Editorial

Teatru: „Foxfinder”, în căutarea răului care există cel mai mult atunci când nu există

„Foxfinder”
Regia: Cristi Juncu
Scenografia: Cosmin Ardelean.
Traducerea: Bogdan Budeș.
Distribuția spectacolului a fost formată din trupa de actori a Teatrului Excelsior: Dan Pughineanu (William Bloor), Bogdan Nechifor (Samuel Covey), Dana Marineci (Judith Covey), Oana Predescu (Sarah Box), cărora li se alătură Andrei Ionescu, Iulian Sfircea și Visarion Udatu
Muzica originală: Cristina Juncu
Lighting design: Traian Marin
Producător delegat: Camelia Moroianu

Sâmbătă seara, în data de 27 aprilie 2024, la Teatrul Excelsior din București (sala „Ion Lucian”) a avut loc prima avanpremieră a spectacolului FOXFINDER după piesa de teatru a lui Down King, în viziunea regizorului Cristi Juncu și a scenografului Cosmin Ardelean. Primul lucru pe care l-am observat când am intrat în sala de spectacol, care, după cum (nu) știți se află într-o clădire modernă de birouri, a fost scena. Un decor complex, încărcat cu instalații elaborate și ingenioase care deja împrăștie izul distopic care urma să ne invadeze cu totul în cele două ore. Revin puțin la clădire pentru că experiența mea își are cumva rădăcinile și în această ironie a situației (?): tocmai în inima unui „monstru” urban să fii chemat la detașarea de lume.

Scenografia cumva mă anunța că urmează ceva care mă va absorbi cu totul, dar parcă nimic nu mă avertiza cu adevărat ce urmează. Când îți place un spectacol de teatru devine puțin mai greu să începi cu partea cea mai plăcută, nu te poți hotărî care a fost. Desigur, aici se distinge de departe regia, unde am putut identifica redarea în mod subtil a multor mesaje, utilizarea multor simboluri și condensarea semnificațiilor. Intrăm într-o lume distopică unde inamicul public este un animal sălbatic viclean, vulpea, căruia îi sunt atribuite tot felul de calități utilizate în mod distructiv, dar și o voință stranie de a acapara lumea întreagă, simpla ei prezență având o influență negativă asupra oamenilor.

Sunt de părere că regizorul Cristi Juncu a făcut cam tot ce putea pentru a celebra textul autoarei britanice Down King, despre care tot el ne spune că se poate să fie rudă cu Bram Stoker, după cum reiese din comunicatul de presă. Un comunicat care nu putea să ne ofere mai multe aluzii legate de cum poate funcționa propaganda, cât de influențabili suntem, cum putem atât de ușor să fim convinși de existența unor lucruri, doar pentru că totul se leagă într-un mod atât de straniu. La finalul spectacolui înțelegem că nimic nu este ceea ce pare, mai ales atunci când nu avem nimic de privit.

Lucrurile se mișcau într-un mod armonic pe scenă, totul având o funcție foarte bine stabilită, nimic lăsat la voia întâmplării. Schimbarea actelor este un spectacol în sine, decorul este schimbat de „căutătorii de vulpi”, îmbrăcați în pelerine galbene de ploaie pe care este imprimat un chip schematic de vulpe. Aceste schimburi sunt acompaniate de muzică, redată în diferite registre, de la imn până la mantre și text de propagandă. Vocile impozante funcționează uneori ca voci ale unei conștiințe colectiv sau ca o voce interioară a personajelor, dezvăluind luptele pe care le duc cu sine.

În ce privește jocul actoricesc am remarcat în mod special prezența actorului Dan Pughineanu în rolul lui William Bloor, acesta reușind să marcheze foarte bine evoluția pe care o are personajul său. Observăm cum reușește să joace rolul omului „legii” îndoctrinat de o propagandă bazată pe minciună (sau nu), cum ajunge ca principiile sale să fie atacate, ceea ce îi va corupe integritatea, în cele din urmă dând dovadă de lipsă de empatie și scrupule. De asemenea, nu pot să nu menționez chimia extraordinară dintre actorul Bogdan Nechifor (Samuel Covey) și actrița Dana Marineci (Judith Covey), reușind să redea o familiaritate în care poți intui o apropiere autentică. Nu în ultimul rând evoluția actriței Oana Predescu (Sarah Box), de care îmi amintesc încă din facultate în rolul lui Ines din Cu ușile închise. Remarcabilă puterea cameleonică pe care o are, am fost fascinată cum a putut să interpreteze aceste două roluri diametral opuse.

O lume întreagă pe scena unui teatru mic, o încăpere pe care regizorul a reușit să o valorifice, indiferent dacă i-a exploatat calitățile sau defectele. Personal sunt încă sub vraja acestui spectacol în care am putut să urmăresc multe din mecanismele unui produs artistic de excepție.

Premierele oficiale ale spectacolului vor fi în datele de 7 și 8 mai 2024, ora 19:00. Biletele se pot achiziționa atât online, direct din site-ul www.teatrul-excelsior.ro cât și în format fizic, de la casa de bilete a teatrului.

Articole similare

Django Reinhardt

Dan Romascanu

Șase pacienți în căutarea unui medic – Zici că-i casă de nebuni! (Toc Toc)

Claudia Nițu

O altă perspectivă asupra maternității timpurii: Foreplay

Corina Toader

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult