Anticiclopedia filmului, de Emmanuel Prelle, Emmanuel Vincenot
Editura Humanitas, Colectia Rasul lumii, Bucuresti, 2009
Traducere: Maria Petrescu
Oricine intra in camera mea, observa imediat afisul filmului 432 pe peretele de langa pat, 1001 filme de vazut intr-o viata deschisa pe la mijloc, undeva pe birou, biblioteca plina de carti cu titluri ca Film as art, Noul val francez si lista ar putea continua. Ma numar printre acei invatacei care inca incearca sa absoarba cat mai multe informatii si povesti legata de cea mai tanara arta. Imi fac simtita prezenta in orice discutie despre filme, reactionez si incerc sa imi impun punctul de vedere cu argumente istorice, teoretice si tehnice.
Pentru cei inflacarati ca mine si pentru cei care privesc cinefilia ca religie, Emmanuel Prelle si Emmanuel Vincenot au scris Anticiclopedia filmului. Lansata in colectia Rasul lumii, cartea exploreaza cu sarcasm filmul primitiv, ironizeaza regizorii, scenaristii si realizeaza un glosar antropologic despre o zi din viata filmelor din diverse culturi: franceza, Americana, latino-americana, sovietica etc. atacandu-i si incercand sa le dea o lectie celor care se iau prea in serios.
Ironia de fapt este alta. Autorii sunt cronicari de film in reviste din Franta, sunt profesori de film la facultati de prestigiu din Hexagon, iar pentru a intelege glumele la adresa filmelor, actorilor mentionati in carte, trebuie sa fii una dintre acele persoane pe care autorii sustin ca ii iau in deradere in prefata cartii.
Pe alocuri, nu vei percepe aluziile fine daca nu esti un cinefil informat si care a vazut multe filme. Mai mult autorii ataca si probleme sociale, asa cum fac in capitolul O zi de cinema in suburbiile Parisului, asa ca daca nu esti la current cu ce se intampla in lume, nu vei pricepe decat foarte putin.
Anticiclopedia filmului este o carte test: de cate ori vei rade, inseamna ca ai prins poanta, inseamna ca ai inteles si stii filmul, autorul la care se face trimitere. La final, aduna rasetele si vei obtine un punctaj care iti va spune cate stii si, mai ales, cat mai ai de invatat despre cinematografie. Pentru mine, este un manual la care voi reveni destul de des si sper ca de fiecare data sa rad mai mult. Acum isi ocupa locul de cinste pe noptiera.