Filme Filme americane

35 de ani înainte de The Irishman: Once Upon a Time in America (1984)

Once Upon a Time in America (1984) – A fost odată în America
Regia: Sergio Leone
Distribuția: Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Joe Pesci 

O saga cinematografică de aproape patru ore a carei acțiune se petrece în lumea mafiei americane și se întinde de-a lungul a câtorva zeci de ani. Robert De Niro apare în rolul principal al unui gangster a cărui carieră este presărată cu cadavre, jafuri, colaborări cu corupții din politie și marile sindicate, și ale cărui iubiri nu au șanse să se termine bine. Efectele speciale ale cinematografiei îl fac pe De Niro să treacă din tinerețe spre vârsta amintirilor și invers, într-o structura narativă care folosește copios flash-back-urile. Dar nu, nu este vorba despre ‘The Irishman’ și eroul filmului nu aparține mafiei irlandeze, ci mafiei evreiești din New York-ul anilor prohibiției. Filmul despre care este vorba este ‘Once Upon a Time in America’, realizat cu 35 de ani înainte de filmul lui Scorsese, și a fost ultimul din cele șapte filme regizate de Sergio Leone. Este uimitor cum acest regizor italian a reușit în doar șapte filme să construiască o operă cinematografică remarcabilă, cea mai americană poate a unui regizor ne-american.

Evident, Sergio Leone a avut ambiția să îi egaleze pe maeștrii filmului american pe teritoriul lor. După ce reușise acest lucru în genul western, el abordează saga familiilor mafiote, având ca model și rival ‘The Godfather’ al lui Coppola a cărei prima serie ieșise cu un deceniu înainte. Chiar daca nu a reușit să ajungă la același nivel, ‘Once Upon a Time in America’ este o realizare din multe puncte de vedere. Acțiunea se petrece în Brooklyn, în umbra faimosului pod și este segmentată în trei momente de timp: începutul anilor ’20 în care cartierul era o zonă predominant populată de imigranți evrei din Europa, sfârșitul în 1933 al prohibiției care îmbogățise bandele de traficanți de alcool și 1968 când cartierul se transformase și mafioții îmbătrâniți (cei care supraviețuiseră) fie se retrăseseră din afaceri, fie se îmbogățiseră și intraseră în politică. Ca și în ‘The Godfather’ și în ‘The Irishman’, eroii nu își pun în niciun moment probleme cu legalitatea sau moralitatea activităților lor. Crima este un business de familie și problemele care îi preocupă sunt legate de fidelitatea față de familii, de codul de onoare al lumii crimei, de prietenie și de dragoste. Dintre cei cinci prieteni care pornesc la drum împreună în adolescență, doar Noodles (Robert De Niro) va încerca în felul său să-și păstreze legământul de prietenie încheiat în tinerețe. În ce măsură aceasta aderență la valori morale primordiale compensează o viață de crimă care distruge cam pe toți cei din jur? Este o întrebare al carei răspuns este lăsat pe seama spectatorilor.

Filmul este scris excelent și povestit în ordine necronologică, însă toate episoadele se leagă și se explică în mod coerent. (Asta este valabil pentru versiunea completă, am citit că ar exista o versiune scurtă mult mai puțin clară din cauza editării). Din punctul de vedere al detaliilor, cele mai bine redate sunt perioadele dintre cele doua războaie mondiale, și în special prima, cea a cartierului aproape exclusiv evreiesc din anii 20. Muzica este compusă de Ennio Morricone ale cărui colaborări cu Sergio Leone au lăsat în urma dintre cele mai bune muzici de film scrise vreodată. O parte dintre melodii sunt interpretate de Gheorghe Zamfir, și chiar dacă naiul nu este un instrument evreiesc, ele se integrează bine și contribuie la culoarea etnică a filmului. Intepretarea lui De Niro este excelentă, machiajul îl ajută să treacă de la anii ’30 la 1968, și comparația cu rolul din ‘The Irishman’ unde a fost întinerit cu efecte de grafica computerizata este foarte interesantă. James Woods este și el foarte bun în rolul lui Max – prietenul, complicele și rivalul lui Noodles – și relația dintre cei doi reprezintă axa emoțională a povestii. Asistăm în acest film și la debutul lui Jennifer Connelly în rolul adolescentei Deborah, deja radiind frumusețea și personalitatea actriței care va deveni. Chiar dacă Sergio Leone nu a reușit să atingă perfecțiunea cinematografică a lui Coppola, ‘Once Upon a Time in America’ este un film foarte bun și interesant, care a supraviețuit până acum cu brio timpului, și care se încadrează foarte bine în categoria filmelor saga americane. Leone ar fi încantat.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

Dramă criminalistică și telenovelă: Non uccidere (2015-2017)

Dan Romascanu

Prin blogosfera literară (1 – 7 aprilie 2019)

Dan Romascanu

Adio, Europa!, de Ion D. Sirbu

Dan Romascanu

1 comment

Radu 25 iulie 2020 at 12:13

Splendid film! Până la urmă, cu toate criticile (nu ale mele…), The Irishman este un saoi de epilog al acestui mare film…

Reply

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult