Carti Carti de fictiune

Fascinanta saga a unui secol: „Violeta”, de Isabel Allende

„Violeta”, de Isabel Allende
Editura Humanitas Fiction, Seria de autor Isabel Allende, București, 2022
Traducere: Cornelia Rădulescu

Iată că după doi ani de pandemie, coronavirusul, acest dușman silențios și invizibil cu ochiul liber începe, ușor-ușor, să facă parte din istorie și chiar să intre în componența unor filme, piese de teatru și opere literare. Așa se face că am dat și eu peste el într-una din cele mai duioase, complexe și fascinante saga ce parcurge un secol (de la 1920 până în 2020) și care a ieșit de sub miraculosul condei al Isabelei Allende – una dintre cele mai iubite, căutate și interesante scriitoare ale lumii de astăzi. Violeta, căci despre acest roman am ales să vorbesc astăzi, este cea mai recentă creație literare a scriitoarei chiliene și este una din aparițiile cele mai așteptate ale Editurii Humanitas Fiction. Sincer vorbind, această editură nu m-a dezamăgit până acum niciodată – toate titlurile alese de aceasta au dovedit că Denisa Comănescu, directoarea sa, precum și întreaga echipă se dedică în mod constant publicării unor titluri de referință din beletristica universală, atât contemporană, cât și clasică.

Beneficiind totodată și de traducerea excelentă realizată din spaniolă de Cornelia Rădulescu, Violeta a devenit încă din prima parte pe care am parcurs-o una dintre cărțile mele de suflet, ocupând deja un loc de cinste în biblioteca personală. V-ați putea întreba de ce mi-a stârnit entuziasmul acest volum. E atât de simplu – întotdeauna am iubit o poveste frumoasă spusă sau scrisă cu talent, iar romanul Isabelei Allende exact asta este: o narațiune foarte reușită, în care am regăsit chiar frânturi din povestea bunicii mele (cu toate că aceasta vine din societatea românească, aflată la polul opus față de locul unde își duce viața Violeta) și chiar din stilul de a nara al acesteia.

Ce este, însă, Violeta? Este doar un roman? Nu, cred că este cu mult mai mult decât atât. Cu toate că nu se menționează niciodată numele țării în care se desfășoară acțiunea, cartea reprezintă o cronică foarte vie și foarte reală a istoriei oricărui teritoriu din America Centrală și de Sud. Toate acele țări au trecut și trec încă prin același fel de tulburări economice, sociale și politice. Toate s-au aflat la un moment dat în istorie sub diverse forme de dictatură care mai de care mai teribile și îngrozitoare, majoritatea fiind puse în mișcare de mâna criminală a URSS-ului, dornică să dețină controlul în cât mai multe teritorii ale lumii. Așadar și țara de baștină a Violetei nu scapă de asemenea perioade tulburi din punct de vedere socio-politic. Sigur că cei care cunosc îndeaproape desfășurarea evenimentelor din acea zonă geografică ar putea să afirme că totul are loc în Chile. Dar nu cred că asta contează sau că este atât de importantă plasarea exactă în spațiu. Cred că Violeta este o creație care depășește limitele spațiale și vorbește mai mult despre timp. Anii între care trăiește, iubește, se luptă protagonista sunt clar definiți: 1920, anul nașterii, și 2020, anul morții ei. Așadar, un secol în care Violeta apare pe lume, trece prin tot felul de întâmplări și evenimente, unul mai dramatic decât altul și la finalul căruia se stinge elegant și discret, așa cum și-a dorit întotdeauna.

Violeta del Valle reprezintă prototipul aproape ideal al femeii hispanice, conduse în viață de un foc și de o pasiune tipice acestei proveniențe etnice. Mai mult, însă, personajul creat de Isabel Allende este un model de feminitate și feminism, totodată, un exemplu ce poate fi urmat de orice reprezentantă a sexului frumos, un om puternic care, în ciuda unor greșeli, a unor erori care i-au schimbat cursul vieții, a știut totuși să meargă înainte cu capul sus și cu coloana vertebrală a moralității aproape mereu în poziție dreaptă. Nu spun neapărat că Violeta este un roman feminist, în sensul extremist al cuvântului. Nicidecum, căci autoarea expune din plin atât atributele frumoase ale caracterului protagonistei, cât și defectele care au făcut ca cei doi copii ai ei să se îndepărteze de propria mamă. Cu toate acestea, există un puternic spirit al dreptății pe care îl emană personajul principal, care își dorește în fiecare clipă să fie eliberată de sub jugul etern al masculinității care o înconjoară. Și cât de frumos vorbește, totuși, Isabel Allende prin vocea Violetei, despre iubire și despre unii dintre bărbații din viața acesteia din urmă.

Însă mereu, aproape în fiecare paragraf, se simte mocnirea interioară a sentimentului de libertate care vrea să iasă la suprafață, dar care, de cele mai multe ori, este înăbușit de împrejurările sociale care înconjoară personajele romanului. Cu toate că este, până acum, singurul roman al autoarei pe care l-am citit, am putut să întrevăd influențele literare pe care le-a împrumutat în special de la Gabriel García Márquez. Există, de-a lungul cărții semnate de Allende, o senzație de realism fantastic, aceeași pe care o deduci și din atmosferele atât de fascinante create de Márquez. Cu toate că acțiunea din Violeta este cât se poate de reală și palpabilă, undeva în fundal poți percepe o boare a fantasticului propriu literaturii sud-americane, în special în fragmentele care descriu viața la țară pe care o trăiesc o perioadă personajele romanului. De altfel, cred că această împletire dintre existența luxoasă din zona urbană cu tradițiile locale ale nativilor americani a reprezentat un punct de atracție major pentru mine în ceea ce privește volumul de față. Asta pe lângă stilul simplu, dar deloc simplist, și foarte direct pe care l-a abordat autoarea.

Cu toate că, așa cum am menționat deja, Violeta este prima carte a Isabelei Allende pe care am parcurs-o, sunt sigur că voi descoperi și alte creații ale scriitoarei chiliene care mă vor încânta cel puțin la fel de mult. Până atunci, însă, recomand volumul de față tuturor femeilor care vor să își regăsească vocea și puterea de a îndura și de a merge înainte, dar și bărbaților care ar trebui să descopere și să înțeleagă mai bine reprezentantele sexului opus. Fără a etala un feminism didactic și enervant, Violeta se dovedește a fi unul dintre acele exemple literare contemporane care pune în lumină atât o epocă din punct de vedere social, politic și economic, cât și personaje puternice, bine conturate, dintre care protagonista devine una dintre cele mai pregnante figuri feminine din literatura de astăzi și care cu siguranță își va găsi un loc al ei în istoria genului.

Puteți cumpăra cartea: Editura Humanitas Fiction/Libris.ro/Cartepedia.ro.

(Surse foto: www.theguardian.com, www.ft.com, https://humanitas.ro)

Articole similare

Să ne amuzăm cu realitatea noastră: ”Aștept să crăpi (de astăzi, în prime time)”, de Radu Paraschivescu

Jovi Ene

”Datorită proviziilor de iubire pe care le-am făcut cîndva cu bunicii noștri, sîntem încă în picioare” (Cătălin Pavel, interviu, FILIT 2019)

Jovi Ene

“Scrii pentru că totul moare, ca să salvezi ceea ce piere”: Tony și Susan, de Austin Wright

Delia Marc

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult