Filme Filme americane

Trecut, prezent, viitor: Cloud Atlas (2012)

Cloud Atlas (2012)
Regia: Tom Tykwer, Lana Wachowski, Andy Wachowski
Distribuția: Tom Hanks, Halle Berry, Hugh Grant, Susan Sarandon  

‘Cloud Atlas’ este unul dintre acele filme care îi provoacă pe critici și pe iubitorii de film refuzând categorisirile. Frescă istorică? Film filosofic? Science-fiction? Film de artă? Super-producție cu super-vedete în distribuție? ‘Cloud Atlas’, realizat în 2012 de frații Wachowski (aflați pe atunci la jumătatea drumului spre a deveni surorile Wachowski) și formidabilul regizor german Tom Tykwer, poate fi considerat ca având elemente din aceste genuri, și în același timp aparțînând unei categorii aparte. Este un film spectaculos și sofisticat, care lasă foarte multe elemente ale povestirii și interpretării în mâna și mintea spectatorilor, și care captiveza prin felul în care este făcut, realizat și interpretat. La sfârșitul vizionării am rămas cu senzația că multe detalii și sensuri au rămas deschise sau ne-explorate, dar în același timp nu am avut niciun moment de plictiseală, dimpotrivă, am fost captivat permanent, in pofida duratei de aproape trei ore. Este unul dintre puținele filme pe care aș dori să le revăd. Mi se întâmplă foarte rar, chiar și cu filmele care îmi plac foarte mult.

Filmul este ecranizarea unui roman cu același nume scris de David Mitchell, structurat ca o succesiune a șase povestiri, care se petrec în perioade diferite de timp, și care sunt legate prin tematică similară și prin faptul că în fiecare dintre ele există mențiuni ale poveștii precedente. Structura romanului este piramidală, povestirile se derulează în prima parte a cărții cronologic, cea finală la mijloc, și apoi narațiunile revin în timp în succesiune inversă. Realizatorii filmului au ales să prezinte cele șase intrigi în paralel și intercalat. Avem deci de-a face în film cu scene succesive în care firele narative se întrețesc: de la povestea petrecută pe o corabie la mijlocul secolului 19, în perioada comerțului cu sclavi, trecând prin povestea tânărului compozitor al bucății simfonice ‘Cloud Atlas’ din anii 1930, cea a reporterei curajoase implicată într-o anchetă politică din anii 1970, a editorului urmărit de gangsteri literați din contemporaneitate, până la cele două episoade din viitor, implicând o revoltă a roboților umanoizi și o poveste de contact între civilizații.

Există câteva idei comune – în special cea a unicității adevărului și a valorii morale supreme a acestuia, dar stilul fiecăruia dintre episoade este distinct, de la filmul istoric, trecând prin thrillere politice, până la anticipație. Trei dintre episoade sunt realizate de frații/surorile Wachovski, celelalte trei de Tykwer. Combinarea lor este superbă, realizând o senzație de continuitate și sublimând ideea relativității și fluidității temporale. O ușa se închide într-o perioada de timp și se deschide în alta. Ritmurile narațiunilor se accelerează sau încremenesc simultan, momentele de maximă tensiune sunt accesate în paralel. Ca într-un mozaic minunat în care reculând cu câțiva pași în spate vezi întregul, și în ‘Cloud Atlas’ senzațiile de continuitate și de consistență sunt perfecte.

Întărește unitatea de idei și stil a filmului și distribuirea în diferitele episoade a unei echipe remarcabile de actori, mulți dintre ei jucând roluri multiplecare transcend nu numai timpul, dar și vârstele, sexul, culoarea pielii. Machiajul excepțional contribuie și el la topirea unor actori cu fizionomii atât de cunoscute cum sunt Tom Hanks, Halle Berry, Susan Sarandon sau Hugh Grant în personajele lor. Apare în film și Doona Bae, actrița sud-coreana celebră (o văzusem în ‘A Girth At My Door’) dar puțin cunoscută în afară țării ei. O altă componentă specială de legătură și de exprimare este banda muzicală a filmului. Cred că pentru cei care nu se tem de experiențe cinematografice diferite de cele de rutină, și care nu caută neapărat un gen aparte în starea sa cât mai pură, ‘Cloud Atlas’ este un film care oferă multe motive de satisfacție. Este și un film care cred că prin însăși structura sa este destinat să reziste timpului, și să fie din ce în ce mai apreciat in viitor.

Nota: 9/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, Pandutzu.com)

Articole similare

On Body and Soul (2017) – Despre trup și suflet

Andra Avram

Judecătoarea cu mănuși roșii: L’ivresse du pouvoir (2006)

Dan Romascanu

Chariots of Fire (1981)

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult