Charade (1963)
Regia: Stanley Donen
Distribuția: Cary Grant, Audrey Hepburn, Walter Matthau, James Coburn, George Kennedy
Dacă Stanley Donen ar fi regizat doar ‘Singin’ in the Rain’ ar fi fost probabil suficient pentru a rămâne în istoria cinematografiei. Dar, Donen a mai regizat și produs multe alte filme de succes, majoritatea între anii ’50 și ’70 ai secolului trecut. Binecuvântat cu o viață lungă, Donen a murit acum două luni, și cu această ocazie cinemateca locală prezintă câteva dintre filmele sale. Cu această ocazie am văzut ‘Charade’, un film tipic pentru filmele de divertisment ale anilor ’60, combinând genurile thrillerului de spionaj și comediei romantice în peisaje de reclamă turistică și cu eroi interpretați de vedete celebre ale căror costumații dădeau tonul modei vestimentare a vremurilor. De aici a început și seria filmelor James Bond.
Eroina principala a filmului este o tânăra americană (Audrey Hepburn, permanent îmbrăcată impecabil de casa de modă Givenchy) care se trezește peste noapte văduva unui bărbat despre care nu știa prea multe, lipsită de viața confortabilă dusă până atunci, într-un Paris de cărți poștale ilustrate. Mai mult, este suspectată de a fi fost implicată în moartea violentă a soțului său și devine ținta urmăririlor unei bande de răufăcători pitorești care sunt convinși că este posesoarea unei averi despre care ea nu are habar. Îi sar în ajutor sau cel puțin așa par că fac, un alt american la Paris (Cary Grant) și un funcționar al ambasadei (Walter Matthau). De primul, eroina noastră se va îndrăgosti în mod inevitabil, în ciuda diferenței de vârstă, dar și el pare să ascundă mai multe secrete și să-și asume succesiv mai multe identități. Intriga amoroasă și intriga de acțiune avansează în paralel cu jocul identităților mereu în schimbare ale personajului, tânăra fiind nevoită să aleagă perment între ’băieții buni’ și cei ‘răi’, pe măsură ce cadavrele se acumulează.
Genericul este atât de modern încât în primele 2-3 minute mă întrebăm dacă nu am greșit sala de cinema și am intrat la un film nou. Nu același lucru se poate spune despre ceea ce urmează. Nu am fost niciodată un mare entuziast al genului de actor care era Cary Grant, și cred că diferența de vârstă față de Audrey Hepburn face că relația dintre ei pe ecran să pară puțin credibilă în acest film. Creațiile actoricești de calitate pot fi găsite tocmai în rolurile secundare și avem aici de-a face cu o distribuție de excepție în care figurează între alții Walter Matthau, James Coburn și George Kennedy, fiecare în parte actor superb. Parisul anilor ’60 arată foarte bine filmat în general din goana mașinilor sau a personajelor unul în urmărirea celuilalt. Se spune că ‘Charade’ este cel mai bun film al lui Hitchcock care nu a fost filmat de Hitchcock. Motivul este că în acea perioadă maestrul suspensului a realizat câteva filme cu intrigi similare între care ‘North by Northwest’ care îl are ca protagonist tot pe Cary Grant, sau ’Topaz’ care se petrece în parte tot la Paris. Cred că Hitchcock ar fi reușit să scoată ceva mai mult din acest film, poate cu o altă distribuire, poate cu un joc mai subtil al identităților care să creeze un suspens mai dens. Sigur însă i-ar fi plăcut muzica lui Henry Mancini. Oricum, ‘Charade’ rămâne peste ani un divertisment mai mult decât onorabil.
1 comment
Excelent filmul. Cred că face mai mult de 6/10, raportându-l, desigur, la epoca în care a fost făcut.