Filme Filme europene

Deneuve și Binoche excelente, într-un film inteligent și sensibil de Hirokazu Koreeda: La vérité (2019)

La vérité (2019) – Adevărul
Regia: Hirokazu Kore-eda
Distribuția: Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Ethan Hawke

Prezența în distribuție a lui Catherine Deneuve sau a lui Juliette Binoche ar fi un motiv suficient pentru a mă face să alerg să văd un film. ‘La vérité’ (titlul în engleză este ‘The Truth’) realizat în 2019 îmi dă dublul prilej de satisfacție de a le vedea pe amândouă actrițele în rolurile principale și în plus adaptarea cinematografica și regia îi aparțin lui Hirokazu Koreeda, formidabilul regizor japonez ale cărui filme ‘Like Father, Like Son’ și ‘Shoplifters’ le consider printre cele mai bune filme japoneze ale deceniului trecut. Acum, la primul său film făcut în afara Japoniei, Koreeda reușește să creeze încă o poveste cinematografica subtilă și emoționantă, care dă subiect de gândire și de bucurie spectatorilor și în plus scoate ce este mai bun din cele două excelente actrițe franceze, prilejuind fiecăreia realizarea unora dintre cele mai bune roluri din carierele lor recente.

Fabienne Dangeville (Catherine Deneuve) este o actriță de film faimoasă și încă activa în al optulea deceniu al vieții. O recent publicată carte de memorii include destule înfrumusețări, inexactități și omisiuni, pentru a exaspera pe mulți din jurul ei, inclusiv pe asistentul ei personal de peste 40 de ani, pe fiica ei Lumir (Juliette Binoche) venită în vizită de la New York împreună cu soțul sau american Hank (Ethan Hawke) și cu nepoata (delicioasă și inteligentă ca mai toți copiii din filme), și pe Pierre, tatăl lui Lumir, de care este despărțită. Se datorează aceste ‘scăpări’ problemelor de memorie care încep să fie din ce în ce mai dese sau mai degrabă sunt intenționate, o parte din jocul cu propria imagine de vedetă pe care continuă să-l practice în pofida vârstei? Filmul însoțește întâlnirea dintre actriță și fiică și familia ei, precum și filmările unei producții de science-fiction în care Fabienne joacă rolul întruchipării celei mai vârstnice a fiicei unei femei care rămâne veșnic tânără. Este un prilej pentru scenarist de a extinde, în oglindă, dezbaterea despre efectele trecerii timpului în relația dintre mamă și fiică.

Sunt destul de multe indicii că personajul lui Fabienne Dangeville este conceput ca un fel de alter-ego al lui Catherine Deneuve însăși. Există în ‘La vérité’ un personaj absent, dar care se află permanent în memoria lui Fabienne și a lui Lumir – cel al actriței, prietenei și rivalei care a pierise cu mulți ani în urmă într-un accident de mașină. Nu putem să nu ne reamintim de Françoise Dorléac, sora mai mare a lui Catherine Deneuve, moartă într-un accident de mașină la scurt timp după ce jucaseră împreună în ‘Les demoiselles de Rochefort’, așa cum nu putem să nu remarcăm masa cu trofee din casa actriței pe care tronează exact două premii Cesar. Regizorul Hirokazu Koreeda creează și aici o intrigă delicata și inteligentă, cu multe nuanțe și emoții, cu personaje care radiază empatie tocmai prin slăbiciunile lor.

Actorii, ca întotdeauna in filmele lui, au ocazia unor creații deosebite, și cred că și Catherine Deneuve și Juliette Binoche au realizat în ‘La vérité’ două roluri deosebite, excelând în scenele în care apar amândouă, scene în care sensibilitatea și profesionalismul fiecăreia îl completează pe al celeilalte. Este remarcabila și prezenta lui Ethan Hawke care este distribuit într-un rol secundar foarte diferit de cele cu care ne-a obișnuit. Aflat la primul său film regizat în afara Japoniei, Koreeda se încadrează perfect cultural în atmosfera pariziană, inclusiv în cea a producției cinematografice (avem și o poveste ‘film în film’ aici) și doar un singur cadru, al grădinii cu un cireș în floare filmată printr-o fereastră care o încadrează, amintește de unde vine regizorul. ‘La vérité’ este un film inteligent, frumos și sensibil despre vârstă, despre memorie, despre legăturile dintre mame și fiice, despre trecerea timpului și despre arta actorilor. Recomandat.

În cinematografele din România din 26 februarie, distribuit de Independența Film.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, http://bullesdeculture.com/cinema-avis-critique-film-la-verite-2019/)

Articole similare

Deux jours, une nuit (2014)

Delia Marc

New York, New York (1977)

Jovi Ene

Doubles vies (2018) – Vieți duble

Carmen Florea

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult