The Chase (1966)
Regia: Arthur Penn
Distribuția: Marlon Brando, Jane Fonda, Robert Redford
1966, anul în care Arthur Penn a realizat ‘The Chase’ aparține perioadei din a doua jumătate a anilor ’60 care a transformat cinematografia americană. Sunt anii în care Noul Val francez a atins țărmurile Hollywood-ului, în care producătorii au lăsat regizorilor locul de autori și influenceri principali în realizarea filmelor, și în care generațiile de aur ale actorilor consacrați în anii ’50 sau chiar înainte au început să colaboreze cu o nouă generație de actori tineri, extrem de talentați, și educați într-un stil diferit de actorie, natural și lipsit de retorică și de teatralism. ‘The Chase’ captează aceasta tranziție combinând elemente ale unei povești clasice, un western contemporan daca vreți (cu șeriful singuratic luptând pentru adevăr și justiție într-un mic oraș din Texas) cu drama socială cu rezonanțe surprinzătoare în realitate. Distribuția îl aduce pe ecran pe Marlon Brando, mega-star consacrat în deceniul precedent împreună cu câțiva dintre actorii mai tineri care aveau să facă, fiecare dintre ei, cariere formidabile și de durată în deceniile următoare.
Filmul începe cu o evadare care se complică cu o crimă, dar majoritatea acțiunii se petrece la mijlocul anilor 60 într-un orășel texan. Egalitatea în drepturi civile fusese legiferată dar mentalitățile nu se schimbaseră prea mult. Societatea este stratificată. Orașul este controlat de magnatul Val Rogers care este directorul băncii, și proprietarul sondelor de petrol și al unei mari părți din fermele din regiune. Restul locuitorilor își petrec timpul bârfind și în petreceri pe muzică de jazz stropite copios cu băutură. Șeriful Calder (Marlon Brando) este considerat omul lui Rogers. Comunitatea și șeriful vor fi puși la încercare atunci când în oraș ajunge vestea că tânărul Bubber (Robert Redford) evadase din închisoare, unde ajunse după ce fusese arestat de șerif și învinuit de fapte de care poate nu era vinovat. Între timp soția sa Anna (Jane Fonda) își găsise consolarea în brațele tânărului Jake Rogers (James Fox). Mulțimea amețită de alcool vrea să facă singură dreptate, singurul care încearcă să respecte decența și legea este șeriful. Va reuși? Cu ce preț?
Modul în care este construită acțiunea filmului (bazată pe un roman și o piesă de teatru scrise de Horton Foote) sunt tributare stilului marilor studiouri. Contextul social este bine descris, o galerie întreagă de personaje bine schițate populează povestea. Surpriza adevărată însă apare pentru spectator în treimea finală a filmului când înțelegem că tot ceea ce am văzut până acum construiește o confruntare dramatică cu turnură surprinzătoare. Sub influența alcoolului, cuprinși de o psihoză colectivă, locuitorii micului orășel cu bârfele și stereotipurile sale se constituie într-o gloată amenințătoare și violentă, gata să încalce legea și să se confrunte cu oamenii care îndrăznesc să o reprezinte.
În această parte finală ies în evidență și creațiile actoricești. Marlon Brando reușește aici unul dintre rolurile solide ale carierei sale, în timp ce Robert Redford, Jane Fonda și Robert Duvall pregătesc parcă rolurile semnificative pe care le vor juca în anii următori. Era loc poate de ceva mai multă profunzime în definirea unora dintre personaje. Anna lui Fonda este mai mult decorativă și infidelitatea ei este puțin explorată. Despre Bubber înțelegem că fusese o victimă a împrejurărilor, un tânăr marginalizat, care nu avusese prea multe șanse, dar asta reiese din relatările altor personaje, nu din timpul alocat lui Redford pe ecran. Regizorul Arthur Penn se achită onorabil de partea convențională a filmului, crescând gradat tensiunea spre confruntările din final. Privindu-i filmografia vedem că ascensiunea aceasta a continuat. În anul următor avea să realizeze ‘Bonnie and Clyde’.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://journeysinclassicfilm.com/2018/09/17/the-chase-1966/)