Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (9 – 15 octombrie 2017)

Știrile săptămânii: Premiul Nobel pentru Literatură 2017: Kazuo Ishiguro; Bucharest Fringe 2017 și-a desemnat câștigătorii; Bacalaureat – continuarea romanului Arhanghelul Raul, de Ovidiu Eftimie, apare în colecția Nautilus la Editura Nemira; DORIAN, spectacol de dans contemporan, reprezentație dublă în cadrul Festivalului Național de Teatru; Editura Nemi lansează seria Lumea animalelor, pentru micii exploratori; Reîncep Serile Italiene la Humanitas Kretzulescu; Fantoma din moară, de Doina Ruști, la Frankfurter Buchmesse; Richard Thaler este laureatul Premiului Nobel în Economie 2017; Victor Hugo – Autobiografia mea intelectuala, la Editura Herald; Curtea Veche Publishing lansează un nou volum regal pentru copii și tineri „Margareta a României. O Principesă în serviciul ţării regăsite”; O frescă devastatoare a unei ţări din Lumea a Treia: Petale de sânge, de Ngũgĩ wa Thiong’o, la Editura Polirom; Numai publicul mai poate face o revoluție – Un performance despre artă și crizele societății contemporane; Regal de concerte de muzică de cameră, la cea de a IV-a ediție a Festivalului Internațional Clara Haskil; Curtea Veche Publishing lansează „Amintirile lui George Enescu”, povestea vieţii marelui compozitor român, relatată de el însuşi; Noutăți în Co-lecția de știință: „Fata de laborator” și „Celelalte minți”, la Editura Publica; Gao Xingjian, laureatul Premiului Nobel pentru Literatură în anul 2000, la Polirom; O istorie culturală a nebuniei. De la Biblie la Freud, de la casa de nebuni la medicina modernă de Andrew Scull, la Polirom; Lansare de carte: „Muza“ de Jessie Burton, Editura Humanitas Fiction.

Premiul Nobel pentru Literatură 2017: Kazuo Ishiguro

Scriitorul englez Kazuo Ishiguro  este laureatul Premiului Nobel pentru Literatură, 2017. Premiul a fost anunțat pe 5 octombrie 2017, la ora 14.00 (ora României), la Stockholm.

Cărțile autorului englez de origine japoneză au apărut în limba română în colecția „Biblioteca Polirom” (coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu), cel mai important proiect editorial autohton dedicat traducerilor din literatura universală: Rămășițele zilei (2002, traducere de Radu Paraschivescu; ediție „Top 10+” apărută în 2012), Pe cînd eram orfani (2003, traducere de Magda Teodorescu; ediție de buzunar 2017, colecția „Top 10+”), Un artist al lumii trecătoare (2005, traducere de Rodica Ștefan; volum apărut și în colecția „Top 10+”, anul 2013), Să nu mă părăsești (2006, traducere de Vali Florescu; ediție de buzunar în colecția „Top 10+”, anul 2011), Amintirea palidă a munților (2007, traducere de Mihai Moroiu), Nocturne. Cinci povești despre muzică și amurg (2009, traducere și note de Vali Florescu), Uriașul îngropat (2015, traducere de Vali Florescu).

Bogdan-Alexandru Stănescu: Kazuo Ishiguro este, de mai bine de 15 ani, unul dintre autorii de bază ai colecției „Biblioteca Polirom”. Cred că atunci cînd un asemenea premiu are în vedere Literatura, fără alte implicații, iar autori de genul lui Ishiguro ajung la un public mult mai larg decît cel obișnuit, toată lumea are de cîștigat: cititori, traducători, editori, agenți, librari.

Kazuo Ishiguro s-a născut la Nagasaki în 1954 şi a imigrat în Marea Britanie în 1960. A debutat ca prozator la douăzeci şi opt de ani cu Amintirea palidă a munţilor, roman recompensat cu The Winifred Holtby Prize of the Royal Society of Literature şi tradus ulterior în treisprezece limbi. În 1986 i-a apărut al doilea roman, Un artist al lumii trecătoare , nominalizat în acelaşi an la Booker Prize, laureat al Whitbread Book of the Year Award şi tradus în paisprezece limbi. 1989 este pentru Ishiguro anul de vîrf al carierei, autorul obţinînd cu Rămăşiţele zilei  rîvnitul Booker Prize.  În 1995 Ishiguro a publicat Nemîngîiaţii, urmat de Să nu mă părăseşti. În acelaşi an Kazuo Ishiguro a primit distincţia de Officer of The British Empire for Services to Literature şi, în 1998, Ordinul de Chevalier des Arts et des Lettres din partea statului francez. În 2015 îi apare romanul fantasy Uriaşul îngropat.


Bucharest Fringe 2017 și-a desemnat câștigătorii

Nouă zile, 28 de spectacole și 2.000 de iubitori de teatru care s-au bucurat de cele mai noi piese de teatru independent, în cadrul celei de-a șaptea ediții a Bucharest Fringe.

”O interveție”, ”Complet alb”, ”Sunt eu, Annabel”, ”O spovedanie”, ”Privacy Settings”, ”Nora”, ”Pulverizare” și ”Avioane de hârtie” (ultimele trei fiind Premiere în cadrul Festivalului), sunt câteva dintre cele mai apreciate spectacole de către public anul acesta.

Juriului de premiere al ediției de anul acesta, alcătuit din: Andreea Vulpe, Mihaela Sîrbu și Alina Petrică, a desemnat următorii câștigători:

  • Premiul pentru Debut – Oana Serena Secară pentru rolurile din spectacolul ”PENA” – Create.Act.Enjoy, Cluj-Napoca.
  • Premiul de Originalitate – Diana Miron pentru coloana sonoră și muzică live în spectacolul ”Calul alb” de Ioana Păun.
  • Premiul pentru Dramaturgia Spectacolului – Radu-Andrei Horghidan pentru textul spectacolului ”Privacy Settings” (bazat pe o creație colectivă) – Social Act Theatre, Galați.
  • Premiul Special al Juriului – Cel mai bun spectacol de Comedie: ”Privacy Settings” – Social Act Theatre, Galați.
  • Premiul Special al Juriului (ex aequo) – echipei spectacolului ”Frig” – UNTEATRU și echipei spectacolului ”ROVEGAN” – Asociația Arena și Centrul de Teatru Educațional ”Replika”.
  • Premiul pentru Cel mai bun Actor (ex aequo) – lui Liviu Pintileasa pentru rolurile din spectacolele ”Frig” și ”Molly Sweeney” – UNTEATRU și lui Vlad Matei Ajder pentru rolul ”Vlad Golescu” din ”Privacy Settings”– Social Act Theatre, Galați.
  • Premiul pentru Cea mai bună Actriță (ex aequo) – Mihaela Trofimov pentru rolul ”Molly Sweeney” din spectacolul cu același titlu – UNTEATRU și Ana Ularu pentru rolul ”A” din spectacolul ”O intervenție” de la Teatrul Act.
  • Premiul pentru Regie (ex aequo) – Catinca Drăgănescu pentru regia spectacolului ”ROVEGAN” – Asociația Arena și Centrul de Teatru Educațional ”Replika” și Dragoș Alexandru Mușoiu pentru regia spectacolului ”M.I.S.A.Părut” – Asociația Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca.
  • Premiul pentru cel mai bun spectacol: nu se acordă.

Anul acesta Festivalul Bucharest Fringe a evoluat, s-a transformat și mă bucură că ne îndreptăm în direcția în care ne dorim: un aflux extrem de important al tinerilor, aproape o treime din totalul spectatorilor, cu săli din ce în ce mai pline și un succes deplin al inițiativei ”bilete la 1 leu pentru elevi și studenți”. Ne bucură că am avut în festival multe spectacole neconvenționale, neașteptate și inovatoare, în care sunt explorate realitățile din societatea românească contemporană. Chiar dacă nu am dat premiul pentru cel mai bun spectacol, sau poate tocmai de aceea, media valorică de anul acesta este una crescută: spectacole solide, bine ”finisate”, care știu ce vor și ce au de spus, în interpretări actoricești memorabile. Credem în teatru și în teatrul independent!”, declară Radu Popescu, directorul Festivalului.


Bacalaureat – continuarea romanului Arhanghelul Raul, de Ovidiu Eftimie, apare în colecția Nautilus

Bacalaureat, o nouă aventură din universul romanului Arhanghelul Raul, de Ovidiu Eftimie, apare la editura Nemira în colecția Nautilus.  Cartea este la precomandă pe nemira.ro și ajunge la cititori cu autograful autorului.

Prima lansare&sesiune de autografe va avea loc la Cluj, sâmbătă, 28 octombrie.

Necazurile se țin lanț de subinspectorul Petre Popescu. După ce a fost dat afară din SRI pentru că a luat o șpagă în timp, acum este pus în fața unei decizii extrem de complicate: să supravegheze un post-uman tranchilizat, a cărui trezire ar însemna sfârșitul lumii așa cum o știm sau să ajute doi țigani să oprească o invazie extraterestră care ar însemna tot sfârșitul lumii așa cum o știm, dar cumva diferit.

„– Da, este mai grav decât credeam, nu e un simplu OZN.

– Bănuiam că n-o să avem viață ușoară. Ce e?

– Tipul povestește de o invazie extraterestră. Și că ăsta, OZN-ul, a venit să ne avertizeze. El cu prietenul lui s-au conectat la tehnologia lor și construiau un tun gravitonic să-i oprească sau să-i întârzie un pic până intervin alții mai puternici.”

Ovidiu Eftimie (n. 1980) este un jurnalist brașovean și redactor la site-ul Times New Roman. Ca fan al literaturii science fiction, i s-a recomandat să nu mai critice literatura română de gen de pe margine și să facă  ceva in acest sens, dacă se crede atât de bun. Scriitorii săi preferați sunt Karel Čapek, Jaroslav Hasek și Phillip K. Dick. A debutat în 2016 în colecția Nautilus cu romanul bestseller Arhanghelul Raul.


DORIAN, spectacol de dans contemporan, reprezentație dublă în cadrul Festivalului Național de Teatru

Spectacolul de dans contemporan DORIAN, care face parte din selecția oficială a Festivalului Național de Teatru, are programate două reprezentații în cadrul FNT 2017, pe 22 și 23 octombrie, la Teatrul Odeon.

Produs de Asociația Culturală Control N, spectacolul DORIAN pleacă de la o premisă, pe cât de absurdă, pe atât de puternică și de imposibil de ocolit: sfârșitul lumii va veni în 24 de ore. Spectacolul îl urmărește pe Dorian, un bărbat care își trăiește viața singuratică de zi cu zi între biroul său dintr-o corporație și pereții apartamentului său. Într-o dimineață, la ora 8.00, Dorian află că în 24 de ore va veni sfârșitul lumii. Hotărăște să își trăiască ultimele momente de viață închis în apartamentul său, trecând de la rutină la panică și ajungând până la liniște și acceptare – acceptarea unui trecut complicat, un prezent incert și un viitor apocaliptic. Spectacolul este construit pe juxtapunerea dansului contemporan cu proiecții multimedia. Jocul creat între mișcarea fizică, reală, concretă, construită sub ochii spectatorului și imaginile surprinse în proiecțiile video va duce către descoperirea trecutului și prezentului din viața lui Dorian.

DORIAN este construit în jurul unui singur actor-dansator: George Albert Costea.

“Prin dans, imagini video și muzică, fără niciun cuvânt rostit, DORIAN este, de fapt, înainte de orice, o poveste despre cuvinte. Cele pe care nu le spunem niciodată și pe care atunci când ne facem curaj să le spunem, dacă ne facem vreodată curaj pentru asta, e deja puțin prea târziu.” – Oana Răsuceanu, regizor și coregraf

Teaser „DORIAN”: bit.ly/2xarEmJ

Pasionații de teatru și dans contemporan au ocazia să vadă DORIAN de două ori în cadrul Festivalului Național de Teatru:

22 octombrie | 22:00

23 octombrie | 20:00

Bilete pe: www.mystage.ro/spectacole/FNT-689

Facebook events: bit.ly/DORIAN_TeatrulOdeon_FNT

DORIAN a pornit deja în turneul național și poate fi văzut în această toamnă și pe scenele teatrelor din Buzău, Cluj, Târgu Mureș și Sibiu. Spectacolul a mai fost selectat și în cadrul Festivalului Tragos, organizat de Centrul Cultural „Jean Bart” din Tulcea, unde reprezentația a avut loc la începutul lunii octombrie.

Oana Răsuceanu semnează conceptul, regia și coregrafia spectacolului, regizorul Iulia Rugină, alături de Adrian Câmpean, Dan Adrian Ionescu și Mizdan, proiecțiile multimedia, iar Mihai Dobre semnează muzica originală a spectacolului.

Cu o activitate intensă ca scenarist de film, Oana Răsuceanu a absolvit în 2007 un Master în Artă Coregrafică în cadrul UNATC și de atunci a derulat o serie de proiecte în zona teatrului și dansului, ca scenarist / dramaturg, regizor și coregraf. Printre spectacolele realizate de ea se află Telefonul din colțul străzii (spectacol de teatru-dans, după texte de Cristian Popescu), Dear Diary (spectacol de dans, realizat cu sprijinul Teatrului Nottara din București), cât și o serie de spectacole pentru copii.

Protagonistul spectacolului este George Albert Costea, membru al colectivului artistic al Teatrului Național “Marin Sorescu” Craiova, o prezență constantă în teatrele bucureștene (Teatrul Mic, Teatrul Nottara, Teatrul de Comedie, Teatrul Metropolis) și în spațiul teatrului independent (Godot Café Teatru, Green Hours, UNTEATRU, Compania D’Aya, Asociația Reciproca), George a lucrat cu numeroși regizori, printre care Robert Wilson, Silviu Purcărete, Peter Schneider, Tim Carroll, Mircea Cornișteanu, Janusz Wisniewski, Răzvan Mazilu, Vlad Cristache sau Leta Popescu. În 2016, George a fost nominalizat pentru rolul din The History Boys. Povești cu parfum de liceu, în regia lui Vlad Cristache, la Premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Gala Premiilor UNITER).

După premiera din toamna anului trecut, spectacolul DORIAN s-a jucat în București la Teatrul UNTEATRU și Teatrul ODEON, în Timișoara la Teatrul Național “Mihai Eminescu”, în Craiova la Teatrul Național ”Marin Sorescu” și în Ploiești la Teatrul “Toma Caragiu”.

Mai multe detalii despre spectacol și următoarele reprezentații sunt disponibile pe www.controln.ro, www.teatrul-odeon.ro/stagiune/program sau pe site-ul oficial al Festivalului Național de Teatru: fnt.ro/2017/dorian-spectacol-de-dans-contemporan-de-oana-răsuceanu/.

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.


Editura Nemi lansează seria Lumea animalelor, pentru micii exploratori

Editura Nemi pentru copii lansează patru cărți spectaculoase pentru micii exploratori curioși, scrise de Olivia Brookes: Primele ființeViețuitoare în oceanTigri și alte carnivoreFurnici și alte insecte sunt lecturi frumoase pentru copiii de peste 4 ani, din care aceștia vor afla, într-o manieră distractivă, totul despre lumea animalelor.

Combinând povești, ilustații și multe informații care îi vor fascina pe cei mici, cărțile din Lumea animalelor sunt utile dezvoltării cunoștințelor și imaginației copiilor.

Primele ființe: Cum era viaţa pe Pământ acum sute de milioane de ani  – înainte chiar de existenţa dinozaurilor? Copiii se vor întoarce în timp şi vor face cunoştinţă cu unele dintre animalele care au trăit cu atât de multă vreme în urmă. Vor afla, cum, treptat, de-a lungul a milioane şi milioane de ani, vieţuitoarele s-au schimbat, de exemplu din peşti în amfibieni sau din peşti în reptile.

Viețuitoare din ocean: Apele oceanice reprezintă habitatul natural pentru multe milioane de viețuitoare. Găsim aici peşti, balene, delfini, foci şi, desigur,  ţestoase, și, totodată, nenumărate nevertebrate – animale lipsite de coloană vertebrală. Printre nevertebrate se numără caracatiţe, homari, anemone de mare, crustacee, meduze şi multe altele.

Tigri și alte carnivore: Unele animale ucid alte animale ca să se hrănească. Sunt numite carnivore. Feline, lupi, urși și hiene sau animale mai mici, cum ar fi ratonii, bursucii, nevăstuicile și mangustele. Ele le vor povesti copiilor cum își prind prada și cum trăiesc în jungle sau păduri.

Furnici și alte insecte: Există mai multe specii de insecte decât toate celelalte specii de animale puse la un loc. Recunoști o insectă atunci când vezi una. Toate au șase picioare și un corp împărțit în trei părți: un cap, un torace și un abdomen. Cele mai multe dintre ele pot zbura și toate au de spus nenumărate povești despre viețile lor extraordinare.


Reîncep Serile Italiene

Va anunţăm cu bucurie ca, incheindu-se vacanta universitara, reîncep Serile Italiene.

Vă așteptăm luni, 16 octombrie, ora 19.00, la Librăria Humanitas Kretzulescu, la lansarea volumului Cânturi orfice de Dino Campana, apărut recent în colecția Biblioteca Italiana, la Editura Humanitas, în traducerea Aurorei Firța-Marin, cu o prefață de Fiorenta Ceragioli. La eveniment vor vorbi Aurora Firța-Marin, Smaranda Bratu Elian și Eugen Ciurtin.

Campana comunică permanent cu tradiţia literară şi culturală, hrănindu-şi versurile şi prozele, pe de o parte, cu numeroase citate oculte, perfect integrate în noile opere inclusiv prin intermediul rafinatei tehnici cinematografice, şi, pe de altă parte, cu fragmente de ekphrasis ce creează un mozaic rafinat care individualizează stilul campanian în cadrul poeziei italiene din secolul trecut. Probabil că cititorul acestor Cânturi orfice, care conţin experienţele vieţii rătăcitoare şi tulburate a autorului lor – spirit itinerant şi european –, va dezvolta cu aceste creaţii o relaţie de tipul „dragoste şi ură“, asemănătoare cu cea pe care Campana a avut-o întotdeauna şi cu contemporanii săi, fapt care ar confirma rezistenţa acestei opere peste veacuri şi capacitatea ei de a dialoga cu prezentul. (FIORENZA CERAGIOLI)


Fantoma din moară, de Doina Ruști, la Frankfurter Buchmesse

Romanul Fantoma din moară (Polirom, 2008), de Doina Ruști, a apărut de curînd la Klak Verlag, din Berlin, în traducerea Evei Ruth Wemme.

Lansarea ediției în limba germană va avea loc sîmbătă, 14 octombrie 2017, la prestigiosul Frankfurter Buchmesse (ora 12.00, standul României). Ministerul Culturii și Identității Naționale din România organizează un dialog pe marginea cărții, despre istorie și vinovăție. Alături de Doina Ruști, sînt invitați Jan Cornelius și Jörg Becken, istoric și editor berlinez.

Cartea a fost tradusă cu sprijinul Centrului Național al Cărții (ICR).

Fantoma din moară este o parabolă complexă a comunismului românesc, un roman dens și apăsător despre labilitatea adevărului. Povestea cutremurătoare a unei învățătoare din anii ’80 se întîlnește peste timp cu suferința unui dascăl din perioada interbelică. Amestec de realitate și fantastic, scris în formula unui thriller, romanul devine treptat o frescă a perioadei comuniste, de la stalinism la căderea Zidului Berlinului.

Romanul Fantoma din moară a fost nominalizat la numeroase premii și recompensat cu Premiul pentru Proză al Uniunii Scriitorilor din România.

Doina Ruşti este una dintre cele mai apreciate voci feminine ale literaturii contemporane. Tradusă în numeroase limbi, invitată la evenimente internaționale, s-a impus în special prin romanele cu tematică diversă şi construcție solidă. Dintre romanele sale, unele reeditate în colecția Top 10+, amintim Fantoma din moară (2008),  Zogru (2006) și Lizoanca (2009).

Manuscrisul fanariot (2015) și Mâța Vinerii (2017), două bestselleruri, au deschis seria ficțiunii istorice. Cel mai recent roman al Doinei Ruști este Logodnica, apărut în colecția „Fiction Ltd.” a Editurii Polirom.

Premii: Premiul „Ion Creangă” al Academiei Române (2009), Premiul pentru Proză al USR (2008), Premiul pentru proză USR, al Asociației Scriitorilor din București (2007) ș.a.

Doina Ruşti trăieşte în Bucureşti, este profesor universitar şi scenarist.

Pagină web: http://doinarusti.ro

Scriitoare, muzician și regizor de teatru, Eva Ruth Wemme s-a făcut cunoscută prin volumul Meine 7000 Nachbarn, dar este și autoarea a numeroase traduceri din literatura română.


Richard Thaler este laureatul Premiului Nobel în Economie 2017

Autorul cărții Comportament inadecvat și co-autor al bestsellerului Nudge, Richard H. Thaler este laureatul Premiului Nobel în Economie al anului 2017! Premiul a fost acordat pentru contribuția adusă domeniului economiei comportamentale, pentru integrarea psihologiei umane în teoria economică și folosirea rezultatelor cercetărilor sale pentru îmbunătățirea politicilor publice.

Thaler este profesor de Știinţe Comportamentale şi Economie la Universitatea din Chicago şi ocupă funcția de preşedinte al Asociaţiei Economice Americane. A studiat de-a lungul întregii cariere ideea conform căreia agenţii centrali în economie sunt oamenii: indivizi previzibili, supuşi greşelii.

Comportament inadecvat este relatarea uimitoare şi adesea amuzantă a luptei lui Thaler pentru a aduce o disciplină universitară înapoi cu picioarele pe pământ şi pentru a ne schimba modul de gândire despre economie, despre noi înşine şi despre lume.

Nudge este cartea care ne schimbă modul de a gândi despre alegere, arătându-ne cum îi putem influența pe oameni pentru a lua decizii mai bune legate de sănătate, bogăție și fericire. Întrebarea care se pune este: când avem nevoie de un ghiont în direcția potrivită?

Fun facts:

  • Pe lângă distincția oferită, Richard Thaler va primi 9 milioane de coroane suedeze (aproximativ 1 milion de euro). Întrebat ce va face cu banii, a replicat cu umor: „O să încerc să îi cheltuiesc cât mai irațional posibil!”
  • Știai că Richard Thaler a avut un rol cameo în filmul nominalizat la Oscar, The Big Short (scenariu adaptat după cartea The Big Short)? El a explicat pe înțelesul tuturor instrumentele financiare complexe menționate în film.
  • Thaler a fost primul mare economist interesat de cercetările lui Daniel Kahneman și Amos Tversky, așa că pe aceștia îi leagă o lungă prietenie.
  • Daniel Kahneman, laureat al Premiului Nobel pentru Economie (2002) şi autor al cărţii Gândire rapidă, gândire lentă, a spus despre Thaler: „Geniul creativ care a inventat domeniul economiei comportamentale este, de asemenea, un povestitor cu har şi un om foarte amuzant.”
  • Richard Thaler: „«Cel mai bun lucru la Thaler, ceea ce-l face cu adevărat special, este că e leneş.» Până în ziua de azi, Danny Kahneman insistă că mi-a făcut un mare compliment. Lenea mea, susţine el, înseamnă că nu lucrez decât la lucruri suficient de interesante încât să învingă această tendinţă înnăscută de a scăpa de muncă. Doar Danny putea să-mi transforme lenea într-un lucru pozitiv. „Comportament inadecvat” a fost scrisă de un leneş cu acte în regulă. Partea bună este că, după Danny, nu voi scrie decât lucruri interesante, cel puţin pentru mine.”

     

Victor Hugo – Autobiografia mea intelectuala

Cu verva si grandoarea specifice romantismului, in acest volum Victor Hugo isi prezinta crezul intelectual si artistic. Este confesiunea unui spirit elevat si avid de nemarginire, pentru care aproape niciun domeniu nu este inaccesibil. Printre multe alte subiecte, scriitorul vorbeste despre stiinta si despre limitele acesteia, asa cum abordeaza si neajunsurile sau greselile religiilor de pretutindeni.

Hugo cucereste prin amestecul de retorica grandioasa si rafinament intelectual. El face un tur de forta prin mitologiile lumii si prin autorii clasici, pe care ii citeaza adesea, abordand teme formidabile prin amploarea lor: frumusetea, arta, adevarul, iubirea, moartea, infinitul. In autobiografia sa intelectuala, scriitorul este simultan liric si plin de forta, smerit si dornic de glorie. Rezultatul este schita fulminanta a unui spirit urias si etern.

Victor Hugo (1802-1885) a fost un poet, prozator si dramaturg apartinand curentului romantic si este considerat unul dintre cei mai importanti scriitori de limba franceza. De asemenea, a fost o personalitate politica a vremii sale si a jucat un rol major in istoria secolului al XIX-lea. Romanele sale au cunoscut un mare succes de public, in special Notre-Dame de Paris (1831) si Mizerabilii (1862). Piesele sale de teatru (precum HernaniCromwellMarion de Lorme) s-au confruntat de multe ori cu cenzura, deoarece se opuneau criteriilor clasicismului, starnind adevarate scandaluri literare.


Curtea Veche Publishing lansează un nou volum regal pentru copii și tineri Margareta a României. O Principesă în serviciul ţării regăsite”

Curtea Veche Publishingvă invită joi, 19 octombrie 2017, începând cu ora 18:00, la evenimentul de lansare a volumului „Margareta a României. O Principesă în serviciul ţării regăsite”, de Adrian Cioroianu (coordonator al colecției „Regii și reginele noastre”), cu ilustrații de Yanna Zosmer. Noul volum regal pentru copii și tineri va fi lansat în prezența Alteţei Sale Regale Principesa Moştenitoare Margareta.

Lansarea va avea loc la Ceainăria Cărturești Verona (Str. Arthur Verona nr. 13-15) și va fi urmată de o sesiune de autografe.

Citind „Margareta a României. O Principesă în serviciul ţării regăsite, copiii și tinerii vor descoperi că nu toate familiile regale sunt la fel şi că destinul Alteței Sale Regale Principesa Margareta nu seamănă cu viaţa de basm a altor prinţi şi prinţese, deşi părinţii săi erau capete încoronate. În anul naşterii sale, Regele Mihai şi Regina Ana trăiau în exil, fiind nevoiţi să rămână departe de ţara lor.

Cititorii vor avea plăcuta surpriză de a descoperi o mică principesă căreia îi plăcea să hoinărească cu bicicleta sa roşie, să se joace cu surorile sale mai mici, Elena, Irina, Sofia şi Maria şi care credea că toate reginele dau de mâncare găinilor şi merg la piață să vândă produse din grădină. Principesa a crescut păstrându-şi firea pozitivă, principiile de viaţă şi încrederea neștirbită în valorile morale. Povestea destinului său este o adevărată lecţie de viaţă: şi-a iubit părinţii şi bunicii, a învăţat mai multe limbi şi a călătorit în întreaga lume, înainte de a-şi regăsi propria ţară, România, tărâmul fermecat despre care i se povestise întreaga viaţă.

Colecția „Regii și Reginele noastre”, proiect inițiat de Curtea Veche Publishing, prezintă pe înțelesul copiilor și tinerilor destinele regilor și reginelor României într-o colecție frumos ilustrată. În cadrul colecției au mai apărut volumele „Carol I. Primul și cel mai mare Rege al românilor“, de Adrian Cioroianu şi Andrei Radu, cu ilustrații de Alexandra Măzgăreanu, „Maria a României. Regina care a iubit viața și patria“, de Adrian Cioroianu şi Mihaela Simina, cu ilustraţii de Mihai Alexandru Mihail şi „Mihai I al României. Un rege cu onoare, loialitate și credință“, de Adrian Cioroianu şi Mihaela Simina, cu ilustraţii de Răzvan Dumitru.

„La fel ca primii noștri Suverani, Carol I și Elisabeta, care erau absolut convinși de nevoia de carte pentru prosperitatea națiunii, Familia Regală a României de astăzi crede că ignorarea cuvântului tipărit între copertele cărții reprezintă o vulnerabilitate a națiunii și a patriei. Părinți, aduceți cartea aproape de copiii voștri! Așa cum au nevoie de iubire, de soare și de familie, cei mai mici români au nevoie de cărți, pentru a se întregi ca oameni.“ – Principele Radu al României

Volumul „Margareta a României. O Principesă în serviciul ţării regăsite“ este disponibil pe site-ul Curtea Veche Publishing și în librăriile din țară.


O frescă devastatoare a unei ţări din Lumea a Treia: Petale de sânge, de Ngũgĩ wa Thiong’o

În perioada de după cucerirea independenţei Kenyei, uciderea învăluită în mister a trei dintre proprietarii unei fabrici de bere declanşează o investigaţie plină de suspans. Dincolo însă de această anchetă, poveştile celor patru suspecţi recompun o frescă devastatoare a unei ţări din Lumea a Treia şi a unui popor care vede cum conducătorii săi l-au dezamăgit iarăşi şi iarăşi.

Publicat în 1977, Petale de sânge a avut un impact exploziv, guvernul kenyan dispunînd arestarea scriitorului fără să fie formulate acuzaţii clare. Incidentul a fost relatat de ziare din întreaga lume, încarcerarea lui Ngũgĩ wa Thiong’o stîrnind vii proteste din partea organizaţiilor pentru apărarea drepturilor omului, dar şi a unor scriitori faimoşi precum James Baldwin, Toni Morrison, Donald Barthelme, Harold Pinter şi Margaret Drabble.

Petale de sânge, de Ngũgĩ wa Thiong’o, a apărut în colecția „Biblioteca Polirom”, în traducerea Mihaelei Negrilă. Volumul este disponibil şi în ediţie digitală.

„O declaraţie politică năucitoare, un strigăt de disperare plin de durere, un roman senzaţional.” (The Weekly Review)

„Un roman ambiţios, acid, pasionant…” (The New Yorker)

„Decizia să‑ţi sacrifici sau nu viaţa pentru popor e în inima ta. Jurămîntul e ca apa cu care stropeşti capul omului la botez.” (Ngũgĩ wa Thiong’o)

Carte recomandată de Radio România Cultural

Ngũgĩ wa Thiong’o s-a născut în Kamirithu, Kenya, în 1938. Studiile superioare şi le-a definitivat la Universitatea Makerere şi la Universitatea din Leeds. Primul său roman, Nu plînge, copile, a fost publicat în 1964, urmat în 1965 de Rîul care ne desparte (Polirom, 2014), Un bob de grîu în 1967 (Polirom, 2016) şi Petale de sînge în 1977. Diavol pe cruce, publicat în 1980, a fost gîndit şi scris în timp ce autorul său era în închisoare, în Kenya, unde fusese trimis fără să fie judecat, după punerea în scenă de către ţărani şi muncitori a piesei Mă însor cînd vreau eu, scrisă împreună cu Ngũgĩ wa Mĩriĩ. În 1986 apărea, în Kenya, romanul Matigari.

Ngũgĩ wa Thiong’o a publicat, de asemenea, antologii de proză scurtă şi numeroase eseuri critice. În prezent este profesor la Universitatea din California, Irvine.


NUMAI PUBLICUL MAI POATE FACE O REVOLUȚIE – Un performance despre artă și crizele societății contemporane, cu Florin Caracala, Flavia Giurgiu, Ilinca Manolache și Ioana Păun, la MNAC

Muzeul Național de Artă Contemporană găzduiește un nou performance, „Numai publicul mai poate face o revoluție”, devised de Florin Caracala, Flavia Giurgiu, Ilinca Manolache și Ioana Păun, video – Vlad Petri, pe 19 octombrie (avanpremieră), 24 octombrie (premieră), 27 octombrie și 14 noiembrie, de la ora 20:00.

Performance-ul a fost declanșat de unul dintre cazurile intens dezbătute în arta contemporană. Pe data de 16 februarie 2014, Maximo Caminero intră în Muzeul de Artă Pérez din Miami. El se îndreaptă spre urnele colorate, instalate ca parte a expoziției celebrului artist Ai Weiwei, ridică una dintre ele și o lasă să cadă pe podea. Lucrarea, cu o valoare estimată de un milion de dolari, se zdrobește în bucăți.  În spatele urnelor pictate afișate în muzeul american se află un triptic cu autorul lor, fotografiat în timp ce îi cade din mână un vas antic chinezesc. Caminero e acuzat de vandalism, condamnat la 100 de ore de muncă în folosul comunității și primește o amendă de 10.000 $.

În 2017, Florin Caracala, Flavia Giurgiu, Ilinca Manolache și Ioana Păun sunt față în față într-un performance despre artă și tumultul creației, despre statutul, uneori privilegiat, alteori minimalizat, al artistului în societatea contemporană, despre cine validează actul de creație, despre criza din instituțiile culturale românești și responsabilitatea publicului pentru ceea ce consumă.

La reprezentații vor lua parte experți din științele umaniste și precise, invitați să investigheze întregul proces creator, dar și comportamentul și interacțiunea dintre cei patru artiști pe scenă, prin filtrul domeniului pe care îl reprezintă. Concluziile lor vor inspira și vor fi integrate în reprezentațiile ulterioare. Prima invitată, pe 19 octombrie, este Iulia Popovici, critic de teatru.

Biletele sunt disponibile online: https://eventbook.ro/event/bilete-publiculrevolutie-mnac

Pentru mai multe informații, urmăriți paginile de Facebook https://www.facebook.com/emergingartsro/ și https://www.facebook.com/mnacbucharest.


Regal de concerte de muzică de cameră, la cea de a IV-a ediție a Festivalului Internațional Clara Haskil

La finalul acestei luni, în perioada 27-29 octombrie, Sala Thalia a Filarmonicii din Sibiu găzduiește o nouă ediție a Festivalului Internațional Clara Haskil (FICH), primul proiect de talie internațională din România care își propune să readucă în actualitate numele inegalabilei pianiste de origine română.

Ca și la edițiile anterioare, artiști valoroși ai scenei muzicale contemporane le dau întâlnire iubitorilor de muzică clasică din Sibiu în cadrul a patru mari concerte – trei evenimente de seară și un concert matinée, în data de 29 octombrie. Biletele au fost puse deja în vânzare și pot fi achiziționate de la casieria Sălii Thalia sau, online, prin Bilet.ro și Eventim.ro, programul fiind disponibil pe site-ul oficial al festivalului, www.clarahaskil.ro.

Schimbări în arhitectura programului, un concert matinée

Spre deosebire de edițiile anterioare, arhitectura programului din 2017 este ușor diferită.

„Anul acesta, îndrăznim o nouă formulă: încercăm să punem în valoare diferitele posibilități care se deschid atunci când muzicienii invitați acceptă să urce pe scenă singuri, în duo, trio sau alături de orchestră, îmbinări în program care permit o explozie de diversitate în repertoriul propus.

În plus, repertoriul în sine al ediției din acest an este unul de care suntem extrem de bucuroși: de la ultimele lucrări scrise pentru pian de Robert Schumann (Gesänge der Frühe op. 133) și de Franz Schubert (Drei Klavierstücke D. 946), atât de complexe, la luminosul Mare Duo în La Major de Schubert, până la binecunoscutul și atât de apreciatul trio Dumky de Dvorak – contrastul nu ar fi putut fi mai mare! Sperăm ca, și în acest an, publicul să recunoască spiritul festivalului, să aprecieze programul propus și să ne fie din nou alături cu emoții puternice în suita de concerte care îi așteaptă timp de trei zile pline la Sala Thalia”, a mărturisit pianista Alina Azario, inițiatoarea și directorul artistic al Festivalului.

După 10 ani, Noapte transfigurată de Arnold Schönberg, pe scena Sălii Thalia

Orchestra Simfonică București va întări acest contrast, în data de 28 octombrie, când îl va acompania pe violoncelistul Valentin Răduțiu în concertul în Do major de Haydn, iar apoi va interpreta „Noapte transfigurată” de Arnold Schönberg, o lucrare mai rar interpretată în România, dar care rămâne una dintre creațiile cele mai cunoscute și apreciate de public ale acestui compozitor.

Ca un ecou vor răsuna și suitele pentru violoncel solo nr. 1 și 2 de J.S. Bach în interpretarea lui Niklas Schmidt, care tocmai a terminat de înregistrat integrala lor – aceste lucrări sunt considerate a fi „Everestul” oricărui violoncelist, iar imortalizarea unei interpretări reprezintă pentru orice muzician o mare provocare.

Iar duo-ul format acum mulți ani între violoncelistul Valentin Răduțiu și Per Rundberg va închide festivalul cu un program extrem de contrastat: plecând de la Variațiunile de Beethoven pe tema „Bei Männern welche Liebe fühlen” din „Falutul Fermecat” de W.A. Mozart, continuând cu sonata a 2-a de Brahms și culminând cu Sonata în re minor de Șostakovici.

Nume importante ale scenei internaționale, în programul ediției 2017

Pe lista artiștilor care vor urca pe scenă la ediția din acest an se află: Niklas Schmidt – artist laureat cu premii prestigioase în întreaga lume, fondatorul Trioului „Fontenay”, alături de care a performat pe scenele celor mai importante săli de concerte din New York, Paris sau Londra, Valentin Răduțiu – câștigătorul premiului al doilea la Concursul Internațional „George Enescu”, ediția 2012, un nume în plină ascensiune, apreciat de criticii de la Süddeutsche Zeitung drept „unul dintre cele mai mari talente de astăzi”, Per Rundberg, cunoscutul pianist suedez care semnează cea dintâi înregistrare completă a compozițiilor lui George Enescu pentru pian și violoncel (alături de Valentin Răduțiu), violonistul Adrian Iliescu, câștigătorul a numeroase distincții atât în țară, cât și în străinătate, prim concertmaestru, din 2013, al Orchestrei Hamburger Symphoniker, și artiști care au încântat publicul Festivalului și la edițiile anterioare, precum pianista Alina Azario și Orchestra Simfonică București – anul acesta, sub bagheta dirijorului Radu Postăvaru.

O nouă ediție a celei mai cunoscute biografii a Clarei Haskil

Una dintre surprizele ediției din 2017 a Festivalului Internațional Clara Haskil o reprezintă lansarea, în avanpremiera concertelor de la Sala Thalia, a unei noi traduceri, publicate de Editura Humanitas (traducere de Lidia Dumitru, Elena Ciocoiu și Adina Cobuz), a celei mai cunoscute biografii a Clarei Haskil, după exact 30 de ani de la prima apariție în limba română: este vorba despre volumul lui Jérôme Spycket.

Bilete

Biletele pentru Festivalul Internațional Clara Haskil 2017 au fost puse deja în vânzare și pot fi achiziționate de la casieria Sălii Thalia sau online prin Bilet.ro și Eventim.ro. Programul festivalului este disponibil pe www.clarahaskil.ro.

Festivalul Internațional Clara Haskil a fost lansat în 2014, la inițiativa pianistei Alina Azario, fiind primul eveniment de talie internațională din România care își propune să readucă în actualitate numele inegalabilei pianiste de origine română. Chiar de la debut, instituții importante, din România și din străinătate, s-au alăturat proiectului, contribuind la dezvoltatea sa.

Festivalul Internațional de Muzică Clasică Clara Haskil, ediția a IV-a, este un proiect cofinanțat de Consiliul Local Sibiu prin Primăria Municipiului Sibiu.

ORGANIZATORI: Asociația Clara Haskil România


Curtea Veche Publishing lansează „Amintirile lui George Enescu”, povestea vieţii marelui compozitor român, relatată de el însuşi

Curtea Veche Publishing şi Muzeul Naţional George Enescu vă invită marţi, 17 octombrie 2017, începând cu ora 18:00, la evenimentul de lansare a volumului “Amintirile lui George Enescu/Les Souvenirs de Georges Enesco”, semnat de marele critic muzical Bernard Gavoty şi apărut într-o ediţie bilingvă româno-franceză, bogat ilustrată.  Evenimentul va avea loc în Aula Muzeului Naţional George Enescu (Calea Victoriei, nr. 141).

La eveniment vor lua cuvântul muzicologul şi compozitorul Dan Dediu, Elena Bulai, traducătoarea cărţii şi Grigore Arsene, director Curtea Veche Publishing. Lansarea se va încheia cu un moment muzical. În program: George Enescu, Vasile Filip, Béla Bartók şi Ludwig van Beethoven.

„Amintirile lui George Enescu/Les Souvenirs de Georges Enesco” redă o viață care s-a confundat, de cele mai multe ori, cu muzica ce a izvorât din ea. Un geniu al muzicii universale a întâlnit unul dintre cei mai remarcabili critici muzicali: din această întâlnire, care a avut loc într-un ciclu de memorabile discuții la Radiodifuziunea Franceză, s-a născut o operă biografică unică: „Amintirile lui George Enescu”. Unică și prin faptul că poate fi considerată o autobiografie. Însăși vocea marelui compozitor român, vorbind la persoana întâi, dezvăluie, capitol după capitol, o poveste care își încântă cititorul întocmai unei creații muzicale. De la evocarea plină de nostalgie a locurilor copilăriei dintr-un sat moldovenesc, sursă de inspirație mai târziu, prin obstacolele inerente ale afirmării preco­ce, studiile marcate de luminoase figuri de maeștri, până la maturitatea artistică, această carte este una dintre ace­le lecturi care te marchează pentru totdeauna.

Cu o empatie rar întâlnită în scrierile biografice, Bernard Gavoty își asumă și își joacă strălucit rolul de interpret al vieţii unui creator autentic. „Când, în iunie trecut, iam arătat lui George Enescu proiectul ce avea să ducă la publicarea acestui volum, a fost foarte încântat şi şia manifestat satisfacţia fără nicio reţinere.“ – Bernard Gavoty

Programul muzical al serii va include:

  1. Mihaela Mitrofan (vioară): George Enescu – „Lăutarul” din suita „Impresii din copilărie”
  2. Andrei Mărăcine (vioară), prof. Olga Babadjian (pian): Béla Bartók – „Rapsodia I” pentru vioară şi pian, partea I.
  3. Anca Voicu (vioară): Vasile Filip – Suita pentru vioară solo, partea I şi II.
  4. Valentin Dimitrie Simion (violoncel), Dragoş Saliu (pian): Ludwig van Beethoven – Sonata nr. 3 pentru pian şi violoncel, partea III.

Volumul „Amintirile lui George Enescu/Les Souvenirs de Georges Enesco” este disponibil pe site-ul Curtea Veche Publishing și în librăriile din toată țara.


Noutăți în Co-lecția de știință: „Fata de laborator” și „Celelalte minți”

Lumea noastră se destramă în tăcere. În goana către evoluție, civilizația omenească a devastat multe ecosisteme. Azi vă prezentăm două bestselleruri de știință care prezintă captivant, pe baza celor mai recente cercetări, lumea plantelor și a animalelor – pentru a ne ajuta să înțelegem mai bine mediul în care trăim, și să acționăm în consecință.

1. Hope Jahren a construit trei laboratoare în care a studiat arbori, flori, seminţe şi tipuri de sol. Fata de laborator a obținut anul acesta Premiul de excelenţă al Asociaţiei Americane pentru Progresul Ştiinţei: e un tratat revelator despre viaţa plantelor, dar și o carte despre muncă, dragoste şi munţii care pot fi mutaţi din loc de acestea două puse laolaltă.

Este o carte despre copilăria din Minnesota rurală, alături de o mamă neînduplecată şi un tată care o încuraja să se joace ore în şir în laboratoarele de la şcoala la care preda, despre cum şi-a găsit un refugiu în ştiinţă şi a învăţat munca de laborator făcută „şi cu inima, şi cu mâinile” şi despre inevitabilele dezamăgiri, triumfuri şi descoperiri entuziasmante ale muncii ştiinţifice. În centrul cărţii se află povestea legăturii lui Jahren cu Bill, care devine partenerul ei de laborator şi cel mai bun prieten. Aventurile lor ştiinţifice – uneori neortodoxe – îi duc din Midwest până în cealaltă parte a Americii şi înapoi, peste Atlantic, până la cerurile veşnic luminate ale Polului Nord şi în tropicalul Hawaii.

Privirea scrutătoare a lui Jahren asupra plantelor, tenacitatea uimitoare a spiritului ei şi descrierile amănunţite ale naturii dau viaţă fiecărei pagini a acestei cărţi extraordinare. Este o dovadă vie a ce se poate întâmpla când ai puterea, pasiunea şi simţul sacrificiului necesare pentru a trăi din ce-ţi place cu adevărat, descoperind pe parcurs cine eşti.

2. Peter Godfrey-Smith, profesor de Istorie și Filosofia Științei și pasionat de scufundări, ne poartă într-o captivantă călătorie în timp și într-un alt mediu de viață – oceanul – pentru a ne arăta originile conștiinței.

Cefalopodele precum caracatițele, sepiile și calamarii au cele mai complexe sisteme nervoase din lumea nevertebratelor. Și au ajuns la acest lucru urmând o cale evolutivă complet diferită de a noastră. Dacă putem să stabilim un contact cu cefalopodele nu e din cauză că am avea trecut comun, nici datorită asemănărilor dintre noi, ci din cauză că evoluţia a înzestrat cu minţi ambele specii. Probabil că această situaţie se apropie cel mai mult de ceea ce ar însemna o întâlnire cu o formă de viaţă extraterestră inteligentă.

Celelalte minți este un amestec de istorie naturală şi mirare filosofică despre natura vieţii, cursul evoluţiei şi dezvoltarea minţii – a noastră şi a altor specii. De citit de oricine dorește să dobândească o atitudine mai complexă şi mai plină de înţelegere faţă de celelalte animale cu care împărţim pământul şi marea.

Fata de laborator și Celelalte minți fac parte din Co-lecția de știință — o colecție dedicată celor mai interesante și importante idei științifice actuale, descoperiri și inovații din lumea de azi. Co-lecția de știință e susținută de Erste Asset Management.


Gao Xingjian, laureatul Premiului Nobel pentru Literatură în anul 2000, la Polirom

Volumul O undiţă pentru bunicul meu, de Gao Xingjian – laureatul Premiului Nobel pentru Literatură în anul 2000 –, a apărut în colecția „Biblioteca Polirom”, traducere din limba chineză de Irina Ivaşcu. Volumul va fi disponibil și în format digital.

Scrise în anii ’90, povestirile lui Gao Xingjian se inspiră din fragilitatea vieţii, a iubirii şi din puterea obsedantă a memoriei. În „Templul Desăvîrşitei Compasiuni”, teama acută, cu origine misterioasă, a povestitorului umbreşte fericirea delirantă a unei excursii în luna de miere. În „Crampe”, un bărbat scapă ca prin urechile acului de înec, dar descoperă uimit că nimeni nu i-a simţit lipsa. În „Accidentul”, un autobuz loveşte un biciclist; apoi, ca într-un film, urmările haotice ale accidentului se pierd în liniştea unui colţ de stradă şi toată lumea pare să ignore cele abia petrecute. În fabula care dă titlul volumului, povestitorul încearcă „să se despovăreze de dorul de casă”, dar se trezeşte pierdut într-un labirint al amintirilor din copilărie, în care secvenţele şi persoanele narative se amestecă, în care ea devine pe nesimţite tu, într-un vertij al fluxului conştiinţei. Peste tot sînt prezente portrete psihologice covîrşitoare, cu speranţe nerostite şi frici care trădează prezenţa nesfîrşită a trecutului în viaţa personajelor.

„Gao Xingjian şi-a petrecut mare parte a carierei căutînd o limbă literară şi o formă care să fie în acelaşi timp modernă şi tradiţională, cu alte cuvinte, o voce care să însemne ceva mai mult decît o reinterpretare a modernismului occidental. Gao a încercat să obţină acest efect combinînd relaxarea structurală specifică literaturii chineze tradiţionale cu obsesia stilistică occidentală pentru subiectivitate şi înstrăinare.” (The Guardian)

„Povestitorii lui Gao Xingjian se plimbă ca într-un vis pe aleea senzaţiilor şi a memoriei.” (The Boston Globe)

„Cu detalii precise şi sugestii discrete, O undiţă pentru bunicul meu e cea mai bună carte de proză a lui Gao Xingjian apărută pînă acum în traducere.” (Kirkus Reviews)

„Aceste povestiri delicate, pline de evocări oferă o probă a scriiturii lui Gao Xingjian.” (Publishers Weekly)

Gao Xingjian s-a născut în 1940, pe 4 ianuarie, în provincia chineză Ganzhou. Fiu al unei actriţe amatoare și al unui funcţionar bancar, el are de mic acces la lumea literelor şi a teatrului. În 1962 îşi termină studiile de filologie în limba franceză la Departamentul de limbi străine al Universităţii din Beijing. În anii ’70, în timpul revoluţiei culturale, publică povestiri şi eseuri în reviste literare chineze, dar şi lucrări adunate în volum: Eseu despre arta romanului modern (care a născut o polemică aprinsă despre „modernism”), cartea de povestiri Un porumbel numit Cioc Roşu, o Antologie de piese de teatru şi cartea de eseuri În căutarea unei forme moderne a reprezentării dramatice. În 1986, piesa Celălalt mal îi este interzisă şi nimic din ce va scrie apoi Gao Xingjian nu va mai putea fi văzut pe scenă. În 1987 părăseşte China şi se stabileşte în Franţa ca refugiat politic. În 1989, după apariţia piesei Fugarii, este declarat persona non grata de regimul chinez şi tot ce a scris va fi interzis. Va mai publica, printre altele, romanele Muntele sufletului şi Biblia unui singur om şi volumul de proze O undiţă pentru bunicul meu. În 2000 i se acordă Premiul Nobel pentru Literatură.


O istorie culturală a nebuniei. De la Biblie la Freud, de la casa de nebuni la medicina modernă de Andrew Scull, la Polirom

Una dintre cele mai aşteptate cărţii ale toamnei, O istorie culturală a nebuniei. De la Biblie la Freud, de la casa de nebuni la medicina modernă, semnată de Andrew Scull, sociolog şi istoric al medicinei, a apărut săptămîna aceasta la Editura Polirom, în colecţia „Plural M”, în traducerea Anacaonei Mîndrilă-Sonetto, disponibilă în curînd în ediţie digitală.

Pierderea raţiunii, sentimentul de înstrăinare de realitatea în care cu toţii ne imaginăm că trăim sau permanenta agitaţie emoţională sînt doar cîteva dintre trăsăturile pe care le asociem cu nebunia. Astăzi, tulburarea psihică este percepută cel mai frecvent prin prisma medicinei, însă de-a lungul istoriei oamenii au căutat să-i dea un sens prin religie sau elemente supranaturale, prin construirea unor explicaţii psihologice ori sociale, în dorinţa de a îmblînzi demonii iraţionalului.

Cu 128 de ilustraţii, din care 44 de planşe color, Istoria culturală a nebuniei îl poartă pe cititor din Antichitate pînă în prezent, de la Bedlam la azilurile victoriene, de la teoria umorilor la farmacologia modernă, explorînd manifestările şi semnificaţiile nebuniei, provocările şi consecinţele ei.

O istorie panoramică a întîlnirii omului cu iraţionalul, remarcabilă prin varietatea domeniilor abordate şi episoadele inedite din viaţa unor personalităţi ca Avicenna, Charcot, Freud, van Gogh sau Dalí.

Din cuprins: Faţă în faţă cu nebunia • Nebunia în lumea antică • Melancolie şi nebunie • Case de nebuni şi doctori de nebuni • Nervi şi nevropaţi • Apariţia imperiului azilurilor • Izolarea nebunilor: proteste picturale şi literare • Remedii disperate • O revoluţie psihiatrică?

Andrew Scull a predat la University of Pennsylvania şi la Princeton, iar în prezent este profesor la University of California, San Diego. De acelaşi autor: Decarceration: Community Treatment and the Deviant (1977), Museums of Madness: The Social Organization of Insanity in 19th Century England (1979), Madhouse: A Tragic Tale of Megalomania and Modern Medicine (2005), Hysteria: The Biography (2009), Madness: A Very Short Introduction (2011).


Lansarea de carte: „Muza“ de Jessie Burton, Editura Humanitas Fiction 

Editura Humanitas Fiction vă aşteaptă miercuri, 18 octombrieora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr. 38) la lansarea romanului Muza de Jessie Burton, bestseller New York Times, tradus în peste 30 de țări, în curs de apariție în colecția „Raftul Denisei“, în traducerea excelentă a Veronicăi D. Niculescu. Seducător, captivant, cu o bogată paletă de personaje, locuri, idei și emoții, degajând un suspans bine dozat, Muza e un roman despre aspirație și identitate, dragoste și obsesie, autenticitate și decepție. O poveste despre două tinere femei —o pictorița debutantă din anii ’30 în Spania și o imigrantă din Caraibe, dornică să ajungă scriitoare în Londra anilor ’60 —legate prin misterul din jurul unui tablou regăsit. La eveniment vor participa Dana Pîrvan, critic literar, Nona Rapotan, editor-coordonator Bookhub.ro și Sandra Ecobescu, președinte al Fundației Calea Victoriei. Actrița Marcela Motoc va citi câteva fragmente din roman. Moderatorul întâlnirii va fi Denisa Comănescu, director general al editurii Humanitas Fiction.

Romanul Muza a fost elogiat entuziast de critica literară romanul fiind nominalizat pe lista scurtă la British Book Awards Fiction Book of the Year 2016.

În vara anului 1967, Odelle Bastien e angajată ca dactilografă în cadrul Institutului de Artă Skelton din Londra. Sosită din Trinidad cu cinci ani în urmă, ea renunța un timp la visul de a deveni scriitoare, pentru a-și face un rost în marele oraș. Strălucitoarea și enigmatica directoare de la Skelton, Marjorie Quick, intuiește potențialul tinerei și o ia sub aripa ei protectoare. În momentul în care o capodoperă pierdută, având o istorie secretă, este adusă în galerie, Odelle își dă seama că tabloul are o legătură cu excentrica Marjorie. Adevărul despre proveniența picturii e dezvăluit treptat pornind de la un alt cadru —Arazuelo, un sat din sudul Spaniei, în anul 1936. Olive, fiica în vârstă de 19 ani a unui renumit dealer de artă vienez, Harold Schloss, și a fascinantei Sarah, moștenitoarea unei mari averi, își pune în practică propriile ambiții artistice. În acest paradis fragil își fac apariția pictorul și revoluționarul Isaac Robles împreună cu sora lui vitregă Teresa, a căror intrare în familia Schloss va avea consecințe devastatoare.

Jessie Burton s-a născut în 1982 la Londra, unde trăiește și în prezent. A fost încurajată din copilărie să citească, să meargă la bibliotecă și să scrie. Și-a făcut studiile la Oxford University, unde a urmat cursuri de literatură engleză și limbă spaniolă, și la The Royal Central School of Speech and Drama din Londra. În adolescența a jucat într-un serial BBC pentru adolescenți (The Wild House), fapt ce i-a deschis calea spre actorie și scenele londoneze. A publicat proză scurtă în Harper’s Bazaar US și Stylist, și, de asemenea, a scris frecvent articole și eseuri pentru The Wall Street Journal, The Independent, Vogue, Elle, Lonely Planet Traveller și The Spectator. În 2014 a publicat romanul Miniaturista (The Miniaturist), care s-a vândut în peste 1 000 000 de exemplare și a fost tradus în 38 de țari. A fost desemnat Waterstone’s Book of the Year 2014, a primit National Book Award —New Writer of the Year & Book of the Year și a fost ecranizat de BBC One. După succesul internațional al primei ei cărți, Jessie Burton a revenit în 2016 cu Muza (The Muse; Humanitas Fiction, 2017), elogiată entuziast de critici ca realizare literară, ale cărei drepturi de traducere s-au vândut deja în peste 30 de țari. Ambele romane au fost bestselleruri Sunday TimesNew York Times și Radio 4’s Book at Bedtime. Eseul autoarei despre Brexit, Found in Translation, a fost inclus în antologia Goodbye Europe. Primul ei roman pentru copii, The Restless Girls, va apărea în septembrie 2018.

Evenimentul este realizat în parteneriat cu Fundația Calea Victoriei. Accesul este gratuit, în limita unei rezervări prealabile prin eventbook.

Romanul Muza de Jessie Burton este recomandat de Blogul unei cititoare de cursă lungă și de Gold FM România.

Articole similare

Lansări de carte Humanitas la Gaudeamus, 20–24 noiembrie 2013

Jovi Ene

Magia spirituala si angelica, de D.P.Walker

Jovi Ene

Patrimoniul editurii Curtea Veche, sechestrat de un grup infractional

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult