Filme Filme americane

Despre durerea unei crime: The Undoing (2020)

The Undoing (2020), o producție HBO
Creator: David E. Kelley
Stars: Nicole Kidman, Hugh Grant, Noah Jupe, Donald Sutherland

De multe ori am urmărit filme și seriale care documentau diverse cazuri penale, printre care divorțuri, furturi, răpiri și, bineînțeles, omucideri. Cu toate acestea, rar am reușit să mă transpun cu adevărat în poveștile acestea atât de dure și în sălile de judecată care găzduiesc asemenea procese. Poate și pentru faptul că filmele și serialele americane sunt, în general, create într-un mod superficial, care nu îți permit să simți cu adevărat povestea pe care o spun în imagini și cuvinte. Sau poate pentru simplul motiv că nici eu, niciodată, nu mi-am dorit cu adevărat să mă las atins de istorisiri atât de tulburătoare, să mă păstrez intact față de aceste subiecte care, până la urmă, te pot afecta emoțional dacă te lași tras prea adânc în vortexul lor.

Cu toate cele spuse mai sus, am fost totuși tras în mijlocul unei povești excepțional scrise, jucate și filmate, o producție HBO și pot spune cu mândrie că mă număr printre puținii primi spectatori care au avut ocazia să se bucure de acest nou serial, The Undoing, care are o distribuție stelară, avându-i în rolurile principale pe Nicole Kidman, Hugh Grant și Donald Sutherland. Este prima dată când dau peste un scenariu atât de bine construit și peste o regie care a reușit să îmbine cu atâta ingeniozitate script-ul cu imaginea și cu coloana sonoră, încât m-a lăsat „dus de nas” până la un asemenea nivel încât a devenit chiar o experiență dureroasă fizic și psihic. Și afirm aceste simptome cu bucurie, căci înseamnă că vorbim despre un real catharsis, în accepțiunea sa originară, așa cum l-a exprimat Aristotel în Poetica sa. Așadar, urmărind The Undoing, asistăm la o tragedie antică transpusă modern. O dramă familială contemporană care este desfăcută în mii de bucățele și apoi reașezate piesele puzzle-ului pentru a reda, în final, imaginea adevărului, fie el cât de neplăcut și de sângeros cu putință. Și noi, privitorii, suntem trecuți prin absolut toate stările fizice și psihice ale protagoniștilor, un lucru pe care puține spectacole de teatru îl reușesc și încă și mai puține producții pentru marele sau micul ecran îl ating. Tocmai de aceea, afirm cu credință că HBO a reușit, din nou, să mă bucure și să îmi ofere o experiență cu adevărat artistică completă.

Distribuția serialului este, după cum spuneam, una stelară. Nicole Kidman este unul din capetele de afiș și, pe cât de dezamăgit am fost de noua ei apariție fizică, pe atât de bucuros am fost să redescopăr o actriță de suflet pe care nu o mai văzusem într-un rol atât de bun de mult timp. Această imagine de soție exemplară, de terapeut psiholog de succes, care are, aparent, o relație perfectă cu soțul, cu copilul, cu tatăl ei (deci o viață de familie ideală), dar care are (ca noi toți, de altfel) secretele ei bine ascunse, o prinde de minune pe actrița australiancă. M-am simțit cu adevărat atras emoțional și intrigat, totodată, de personajul misterios, dar foarte interesant și complex pe care Nicole Kidman îl întruchipează aici.

Alături de ea, Hugh Grant mi s-a dezvăluit într-o cu totul altă lumină decât îl văzusem până acum. Departe de a fi acel bărbat fermecător, romantic din comedii romantice precum Notting Hill, Love Actually, Did You Hear About the Morgans?, sau Mickey Blue Eyes, actorul britanic dă naștere în acest serial unei noi fațete ale sale, fiind soțul aparent perfect al personajului lui Nicole Kidman. Dar, asemenea ei, ascunde secrete la fel de bine ascunse ca și ea. Iar actorul nu se dă în lături de la a-și contura rolul cu foarte multă finețe, subliniind anumite detalii care se pot dovedi sau nu sinistre. Asta rămâne complet la latitudinea privitorului care va descoperi povestea familiei Fraser, pe măsură ce aceasta se derulează. Nu în ultimul rând, trebuie să recunosc cu oarecare rușine că l-am descoperit cu adevărat pentru prima dată pe Donald Sutherland aici, în rolul tatălui lui Grace Fraser (Nicole Kidman). Desigur, îl mai văzusem și în alte filme, dar niciodată nu mi-a atras cu adevărat atenția. Ba mai mult, mi s-a întâmplat să mă surprind detestându-l în anumite roluri. Dar sunt sigur că toate acestea s-au întâmplat din cauza filmelor în sine, care nu i-au permis actorului să-și desfășoare talentul uriaș pe care îl posedă. O singură secvență, pe care vă las să o descoperiți, m-a convins de valoarea indiscutabilă pe care o are acest actor – o secvență în care doar prin câteva replici și o privire tăioasă, masculină, hotărâtă, de cap de familie de netăgăduit, Donald Sutherland a reușit să se așeze pentru mine în galeria marilor, foarte marilor actori ai lumii.

De asemenea, pe lângă distribuția de excepție pe care The Undoing a reușit să o adune laolaltă, este și scenariul ingenios, care se folosește de metodele atât de abile ale unor celebre romane de mister și investigație pentru a crea tensiune, pentru a descumpăni privitorul, dar și pentru a-i da speranțe că va afla adevărul chiar atunci când nu se mai așteaptă la nimic și întorcându-l din nou spre un cu totul alt curs al istorisirii. Nu am putut să nu văd asemănarea de scriitură dintre acest serial și un altul, la fel de important și de big hit HBO, Big Little Lies – de altfel, scnaristul este același: David E. Kelley. Nu vorbim de auto-plagiatură – cele două povești sunt doar asemănătoare ca stil, dar cursul lor este cu totul diferit. Doar că nu poți să nu observi punctele comune ale modului în care scenaristul știe să conducă curba dramatică, pentru a prinde privitorul în mrejele psihologiei poveștii și a personajelor. În plus, un alt aspect care m-a frapat, a fost modalitatea în care regizoarea Susanne Bier a îmbinat scriitura lui Kelley cu desfășurarea imagistică și cu coloana sonoră, care în The Undoing ocupă un loc foarte important – aș putea chiar spune că muzica devine un personaj în sine, căci alegerea pieselor clasice se completează de minune cu suspansul aflării adevărului și cu personajul fiului familiei Fraser, care studiază vioara la o școală de prestigiu din New York.

Iată, așadar, câteva piese ale puzzle-ului pe care îl reprezintă cea mai nouă producție HBO, The Undoing. Sper că, în câteva cuvinte, am reușit să creez la rându-mi îndeajuns mister și să clădesc îndeajuns de multă curiozitate ca să vă îndemn să nu ratați acest serial cu totul special și diferit de multe dintre alte producții pentru micul ecran de până acum.

Disponibil pe HBO din 26 octombrie

Nota: 9/10

https://www.youtube.com/watch?v=QWoiNlLqLR8

(Surse foto: www.imdb.com, https://theplaylist.net/undoing-trailer-nicole-kidman-20200308/)

Articole similare

Belle de jour (1967): un film, două păreri

Jovi Ene

Cool Hand Luke (1967)

Jovi Ene

12 Angry Men (1957)

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult