Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (26 martie – 1 aprilie 2018)

Știrile săptămânii: One World Romania 11 la final; „Charleston”, regizat de Andrei Crețulescu, proiectat la Vilnius, Viena, Istanbul și Londra; “Un pas în urma serafimilor”, marele câștigător la Premiile Gopo 2018; Primăvara aceasta, trilogia „Jurassic Park” ia cu asalt Filmcafe; Bilete epuizate la proiecția din deschiderea American Independent Film Festival în prezența lui Sebastian Stan; A doua ediție Bucharest Fashion Film Festival, 13-15 aprilie; Serialul The Terror, produs de Ridley Scott după romanul lui Dan Simmons, acum pe AMC România; „Comoara Naivă”, din 13 aprilie în cinematografele din țară; Start înscrierilor la atelierul pentru adolescenți Let’s Go Digital 2018!; Filme regizate de femeile puternice ale indie-ului american în AIFF.

One World Romania 11 la final

Duminică, 25 martie, s-a încheiat cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania. Am petrecut 10 zile grozave, în ciuda condițiilor meteo neprietenoase. Au fost 10 zile pline – am proiectat 90 de filme, s-au dezbătut subiecte actuale alături de cei peste 100 de invitați care ne-au vizitat și ne-am bucurat de public implicat și numeros.

În săptămâna care urmează (26 martie – 1 aprilie) vor fi disponibile online 7 filme documentare din selecția celei de-a 11-a ediții a festivalului One World Romania, prin platforma CINEPUBCinepub este o platformă de distribuție de film online, gratuită, fondată în 2015. Anul acesta ne-am bucurat de parteneriatul încheiat cu Cinepub, unde sunt disponibile și înregistrările a câteva evenimente conexe din perioada festivalului – Cross Talk Radu Jude & Alexandru SolomonAndrei Rus în dialog cu Ivana Mladenovic și Adi Schiop și Arhivele de film ale fostului bloc comunist.

Cele șapte filme găzduite de Cinepub până pe data de 1 aprilie sunt: „Copiii libertății”„Mamă copil”„Fiecare zid e o poartă”, „Cântecele angajate ale lui Colette Magny”„Nu e bine să vorbești”„Revoltele studenților cehi” și „Pacea să fie cu voi”. Toate cele 7 documentare sunt disponibile gratuit, exclusiv pe teritoriul României.

Până la următoarea ediție a festivalului, Asociația One World Romania continuă programele sale tradiționale pe tot parcursul anului: One World Romania la ȘcoalăKineDokCivil Society Pitch și proiectul de redescoperire a arhivelor Studioului Alexandru Sahia. Ne puteți urmări pe site-ul www.oneworld.ro sau pe pagina oficială de Facebook: www.facebook.com/one.world.romania

„Copiii libertății” a fost inclus în secțiunea „Învăț și dezvăț” a festivalului. Este un film pentru părinții frământați de întrebări despre formule de educație alternativă capabile să ofere copiilor mai mult spațiu de reflecție și decizie decât sistemul de stat. Problema cea mai arzătoare care iese la iveală: cum va putea un copil educat alternativ să fie integrat ulterior în sistemul mainstream? Este educația alternativă o fabrică de inadaptați? Documentarul este disponibil aici: https://youtu.be/N1A9-9rymnM.

„Mamă copil”, parte din secțiunea „Trecutul prezent” este un film despre răni individuale perpetuate în familie către generațiile următoare. Organizat în jurul unor conversații purtate de patru adulți cu mamele lor vârstnice, acest film cameral dezvăluie cu delicatețe complexitatea relațiilor în interiorul familiilor constituite prin căsătoria unei minore cu un bărbat matur, adesea bătrân. Documentarul este disponibil aici: https://youtu.be/wluPAISfvVM

Din aceeași secțiune, „Fiecare zid e o poartă”spune povestea regizoarei Elitza Gueorguieva despre istoria trăită în fața televizorului, la granița dintre două lumi: Bulgaria comunistă și lumea incertă care i-a urmat. Fiica unei jurnaliste de televiziune care produce o emisiune culturală începută în comunism și extinsă în anii ’90, regizoarea montează secvențe de arhivă din emisiunile mamei, pe care le dublează cu un comentariu subiectiv-nostalgic pe marginea televiziunii ca mediu-document al istoriei și a șocului trăit de bulgari după prăbușirea regimului comunist. Documentarul este disponibil aici: https://youtu.be/VBBMnH3fOQk

„Cântecele angajate ale lui Colette Magny” – inclus în secțiunea „Arta care mișcă lumea” – prezintă o figură impozantă și intransigentă, plină de o energie activistă, cu o voce răsunătoare, plină de încredere stângistă galică, Colette Magny a avut o carieră neobișnuit de lungă din anii ’60 până în anii ’90, trecând de la jazz la anti-poezie la blues într-o fervoare creativă care nu ar fi fost posibilă în zone mai tradiționale ale show business-ului. Documentarul este disponibil aici: https://youtu.be/17pU8u1n834.

„Nu e bine să vorbești” a fost prezentat în secțiunea „Politicile sexului (LGBTQ)”. Regizoarea Hui-Chen Huang locuiește cu mama ei, dar vorbește cu ea arareori. Preoteasă taoistă care se ocupă de funeralii și înrăită a jocurilor de noroc, Anu nu vrea să vorbească despre ce a făcut-o să-și părăsească soțul, despre diversele ei prietene de-a lungul timpului și despre locul ei în societatea taiwaneză, un loc profund homofob, deși este primul din Asia în care au fost legalizate căsătoriile între persoane de același sex. Documentarul este disponibil aici: https://youtu.be/KH906JlefGw.

„Revoltele studenților cehi”, inclus în secțiunea „1968: după 50 de ani”, este realizat în anticiparea aniversării și ne prezintă primăvara de la Praga din interior, prin detalii oferite de cei care au participat la ea și au construit-o, de fapt. Personaje deja familiare, foști tineri est-europeni ai anilor ’60 deveniți adulți – mulți dintre ei intelectuali, dar nu numai – spun povestea acelor vremuri cu perspectiva și împăcarea martorilor istoriei mari. Documentarul este disponibil aici: https://youtu.be/I70T414ShGI

„Pacea să fie cu voi”, prezentat în cadrul secțiunii „Caut țară” este realizat de Wissam al-Zoabi. El trăiește și studiază în România. Acum doi ani s-a întors în Siria, țara unde își are rădăcinile, să filmeze într-o zonă controlată de militanții anti-guvernamentali din Armata Liberă Siriană (FSA), opusă atât regimului lui Bashar al-Assad cât și rebelilor fundamentaliști. Wissam alcătuiește un tablou de viață pe fundal de război, în așteptarea păcii ce pare să nu mai vină. Documentarul este disponibil aici: https://youtu.be/L4QwxSE318Y


Charleston”, regizat de Andrei Crețulescu, proiectat la Vilnius, Viena, Istanbul și Londra

În această primăvară, „Charleston”, debutul în lungmetraj al lui Andrei Creţulescu, își continuă periplul festivalier, în așteptarea premierei românești din iunie.

Pe 28 martie, „Charleston” va fi proiectat în cadrul competiției internaționale a Festivalului de la Vilnius „Kino Pavasaris”, ajuns la ediția cu numărul 23.

În aprilie, filmul va fi prezentat în cadrul competiției destinată filmelor de debut a Festivalului Let’s CEE Viena și în secțiunea „Young Masters” a celei de-a 37-a ediții a Festivalului international de la Istanbul.

Pe 22 aprilie, „Charleston” va fi proiectat în cadrul Galei de închidere a celei de-a 14-a ediții a Festivalului de Film Românesc de la Londra, eveniment organizat de Profusion International în parteneriat cu Curzon Cinemas și cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei.

„Charleston” e povestea dulce-amară a unui triunghi amoros absurd, „format” din doi bărbați și femeia pe care au pierdut-o amândoi, un love story neconvențional cu parfum  retro, un cocktail pop condimentat cu umor negru, emoție, un soundtrack eclectic și chiar un intermezzo dansant. Din distribuția filmului fac parte Șerban Pavlu, Radu Iacoban, Ana Ciontea, Victor Rebengiuc, Ana Ularu, Dorian Boguță, Gabriela Popescu, Adrian Titieni, Andreea Vasile, Gavril Pătru, Gheorghe Ifrim, Lucian Ifrim, Sergiu Costache, Claudiu Dumitru, Letiția Vlădescu, Vlad Galer și Alina Berzunțeanu.

„Charleston” este o producție româno-franceză între ICON Production și Les Films du Tambour, realizată în coproducție cu .Mille et Une. Films și Wag Prod, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, The Group, Publicis Groupe, Region Bretagne, Rennes Metropole, în asociere cu Kinosseur, Wearebasca, Digital Cube și cu participarea HBO Europe. Producătorii filmului sunt Velvet Moraru, Marie Legrand, Rani Massalha și Andrei Crețulescu. Agentul internațional de vânzări al filmului este compania franceză Versatile. Promovarea media este asigurată de compania ROLLERCOASTER PR.

„Charleston”, despre care Cineuropa spune „mai rar un film românesc cu un asemenea potențial de public”, a avut premiera mondială în competiția oficială a Festivalului de Film de la Locarno 2017. Filmul este distribuit în România și Republica Moldova de Kinosseur și va fi lansat în cinematografe pe 8 iunie 2018.


“Un pas în urma serafimilor”, marele câștigător la Premiile Gopo 2018

Marți seară, 27 martie, Sala Mare a Teatrului Național “I.L. Caragiale” din București a devenit neîncăpătoare pentru cei peste 1000 de invitați ai celei de-a 12-a ediții a Galei Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat industriei cinematografice din România. Găzduită de actorul Alexandru Bogdan, Gala a avut momente inedite, amuzante dar și multă emoție. Ceremonia a putut fi urmărită în direct pe TVR 2 și online pe Cinepub și premiilegopo.ro.

Victor Rebengiuc, Dorel Vișan, Simona Bondoc, Gheorghe Visu, Tora Vasilescu, Andrei Șerban, Jacqueline Bisset, Ana Ularu, Dragoș Pătraru, Pavel Bartoș, Dana Rogoz, Andrei Aradits, Vlad Păunescu, Iulia Lumânare, Olimpia Melinte, Medeea Marinescu, Oana Sârbu, Maria Obretin, Magda Catone, Ada Galeș, Nicoleta Hâncu sau Manuela Hărăbor sunt doar câțiva dintre invitații care au pășit pe covorul roșu.

“Un pas în urma serafimilor”, filmul cu cele mai multe nominalizări la Premiile Gopo 2018, și-a adjudecat 8 statuete, printre care cele mai importante trofee ale serii: Cel mai bun film, Cel mai bun regizor (Daniel Sandu), premiu oferit de Banca Transilvania, Cel mai bun scenariu (Daniel Sandu), Cel mai bun film de debut (Daniel Sandu), Cel mai bun actor într-un rol principal (Vlad Ivanov), premiu oferit de Audi România, Cel mai bun actor într-un rol secundar (Ali Amir), Cea mai bună imagine (George Dăscălescu) și Tânără speranță (Ștefan Iancu). De asemenea, “Un pas în urma serafimilor” a primit și Premiul Asociației Române a Operatorilor (RSC).

“6,9 pe scara Richter”, în regia lui Nae Caranfil, a câștigat 5 trofee Gopo: Cel mai bun sunet (Aleksander Simeonov, Tamas Szekely, Florin Tăbăcaru), Cea mai bună muzică originală (Nae Caranfil, Bogdan Dimitriu, Liviu Mănescu), Cele mai bune decoruri (Andreea Popa), Cele mai bune costume (Doina Levintza, Adina Bucur), premiu acordat de către Cellini Romania, și premiul pentru Cel mai bun machiaj și cea mai bună coafură (Cătălin Ciutu, Dana Roșeanu Și Iulia Roșeanu), oferit de MAC Cosmetics.

Diana Cavallioti, Ana din filmul “Ana, mon amour”, a câștigat premiul pentru Cea mai bună actriță într-un rol principal, oferit de Aqua Carpatica, iar Dana Bunescu, monteurul filmului regizat de Călin Netzer, și-a adjudecat trofeul Gopo pentru Cel mai bun montaj. Diana Spătărescu, interpreta rolului Ana Rășcanu din  “Fixeur” (regia Adrian Sitaru), a câștigat premiul pentru Cea mai bună actriță într-un rol secundar.

“Planeta Petrila”, lungmetrajul regizat de Andrei Dăscălescu, a câștigat premiul pentru Cel mai bun documentar, oferit de Auchan Retail Romania.

La categoria Cel mai bun film european, voturile profesioniștilor din cinematografie și ale criticilor de film au mers către  filmul “Despre trup și suflet” / “On Body and Soul”, distribuit în România de Bad Unicorn.

Momente memorabile, atât pe covorul roşu, cât şi în cadrul Galei, au fost prilejuite de câştigătorii Premiilor Gopo pentru Întreaga Carieră, oferit actorilor George Mihăiță și Vladimir Găitan de Primăria Municipiului București prin Arcub, și Premiul pentru Întreaga Activitate, acordat actriței Sanda Toma și oferit de Ana Nova București, precum și operatorului de imagine Ion Marinescu. Un premiul special i-a fost oferit și criticului și istoricului de film Bujor T. Rîpeanu.

Premiul Publicul acordat producțiilor autohtone cu cel mai mare succes la box-office în 2017 a fost împărțit de lungmetrajele “Octav” (regia Sergiu Celibidachi) și “Ghinionistul” (regia Iura Luncașu).

Gala Premiilor Gopo 2018 – ediția a 12-a a fost organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Teatrului Național București, Babel Communications și Ministerului Culturii și Identității Naționale.


Primăvara aceasta, trilogia „Jurassic Park” ia cu asalt Filmcafe

La început de primăvară, Filmcafe ne trimite pe Insulele Nublar și Sorna, pe coasta pacifică a Americii Centrale, pentru trei aventuri pline de efecte speciale revoluționare (pentru acea vreme), laureate cu Oscar: primele filme ale francizei marca Steven Spielberg „Jurassic Park”, care ajunge în vara acestui an la a cincea parte („Jurassic World: Un regat în ruină” se lansează în cinematografele din țara noastră pe 8 iunie 2018) și, în 2021, la al șaselea film („Jurassic World 3”). Descoperiți mai multe detalii, mai jos:

  • „Jurassic Park” (1993), 31 martie, de la ora 19:35. D Alan Grant (Sam Neill) și dr. Ellie Sattler (Laura Dern) sunt invitați de excentricul miliardar John Hammond (Richard Attenborough) la deschiderea unui nou parc de distracții. La fața locului, pe o insulă din Costa Rica. Hammond a clonat dinozauri și acum locul e o rezervație imensă, plină de animale preistorice. Evident, sistemele de protecție ale parcului cedează și să te ții distracție… Scenariul adaptează cartea omonimă a lui Michael Crichton, din 1990.
  • „Lumea dispărută: Jurassic Park” (1997), 7 aprilie, de la ora 19:35. Au trecut patru ani de la încercarea nereușită de a crea un parc populat cu dinozauri pe Insula Nublar. Dar John Hammond nu a pierdut deloc timpul și acum îi mărturisește dr. Ian Malcolm (Jeff Goldblum) că mai există o insulă, despre care nu știe nimeni. Uitați de lume, dinozaurii au supraviețuit și au crescut în Atelierul B de pe Insula Sorna și acum Hammond este nerăbdător să-și facă publice realizările, iar Malcolm pleacă în expediție, pentru a-și recupera iubita (Julianne Moore), paleontolog de meserie.
  • „Jurassic Park III” (2001), 14 aprilie, de la ora 20:05. Aventurile Alan Grant (Sam Neill) continuă, după ce ajunge pe Insula Sorna, alături de Amanda (Téa Leoni) și Paul Kirby (William H. Macy) – un cuplu care își caută fiul dispărut. Principalul dușman din poveste este unul dintre cei mai mari dinozauri carnivori din istorie: Spinosaurus.

 

Bilete epuizate la proiecția din deschiderea American Independent Film Festival în prezența lui Sebastian Stan

Interes uriaș pentru întâlnirea cu actorul de origine română Sebastian Stan: biletele pentru proiecția filmului „I, Tonya”, din data de 27 aprilie, în deschiderea American Independent Film Festival, au fost epuizate în 24 de ore. Actorul a transmis un mesaj special publicului din România, prin care și-a exprimat nerăbdarea de a reveni în țara natală, și de a se întâlni cu publicul festivalului: „Vă invit să vedeți ultimul meu film, “I, Tonya” … și pentru că mă întorc acasă după 13 ani, vă invit să mai stați după film, dacă aveți chef, să mai vorbim puțin”, a spus Sebastian Stan.

Vestea bună pentru fani este că vor mai avea alte două ocazii de a se întâlni cu Sebastian Stan și de a viziona filmul  „I, Tonya”, pe 28 aprilie, în cadrul unui eveniment special, și, respectiv, 30 aprilie, la o proiecție a filmului introdusă de actor.

Pe 28 aprilie, de la ora 18:00 la Cinema PRO, în cadrul unui eveniment caritabil, proiecția filmului „I, Tonya” va fi urmată de un Open Talk al lui Sebastian Stan alături de un invitat supriză iar la final va avea loc un dialog cu publicul. Încasările vor fi donate programului de voluntariat Our Big Day Out inițiat în anul 2005, care vizează copii din centre de plasament, vârstnici care trăiesc în aziluri de bătrâni sau instituții medico-sociale și familii care trăiesc în sărăcie severă sau în comunități marginalizate, cauză pe care Sebastian Stan o sprijină în România. Biletele la acest eveniment vor fi disponibile pe Eventbook.ro începând de joi, 29 martie, de la ora 10:00 și vor avea un preț special de 100 lei.

Cea de-a treila întâlnire va avea loc pe 30 aprilie, de la ora 20:30, la Cinema PRO. Sebastian Stan va participa la începutul proiecției, introducând filmul pentru public. Biletele sunt disponibile pe eventbook.ro.

Prima ediție a American Independent Film Festival a avut loc în septembrie 2017 și i-a avut ca invitați speciali pe actorii Ethan Hawke, Joaquin Phoenix și John C. Reilly. Regizorul Barry Jenkins, câștigătorul Oscarului pentru Cel mai bun film în 2017, a deschis festivalul printr-un Q&A în direct prin Skype, la finalul proiecției filmului „Moonlight”.

Pornind de la tradiția marilor filme narative americane, festivalul aduce în România o selecție de producții independente recente, premiate sau prezentate în circuitul marilor festivaluri nord americane precum Sundance, New York, Tribeca sau Telluride. A doua ediție a American Independent Film Festival are loc în perioada 27 aprilie – 3 mai 2018, la Cinema PRO și Cinema Muzeul Țăranului din București.

Primele bilete disponibile includ și proiecțiile în premieră pe marele ecran din România a celui mai recent film semnat de Woody Allen, comedia „Wonder Wheel” cu Justin Timberlake, Kate Winslet și Juno Temple (29 aprilie, ora 20:30, la CinemaPRO) și „Lucky” de John Carroll Lynch, o scrisoarea de dragoste dedicată carierei şi vieţii actorului Harry Dean Stanton („Paris, Texas”, 1984), în distribuția căruia îl regăsim și pe reputatul regizor David Lynch (28 aprilie, ora 20:30,la Cinema Muzeul Țăranului).

Biletele pot fi achiziționate pe Eventbook.ro și în rețeaua Eventbook.

Programul proiecțiilor și noutățile despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe siteul filmedefestival.ro și pe pagina de Facebook American Independent Film Festival.(@AmericanIFF)

American Independent Film Festival este organizat de Asociația Cinemascop, susținut de Catena, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România și UPC România.


A doua ediție Bucharest Fashion Film Festival || 13-15 aprilie 

Între 13 si 15 aprilie, a doua ediție Bucharest Fashion Film Festival explorează zona de interferență dintre modă, film și advertising, prin proiecții, dezbateri și workshopuri. Combinând cele mai bune fashion films contemporane cu o selecție de filme cult cu o pronunțată latură estetică, festivalul pune în legătură creativi de top din industria filmului și a modei, agenții de branding și studiouri de design, creând o relație simbiotică între aceste domenii și construind noi oportunități de colaborare.

Ediția a doua aduce în formatul festivalului secțiunea de competiție internațională, în cadrul căreia vor fi proiectate fashion films din toate colțurile lumii. Juriul este format din profesioniști locali și internaționali din modă, film și advertising: Alina Gravrilă, creative director Gavrilă&Asociații, Maurice Munteanu, fashion editor Elle România și om de televiziune, Mihai Bumbu, fotograf de modă și fondator nicecream.fm, Katryn Ferguson, regizor și curator, Andy Lee, regizor și profesor al catedrei de fashion film la University of Arts London, și Branko Popovic, designer și fondator al festivalului FASHIONCLASH Maastricht. În urma jurizării, vor fi acordate două premii: Best Fashion Film și Best Local Production.

Documentarele prezentate în cadrul programului sunt o colecție de portrete ale unor personaje care au marcat intens istoria modei și și-au lăsat amprenta în cultura populară, prin acțiuni subversive, considerate câteodată șocante, menite să provoace sistemul în care au activat. Sub semnul subversiunii stă și filmul cult The Color of Pomegranates, restaurat recent, care, deși a fost lansat in 1969, a ajuns în fața publicului european abia în 1982.

Filmul din deschidere, We Margiela (2017), spune povestea celebrei case de modă avant-garde și a designerului acesteia, Martin Margiela, recunoscut pentru discreția extremă și lipsa aparițiilor publice. Documentarul schițează portretul maestrului deconstrucțiilor vestimentare, a proporțiilor răsturnate, a celui care a ocolit brandingul în favoarea unei etichete albe, prinsă in patru cusături, și care a inspirat numeroși designeri ai momentului, printre care Raf Simons și Demna Gvasalia.

Vivienne Westwood a redefinit continuu moda britanică timp de 40 de ani, începând cu aportul indispensabil adus în momentul 0 al mișcării punk, alături de fostul său partener, managerul Sex Pistols, Malcolm McLaren. Documentarul Westwood: Punk, Icon, Activist (2018), care a avut premiera la festivalul de film Sundance, îmbină imagini de arhivă cu interviuri cu Vivienne și colaboratorii săi. Audiența este ghidată într-o incursiune în viața și cariera acestui personaj cultural singular, începând cu copilăria într-un Derbyshire postbelic, și trecând prin prezentări subversive pe catwalk-urile din Milano și Paris, proteste împotriva patriarhatului, misiuni în Arctic alături de Greenpeace sau dileme principiile care stau la baza brandului său în contextul consumerismului.

Antonio Lopez 1970: Sex Fashion & Disco prezintă societatea pariziană și newyorkeză în perioada tumultoasă dintre 1969 și 1973, marcată de războiul din Vietnam și protestele studenților, din perspectiva lui Antonio Lopez, cel mai important ilustrator de modă al timpului. Născut în Puerto Rico și crescut în Bronx, Antonio Lopez este considerat a fi un arbitru al eleganței, care, începând cu 1960, a introdus elemente etnice sau inspirate de moda urbană într-o lume a modei care, după război, era avidă de schimbare și diversitate. Traseul lui este dezvăluit prin imagini de arhivă din locuri celebre precum Chelsea Hotel sau Max’s Kansas City și prin intermediul poveștilor apropiaților săi, printre care fotograful Bill Cunningham,  muzele acestuia de o frumusețe atipică și icon-uri ale momentului, Grace Jones, Pat Cleveland, Jerry Hall sau Jessica Lange sau superstaruri din grupul lui Andy Warhol.

The Color of Pomegranates (1969) este un film cult hiperstilizat al regizorului armean Sergei Parajanov, care prezintă viața unui poet si muzician din secolul al XVIII-lea, Sayat Nova. Filmului i-a fost refuzată distribuția o perioadă îndelungată, în mare parte datorită controverselor pe care le-a stârnit și încarcerării regizorului de către autoritățile sovietice. Considerat un melanj de poezie, etnografie si cinema, filmul, recent restaurat, a fost votat al 84-lea cel mai bun film din toate timpurile in topul Sight&Sound din 2012.

Prin proiecții și mese rotunde, festivalul urmăreste două subiecte care au stârnit controverse în ultimii ani și a căror soluționare ar putea avea un impact major asupra societății: Problema sustenabilității în industria modei, una dintre cele mai poluante industrii din lume, este abordată în Machines (2016), un documentar-eseu cu un limbaj vizual puternic despre efectele dezumanizante ale muncii într-o fabrică din sudul Indiei, care va rula în cadrul programului BFFF18. În anul #metoo, identitatea femeii construită prin prisma canoanelor de frumusețe promovate de media reprezintă un subiect care a acaparat tot mai mult interes. Acesta va fi dezbătut în cadrul unuia dintre panel-urile din program.

Mai multe informații despre program sunt disponibile pe www.bucharestfashionfilm.ro și pe pagina de Facebook a festivalului. Biletele sunt în vânzare pe https://eventbook.ro/event/search?term=bucharest+fashion+film+festival


Serialul The Terror, produs de Ridley Scott după romanul lui Dan Simmons, acum pe AMC România

Pe 26 martie a avut loc premiera internațională a serialului The Terror, produs de Ridley Scott ca adaptare a romanului HMS Terror scris de Dan Simmons și apărut în colecția Nautilus a Editurii Nemira. Serialul poate fi urmărit pe canalul AMC România în fiecare joi, de la ora 22.00.

Poveste marcată de realism istoric, cu elemente de horror gotic, HMS Terror prezintă ce se întâmplă cu un grup de bărbați înghețați, izolați și blocați la capătul Pământului, care nu se luptă doar cu elementele naturii, ci și între ei. Pe lângă realismul feroce, Dan Simmons introduce în poveste și o ființă supranaturală înfricoșătoare și inteligentă, cu puteri nebănuite, care îi vânează pe supraviețuitori.

Povestea pornește de la pe celebra expediție a Căpitanului John Franklin (din 1845 – 1848, când vasele HMS Erebus și HMS Terror au dispărut în regiunea arctică), o călătorie periculoasă efectuată de Marina Regală Britanică într-un teritoriu încă neexplorat. Echipajul vrea să descopere Pasajul de Nord-Vest (calea de acces din Oceanul Arctic spre Pacific, de-a lungul coastei nordice a Americii de Nord). Pe o vreme chinuitoare, având la dispoziție resurse limitate, din ce în ce mai puțină speranță și temându-se de necunoscut.

Din distribuția serialului, care va avea 10 episoade, fac parte nume grele din peisajul actual al multor mini-serii și producții TV îndrăgite. Printre ei se numără: Ciaran Hinds (Sir John Franklin), cunoscut din „Roma” (BBC/HBO), „Urzeala tronurilor” (HBO), sau multi-premiata versiune a „Persuasiunii” după Jane Austen; Tobias Menzies (Căpitanul James Fitzjames), celebru grație rolului din „Outlander” (Starz), pentru care a fost nominalizat la Globul de Aur. Din echipa serialului The Terror face parte și o româncă – Monica Tatu, script supervisor pentru 6 din cele 10 episoade (a ocupat aceeași funcție și pe platourile serialelor „Umbre” și „Jamestown” și ale filmelor „Mudbound” și „Inferno”, printre altele). 

Romanul a fost nominalizat la categoria cel mai bun roman la International Horror Guild Award și la Premiile British Fantasy. Dan Simmons are în curs de ecranizare numeroase alte cărți, care vor deveni filme pentru marele ecran sau producții televizate. Printre ele, Hyperion (care va fi adaptat pentru postul Syfy) sau Darwin’s Blade (NBC).


„Comoara Naivă”, din 13 aprilie în cinematografele din țară

Documentarul Comoara Naivă, în regia lui Copel Moscu, va rula la cinematografele din 12 orașe – București, Botoșani, Bacău, Iași, Piatra Neamț, Oradea, Sibiu, Baia Mare, Craiova, Pitești, Râmnicu Vâlcea și Brăila – începând cu 13 aprilie.

Comoara Naivă spune povestea lui Ioan Maric, un personaj de prim rang în rândurile artiștilor naivi din România care, la 70 de ani, se hotărăște să urmeze cursurile Universității de Artă din Iași, în calitate de student la secția de Pedagogie a artei. Acesta este momentul în care comunitatea creatorilor de artă naivă începe să-i conteste calitatea de artist naiv. Un întreg ecosistem cultural, prea puțin cunoscut de publicul larg, începe sa iasă la suprafață și să-și arate dedesubturile.

Documentarul reprezintă o călătorie fascinantă într-o lume cu un mod de gândire și de existență cu totul aparte, în care bizarul și candoarea se împletesc deopotrivă. Accentul este pus pe evoluția contradicțiilor iscate între dorința de perfecționare și păstrarea canoanelor impuse de un gen artistic cu reguli altfel.

„Ce ați spune despre cineva care la 70 de ani dorește să devină student la arte? O viață întreagă, pictorul Ion Maric și-a construit o lume magică, plină de umor și sarcasm, cu imagini în care ne regăsim noi înșine odată cu artistul. Am convingerea că spectatorul va înțelege că povestea este atemporală, iar artistul modest și harnic ne zâmbește timid din ultimul rând, știind că nu ne vom supăra că ne pictează în felul acesta.” (Copel Moscu)

Evenimentul de lansare va avea loc loc vineri  13 aprilie, în prezența regizorului, la Cinema Muzeul Țăranului (str. Monetăriei, nr. 3), începând cu ora 19:00. Premiera va fi precedată de proiecția specială a documentarului scurt Vine o zi, realizat în 1985 de Copel Moscu și interzis pe ecranele din România în perioada ceaușistă.

De-a lungul timpului Copel Moscu a regizat peste 50 documentare, multe dintre ele premiate național și internațional (Seraliștii, Pe malul Ozanei, Şcoala mea iubită, Vârsta de aramă, Va veni o zi, Am ales libertatea). În prezent predă la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L.Caragiale” și la Universitatea de Arte și este directorul a două festivaluri internaționale de film – Cinepolitica (inițiat în 2012) şi Festivalul de Film Experimental – BIEFF (inițiat în 2010).

Programul complet al proiecțiilor documentarului Comoara Naivă va fi anunțat în curând pe pagina oficială de Facebook.


Start înscrierilor la atelierul pentru adolescenți Let’s Go Digital 2018!

Let’s Go Digital! continuă să descopere noi generații de cineaști la Festivalul Internațional de Film Transilvania (25 mai – 3 iunie 2018). Atelierul de film dedicat adolescenților ajunge anul acesta la ediția cu numărul 16.

Pasionații de cinema, fotografie și editare video din toată țara – adolescenți cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani – au șansa să își petreacă 10 zile, în cadrul celui mai important festival de film din România, în compania profesioniștilor din industrie. Încă din 2005, de la momentul lansării lui, peste 200 de adolescenți au făcut primii pași în lumea filmului la TIFF.

Formularul de înscriere este disponibil aici: http://tiff.ro/lgd/inscrieri

Mulți dintre participanții LGD din edițiile anterioare au îmbrățișat cariere în film și au absolvit studii de cinema, filmează, montează, regizează sau joacă în filme, organizează festivaluri sau scriu despre cinema. Portofoliile unora dintre ei includ premii și nominalizări importante.Printre cineaștii selectați de-a lungul timpului în programul LGD se numără regizorii Luiza Pârvu, Anda Pușcaș, Ana Maria Comănescu, Alina Manolache, Sofia Iulia Nelega, monteurii Letiția Ștefănescu (Sieranevada), Răzvan Ilinca, Ștefan Pârlog, operatorii Tudor Platon și Vladimir Bulza, actorii Andrei Huțuleac, Anghel Damian, Teona Galgoțiu, criticii Irina Trocan și Iulia Voicu.

Tinerii pasionați de cinema vor petrece 1o zile la TIFF, timp în care vor parcurge toate etapele realizării unui film, de la alegerea subiectului și scrierea scenariului, până la filmare și montaj. Sub îndrumarea unor experți, participanții vor avea ocazia să-și exerseze aptitudinile pentru o viitoare carieră în cinematografie, având la dispoziție aparatură profesională și acces la evenimentele festivalului.

15 participanți vor fi selectați în urma înscrierilor de către echipa de traineri care va susține atelierul la Cluj-Napoca. Adolescenții vor lucra în echipe de câte trei, pornind de la o temă dată. Trei seniori, foști participanți Let’s Go Digital!, vor reveni la această ediție pentru a-i îndruma pe începători și pentru a realiza un „making of” al atelierului.

Publicul TIFF va urmări cele 5 scurtmetraje LGD și va desemna cel mai bun film al acestei ediții. Filmul câștigător va fi premiat în cadrul unei gale de închidere, în penultima zi de TIFF.

Înscrierile au loc până pe data de 22 aprilie 2018. Regulamentul complet și detaliile necesare înscrierii pot fi găsite pe site-ul TIFF: http://tiff.ro/lgd/regulament.


Filme regizate de femeile puternice ale indie-ului american în AIFF

Două filme remarcabile ale cinematografiei independente americană, realizate de regizoarele americane Chloé Zhao şi Kelly Reichardt: THE RIDER şi CERTAIN WOMEN, în selecția de anul acesta a American Independent Film Festival, care va avea loc în București în perioada 27 aprilie – 3 mai . Cele două filme contrastează cu agitatul ritm al poveştilor americane cu super-eroi aducând în atenţie poveşti profunde, calde, nuanţate şi generatoare de empatie pentru personaje aflate la răscrucea vieții.

Apreciat de critici şi Premiat la Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes anul trecut, THE RIDER este portretul atent şi emoţionant al unui tânăr, Brady, fost călăreț de rodeo și, acum, îmblânzitor de cai, care se reface după un accident. Filmul realizat de Chloé Zhao ni-l prezintă pe Brady, legat trup şi suflet de câmpiile care înconjoară rulota în care trăiește împreună cu tatăl său văduv și sora sa mai mică, încercând să se despartă de trecutul său. Cu toate acestea, cum ispita de „a călări” îi este prea adânc înrădăcinată, criza masculinității sale devine, curând, una existențială.

Folosind actori non-profesioniști și inspirându-se din povestea vieţii protagonistului Brady Jandreau, Zhao construieşte, cu autenticitate delicată, un portret liric al omului și al naturii. Doar cel de-al doilea film al regizoarei americane, THE RIDER a câștigat premiul C.I.C.A.E. la Cannes și a fost prezentat la peste 40 de festivaluri internaționale de film, printre care Telluride, Toronto, Sundance şi Sarajevo – fiind considerat unul dintre cele mai originale şi puternice filme americane ale anului trecut.

Kelly Reichardt a fost o prezență constantă la Festivalul de Film Sundance încă de la primele sale filme de lung metraj. Filmele ulterioare, prezentate în selecțiile de la Cannes (WENDY & LUCY, 2008) și Veneția (MEEK’S CUTOFF, 2010; şi NIGHT MOVES, 2013) i-au adus pe bună dreptate renumele de a fi una dintre cele mai importante creatoare ale cinematografului indie. O regizoare meticuloasă, cu o abordare minimalistă în ceea ce privește povestea și forma, filmele ei sunt expresii nepretenţioase ale unor emoţii care ard la foc mic, crescând. Pornind adesea de la scurte povestiri adaptate pentru ecran și concentrându-și filmele în jurul unor personaje feminine puternice, Reichardt construieşte portrete bogate psihologic ale unor oameni obişnuiţi, definiţi în mod egal de peisajul pastoral pe care îl locuiesc și de fragilitatea legăturilor umane pe care le caută.

Acţiunea din CERTAIN WOMEN (premiul pentru cel mai bun film al Festivalului BFI din Londra), care are loc într-un orășel din Montana, se bucură de interpretări remarcabile a trei vedete care portretizează trei femei aflate în momente definitorii ale vieților lor. Laura Dern o joacă pe o avocată nemulțumită de viața ei personală și se confruntă cu o dilemă morală legată de unul dintre clienții săi. Michelle Williams, colaboratoarea frecventă al lui Reichardt (WENDY & LUCY, MEEK’S CUTOFF), o interpretează pe Gina, o soție și o mamă prinsă într-un moment dificil al căsniciei sale. Ultimul capitol al acestei pastorale americane îi este dedicat iubirii neîmpărtăşite dintre o fermieră anonimă și o profesoară de drept din oraș, jucată cu fragilitate de Kristen Stewart.

Deși cele trei poveşti sunt conectate prin mici anse narative, ceea ce realmente le leagă sunt temele recurente ale operei lui Reichardt: singurătatea și împăcarea cu sine a unor personaje a căror forță exterioară contrazice profunda lor fragilitate emoțională. Filmat într-un ritm bine calculat, atent la gesturile și emoțiile care se pot citi printre cuvinte, CERTAIN WOMEN este o invitație la empatie şi speranţă.

American Independent Film Festival este singurul festival din România dedicat cinematografiei independente americane și își propune să familiarizeze cinefilii români cu filme americane narative relizate în tradiţia marilor autori americani al anilor ‘70 și ‘80.

Festivalul i-a avut anul trecut ca oaspeţi pe Joaquin Phoenix, Ethan Hawke, John C. Reilly iar în acest an facilitează întâlnirea publicului român cu Sebastian Stan, cel mai de succes actor american de origine română.

Proiecţiile din festival au loc la Cinema Pro și la sala de cinema a MȚR.  

Biletele pot fi achiziționate pe Eventbook.ro și în rețeaua Eventbook.

Programul proiecțiilor și noutăți despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe siteul filmedefestival.ro, pe pagina de Facebook American Independent Film Festival și Instagram (@AmericanIndependentFilmFest).

American Independent Film Festival este organizat de Asociația Cinemascop, susținut de Catena, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România și UPC România.

Articole similare

Câştigătorii volumului “Istoria cinematografiei în capodopere”, oferit de Editura Polirom

Jovi Ene

Dance Trip: Proiecție. Performance. Discuție, cu Virginia Negru

Jovi Ene

Injectarea de emoții în fotografia de cuplu

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult