Filme Filme europene

Cenușa imperiului: Carbon (2022)

Carbon (2022)
Regia: Ion Bors
Distribuția: Dumitru Roman, Ion Vantu, Igor Caras-Romanov

Am foarte rar ocazia să văd filme din Republica Moldova și de aceea m-am bucurat că filmul ‘Carbon’, lansat în 2022, regizat de Ion Borș pe un scenariu scris de Mariana Starciuc a fost inclus în programul festivalului filmului românesc care are loc în aceste săptămâni în Israel. Filmul este o coproducție a studiourilor din Spania, România și Republica Moldova, dar subiectul, distribuția și cea mai mare parte a echipei tehnice sunt din Moldova. Mergând înapoi cu trei decenii, la începuturile Republicii Moldova, ‘Carbon’ prezinta sub formă de farsă amestecata cu thriller nu doar un episod din perioada nașterii unuia dintre cele mai tinere state europene, dar și trasează cu armele satirei o imagine a liniilor principale ale unuia dintre acele conflicte nerezolvate care mocnesc la periferia Europei si a fostului imperiu sovietic.

Acțiunea se petrece în 1992, într-un sat moldovenesc de pe malul drept al Nistrului. Republica Moldova se pregătește să serbeze un an de la proclamarea independentei, dar schimbările au loc cu încetineală. Firmele, chiar și ale instituțiilor de stat, sunt scrise unele cu caractere latine, altele cu chirilice. Tricolorurile sunt încă incerte în alegerea culorilor. Primarul și milițianul par și ei descendenți ai perioadelor precedente și muncile agricole se fac încă în colhoz. Doar preotul a căpătat influență mai mare, dar nu prea știe ce să facă cu ea. La câțiva kilometri are loc un conflict armat între noua Moldovă și separatiștii pro-ruși de pe malul celălalt al Nistrului. Pare mai mult un conflict între bande de mercenari, foști soldați întorși din Afganistan și oricum, soarta confruntării se negociază la mii de kilometri distanță, la Moscova. Eroii principali ai filmului aparțin unor generații diferite. Vasea este un veteran al războaielor fostei Uniuni Sovietice. Dima este un tânăr care nu vede ieșirea din viața fară speranță din sat decât prin înrolarea în armată, cu scopul de a primi beneficiile promise eroilor de război. Vasea îl va conduce pe Dima spre front, dar pe drum, la marginea șoselei, găsesc un cadavru carbonizat. I se cuvine o înmormântare după datină. Dacă este cadavrul unui soldat moldovean, chiar o înmormântare de erou. Dar dacă este vorba despre cadavrul unui soldat inamic? Sau poate chiar al unei personalități importante, căci alaturi se află carcasa arsă a ceea ce fusese un automobil luxos. Complicațiile abia încep pentru cei doi, dar și pentru primar, milițian, preot, șef de colhoz și pentru întregul sat.

Povestea din film este o combinație de istorie cu absurd, de thriller cu umor negru. Personajele sunt autentice și omenești, și spectatorii vor cădea repede sub vraja lor și îi vor accepta cu durerile și cu slăbiciunile lor. De unde vine acest umor, fără de care eroii nu ar putea supraviețui iar filme de acest film s-ar transforma în drame sumbre sau în povești ‘horror’? ‘Carbon’ se inspiră din satira socială și politică a lui Caragiale dar și din aventurile eroilor lui Ilf și Petrov, care descriau cu aciditate fenomenele unei alte tranziții revoluționare, cea de la incepurile orânduirii sovietice. Mai există însă aici o altă influență, și ea este cea a filmelor unor cineaști precum Emir Kusturica, filme care descriu destrămarea fostei Iugoslavii și conflictele etnice violente iscate aproape peste noapte între cei care până ieri fuseseră vecini și coexistaseră mai mult sau mai puțin pașnic. Interpretările actoricești mi s-au părut excelente. Voi menționă numele lui Dumitru Roman (Dima) și Ion Vântu (Vasea), dar întreaga echipă joaca foarte bine. Ultima mea referință despre un regizor din Moldova este legată de filmele lui Emil Loteanu, realizate cu 50 de ani în urmă. Ion Borș (pentru care ‘Carbon’ este filmul de debut în lung metraj) și colegii săi de generație par deciși să scrie acum o pagină nouă într-o cinematografie care își definește identitatea artistică, împreună cu tot ceea ce se întâmplă în jur.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

The Dilemma (2011): un film, doua pareri

Mihaela

Emoţia devenirii – de la nazist la Om: Jojo Rabbit (2019)

Tudor-Costin Sicomas

English Vinglish (2012)

Andreea Andrusca

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult