Filme Filme europene Recomandat

Hasta la vista (2011)

Hasta la vista (2011) – Come as You Are
Regia: Geoffrey Enthoven
Scenariul: Asta Philpot (ideea originala), Mariano Vanhoof (povestea), Pierre De Clercq (scenariul)
Distributia: Robrecht Vanden Thoren (Philip), Gilles De Schrijver (Lars), Tom Audenaert (Jozef). Isabelle de Hertogh (Claude)

Joe Dassin cu al sau “Et si tu n’existais pas” …  nu exista viata fara regrete … dupa cum nu exista viata fara sperante! Un corolar al acestui film superb, plin de tristete, dar si de umor; de suferinta, dar si de efortul de a o depasi; de consideratie si de admiratie pentru acei care se confrunta cu limitele  fizice ale semenilor lor si cu intelegere, tact si omenie le sunt alaturi sprijin neconditionat.

Un film care are marele merit de a nu aluneca in patetism. Pentru ca in fata suferintei acestor trei tineri avand fiecare cate un drastic handicap fizic care ii face dependenti de mereu prezentul ajutor al familiei, scenariul si regia  puteau cadea usor in capcana.

Poate faptul ca scenariul este atat de solid construit pe baza povestii de viata a lui Asta Philipot a condus la aceasta sinceritate plina de umor si de caldura speciala a comunicarii.  Cunoastem si castigam trei prieteni, trei tineri egali cu noi in dorinte, vise si preocupari, dar cu totul altfel in privinta posibilitatii infapturii acestora. Si credeti-ma, avem ce invata de la ei.

Dar haideti sa vedem cine este Asta Philipot si cum s-a rasfrant experienta lui de viata in ideea scenariului acestui film. Si multumesc Mapei de Presa a Transilvania Film pentru datele inedite puse la dispozitie, din care sper sa nu va plictisesc citand copios:

ASTA PHILPOT (născut în Miami, Florida, 1982) s-a născut suferind de artogripoză congenitală, caracterizată de contracturi articulare multiple în tot corpul de la naştere.  El îşi revendică dreptul la o viaţă sexuală activă pentru persoanele cu dizabilităţi, chiar dacă asta înseamnă să plăteşti pentru sex. După ce află de existenţa unui bordel legal cu acces pentru scaunele cu rotile, în timpul unei vacanţe în Spania în 2006, a vizitat acest loc şi şi-a pierdut virginitatea.

I s-a părut o experienţă foarte interesantă, astfel a decis să organizeze încă o călătorie împreună cu alţi oameni care întâmpină aceleaşi dificulăţi în a avea o relaţie romantică sau sexuală din cauza dizabilităţilor lor fizice, făcându-şi cunoscute intenţiile pe forumurile special de pe internet.

Deşi initial ideea lui a fost privită cu scepticism, alţi doi tineri, unul complet orb, iar  celălalt paralizat în urma unui accident de motocicletă, au acceptat să meargă în Spania la un club de noapte, sperand să se bucure de experienţe sexuale acolo.

HASTA LA VISTA e inspirat din aceste experienţe.

Asta nu se plânge niciodată, iar expresia sa preferată este: ”Iubesc viaţa”! E un adevărat purtator de cuvânt pentru cei cu dizabilităţi. A înfiinţat Fundaţia “Asta Philpot” pentru a-i ajuta pe aceştia să-şi vadă adevărata valoare şi  intregul potential, pe care le au în viaţă.”

Astazi, cand tinerii aflati in situatii de dizabilitate dramatica au la dispozitie internetul si cu el impreuna, toate mijloacele de informare privind viata celor in integralitate fizica, cele trei personaje isi constientizeaza limitele si simt nevoia fireasca sa le forteze, sa se autodepaseasca, sa-si implineasca niste cerinte firesti sau niste vise nebunesti.

“American Pie” ? Pierderea virginitatii? “Intouchable”? Maturizarea?

Poate cate ceva din ambele, dar cu multa originalitate si personalitate proprie.

Un film care ne introduce cu multa intelepciune si delicatete in problematica dificila a celor doua categorii de personaje: persoanele cu “nevoi speciale” si familiile acestora. Si neaparat trebuie sa o specific si pe cea de-a treia categorie, acei care dezvolta servicii “sociale” necesare persoanelor cu nevoi speciale.

Prin urmare, un film care coaguleaza intr-o compozit bine echilibrat probleme reale de viata, cu aspecte sociale, familiale, politice, psihologice.

Visul excursiei celor trei eroi hotarati sa rupa zagazurile dependentei si rigorile limitarii zilnice si sa ajunga in Spania (pretext pentru familie: un traseu al vinurilor impletit cu degustari), la Punta del Mar – El Cielo (motiv adevarat: femeile, ah … femeile … adio virginitate…) se constituie intr-un “road-movie” deopotriva plin de pericole, dar si de emotionante momente de cunoastere/autocunoastere si limpezire psihologica pentru Philip, Lars si Jozef. Alaturi de “soferul/infirmierul” lor Claude, personajele invata despre simplitatea naturii, despre colaborare, despre intrajutorare, despre sentimentele lor si ale celor din jur, despre respect si dragoste, despre viata si din pacate, despre moarte.

Performante artistice desavarsite… patru actori de o naturalete exceptionala in patru roluri extrem de solicitante, pentru care a fost necesara multa munca cu ei insisi, o stralucire interioara care sa ii conduca spre captarea psihologiei specifice personajelor. Iar Claude (“Mamutul”) intrupat de Isabelle de Hertogh reprezinta varful acestui munte de succes actoricesc.

Camera de filmat (cinematografia Gerd Schelfhout) intarzie mult si amanuntit asupra chipului lui Claude, ca de altfel, in parte si asupra celorlalte personaje si surprinde cu emotie si cu umor adesea, toate starile si framantarile fiecaruia.

Superba imaginea  siluetelor celor trei, inaintand intregi si sanatosi (asa cum se simt psihic dupa consumarea experientei mult dorite), invaluiti intr-un abur de iluzie, de tinerete, de speranta.

Superba imaginea unui ramas bun asumat la margine marii intr-un rasarit de soare in Spania mult dorita.

Scenariul este bine echilibrat, durerea si suferinta intrun contrabalans fin cu revolta si umorul (pe alocuri cu accente politice de asteptat – vezi “flamada” vs “franceza belgiana”) si scopul lui final este indubitabil atins:  descoperirea sufletului in inclestarea dintre viata si moarte.

Regizorul Geoffrey Enthoven este la al cincilea film de lung metraj si dovedeste ca este bine inarmat profesional,  cu sensibilitate, cu aplecare catre problemele omului, cu stiinta de a scoate ce-i mai bun din echipa sa, cu viziune asupra produsului final pe care ni-l propune.

Inca un film pe care vi-l recomand din toata inima!!! Ca de altfel, toate filmele propuse de Transilvania Film!

Nota: 9/10

Articole similare

Anatomia unui divorț: Marriage Story (2019)

Dan Romascanu

The Best Offer (2013)

Andreea Andrusca

Once (2006)

Jovi Ene

1 comment

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult