Midnight Cowboy (1969)
Regia: John Schlesinger
Distribuția: Dustin Hoffman, Jon Voight, Sylvia Miles
Aniversările cinematografice sunt la modă. Filme realizate acum 40, 45 sau 50 de ani își sărbătoresc zilele de naștere cu versiuni digitale ale peliculelor originale, uneori chiar recuperând scene uitate la montaj sau eliminate de cenzură sau auto-cenzură. Pentru mine este o ocazie minunată de a vedea pentru prima dată unele dintre creațiile importante ale cinematografiei lumii din acea vreme, filme care nu aveau șanse să fie aduse pe ecranele din România anilor ’60 sau ’70. În multe cazuri este vorba despre adevărate revelații, un bun exemplu fiind ‘Midnight Cowboy’, regizat de John Schlesinger. Filmul, reconstituit în excelente condiții tehnice, este extrem de proaspăt și în același timp autentic, oferind spectatorilor o călătorie în timp în America anilor ’60, cu muzica și peisajele perioadei, cu oamenii și cu păcatele lor.
Povestea filmului este foarte contemporană, și cred că un remake (care sper că nu se va face) nu ar trebui să schimbe prea mult din scenariu. Cei doi eroi principali trăiesc la marginea societății marii metropole, încercând să se chivernisească din varianta masculină a celei mai vechi meserii din lume completată de o viață semi-vagabondă și mici furtișaguri. Mirajul marelui oraș se transformă repede într-o luptă pentru supraviețuire, în care prietenia ciudată dintre doi oameni ciudați este un colac de salvare care-i ajută să răzbată, măcar pentru o vreme. Radiografia socială și caracterizarea psihologică sunt excepționale. Erau anii în care cinematografia americană, inclusiv cea a marilor studiouri, făcea trecerea de la auto-cenzura presărată cu șabloane morale la o abordare mai modernă și mai realistă a Americii contrastelor. Filmul acesta a reprezentat, pe bună dreptate, o bornă de reper în această evoluție.
Aș putea și ar merita să scriu un eseu despre interpretarea celor doi actori, Jon Voight și Dustin Hoffman. Pentru Voight rolul cowboy-ului texan Joe Buck venit să cucerească New Yorkul și ascunzând traume cumplite în spatele zâmbetului său inocent a fost primul sau rol important, cel care i-a lansat cariera. Dustin Hoffman venea după succesul din ‘The Graduate’ și rolul cinicului escroc ‘Ratso’ avea nu numai să-i consolideze cariera, dar și să-i evite stereotipurile de distribuire. Acesta a fost primul sau mare rol de compoziție, altele aveau să urmeze. Pot spune că sunt două interpretări de antologie? Am spus. Și sunt multe alte motive pentru a vedea ‘Midnight Cowboy’, unul dintre cele mai contemporane filme pe care le-am văzut în ultima vreme, deși a fost realizat acum 50 de ani.