Interviu

„Mi-a făcut o mare plăcere să redescopăr județul în care am crescut” (interviu cu Andrei Stehan, location manager „Oameni de treabă”)

Andrei Stehan, membru fondator Acting Works, este actor, pasionat de producție și locații deosebite, lucrează ca trainer încă din timpul facultății, fiind fascinat de modul în care actoria poate ajuta în procesul de învățare și dezvoltare personală. A jucat în spectacole de teatru, filme, reclame și a ocupat diverse poziții în echipele de producție pentru filme românești și străine. A fost location manager pentru „Oameni de treabă”, în regia lui Paul Negoescu, activitate despre care ne povestește mai multe, în exclusivitate.

Cum a început drumul tău în industria cinematografică? Care au fost contextele care te-au influențat cel mai mult să mergi pe acest drum?

Încă din facultate m-a atras mai mult cinematografia decât teatrul (atipic, pentru că eu am terminat la Cluj). Am avut parte de niște filmări studențești dar și de workshop-uri de actorie de film, și mi-am dat seama că pe lângă faptul că filmul este mai greu decât teatrul, îți deschide un spectru artistic mult mai larg.

 

M-am mutat la București pentru a-mi confirma impulsurile. Pentru că am vrut să înțeleg mai bine cu ce se mănâncă, m-am decis să lucrez și de cealaltă parte a camerei, mai ales din postura de manager de locații. Din păcate sunt mai cunoscut în industrie pentru această perspectivă decât ca actor :D. Am rătăcit pe aici puțin mai mult decât mă așteptam. Sunt în proces de a renunța de tot la producție, vrând să mă axez doar pe activități conexe actoriei.

 

Povestea începutului este prea lungă să o dezvolt într-un interviu, dar se încadrează în clasicul „omul potrivit la momentul potrivit”: am ajutat o prietenă să transporte o mașină de spălat, împreună cu o altă prietenă de-ale ei, care era producător.

Cu ce temeri și provocări te-ai confruntat până acum în munca pentru filme și care au fost cele mai importante lecții pe care le porți cu tine? Dar cele mai mari satisfacții/ bucurii?

În actorie:
Emoțiile sunt foarte mari pe platou. Datorită costurilor ridicate, nu ai parte de prea multe repetiții (rolurile mici nu au mai deloc) și trebuie ca din parte ta totul să meargă foarte bine și repede. Am avut mai multe situații dificile: aveam filmare în exterior, cădea lumina și aveam foarte puține duble; mi-au schimbat textul în ziua respectivă cu unul destul de complicat; eram adus pe platoul la 6 dimineața și ținut în soare, în costum călduros mai multe ore până să filmăm; am avut o filmare în care acțiunea era vara, dar noi filmam iarna în niște costume subțiri etc  Este o industrie destul de mică la noi și dacă nu confirmi de fiecare dată ți se pune o bulină neagră de care cu greu scapi. Șansele sunt oricum destul de rare.
Cele mai mari satisfacții vin din situațiile în care, în ciuda tuturor condițiilor grele și a restricțiilor, tu ai reușit să fii autentic și prezent.

 

În Producție:
Producția este prin definiție un munte de provocări pe care trebuie să-l surmontezi. Cu cât reușești să ai o viziune mai amplă asupra situațiilor, să anticipezi posibile probleme, să ai backup pentru orice, cu atât vei avea mai multe satisfacții. Experiența și bunul simț te ajută să progresezi.

Ce te-a atras cel mai mult către acest proiect și ce crezi că a avut distinct/ special?

În primul rând am acceptat să lucrez la acest proiect pentru că mi-a plăcut echipa. Anamaria Antoci mi-a propus să facem un film în orașul nostru natal. Demult voiam să propun locații de filmare din județul Botoșani. Am mai încercat pentru două producții străine care nu au ieșit până la urmă. Când șansa a venit la mine nu am putut refuza. Apoi m-a atras și colaborarea cu Paul Negoescu. Mi-au plăcut filmele lui anterioare, știam că avem aceeași vârstă și că este o persoană deschisă, cu o capacitate mare de a se adapta.

Care au fost principalele tale responsabilități în echipa „Oameni de treabă”? Ce nu prea știe lumea despre meseria ta și ți-ai dori să se înțeleagă mai bine?

Eu am fost manager de locații dar am avut și un rol mic (unul dintre pescari). Am găsit și propus locațiile de filmare, am obținut aprobările de filmare și am negociat contractele pentru acestea.

 

Niciodată nu se știe aportul real al unul manager de locații într-un film. Acesta cred că este și principalul motiv pentru care nu este nominalizat la premiile din industrie. Și este într-adevăr greu de cuantificat. Ce pot să spune este ca „Oameni de treabă” a fost din punctul meu de vedere cel mai OK și mai echilibrat proiect la care am lucrat în această funcție. M-am înțeles foarte bine de la început cu Paul și Ana. Am înțeles direcția pe care și-o doresc și atunci mi-a fost mai ușor să le propun locații care să se potrivească cu viziunea lor. 

Cum a fost munca la acest proiect, în special în pandemie?  Povestește-ne despre experiența practică, provocări și mulțumiri, atmosferă, interacțiunea cu echipa

Mi-a făcut o mare plăcere să redescopăr județul în care am crescut. La 18 ani distanță de momentul în care am plecat de acasă, am realizat că s-a schimbat mult în bine și din perspectiva de “outsider” am apreciat cu adevărat frumusețea lui. Am găsit destul de ușor locații care să se potrivească viziunii regizorale. Problemele au intervenit în momentul în care am încercat să obțin aprobări pentru filmare. Deși majoritatea oamenilor au fost încântați de inițiativa noastră și au vrut să ne ajute, din păcate legislația în vigoare ne-a pus destul de multe probleme.

 

Eu consider că totuși a fost un proiect cu noroc și chiar dacă unele aprobări au venit pe ultima sută (ceea ce m-a scos total din zona mea de confort) am reușit să obținem în proporție de peste 80 % ce ne-am propus initial. Oricum variantele rămase în film sunt foarte OK.
Pandemia nu ne-a pus atât de multe probleme. În afară de faptul că a trebuit să purtăm mască și la exterior pe o vreme foarte călduroasă în unele zile, restul interacțiunilor cu oamenii din instituții au fost OK.

Deși nu a fost un proiect ușor, a fost foarte plăcut să lucrez la acest film. Acest lucru se datorează în special echipei. Mai ales în momentele grele se simțea asta. Când există o atmosferă bună între colegi, toată lumea este dispusă să dea mai mult pentru ca proiectul să iasă cât mai ok. Am avut parte și de colegi foarte OK din Bulgaria care s-au adaptat foarte bine la stilul nostru de lucru.

Ce lucruri ai pregătit temeinic înainte de a te apuca de munca la un film – cum arăta planul pe hârtie și ce s-a schimbat/ adaptat la filmări?

Trebuie în primul rând să-mi placă scenariul și să înțeleg viziunea regizorală. Și asta am bifat încă de la început. Faptul că m-am și înțeles bine cu echipa de producție și creație a fost un bonus fericit. Apoi trebuie să mă asigur că nu omit nicio locație. Trebuie să-mi împart foarte bine timpul de scouting, prospecții și aprobări. Înainte să plec pe teren fac un research pe net, vorbesc cu persoane care cunosc zona și le explic ce am nevoie pentru a primi sugestii cât mai bune. Apoi, după ce găsesc locațiile corespunzătoare, trebuie să mă asigur că au o logică și din punctul de vedere al producției (să nu fie prea departe una de alta, să nu avem restricții prea mari, să nu atragă costuri suplimentare etc).

Au fost unele locații importante unde a trebuit să ne readaptăm din cauza restricțiilor legislative, restricții pe care nu le-am știut din faza de planificare. De asemenea, fiind primul film de lungmetraj filmat în această zonă, a durat puțin mai mult până când autoritățile și-au dat seama ce trebuie făcut. Dar, am creat un precedent, așa că îi invit și pe ceilalți regizori și case de producție să meargă să filmeze la Botoșani. Nu vor regreta. 😊

De ce factori depinde succesul/ mulțumirea pentru un proiect încheiat cu bine?

Dacă atmosfera este una prietenească și constructivă, dacă fiecare membru al echipei a făcut tot ce a depins de el să maximizeze rezultatul final, atunci este imposibil să nu fii mulțumit de un proiect. Acum, dacă respectivul proiect are sau nu succes și la public, asta este altă discuție.

Ce ai vrea să știe publicul despre „Oameni de treabă” – de ce să vină la film?

Eu cred că Oameni de treabă este fix ce lipsește cinematografiei din România: o comedie neagră, foarte bine regizată, jucată, filmată și montată, care nu-și propune să schimbe canoanele cinematografice ci mai degrabă să emoționeze și să te binedispună.

Mi-e greu să cred că vor fi mulți care vor spune că nu le-a plăcut.  Chiar și dintre cei din industrie 😊.

***

Oameni de treabă, cel de-al patrulea lungmetraj regizat de Paul Negoescu (O lună în Thailanda, Două lozuri, Povestea unui pierde-vară) combină elemente de comedie neagră și thriller pentru a spune povestea unui șef de poliție, Ilie, aflat la mijlocul vieții, care trăiește cu presiunea de a-și face meseria altfel decât și-ar dori, iar singurul lui vis rămâne acela de a duce o viață liniștită despre care crede ar putea începe dacă și-ar cumpăra o livadă.

Filmul distribuit de Bold Film Studio va avea premiera în România pe 25 noiembrie.

Articole similare

Trei poezii din „borcane bine legate bani pentru încă o săptămână”, de Dan Sociu

Jovi Ene

Prin blogosfera literară (16 – 22 ianuarie 2017)

Jovi Ene

Rusia pe înțelesul tuturor: „O scurtă istorie a Rusiei”, de Mark Galeotti

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult