele anului (Dan Romașcanu)

Dan Romascanu

Noul cinema românesc. De la tovarăşul Ceauşescu la domnul Lăzărescu

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult