Filme Filme europene Recomandat

Chayka (1972) – Pescărușul

4 PescarusulChayka (1972) –  Pescărușul

Regia: Yuli Karasik
Scenariu: Anton Cehov (piesă), Yuli Karasik
Distribuția: Alla Demidova (Irina Arkadina), Vladimir Chetverikov (Konstantin Treplev), Nikolai Plotnikov (Piotr Sorin), Ludmila Saveleva (Nina Zarechnaya), Valentina Telichkina (Masha), Iuri Yakovlev (Boris Trigorin)

Începând din 9 februarie, Editura Litera aduce în premieră pe DVD încă trei producții Mosfilm din perioada de glorie a cinematografiei ruse: Pescărușul – o ecranizare de excepție a celei mai cunoscute piese a lui Cehov, Douăsprezece scaune – o capodoperă a comediei ruse, după romanul lui Ilf și Petrov – și Zilele Turbinilor – cronica unei lumi distruse de fanatism. Fiecare DVD va fi disponibil săptămânal, în zilele de luni, la toate chioșcurile de ziare, împreună cu ziarul Adevărul, la prețul de 14,99 lei. Lansarea noii serii a avut loc la cinema Union, unde cinefilii au vizionat filmul Pescărușul, în deschidere vorbind Natalia Muzhennikova, reprezentantul agenției ROssotrudnicestvo în România, Bedros Horasangian, scriitor și eseist, și Ruxandra Cernat, președinte Artviva.

Colecția Filme de Aur din cinematografia rusă s-a lansat în noiembrie 2014, cu filmele Anna Karenina, Dramă la vânătoare, Zboară cocorii și Tigrul alb. Cele patru filme pot fi cumpărate într-un pachet avantajos (29% reducere) de aici.

Pescărușul e prima dintre cele patru mari piese ale dramaturgului rus Anton Pavlovici Cehov. Piesa a fost scrisă în 1895 și a fost pentru prima dată reprezentată scenic în 1896. Textul reprezintă o schimbare în contextul curentului teatral al secolului al XIX-lea, poate acesta fiind și motivul pentru care prima reprezentare scenică a fost un eșec. Totuși, cea de-a doua punere în scenă (1898) a fost un succes răsunător, ce avea să aducă recunoștință noului Teatru de Arte din Moscova, acest moment fiind și începutul unei fructuoase colaborări dintre Cehov și Stanislavski.

Universal și fără granițe temporale în ceea ce privește mesajul, filmul țintește și atinge mai multe teme, chiar regizorul care a adus succesul operei pe scena teatrului admitând că există multe substraturi ce nu trebuie pierdute din vedere. Iar filmul reușește să trasmită tragismul, egoismul și vanitatea ce rezidă în fiecare om, indiferent de puritatea afișată. Primul fir narativ și poate cel mai elocvent este cel al conflictului romantic ce ia naștere între 4 personaje sfâșiate de dorința de succes și de amprenta geniului creator: ingenua Nina, a cărei privire îmi amintește de o informație oarecum hilară despre a doua reprezentare scenică a piesei – actorii au fost ușor tranchilizați cu picături de valerină pentru a potența efectul transcendental, – fata ce dorește să evadeze din strânsoarea părintească și să cunoască faima ca actriță, Kostya, băiatul renumitei actrițe Irina, dramaturg în devenire și îndrăgostit de Nina, Irina – actriță și mama, mereu la mijloc între cele două ipostaze și niciodată capabilă să le împace, și Boris, scriitorul celebru, nemulțumit de opera sa, geniu ce ia parte la distrugerea destinelor fără a-și atribui vreo vină. Geniul creator pare să fie garant și să-l priveze de la ispășirea pedepsei pe care orice altă persoană ar fi primit-o de la providență în caz de încălcare a limitelor morale.

the seagullAcestui fir narativ i se adaugă un al doilea, legat de creația artistică și de statutul de artist. Inovația artistică este privită în piesă, precum și în realitate, cu reticență, tânărul Kostya primind critici negative în primul rând de la mama sa, renumită actriță a curentului vechi. Filmul rezonează foarte mult cu o piesă de teatru, creația cinematografică respectând actele piesei, iar anumite scene nefiind prezente în film, cum nu au fost prezente nici în piesele de teatru, aceasta fiind o particularitate a creației lui Cehov. Cele mai evidente scene sunt scenele de slăbiciune ale lui Kostya, în care acesta se împușcă. Prima dată încercarea lui de sinucidere este un eșec, pentru ca a doua oară, audiența să fie lăsată în necunoștință de cauză. Filmul se termină imediat după ce bubuitul împușcăturii este auzit de către mesenii ce joacă bingo în camera de zi. Întrebarea rămâne: a reușit sau nu Kostya să-și ducă la bun sfârșit încercările de a scăpa de un destin neprielnic?

Practic, durerea, dragostea, geniul sunt arătate spectatorului fără nicio reținere, acestea fiind emoții cu care oricine ar putea să se laude la un moment dat, dar slăbiciunea este ascunsă ochiului critic al spectatorului, căci intimitatea acestei stări este mult prea puternică pentru a fi împărtășită cu altcineva. Chiar dacă vorbim despre o slăbiciune izvorâtă dintr-o combinație între dezamăgire în dragoste și imposibilitatea de transpunere a geniului creator în materie, în concret.

Opera lui Cehov conține o trăsătură definitorie pentru secolul al XIX – lea, statutul femeii și latura ei adevărată. E momentul în care femeia este transpusă în cărți și pe scenă cu toată imoralitatea ei. Nu mai vorbim despre femeia casnică, preocupată doar cu dezvoltarea morală a copiilor și întreținerea adecvată a casei. Avem o femeie roasă de sentimente contradictorii, tragică în alegerile pe care le face și destinată suferinței și neîmplinirii. Iar frumusețea actrițelor din film și talentul actoricesc al Ludmilei Saveleva a ajutat la prezentarea acestei laturi a femeii.

Chiar dacă piesa lui Cehov a fost transpusă de nenumărate ori pe scena teatrului și de câteva ori în cea cinematografică, filmul lui Karasik este special pentru că deține aceeași putere a spiritului rus, acea profunzime a trăirilor și tragicul destinului artistului ce domnesc și în piesa lui Cehov.

Notă: 10/10

Trailer:

[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=9S_1cWfKx30′]

Articole similare

Un film elegant, high class, cu pedigri: The Nest (2020)

Iulia Dromereschi

Teatru: Aici nu-i de joacă, un spectacol de Catrinel Dumitrescu

Andreea Andrusca

Ivanovo detstvo (1962)

Jovi Ene

1 comment

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult