Impresii de calatorie Recomandat

10 locuri de vizitat în Lefkada

DSCN4301După ce v-am prezentat data trecută 10 locuri de vizitat în Thassos, după ce v-am spus despre cinci locuri de cazare intermediară în Grecia, a durat ceva timp până am ajuns să continui seria mea de impresii de călătorii în Grecia, de data aceasta cu prima insulă vizitată, departe în 2013. E vorba despre Lefkada (Lefkas) și vă spun sincer că, până acum, a rămas locul meu preferat din Grecia, nu știu să descriu acest sentiment, poate este prima ieșire în Grecia, poate locurile (superbe) sunt de vină, dar, da, Lefkada este locul unde m-aș întoarce oricând.

Am vizitat, așadar, Lefkada în vara anului 2013, am petrecut acolo 7 zile și, deși era destul de necunoscută pentru români, se vedeau deja primele ”influențe” de la noi, dar mi s-a părut o insulă curată, cu oameni din toate țările, ușor sălbatică, așa că merită vizionată. Este o insulă destul de accesibilă pentru turistul de oriunde, de vreme ce nu trebuie să treceți cu feribotul, doar 650 m separă Lefkada de continent, iar peste strâmtoarea îngustă trece un pod mobil și o trecătoare străjuită de fortificații, peste un canal dragat în Antichitate.

Ceva istorie: lefkas înseamnă ”alb” în greacă, iar în timpul zbuciumatului Ev Mediu, Lefkas a schimbat stăpânirea mai des decât majoritatea celorlalte insule grecești. A fost motivul bătăliei dintre normanzii din Sicilia și Imperiul Bizantin în sec. al XI-lea, cucerită de venețieni în 1331 și condusă de francii angevini din 1362 până în 1467 când a devenit singura insulă ionică ocupată de turcii otomani. În 1684 a fost recucerită de Veneția, iar de atunci și-a împărțit destinul cu celelalte insule ionice, cu un scurt interval de ocupație rusească între 1807 și 1814.

Așadar, 10 locuri de vizitat în Lefkada (nu sunt în ordinea preferinței, ci așa cum mi-au venit în minte):

Cazare în Lefkada:

1. Cazare – Studio Rolandos, Ponti, Vasiliki.

Am stat la vila lui Rolandos, mulțumită unor articole și imagini senzaționale descoperite pe blogul Tomatei. Am discutat cu proprietarul, care este foarte amabil, am plătit un avans și apoi am plecat spre Lefkada. Ce pot să vă povestesc despre Studio Rolandos? Este o vilă simplă, cu camere duble, triple și apartamente, nu foarte multe și lipsite de acea vânzoleală care te enervează, mai ales dacă ești o familie liniștită. Ceea ce este extraordinar este priveliștea, pe care o puteți admira în pozele de mai jos.

Camerele sunt simple, noi am avut o triplă, special reținută pentru noi la etajul doi, cu un pat dublu și unul simplu, cu o bucătărie și o baie generoasă și, ceea ce este mai important, cu două balcoane superbe, cu priveliște spre golful Vasiliki: dimineața luam micul dejun pe balconul din dreapta, apoi seara pe cel din față, depinde cum bătea soarele. Gazda, Rolandos, este foarte de treabă, îl puteți întreba despre orice, îi puteți solicita informații despre taverne, vă poate aduce din surse sigure ouă proaspete sau ulei de măsline. Îl puteți contacta cu ușurință la contactul de pe site: http://www.rolandosstudios.gr/

Acum trei ani, în 2013, prețul camerei triple era 50 de euro pe noapte.

Pentru alte cazări în Vasiliki sau Ponti, căutați aici, pe Booking.com.

Locuri de vizitat în Lefkada:

2. Vasiliki

Satul Vasiliki și perechea sa de cealaltă parte a golfului, Ponti, sunt stațiuni liniștite și mici, pline cu vile și apartamente de închiriat care servesc special pentru ceea ce oferă cu prisosință zona: windsurfing. Cam în toate ghidurile pe care le-am citit, Vasiliki este considerată una dintre primele stațiuni de windsurfing din Europa. Ceea ce este important este că toți acești amatori de sport (extrem) sunt foarte liniștiți și politicoși, nu am auzit scandaluri, nu i-am văzut morți de beți, ieșeau devreme și stăteau mult pe mare, pasionați fiind doar de sport și de nimic altceva.

Am colindat cele două stațiuni pe jos, dar și cu mașina, ba chiar am făcut și plimbări cu vaporașul. Am mâncat foarte bine în Vasiliki, la una din tavernele din port (aprox. 30 de euro, trei persoane), la fel și în Ponti, la Kyma, jos lângă plajă și la renumita Bazanakias (ieftin și bun la ambele, 23 de euro trei persoane).

Plaja din Ponti nu este extraordinară în termeni grecești (destul de îngustă și cu pietre), dar apa este perfectă pentru familiile cu copii, fiind mică pe o lungime de mai mult de 50 de metri. De aceea, recomand atât zona, cât și cazarea pentru astfel de familii.

3. Satele de munte – Karya.

După o plimbare la plajele faimoase din zona de vest (pe care vi le prezint mai jos), puteți lua prânzul sau cina la unul dintre satele de munte din zona centrală: Englouvi, Amokambos, Exanthia. Sunt sate mai puțin bătute de mașini, de vreme ce lumea preferă plimbarea prin est, mai puțin virajat și mai puțin periculos, o zonă muntoasă fertilă, în care putem admira bisericile tipic grecești, cu clopotnițe venețiene.

Satul principal, unde am oprit și noi, este Karya, cu o piață centrală foarte frumoasă, umbrită de mai mulți platani giganți. De altfel, am luat masa chiar la Taverna numită Platanos (23,50 de euro trei persoane) și apoi am admirat străduțele în pantă, cu flori și clădiri în paragină sau, dimpotrivă, foarte frumoase și renovată, pe o căldură aproape imposibilă.

4. Cascada Ronies.

La aproximativ 3 km în interiorul insulei, plecând din orășelul Nidri, vom descoperi cascadele Ronies. De altfel, dacă nu ai știi despre ce e vorba, probabil ai avea o mare surpriză, să găsești pe o insulă atât de însorită, un loc umbrit, plin de apă dulce, curând pe lângă tine. Nu trebuie să te gândești că aceste cascade sunt impresionante ca înălțime sau debit, dar este un loc frumos, liniștit și înverzit, undeva în inima muntelui, unde ajungi cu mașina, iar mai apoi pe câteva sute de metri de drum amenajat de autorități.

Frumos, liniștit, umbrit, o splendoare!

5. Nidri (Nydri).

Dacă prin capitala Lefkada Town am trecut rapid cu mașina și la dus și la întoarcere, în Nidri am petrecut câteva momente. Acest orășel este situat la mijlocul coastei de est, pe o lagună și este înconjurat de multe insule frumoase și împădurite, splendoarea zonei se vede de sus, de pe dealurile satelor din apropiere (așa cum apare și în primele două poze realizate de mine, care se văd mai jos).

Până în 1970, a fost un mic sat de pescari unde Aristotel Onassis își lua cina, din Skorpios, insula sa privată. În prezent, Nydri este o stațiune aglomerată, în ciuda plajelor sărăcăcioase. Are o zonă întinsă de magazinașe cu suveniruri, foarte multe taverne pe faleză, de aici pleacă iahturile și croazierele de o zi (una dintre ele vi-o voi prezenta mai jos).

6. Akra Doukato (Petra Lefkas).

Capul din sud al insulei are un far important, care și-a pierdut menirea în ultimele decenii, dar, cel mai important, are o legendă și multă lume ajunge aici doar datorită ei: se spune că legendara poetă Sappho (circa 600 î.Hr.) s-ar fi aruncat de pe această stâncă albă înaltă de 70 m, din cauza unei iubiri neîmpărtășite.

De asemenea, am citit undeva că lângă farul de pe vârful sudic al insulei se pot vedea urme ale unui Templu al lui Apollo din sec. al VII-lea. Eu unul nu l-am zărit nicăieri, dar poate nu eram atent.

7. Croaziera celor 7 insule.

Una dintre cele mai interesante oferte de croazieră este cea a celor șapte insule, care pleacă devreme, de dimineața, din Nidri și sosește înapoi în același port, după o plimbare de aproximativ 8-10 ore. Traseul standard este Nidri – capul Doukato – plaja Porto Katsiki – plaja Egremni (cu oprire de aproximativ 30 de minute pentru baie) – insula Kefalonia (unde staționează aprox. o oră) – insula Itaca (din nou, oprire o oră-o oră și jumătate pentru masă) – insula Skorpios (se stă aproximativ 10 minute pentru baie, dar departe de țărm) – Nidri.

Noi am mers cu compania Makedonia Palace, un vapor destul de aglomerat, iar cuvintele ghidului, spuse în engleză și greacă, au fost aproape neinteligibile (instalație de sonorizare proastă). Prețul a fost 30 de euro (doi adulți și un copil), iar prețurile la bord erau cât de cât ok (o gogoașă 2 euro, un frappe 2,5 euro).

Ce ne-a atras atenția? Pe insula Kefalonia, devenită faimoasă în urma filmului Mandolina căpitanului Corelli și cea mai mare insulă din Arhipelagul Ionic, se oprește în sătucul fermecător Fiskardo, care este singurul oraș supraviețuitor al marelui cutremur din 1953. Am mâncat aici cea mai bună înghețată din insulele grecești, poate se vede undeva și semnele că această insulă a fost puternic populată de venețieni, de italieni.

Itaca are un nume legendar pentru cei care au citit legendele antice: este căminul lui Odiseu (Ulise) și destinație a lungii sale călătorii spre casă după ce a luat parte la asediul asupra Troiei. Nu am stat aici prea mult, doar atâta timp cât să luăm loc la o tavernă din portul Frikes, să așteptăm mâncarea, să o înfulecăm și să ne întoarcem pe corabie.

S-a trecut și prin apropierea insulei Meganisi, intrând parțial cu vasul în Peștera Papanikoli, unde se pare că un submarin grecesc cu acest nume s-a ascuns in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, submarin ce este o adevarata legenda pentru toti grecii.

De asemenea, la final, se trece și pe lângă cele trei insulițe din golful Nidri: Skorpios (proprietatea familiei milionarului grec Onassis), Madouri, Skorpidi.

Plaje în Lefkada:

8. Agiofili.

Am lăsat la final excepționalele plaje din Lefkada. Dacă celelalte imagini nu v-au convins, atunci cele cu plajele ar trebui să o facă.

Prima dintre ele este splendida Agiofili, la care se poate ajunge ori cu vaporașul din Vasiliki, ori cu scuterul sau motocicleta pe un drum îngust și nu prea întreținut (despre a doua variantă doar am auzit, nu am experimentat-o). Cu mașina în niciun caz, însă. Noi am plătit 15 euro pe călătoria dus-întors cu vaporașul (face vreo 15 minute, dacă îmi aduc aminte bine), te duce la ora stabilită și pleci cu una din cursele de întors, care sunt din jumătate în jumătate de oră.

Pe plajă nu este nimic amenajat, așadar trebuie să aveți la voi tot ce vă este necesar, apă, bere, mâncare și să vă asigurați că nu lăsați nimic în urmă, nici un gunoi. Sunt pietricele mărunte pe plajă, dar nu sunt deranjante, apa este de un turcoaz incredibil, dar atenție la adâncimea ei, se adâncește brusc la aproximativ un metru-doi de țărm.

9. Egremni

Egremni este una dintre cele mai întinse plaje din Lefkada, iar poziția sa destul de inaccesibilă leneșilor o face a fi foarte degajată. Se ajunge cu mașina până aproape de plajă, parcarea costa 5 euro, dar de acolo trebuie să coborâți aproximativ 350 de trepte pentru a ajunge pe plajă și a vă instala unde doriți. Pe toată coasta de vest a Lefkadei, soarele ajunge după ora 11, așa că nu ar fi probleme la coborârea pe umbră. Problema este la întoarcere când, undeva spre ora 15, vi se face foame și sete și decideți să vă întoarceți la mașină: ei bine, nimic mai greu, cu ceva bagaje în spate, să urcați pe o căldură de 35 de grade, 350 de trepte obositoare. Dar vă imaginați că ne-a plăcut, de vreme ce am revenit la Egremni în ultima zi a concediului nostru.

Este o plajă superbă, întinsă, cu nisip și pietricele frumoase, cu o apă curată și transparentă, care nu se adâncește imediat, ci vă suportă vreme de 3-4 metri. Nu te deranjează nimeni, găsești și umbră sub peretele stâncos (dar, atenție, pietrele mai cad, deci este și periculos). Există un mic bar pe plajă, de unde poți cumpăra bere, apă și suc. Nu știu însă în ce stadiu se mai găsește acum, după cutremurul de anul trecut se spunea că o parte importantă din perete s-a desprins și plaja a dispărut parțial, iar accesul este acum problematic cu mașina.

10. Porto Katsiki.

Porto Katsiki vine la final pentru că a rămas preferata noastră din Lefkada și pentru că este una dintre cele mai spectaculoase plaje din toate insulele pe care le-am vizitat până acum. Se ajunge ușor cu mașina, se lasă în parcarea din susul plajei (3 euro pe zi) și apoi se coboară câteva trepte, puține, pentru a ajunge la una din splendorile insulei Lefkada.

Se spune că Porto Katsiki apare pe fiecare a treia carte poștală din Lefkada. Imaginile de mai jos vorbesc de la sine, eu am tăcut 😉

Nu ratați nici taverna Oasis, aflată mai sus pe deal, unde la adăpostul copacilor, puteți savura cea mai bună musaca de pe insulă, este locul pe care l-am reținut în privința mâncării și a gustului chiar și acum după aproape trei ani.

Toate imaginile folosite sunt din 2013, din colecția personală.

Am lăsat o hartă mare și completă a insulei aici.

Ce alte locuri din Lefkada ați adăuga la acestea?

Articole similare

Legendele șefului de gară, de Adrian Petru Stepan

Jovi Ene

Inferno (2016) l@ Dracula Film Festival

Sânge satanic, de Cristina Nemerovschi

2 comments

Sorin Constantinoaia 12 februarie 2020 at 11:44

Felicitări pentru blog…Intr-adevăr, Lefkada are farmecul ei, din prima fotografie am realizat că am stat lângă Ronaldos, lla doamna Sofia , Sofia Studios…Excelent concediu cu oameni buni & locuri superbe!

Jovi Ene 12 februarie 2020 at 18:46

Da, Sorin, așa e, Sofia Studios e chiar lângă Rolandos.
Și da, Lefkada e superbă, mai ales că am fost acolo la prima noastră călătorie în Grecia. Apoi, am descoperit și frumusețea unor locuri ca Kefalonia, Zakynthos sau Creta.