Filme Filme europene Recomandat Saptamani de autor

Săptămâna Pedro Almodvar, un film, doua pareri: Volver (2006)

Volver (2006)
Regia: Pedro Almodovar
Actori: Penelope Cruz, Carmen Maura, Blanca Portillo, Yohana Cobo, Lola Duenas

Volver se deschide cu o scena intr-un cimitir. In Spania rurala, in timpul a ceea ce pare a fi o zi de pomenire a mortilor, o multime de femei ingrijesc intr-o atmosfera de grija familiala si neasteptata voiosie mormintele celor dragi. Totul este filmat in culori deschise si tari, sub un cer albastru. Este deschiderea perfecta pentru un film in care mortii revin pentru a-i ajuta pe cei vii si pentru a rezolva problemele pe care le-au lasat nerezolvate pe vremea cand traiau.

Sau, cel putin, este jocul aparent pe care regizorul ni-l propune pentru cea mai mare parte a filmului. Sudul Spaniei si vietile oamenilor obisnuiti, componenta sa aproape exclusiv feminina in privinta personajelor intalnesc aici lumea lui Almodovar – o lume in care planurile realitatii si ale fantasticului se impletesc, unde nu numai sentimentele oamenilor par a fi inspirate din telenovele, dar intreaga viata este o telenovela plina de fantezie si culoare.

Barbatii par in acest univers fie oaspeti, fie par sa-si termine devreme existenta si nu in conditiile si imprejurarile cele mai fericite. Cateva din principalele teme din filmele mai vechi ale lui Almodovar se regasesc aici – femeile ca modele morale si modelatoare, abuzul fata de minori – toate in scene cat mai senine, pentru ca este clar ca Almodovar isi iubeste personajele si le priveste intr-o maniera atenta, chiar daca este sunt destinate unei soarte, care nu este intotdeauna prea prietenoasa.

Lola Duenas si Carmen Maura

Carmen Maura si Penelope Cruz sunt doua dintre actritele pe care le-a creat Almodovar si care l-au creat pe Almodovar. Aici ele dau inapoi maestrului doua roluri de exceptionala maturitate. Cruz este Raimunda care duce pe umeri grijile zilei si povara unei familii ravasite, in suflet secretul traumelor copilariei, si in inima povara unei crime pe care o va rascumpara printr-un gest de omeneasca recunoastere fata de barbatul care ii amarase o buna bucata de viata. Carmen Maura este Irene, mama Raimundei, care se intoarce din moarte pentru a avea grija de cei din familie care sunt in nevoie – intai de sora ei decrepita si aflata si ea in pragul trecerii, apoi de cealalata fiica, ocolita aparent de noroc si ramasa singura, in final de prietena si vecina lovita de o boala nemiloasa de care este legata si prin secretele trecutului.

Toata distributia este de fapt perfecta, mana regizorului este usoara dar extrem de atenta la detalii. Celor care urmaresc filmul a doua oara le propun ca exercitiu sa urmareasca cum se saruta intre ele personajele, ce incarcatura emotionala si ce expresivitate a relatiei se poate citi in aceste saruturi banale pe care femeile le schimba in mod ceremonial la intalnire si despartire.

Penelope Cruz

Maestrul magician Almodovar se joaca cu spectatorii, construind o poveste in care fata reala si fata ascunsa a vietii si mortii par sa fie expuse pe rand pana cand nu ca nu mai stim care este fiecare, dar desi totul poate fi explicat logic, logica nu mai are importanta. In timpul filmului parem sa fim cufundati intr-o lume care combina realismul fantastic de sorginte sud-americana cu telenovelele binecunoscute iubitorilor genului vorbitor de spaniola. De fapt adeptii fiecarui gen pot viziona perfect filmul si citi creatia lui Almodovar fiecare in felul sau complet distinct. Cinefilul exersat poate si el gasi nenumarate citate incepand cu abordarea emotionala dar si culorile filmelor americane ale anilor 50 si terminand cu alte filme ale lui Almodovar insusi. Paleta emotionala si abordarea directa, aproape extrovertita a sentimentelor fac din acest film colorat si vibrant una dintre cele mai directe si mai emotionale creatii ale lui Almodovar.

Nota: 9/10
Dan

Volver a fost la timpul sau primul film al lui Almodovar pe care l-am vazut, intr-o trilogie pe care am inceput-o acum vreun an si jumatate. Amintirile pe care le am acum sunt oarecum sterse, voi scrie pe scurt ceea ce mi-a placut si ce nu mi-a placut, poate si din aceasta cauza nota va fi mai mica decat a prietenului meu, Dan.

Volver

Povestea seamana cu o telenovela si poate ar putea sa devina una, daca scenariul ar fi dezvoltat pe multiplele sale planuri: trei generatii ale unei familii dintr-un mic oras spaniol, infatisate aici numai si numai de catre femei, care au trecut prin multiple faze ale vietii, fericirii, durerii. Adulter, incest, tentative de viol, crime, incendii, toate fac parte din registrul unei familii care pare obisnuita si chiar este in esenta. Pentru ca, in cele din urma, cei din afara ei nu conteaza si toate se unesc in jurul celei care da substanta familiei, adica Raimunda (Penelope Cruz).

Un film profund psihologic, insa nu e chiar filmul cunoscut pe care ma asteptam sa il descopar. Dramele umane se succed foarte repede, iar uneori indiferenta personajelor asupra suferintelor celor din jur pare deranjanta. Interpretari remarcabile (mai ales Penelope Cruz) si o regie impecabila (imi plac mult cadrele filmate cu camera libera, urmarind personajele), insa pe o poveste destul de simplista, chiar daca, uneori, pare ca dezbate interesante probleme religioase (cum ar fi reaparitia spiritelor mortilor in casa unde au trait ultimele clipe).

Nota: 7.5/10
Jovi

Articole similare

Prin blogosfera literara (19 – 25 noiembrie 2012)

Dan Romascanu

Arhivele de la Monte Negro, de Octavian Soviany

Dan Romascanu

Revista presei culturale (16 – 29 octombrie 2015)

Jovi Ene

1 comment

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult