Filme Filme europene Recomandat

12 (2007)

12 (2007)
Regia: Nikita Mikhalkov
Actori: Sergey Makovetskiy, Nikita Mikhalkov, Sergey Garmash

„12” este un remake al filmului clasic „12 Angry Men”, drama fundamentala cu juri a lui Sidney Lumet. Ce aduce nou Nikita Mikhalkov, un regizor caruia nu ii lipsesc niciodata ideile originale sau scenariul rusesc transpun o drama juridica localizata in Statele Unite in anii ’50 imediat dupa epoca McCarthy si transportata cu toate cele 12 personaje, cu premise foarte similare si cu un final foarte previzibil (cel putin, pana la un anumit punct) in realitatile Rusiei de astazi?

Consider ca intentia este explicita si declarativa. Rusia trece acum printr-un proces similar cu tranzitia din Statele Unite din anii ’50 si finalul este inca incert. Legile au fost poate deja scrise in cartile de legislatie, sistemul juridic permite in teorie procese drepte, in care acuzatii sunt considerati nevinovati pana la proba contrarie, dar legile sunt implementate de oameni si oamenii au limite si prejudecati si sunt grabiti in darea unui verdict, pentru a se putea intoarce la propriile vieti. Ca si in filmul lui Lumet, mai mult fiintele umane decat sistemul in sine asigura ca justitia este in cele din urma infaptuita corect. Responsabilitatea fiecarui om de a se ridica si de a-si exprima indoielile, in ciuda opiniilor covarsitoare ale celorlalti, dreptul minoritatii intr-un sistem democratic de a-si expune propriile pareri in ciuda justetii aparente a majoritatii sunt elemente cheie ale filmului rusesc, asa cum era si in originalul american.

12

Si totusi, in acelasi timp, filmul lui Mikhalkov este foarte rusesc. Amestecul de personaje reprezinta sectoare variate ale societatii rusesti de astazi si interpretarea este, fara exceptie, splendida. Tensiunile nationate si antisemitismul sunt inca parti ale peisajului, si la fel sunt si sechelele culturale si chiar de limbaj ale perioadei comuniste. Juratii, toti barbati (de ce?) se adreseaza din inertie unul altuia cu sintagma „tovarasi”. Fiecare are posibilitatea sa isi spuna propria poveste si aceste povesti descriu fundalul personalitatilor lor si motivatia deciziilor pe care le iau de a absolvi pe cel nevinovat.

Este totusi surpriza cu care se incheie care adauga o noua dimensiune filmului. Tanarul cecen acuzat in mod eronat de uciderea tatalui sau vitreg rus este achitat. Cu toate aceaste, achitarea poate insemna doar suspendarea pedepsei cu moartea in mainile mafiei care este adevaratul responsabil cu crima. Este un final mai degraba melodramatic de a rezolva aceasta problema si aceasta adaugare interesanta la povestea originala americana este atat neconvingatoare in privinta curgerii povestii, dar, de asemenea, destul de relevanta si deschizatoare. Desi drama juridica este limitata in interiorul peretilor aceleiasi camere pentru aproape intreaga durata a filmului, ne spune destul despre realitatile ruse in general.

Nota: 8/10

Articole similare

Interviu Filme-carti.ro pe BlogEvent.ro

Jovi Ene

The Irishman (2019) – mai mult decât un basm cu gangsteri

Andra Avram

Un minimalism excesiv: Polițist, adjectiv (2009)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult