Filme Filme europene

Pariu cu viața: Joueurs (2018) la Festivalul de Film Francez 2019

Joueurs (2018) – Joacă-te cu focul
Regia: Marie Monge
Scenariu: Marie Monge, Julien Guetta și Romain Compingt
Producător: Michael Gentile
Cu: Stacy Martin, Tahar Rahim, Karim Leklou

Competiții: Cannes 2018 (Quinzaine des Realisateurs), Cinemania 018, Busan 2018 (Competiție)

Joueurs, lungmetrajul de debut al tinerei regizoare Marie Monge, are în spate mai multe povești reale, după cum am aflat la sesiunea de Q&A de după proiecția în premieră la Cinema Elvira Popescu, în cadrul Festivalului de Film Francez, ediția a 23-a. Marie a mărturisit că a avut un prieten care juca și cu mergând în diverse locuri alături de el a avut ocazia să observe această lume ademenitoare a jocurilor de noroc. Pornind de aici a simțit nevoia de a-și transpune în film și astfel a luat naștere încet, încet, Joueurs. Care este despre dependență în primul rând. Povestea de dragoste a venit ca o completare, ca o co-dependență, menită să atragă în atenția și asupra altor aspecte.

Ella (Stacy Martin), o tânără care lucra alături de tatăl într-o cafenea din Paris, îl întâlnește pe Abel (Tahar Rahim), șarmant și misterios, în momentul în care pusese un anunț de angajare, iar viața ei se schimbă radical. Neprevăzută, dragostea față de necunoscutul de abia întâlnit o poartă atât pe culmile plăcerii, cât și pe cele ale disperării, căci Abel este dependent de jocurile de noroc. Văzută la început ca o posibilitate de ieșire din balul cotidian, pasiunea aceasta cu dublu tăiș o va mistui și pe Elle, ea consumându-și încet, încet toate resursele pentru a-l susține pe iubitul ei.

Parisul subteran, cosmopolit, unde adrenalina și banii fac regulile o va ademeni pe Ella într-un angrenaj fascinant, din care însă nu va mai putea scăpa. Pierzându-și rând pe rând atât banii, cât și prietenii, Ella se va dedica lui Abel în totalitate, fiind sclava unei pasiuni care o împiedică să vadă realitatea. Începută dintr-un pariu, relația lor se va transforma curând într-o pasiune devorantă, cu un final imprevizibil. Dacă inițial tânărul nu poate trăi fără pariuri, iar Ella fără el,  ulterior rolurile se vor schimba. Dincolo de dependența de jocuri, cei doi fac un joc mult mai periculos, care îi va trimite în zone în care nu se așteptau. Și dacă Abel este obișnuit, el chiar povestind că viața sa a mers pe acest drum de foarte multă vreme, Ella este departe de foarte departe de cotidianul cu care fusese obișnuită.

Prezentând un Paris pe care mulți nu îl cunosc, filmul lui Marie Monge nu are pretenția unuia moralizator. Regizoarea menționa că a dorit să evidențieze o serie de probleme legate de dependență și, în special dependența de jocurile de noroc. În ceea ce privește orașul, Parisul care apare în Joueurs este cel în care Marie trăiește zilnic, cartierul în care se petrece viața da, dincolo de marile simboluri pe care le cunoaște o lume întreagă. Mai mult, acest loc este într-o continuă schimbare și regizoarea a vrut să poată arăta o bucată autentică din acest loc înainte ca ale să se piardă în totalitate. Multe dintre scene au loc într-un cadru real, fără figuranți, cu oameni reali, veritabili, astfel că filmul are un plus de autenticitate, ceea ce conferă veridicitate poveștii. Chiar dacă nu toate personajele sunt reale, ele cu siguranță ar putea fi, pentru că povestea dependenței este.

Marie Monge

Joueurs are multe scene în care apar multe personaje, dar este totalmente centrat pe Ella și Abel. Ella vulnerabilă, Abel electrizant. Camera se mișcă tot timpul în jurul lor, sugerând cumva și cadrul închis în care cei doi ajung să își trăiască viața. De la bucuria și exuberanța inițială, se ajunge la disperare, la minciuni repetate, la trădare și la vlăguire. Dependența consumă energia celor doi, iar pasiunea nu mai poate face față. Ajungând aproape la dezumanizare, cei doi încep să nu se mai recunoască și relația lor intră în colaps. Ella rămâne singură și trebuie să își refacă viața, dar se vede pusă la zid de consecințele faptelor sale. Schimbări neașteptate se produc în viața ei, până la o nouă regăsire cu Abel. Ultima.

Sunt câteva întrebări interesante care rămân deschise: ce este dincolo de dependență? Care sunt limitele încrederii? este dragostea o dependență alternativă? Joueurs este un film excelent din mai multe puncte de vedere, deși predictibil până la un punct. Muzica, actorii, jocul autentic, Parisul altfel, povestea care se susține, modul în care regizoarea reușește să exprime idei prin imagine ar fi câteva dintre atuuri. Pelicula va rula în cinematografe începând din 17 mai, deci veți avea ocazia să vă convingeți că Marie Monge este o voce nouă, care merită ascultată. Mărturisind că a scris scenariul cu Stacy Martin (”Nymphomaniac”) în minte, o alegere mai mult decât potrivită, tânăra actriță având mixul necesar de vulnerabilitate și determinare pentru a se integra perfect în rol, regizoarea a reușit să redea cele mai importante detalii ale unei povești care se află tot timpul în vecinătatea realității.

Nota: 9/10

Articole similare

Cheveu (2010)

Delia Marc

Traduttore traditore – despre puterea cuvintelor, obsesia perfecțiunii și forța literaturii. Les traducteurs (2019)

Tudor-Costin Sicomas

Se7en (1995)

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult